Kannattaako lääkärissä kertoa rehellisesti kuinka paljon alkoholia juo?
Vai käykö siinä silloin vaan niin, että leimautuu loppuelämän juopoksi eikä saa mitään apua mihinkään vaivaan ja pelkästään neuvon "korkki kiinni"
Kommentit (94)
Jos maksa-arvot ovat koholla, niin tarkoituksena on selvittää syy. Siis että miten tilannetta lähdetään korjaamaan. Ei tarvitse turhaa ottaa GT arvoa labrassa, jos potilas kertoo että viiniä on mennyt joka päivä tässä vuoden ajan. Koska siitäkin pitää olla huolissaan, jos ALAT on huomattavan koholla ja potilas ei juo juuri lainkaan. Sillä sitten jostain muustahan se johtuu, mutta mistä.
Ei lääkäri ”saarnaa” vaikka kerrot juovasi joka päivä litran kossua. Kyllä lääkärikin tietää sinun tietävän sen olevan epäterveellistä ja pidemmän päälle tappavaa. Mutta lääkäri voi koittaa tarjota apua ja ehkä herätellä ajattelemaan, että mikä paikka tulee poksahtamaan ja mitä siitä taas voi seurata.
Jostain syystä etenkin miehillä tuntuu olevan filosofia, että he eivät halua kuulla ikäviä asioita. Niitä ikään kuin ei ole sitten olemassa, jos niitä ei kuule ja niitä välttelee. Näin ei tietenkään ole. Jos alkoholia kuluu liikaa, niin sitä kuluu liikaa. Ei se että asian salaa lääkäriltä muuta yhtään mitään. Salaamisella tekee korkeintaan lisähallaa siinä, että pystyy itse välttelemään omaa ongelmaansa ja antaa terveyden mennä sen takia entistäkin huonommaksi.
Kerro rehellisesti asia lääkärille ja tee sitten päätöksesi: muutatko mitään vai et. Ei aikuista ihmistä kukaan millään saarnalla mihinkään pakota. Mutta kerrottuasi ainakin itse tiedät. Ei sitten jonain päivänä harmita, että ”hitsi kun olisin tiennyt ajoissa”.
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksessä meille on kyllä opetettu että potilaan antama lukema kerrotaan kahdella miesten kohdalla ja kolmella naisten kohdalla. Kun siis puhutaan alkoholiannoksista.
t. lääkäri
Eli kukaan ei ole absolutisti vaan ainoastaan valehteleva piilojuoppo.
Tämä selittääkin PALJON.
En minä ainakaan leimautuisi, kun viimeksi olen juonut siiderin kesällä.
En tiedän onko alkoholin kanssa sama, mutta mä aloin saamaan hoitoa tk:ssa vasta kun valehtelin etten tupakoi enää, vaan olen lopettanut. Siihen asti kaikki avunhakeminen oli tyssännyt rehellisyyteeni. Jos joisin liikaa, niin taatusti en sanoisi asiasta, ellen tietäisi että oireeni voivat johtua juomisesta.
Toisaalta taas tiedän lääkärissä ramppaavan alkoholistin, jonka pitäisi vain lopettaa se juominen, mutta hän ei itse myönnä sen olevan ongelma.
Suurkuluttaja kirjoitti:
Kävin aikoinaan työpaikkalääkärissä. Lääkäri kysyi, että paljonko juon viikossa. Sanoin, että perjantaina 10 kaljaa ja lauantaina loppulaatikon. Lääkäri vastasi, ettei kukaan voi juoda niiin paljoa.
Selitys oli, että koska gamma-gt-arvoni oli 8, mikä vastaa absolutistia. Sanoin lukeneeni jostain, että yleensä ihmiset jättävät 2/3 juomistaan kertomatta, mutta minä olin rehellinen. 😂
Mulle kävi samoin. Lääkäri ei millään uskonut, että juon pari pulloa viiniä päivässä, kun maksa-arvot olivat erittäin hyvät ja päällepäin juominen ei näkynyt mitenkään. Menin siis pyytämään apua juomiseeni ja lopulta sitä sain sitten ja pääsin hoitoon, mutta oli se aika kovan takana.
Se juomisen salailu kertoo vaan siitä, että juomisesta on tullut ongelma. Ihan tyypillistä alkoholistin käytöstä.
Kyllä totuus pitää kertoa, koska alkoholin käytöllä on vaikutusta monen sairauden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks te muuten käytte siellä lääkärillä mittauttamassa maksa-arvojanne ja sen jälkeen valehtelemassa lääkärille juomisesta. Tätä en ymmärrä.
Olen käynyt ihan muissa vaivoissa ja aina lähetetään labraan. Ei kai kukaan käy maksa-arvojaan oma-aloitteisesti valittamassa?
Kyllä minä olen pyytänyt nimenomaan maksa-arvojen mittauksen, kun aloin huolestua juomisestani, mutta en kyllä yhtään valehdellut juomisen määrästä.
