Kannattaako lääkärissä kertoa rehellisesti kuinka paljon alkoholia juo?
Vai käykö siinä silloin vaan niin, että leimautuu loppuelämän juopoksi eikä saa mitään apua mihinkään vaivaan ja pelkästään neuvon "korkki kiinni"
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksessä meille on kyllä opetettu että potilaan antama lukema kerrotaan kahdella miesten kohdalla ja kolmella naisten kohdalla. Kun siis puhutaan alkoholiannoksista.
t. lääkäri
Eli kannattaa jakaa naisena viidellä oma kulutuksensa kun teikäläisten kanssa asioi.
Miksi, mitä se hyödyttää? Sinustahan nyt on kyse ja sinun parhaastasi. Mitä se lääkäri loppuviimeksi siitä välittää paljonko tissuttelet. Itse voisit hyötyä rehellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksessä meille on kyllä opetettu että potilaan antama lukema kerrotaan kahdella miesten kohdalla ja kolmella naisten kohdalla. Kun siis puhutaan alkoholiannoksista.
t. lääkäri
No huh huh. Sanoin että juon perjantaisin pullon viiniä. Kuvitteleeko lääkäri nyt tosissaan, että juon tonkan viiniä joka perjantai?
Me ei kuvitellä mitään, me tiedetään että perjantaina meni 2 pulloa ja lauantaina vielä yksi.
t. lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lääkäri
No huh huh. Sanoin että juon perjantaisin pullon viiniä. Kuvitteleeko lääkäri nyt tosissaan, että juon tonkan viiniä joka perjantai?
Me ei kuvitellä mitään, me tiedetään että perjantaina meni 2 pulloa ja lauantaina vielä yksi.
t. lääkäri
Ei mennyt/mene
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lääkäri
Minkä helvetin takia? Onko ihan pakko saada jostain syystä juopon leima mahdollisimman monelle? Saatteko siitä provikkaa?
Jos pelkää juopon leimaa niin se kertoo jo kaiken, 99,9% todennäköisyydellä on silloin juoppo
Ai jaa, itse juon 1-2 kertaa 2 vuodessa.
Kerran sanoin vastaanotolla lääkärille, etten ota alkoholia ollenkaan. Hän kysyi muistaakseni asiaa kolme kertaa samalla vastaanotolla. Sen jälkeen aloin aina valehdella, että otan sen pienimmän määrän alkoholia. Pääsee vähemmällä.
Suurkuluttaja kirjoitti:
Kävin aikoinaan työpaikkalääkärissä. Lääkäri kysyi, että paljonko juon viikossa. Sanoin, että perjantaina 10 kaljaa ja lauantaina loppulaatikon. Lääkäri vastasi, ettei kukaan voi juoda niiin paljoa.
Selitys oli, että koska gamma-gt-arvoni oli 8, mikä vastaa absolutistia. Sanoin lukeneeni jostain, että yleensä ihmiset jättävät 2/3 juomistaan kertomatta, mutta minä olin rehellinen. 😂
Ei voi juoda kaljakeissiä pe-la? 🤣 Oliko kyseessä lestadiolainen naislääkäri Pohjois-Suomessa?
Silloin harvoin kun mennään äijäporukalla (5 miestä) viikonlopuksi mökille niin viikonlopun saldona on keskimäärin 72 olut/ lonkerohylsyä, hanapakkaus jotain viiniä, 3-4 pulloa väkeviä ja pari samppanjapulloa. Ja kukaan ei edes ole älyttömän kännissä.
No jo nyt on. Juon harvemmin kuin kerran kuussa. Lekurille kannattaa sitten varmaan sanoa, etten juo lainkaan, jos lukema kerrotaan kolmella. Maksa-arvot ovat kyllä kunnossa.
Toki ymmärrän sen psykologian siinä taustalla, että ihminen haluaa antaa itsestään totuutta paremman kuvan. Kaikki syövät muka terveellisesti, ja harrastavat liikuntaa. Silti tuo tuntuu oudolta, ettei omaan ilmoitukseen luoteta.
Lääkärit on itse pahimpia juoppoja kuten myös juristit ja englannin opettajat.
Tuntuu että terveydenhuoltolaisille on vaan 2 vaihtoehtoa, jos et oo absolutisti niin rapajuoppohan sä oot. Ja jos vaikka nilkkaa särkee niin kysytään alkoholin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan lukenut, kannassa kävin katsomassa. Se maksa-arvoinen. Sovittiin, että korkki kiinni kuukaudeksi ja sit uudet kokeet. Minusta hyvä plääni, panee kyllä miettimään omaa tissutteluaan.
