Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isän pitää maksaa elareita, vaikka äiti yrittää vieraannuttaa?

Vierailija
29.04.2014 |

Minulla on miespuolinen ystävä, jonka ex on katkera. Joo, syystäkin, mutta hän ei halua antaa lapsia (4-5-vuotiaat) isälle. Hän antaa isän käydä kerran viikossa leikkimässä lasten kanssa, mutta isän pitää käydä hänen luonaan, eikä saa viedä lapsia pois. Isä pyytänyt pidempää aikaa, mutta ei sovi. Äiti sanoo suoraan, ettei halua antaa lapsia, koska isä teki aikanaan väärin.

Mutta elatusapu kelpaa..?  Olen tässä täysin ulkopuolinen ja ihmettelen: jos äiti ei anna lapsia isälle edes joka toinen viikonloppu, niin onko todellakin pakko niitä elareita maksaa?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ulkopuolisen "äiti etäännyttää" havainnot on aina hieman epäluotettavia. Oma exäni näin toitottaa kylillä, vaikka totuus on, että 2 vuotta painostin isää ottamaan lapsia EDES tapaamissopimuksen mukaisesti. Nyt lapset ei ole olleet isällään kahteen vuoteen. Isän sukulaisia tavataan kyllä.

Vierailija
62/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on väärin, että vaaditaan elareita, jos ei kerta anneta lapsiakaan. Se on hyväksikäyttöä. Ihan näin äitinä totean. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:28"]Minusta on väärin, että vaaditaan elareita, jos ei kerta anneta lapsiakaan. Se on hyväksikäyttöä. Ihan näin äitinä totean. 
[/quote]
Ai on hyväksikäyttöä kun osallistuu minimaalisella summalla oman lapsensa ruoan ostoon? Meidän muiden täysin tuntemattomien ihmisten veroillako se ruoka pitää maksaa? Ja kaikki muu? Niinhän se menee kun isä ei maksa oman lapsensa elatusta. Me muut maksamme.

Vierailija
64/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:24"]

Nämä ulkopuolisen "äiti etäännyttää" havainnot on aina hieman epäluotettavia. Oma exäni näin toitottaa kylillä, vaikka totuus on, että 2 vuotta painostin isää ottamaan lapsia EDES tapaamissopimuksen mukaisesti. Nyt lapset ei ole olleet isällään kahteen vuoteen. Isän sukulaisia tavataan kyllä.

[/quote]

Mäkin epäilen, että tässä on taustalla se, ettei miestä oikeasti niin kiinnosta ja haluaa väittää olevansa joku exän uhri. Tai sitten on ollut jotain isompaa ongelmaa, jos mies ei saa lastenvalvojan mukaan nähdä lapsia kuin kerran kuussa ja valvotusti. Ehkä alkoholiongelmaa ollut.

Vierailija
65/77 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]Eivät elatusmaksut ole korvaus lasten kanssa vietetystä ajasta vaan molemmat vanhemmat maksavat lapsen elatuksen yhdessä. Haluaako tämä isä että lasten elintaso romahtaa? Ehkä sitten parempikin että ei paljon tapaile jos motiivit ovat tuollaiset omia lapsia kohtaan.
[/quote]

Mitä ihmettä? Äitihän tässä kostonhimoissa vaatii rahaa mutta ei anna isän tavata omia lapsiaan.

Tälläisissä tapauksissa täytyy ehdottomasti hakea oikeuden päätös. Ei äiti voi määrätä milloin isällä on oikeus olla isä.
[/quote] Juuri näin

Vierailija
66/77 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:57"]

Minulla on miespuolinen ystävä, jonka ex on katkera. Joo, syystäkin, mutta hän ei halua antaa lapsia (4-5-vuotiaat) isälle. Hän antaa isän käydä kerran viikossa leikkimässä lasten kanssa, mutta isän pitää käydä hänen luonaan, eikä saa viedä lapsia pois. Isä pyytänyt pidempää aikaa, mutta ei sovi. Äiti sanoo suoraan, ettei halua antaa lapsia, koska isä teki aikanaan väärin.

Mutta elatusapu kelpaa..?  Olen tässä täysin ulkopuolinen ja ihmettelen: jos äiti ei anna lapsia isälle edes joka toinen viikonloppu, niin onko todellakin pakko niitä elareita maksaa?