Lääkäri ei voi hoitaa kunnolla valehtelevaa potilasta, joten suosittelen kertomaan.
Mieheni on kertonut jokaisessa työpaikan vuositarkistuksessa kuinka paljon juo. Lääkäri aina toteaa että menee liikaa, mutta koska maksa-arvoissa ei näy ikinä mitään, niin asiaan ei ole puututtu. Kyseinen mies muuten vastasi myös lapsen koulukyselyyn rehellisesti juomisensa :D Koululta otettiin sitten yhteyttä, mutta mies sanoi että asia ei oikeastaan heille kuulu, että tehkää lasu jos olette huolissanne.
Miehen työkaveri taas on erityisseurannassa alkon käytön vuoksi, maksa-arvot jatkuvasti koholla, mutta hän kyllä juo oikeasti paljon, eikä mieheni suomalaiselle normaalisti, kerran viikossa 12 päkki kalijaa ja muutama lonkero.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin olla suht rehellinen. Paasatkoon jos paasaa.
Mitä hyötyä valehtelusta on, vai etkö itse halua tunnustaa todellisuutta? Todellisuus näkyy viimeistään maksa-arvoista jos on jotain huolestuttavavaa. Tämä 5 annosta viikossa (pullo viiniä) on ihan huuhaa arvo paitsi joillekin melkein absoluuteille. Itse juon varmasti 2-3x tuon suosituksen viikossa ja ei näy maksa-arvoissa mitenkaan enkä häpeä asiaa. Juominen keskittyy viikonloppuun, arkena ei tissutella.
Ihmisiä on ne lääkäritkin ja kyllä se alkoholi heillekin maistuu.
Me hoitajat kyllä huomataan jos suuremmin on huijannut, verikokeista ja vartalosta :)
Vierailija kirjoitti:
Me hoitajat kyllä huomataan jos suuremmin on huijannut, verikokeista ja vartalosta :)
Mekin huomataan hoitajista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä valehtelusta on, vai etkö itse halua tunnustaa todellisuutta? Todellisuus näkyy viimeistään maksa-arvoista jos on jotain huolestuttavavaa. Tämä 5 annosta viikossa (pullo viiniä) on ihan huuhaa arvo paitsi joillekin melkein absoluuteille. Itse juon varmasti 2-3x tuon suosituksen viikossa ja ei näy maksa-arvoissa mitenkaan enkä häpeä asiaa. Juominen keskittyy viikonloppuun, arkena ei tissutella.
Runsas juominen ei välttämättä näy verikokeissa. Mä olen juonut nyt yli vuoden joka toinen, kolmas päivä, eikä verikokeissa näkynyt mitään. T: N 38
Jos haluaa saada apua vaivoihinsa, kannattaa kertoa.
Monen sairauden taustalla on liiallinen alkoholinkäyttö: unettomuus, masennus, korkea verenpaine, iho-ongelmat , suolisto-ongelmat, ruoansulatushäiriöt, turvotus, vitamiininpuutos ym
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan leimautuisi, kun viimeksi olen juonut siiderin kesällä.
Lääkärin silmissä sä olisit juonut edellisen huikan siinä odotusaulassa taskumatista.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa saada apua vaivoihinsa, kannattaa kertoa.
Monen sairauden taustalla on liiallinen alkoholinkäyttö: unettomuus, masennus, korkea verenpaine, iho-ongelmat , suolisto-ongelmat, ruoansulatushäiriöt, turvotus, vitamiininpuutos ym
Ja sitten voi olla liki nuo kaikki oireet eikä käytä alkoholia ollenkaan. Silti syyllistä etsitään vain liiallisesta alkoholista eikä mikään muu selitys ole edes mahdollinen.. Potilashan automaattisesti valehtelee ettei käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin huomataan hoitajista :)
Käytännössä sillä ei ole merkitystä kumminkaan päin. Veriarvoilla on tietysti merkitystä diagnoosiin ja hoitoon. Hoitaja tosin ei tee päätöksiä diagnoosista tai hoidosta eikä edes tulkintoja arvoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsas juominen ei välttämättä näy verikokeissa. Mä olen juonut nyt yli vuoden joka toinen, kolmas päivä, eikä verikokeissa näkynyt mitään. T: N 38
Ei se kuinka usein juo, vaan se alkoholin määrä mitä kokonaisuudessaan ottaa. Mahdollisesti myös maksan koko saattaa vaikuttaa asiaan. Jos mietit Etelä-Eurooppalaista meininkiä niin siellä juodaan viiniä päivittäin ruuan ja seurustelun merkeissä. En kyllä tiedä millaiset maksa-arvot heillä on, mutta vanhaksi tuppaavat elämään.
Aikoinaan YYHS:n nassesedän näköinen lääkäri kyseli minulta mahavaivojank valitellessani ja sormen turvottua oudosti, että "Kuinkas paljon sitä alkoa menee?" 😂. Sama ukkki tuli Prismassa vastaan ostoskärryn alaosa täynnä kaljaa
.