Mutta entäs jos se "korkki kiinni" neuvo on yhtä tyhjän kanssa, kun ei pysty laittamaan korkkia kiinni kun ei suostuta hoitamaan niitä syitä miksi siihen pulloon on pakko tarttua? Ajatellaan vaan että korkki kiinni ja sillä selvä. Mutta jos ei pysty?
No silloinhan tuo kuukauden tipaton sopimus on oikeinkin hyvä? Jos ne arvot ei laske, silloin ei tosiaan pysty olemaan juomatta ja tarvitaan järeämpiä toimenpiteitä. Ei se lääkäri mikään poliisi kuitenkaan ole, vaan haluaa auttaa. Miten pystyy, jos potilas valehtelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lääkäri
t. lääkäri
Koska projisoitte omaa alkon käyttöänne potilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Kävin aikoinaan työpaikkalääkärissä. Lääkäri kysyi, että paljonko juon viikossa. Sanoin, että perjantaina 10 kaljaa ja lauantaina loppulaatikon. Lääkäri vastasi, ettei kukaan voi juoda niiin paljoa.
Selitys oli, että koska gamma-gt-arvoni oli 8, mikä vastaa absolutistia. Sanoin lukeneeni jostain, että yleensä ihmiset jättävät 2/3 juomistaan kertomatta, mutta minä olin rehellinen. 😂
Eihän tuo edes ole kovin paljon. Tietty jos lääkäri mielessään kolminkertaistanut määrän..
Ei niin, mutta se ylittää miesten suurkulutuksen rajan. 72 tölkkiä onkin sitten jo niin paljon, ettei se ylity kuin lomalla.
Asuin joskus toisessa maassa ja käytin tämän maan terveydenhuoltopalveluja hyväkseni. Lääkäri kysyi kuinka paljon juon. Sanoin, etten juo. Tämä tinkasi ja tinkasi, että kyllähän nyt jotain. Sano joku määrä. Sanoin sitten, että no ehkä kerran tai kaksi vuodessa. (tämä ei ole juomalla juomista, vaan ottaa jos jossain on tarjolla joku kevyt alkoholijuoma, jos ottaa) Tämän jälkeen, kun kävin samassa paikassa lääkärillä minulta kysyttiin onko minulla vielä alkoholiongelma. No, tämän jälkeen en missään ikinä ole sanonut juovani yhtään mitään, jos väkisin tenttaamalla saadaan se yksi juoma (onko tämä siis yksi annos?) puristettua kerran vuoteen ja siitä tehdään alkoholiongelma. Saattaa mennä kymmenenkin vuotta, että en sitä yhtä alkoholiannosta ota ja sitten olen alkoholiongelmainen.
Niin moni asia voi nostaa maksa-arvoja että ihan sama valehteletko vai et.
Pääsääntöisesti ei koskaan kannata kertoa , koska se jää sinne kirjauksiin aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan lukenut, kannassa kävin katsomassa. Se maksa-arvoinen. Sovittiin, että korkki kiinni kuukaudeksi ja sit uudet kokeet. Minusta hyvä plääni, panee kyllä miettimään omaa tissutteluaan.
Mutta entäs jos se "korkki kiinni" neuvo on yhtä tyhjän kanssa, kun ei pysty laittamaan korkkia kiinni kun ei suostuta hoitamaan niitä syitä miksi siihen pulloon on pakko tarttua? Ajatellaan vaan että korkki kiinni ja sillä selvä. Mutta jos ei pysty?
No silloin on oikeasti juoppo ja ihan syystäkin ottaa sen juopon leiman
Vierailija kirjoitti:
t. lääkäri
Mitäs ne siellä lääkiksessä opettaa siitä, että voi olla joukossa vaikka absolutisti, jolla maksa-arvot ovat pielessä?
Kannattaa muistaa, että lääkäri ei ole frendi, jolle voisi kaikkea vuodattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että lääkäri ei ole frendi, jolle voisi kaikkea vuodattaa.
Ei se ole vuodattamista kun vastaa rehellisesti lääkärin esittämään kysymykseen.
kannattaa kertoa. Alkoholi voi vaikuttaa esim. veriarvoihin ja lääkärin on syytä tietää sen vuoksi kuinka paljon alkoa on mennyt, että osaa tulkita verikokeet oikein. samoin käytetyt lisävitamiinit onsyytä mainita (ja vastaavat)