[/quote]

Mun mies taas on ihan meidän perheen takia päättänyt että ei tapaa lastaan koska kaikki muuttuis muuten TOOOODELLA monimutkaiseksi, meillä omat perherutiinit lomilla ja viikonloppuina, mulla toiminimi jonka takia meillä käy asiakkaita jne. MUTTA MUTTA silti mun mies joutuu maksamaan elareita!! Siis vaikka on käskenyt eksänsä myöskin ottaa lapseen yksinhuoltajuuden minkä oletettiin poistavan isältä elarivelvollisuuden niin ei! Miksi pitää maksaa sellasesta jota ei itelle ole käytännössä olemassa edes, en tajua?

[/quote]

Sä olet ihan idiootti. Ei äidin yksinhuoltajuus poista elatusvelvollisuutta bioisältä, jos elatusvaraa on. Jo ei ole, Kela maksaa ja koittaa periä sitten mieheltä.Elarit poistuu  jos äidin uusi kumppani adoptoi lapsen biologisen isän suostumuksella. Kuinka idiootteja ihmisiä onkaan.... älkää olettako vaan ottakaan asioista selvää. Ihan sama homma, jos teille tulee ero, miehesi maksaa sulle elareita  kunnes 18v tulee täyteen, vaikkei tapaisi lapsia enää ikinä ja sulle myönnettäis yksinhuoltajuus.

Vierailija
67/77 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:30"]Monelle on helpoin ratkaisu keskittyä entisen perheen roikkumisen sijasta uuteen perheeseen, kuten meilläkin. Tää on tabu edelleen, mutta todella yleistä. Omissa eronneissa kavereista 2/3 osaa on päättänyt aloittaa mieluummin puhtaalta pöydältä, kuin että ois alkanut sähläämään tapaamisasioiden kanssa. Yksi tabu on myös se, että helpoiten pääsee kumppanin eksistä lopullisesti eroon kun kumppani ei tapaa lastaan. Käsi sydämelle: kuka siitä ei haaveilisi? Se että on entisiä tapaamattomia lapsia johonkin, ei tee huonoa vanhempaa kaikille lapsille. Elarit vain on epäkohta, johon voisi puuttua. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus aloittaa alusta, myös vanhempana.
[/quote]

Mites lapsen oikeudet vanhempaan?

Vierailija
68/77 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:49"]Jos lastenvalvoja on päättänyt valvotuista tapaamisista kerran viikossa, on siihen syy. Sun miehesi ei nyt vaan kerro sulle kaikkea. [/quote]Tai ehkä kyseessä on oikeasti vieraannuttamista. Lastenvalvojat ajavat usein enemmän äidin etua kuin lapsen etua.

[/quote]

mun kokemus ei ollut tällainen, mutta itsellä ei olekaan mitään luurankoja kaapissa. Enemmän tuntui et lastenvalvojat ajoivat vuoroviikkosysteemiä ja pyysivät äidin tietämättä mut vielä erikseenkin keskustelemaan että tulin varmaan kuulluksi. Tää on mun mielestä vähän niinku muuttumaan päin. Omilla kavereilla samansuuntaisia positiivisia kokemuksia. Niillä keillä ei ole, on ollut juurikin niitä luurankoja kaapissa.

[/quote]

Meillä lv:t oli täysin isän puolella ja isä myös sai tahtonsa läpi, eli vuoroviikkovanhemmuuden vaikka lapsemme ikä tuolloin oli vasta 9 kk ja isä vuorotyöläinen, jonka puoli vuotta tuore tyttöystävä toimi vauvan pääasiallisena hoitajana. 

Isä itse halusi myöhemmin muuttaa tapaamiset viikonloppupainotteiseksi, kun suhteensa meni poikki. Myöhemmin ollaan palattu takaisin yhteen, eli tämä episodi on onnellisesti synkkää menneisyyttämme, jota yhteinen lapsemme ei onneksi muista kun oli niin pieni.

Silti, kokemus lastenvalvojista oli mulla ihan kaikkea muuta kuin että ne olisi äitien puolella, mikä oli mun esioletus kaiken lukemani perusteella. Voisin päinvastoinkin sanoa että he olivat erittäin tylyjä mua kohtaan.
[/quote]Halusitko sinä siis jotain muuta kuin vuoroviikosysteemiä?
[/quote]Miksihän tätä kommenttia oli peukutettu alaspäin? Ihan normaali kysymys.

