Jään työttömäksi koska työsopimustani ei uusittu ajoissa..
Määräaikainen sopimus, jatkoa oli tiedossa ja siitä keskusteltu. Paitsi ettei ollutkaan! Firmaan tuli rekrytointikielto firman toisen toimialan yt-neuvotteluiden takia. Ja minun sopimustani ei sitten voida uusia.
Meneekö tämä ihan oikein? Korostuu taas nämä määräaikaisen työntekijän oikeudet..
Kommentit (22)
Myötäeläjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimukseni siis loppuu tämän rekrytointikiellon aikana.
Ap
Oikein meni, mutta pahoittelut puolestasi.
Epäreilua koska sopimuksesta oli jo suullisesti puhuttu.
Onko määräaikaiselle sopimukselle ylipäätänsä laillista perustetta kohdallasi?
Voit yrittää vaatia sopimusta perustuen siihen että on suullisesti sovittu. Äänitä keskustelu jossa pomo myöntää että on luvattu
Suullinen sopimus on pätevä. Jos voit todistaa
Vierailija kirjoitti:
Suullinen sopimus on pätevä. Jos voit todistaa
Jos se on sopimus, eikä vasta alustava keskustelu henkilön kanssa, jolla ei itsellään ole valtuuksia tehdä päätöstä, vaan joutuu sen hyväksyttämään jossain henkilöstöosastolla.
Vierailija kirjoitti:
Voit yrittää vaatia sopimusta perustuen siihen että on suullisesti sovittu. Äänitä keskustelu jossa pomo myöntää että on luvattu
Mutta mitä väliä sillä on, mitä pomo on luvannut, jos pomon pomo sanoo, että ketään ei palkata?
Mikä tuossa olisi mennyt väärin? Jos juttelet työkaverin kanssa siitä, että jatko olisi kiva, niin ei se ole mikään sopimus.
Ja sekö olisi reilua että joku toistaiseksi voimassaolevan työsuhde katkastaisiin että sinun määräaikaistasi voitaisiin jatkaa? Kyllä se vaan niin menee että ensin on velvoite tarjota työtä näille YT:n alla oleville.
Valitettavasti noin se menee. Rekrytointikiellolla mahdollisestetaan se, että irtisanomisten määrää voitaisiin (ehkä) saada pienemmäksi, eli sen YT-neuvottelujen piirissä olevan yksikön henkilöillä olisi mahdollisuus sijoittua uusiin tehtäviin talon sisällä. Ei olisi reilua myöskään niiden talon sisäisten, vakituisten henkilöiden kannalta, jos he saisivat kenkää ja samaan aikaan jatketaan toisella osastolla määräaikaisuutta. Ja itse asiassa näitä avoimia paikkoja on tarjottava ensisijaisesti YT-neuvottelujen piirissä oleville.
Näin toki voi toimia, jos firma pystyy osoittamaan, että YT-neuvottelujen piirissä ei ole henkilöä, jonka pystyisi kohtuullisin toimenpitein kouluttamaan avoimeen tehtävään. Mutta jos koko talossa on rekrytointikielto, silloin kukaan ei rekrytoi.
Eivät vain halunneet pahoittaa mieltäsi. Hae uusia töitä ja näytä, että ansaitset parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Myötäeläjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikein meni, mutta pahoittelut puolestasi.
Epäreilua koska sopimuksesta oli jo suullisesti puhuttu.
Oli puhuttu, mutta oliko sovittu päättävän henkilön kanssa?
Tutulle kävi samalla tavalla. Oli jo lupailtu sopimusta, mutta sitten ylemmältä taholta oli tullut ilmoitus rekrytointikiellosta.
Vierailija kirjoitti:
Kun on yt:t päällä ja ihmisiä irtisanotaan toistaiseksi voimassa olevista työsopimuksista, menevät he edelle uusissa rekrytoineissa.
Ikävä kyllä se menee näin. Itse olin kaupungilla määräaikaisena 9 vuotta (yhtäjaksoisesti, ei päivääkään työttömänä sopimusten välissä) ja lensin pellolle kuin p*skakasa. Tajusin, että määräaikainen ei ole oikeasti minkään arvoinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä se menee näin. Itse olin kaupungilla määräaikaisena 9 vuotta (yhtäjaksoisesti, ei päivääkään työttömänä sopimusten välissä) ja lensin pellolle kuin p*skakasa. Tajusin, että määräaikainen ei ole oikeasti minkään arvoinen ihminen.
Siltä tosiaan alkaa tuntua.
Pomo oli jatkoa luvannut mutta tosiaan sopimus piti hyväksyttää vielä muualla. Ei olisi huonompaan ajankohtaan osua. Ja joo, vakituiset voi lomauttaa. Mä jään täysin tyhjän päälle..
Mulle kerran firman pomo lupasi määräaikaisen sopimuksen jälkeen jatkoa. Eipä sitten jatkettu. Otin liittoon yhteyttä ja liiton lakimies otti asian hoitaakseen. Tulos: sain 4 kk palkan verran korvausta sillä perusteella, että oli suullisesti luvattu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerran firman pomo lupasi määräaikaisen sopimuksen jälkeen jatkoa. Eipä sitten jatkettu. Otin liittoon yhteyttä ja liiton lakimies otti asian hoitaakseen. Tulos: sain 4 kk palkan verran korvausta sillä perusteella, että oli suullisesti luvattu.
Jos pomo olisi kieltänyt jatkoa luvanneensa et olisi saanut latin latia. Mutta sinun kokemuksesi ei vastaa ap:n tilannetta, kai ymmärrät sen.
Valitettavasti se menee juuri näin. Jos tulee yt:t, määräaikaisten sopimuksia ei uusita ja mahdollisten alihankkijoiden kautta tulleet työntekijät "irtisanotaan". Sanotaan irti sopimus, jolla on ostettu palvelu yritykseltä X. Mitä näille henkilöille tapahtuu omassa yrityksessään ei ole Palvelun ostaneen yrityksen murhe. Omassa työpaikassa on paljon konsultteja projekteissa yms. Aina yt-kierroksen alkaessa ulkopuoliset työntekijät katoavat firman tiloista ja pitävät kaiken kaikkiaan matalaa profiilia muutenkin. Osa jatkaa projekteissa, osa irrotetaan odottelemaan yt-kierroksen päättymistä. Kun irtisanottavat on sanottu irti, vuokratyövoima palaa firman tiloihin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Pikkasen oikeustajua rassaa, mutta laillisuuden puitteissa mennään. Ihmettelijöille, aina voi perustella miksi a) käytetään ulkopuolisia tekijöitä ja b) miksi irtisanottavilla ei ole haluttua osaamista.
Ap