Vierailija
69/77 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:30"]Monelle on helpoin ratkaisu keskittyä entisen perheen roikkumisen sijasta uuteen perheeseen, kuten meilläkin. Tää on tabu edelleen, mutta todella yleistä. Omissa eronneissa kavereista 2/3 osaa on päättänyt aloittaa mieluummin puhtaalta pöydältä, kuin että ois alkanut sähläämään tapaamisasioiden kanssa. Yksi tabu on myös se, että helpoiten pääsee kumppanin eksistä lopullisesti eroon kun kumppani ei tapaa lastaan. Käsi sydämelle: kuka siitä ei haaveilisi? Se että on entisiä tapaamattomia lapsia johonkin, ei tee huonoa vanhempaa kaikille lapsille. Elarit vain on epäkohta, johon voisi puuttua. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus aloittaa alusta, myös vanhempana.
[/quote]

Mikäli jokaisella on oikeus aloittaa alusta eli unohtaa lapsensa, jos he eivät enää sovikaan elämäntilanteeseen, pitäisi tämä oikeus olla tietenkin sekä isällä että äidillä. Mutta miten käy lapsen, jonka kumpikin vanhempi haluaa ja on oikeutettu aloittamaan puhtaalta pöydältä? Ei kyse ole mistään uudesta alusta, vaan lapsen hylkäämisestä. Täysin vastuuttomasta ja itsekkäästä hylkäämisestä. Ei ole olemassa entisiä lapsia.

Vierailija
70/77 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin surkea vanhempi, ettei pysty edes sopimaan tapaamisista ja elatusavuista (jos toinen ei ole pedofiili tms), niin minkä helkkarin vuoksi pitää vielä uusikin perhe perustaa ja "aloittaa puhtaalta pöydältä". Se pöytä kun ei satu enää olemaan tyhjä. Vanhemmuus on ikuinen 24/7 periaatteella, sen kun kaikki muistaisivat eivätkä ruikkisi niitä lapsia kaikkien vastaantulijoiden kanssa!

Lapsille ei pidä kostaa. Jos olisin itse eronnut, ilman muuta haluaisin, että lapsi saa olla isänsä kanssa milloin haluaa, vähintään joka toinen viikonloppu tai vaikka kaikki viikonloput, jos itse olen päävastuullinen viikkoisin. Johan niistä lapsita tulee sekopäitä, jos ei edes omia vanhempiaan saa tavata. Vanhempien päihteiden käyttö pitäisi myös kriminalisoida. 

Vierailija
71/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:57"]

[/quote]

Ei se vieraannuttaminen poista elatusvelvollisuutta, siksi. Ne ovat kaksi eri asiaa. Lapsella on oikeus elatukseen kummaltakin vanhemmalta, tapaamiset ja elatus eivät ole sidoksissa toisiinsa.Jos lasten isä haluaa kunnon tapaamiset, varatkaa aika lastenvalvojalle tai haastakaa lähivanhempi oikeuteen tapaamisten estosta.

Vierailija
72/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että mies jättää jotakin kertomatta sinulle jos ei saa lapsia tavata tuon useammin. Tuo on niin nähty jo lähipiirissä.

Vierailija
73/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kykene ymmärtämään teitä, jotka väitätte, että tapaaminen ja elatus ovat kaksi eri asiaa. Elämä joka puolella on vaihtokauppaa, ja monesti vaihtokaupan arvo on raha. Rahalle pitää saada vastine,tässä tapauksessa tapaamisiet. Ei elämä voi mennä niin, että yksi vie kaiken, ja toisen pitää jäädä rannalle ruikuttamaan. Siis näin filosofisena kysymyksenä, ottamatta kantaa juuri tähän caseen. 

Vierailija
74/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:07"]

He ovat käyneet lastenvalvojalla, ja lastenvalvojalla päätettiin näin, että isä käy viikottain leikkimässä. Isä oli siihen pettynyt, ja pettynyt myös lastenvalvojaan, ettei siellä oikeus tapahdu.

Äiti siis olisi halunnut evätä isältä kokonaan tapaamisoikeuden, mutta lastenvalvoja päätti näin. Siksi sanon, että äiti yrittää vieraannuttaa. Äiti ei myöskään yhtään suostu vaihtamaan tuota leikkipäivää, jos isä on vaikka sairaana, niin sitten leikkipäivä siirtyy viikkoa myöhemmäksi.

Tämän enempää en tapauksesta tiedä. Isä on kuitenkin ihan ok-tyyppi, sellainen tyypillinen mies tosin. Äiti vetosi siihen, että isän ei pitäisi nähdä lapsia, koska isä ei ole ennenkään paljoa nähnyt lapsia, kun matkustelee niin paljon työkseen.

Ymmärrän, ettei elarit ole korvausta siitä, että saa nähdä lapsiaan, mutta minusta tämä kuulostaa hyväksikäytöltä.  

Jos mies vie asian käräjille, niin saako hän automaattisesti lapset itselleen joka toinen viikonloppu? Kuka tietää?

[/quote]

Kuulostaa kyllä sille, että mies ei ole turvallinen. Jos hän saa tavata viikoittain, se ei ole vieraannuttamista. Minäkään en anna lastani yökylään ollenkaan exälle, koska hän on ns. tuurijuoppo joka saattaa ratketa juomaan ihan milloin vain eikä siinä hetkessä huomaa lapsen tarpeita ollenkaan. Ja katkerakin olen. Niistä ajoista jolloin mies joi meidän perheen rahat, aiheutti lisävelkaa, katosi pitkillekin reissuille koskaan kertomatta missä oli jne. se ei tee minusta huonoa äitiä kun en uskalla antaa lasta viikonlopuiksi. Silloinhan miehellä ei ole edes töitä ja pelkkää aikaa juoda.
[/quote]Vai katkera olet. Sinun katkeruus ei ole mikään syy viedä lapsia pois isältään.

Vierailija
75/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:07"]

He ovat käyneet lastenvalvojalla, ja lastenvalvojalla päätettiin näin, että isä käy viikottain leikkimässä. Isä oli siihen pettynyt, ja pettynyt myös lastenvalvojaan, ettei siellä oikeus tapahdu.

Äiti siis olisi halunnut evätä isältä kokonaan tapaamisoikeuden, mutta lastenvalvoja päätti näin. Siksi sanon, että äiti yrittää vieraannuttaa. Äiti ei myöskään yhtään suostu vaihtamaan tuota leikkipäivää, jos isä on vaikka sairaana, niin sitten leikkipäivä siirtyy viikkoa myöhemmäksi.

Tämän enempää en tapauksesta tiedä. Isä on kuitenkin ihan ok-tyyppi, sellainen tyypillinen mies tosin. Äiti vetosi siihen, että isän ei pitäisi nähdä lapsia, koska isä ei ole ennenkään paljoa nähnyt lapsia, kun matkustelee niin paljon työkseen.

Ymmärrän, ettei elarit ole korvausta siitä, että saa nähdä lapsiaan, mutta minusta tämä kuulostaa hyväksikäytöltä.  

Jos mies vie asian käräjille, niin saako hän automaattisesti lapset itselleen joka toinen viikonloppu? Kuka tietää?

[/quote]

Kuulostaa kyllä sille, että mies ei ole turvallinen. Jos hän saa tavata viikoittain, se ei ole vieraannuttamista. Minäkään en anna lastani yökylään ollenkaan exälle, koska hän on ns. tuurijuoppo joka saattaa ratketa juomaan ihan milloin vain eikä siinä hetkessä huomaa lapsen tarpeita ollenkaan. Ja katkerakin olen. Niistä ajoista jolloin mies joi meidän perheen rahat, aiheutti lisävelkaa, katosi pitkillekin reissuille koskaan kertomatta missä oli jne. se ei tee minusta huonoa äitiä kun en uskalla antaa lasta viikonlopuiksi. Silloinhan miehellä ei ole edes töitä ja pelkkää aikaa juoda.
[/quote]Ei ole vieraannuttamista? Kerroppa, olisiko se sinulle tarpeeksi jos saisit nähdä lastasi vain kerran viikossa? Onko se vanhemmuutta?

Vierailija
76/77 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:49"]Jos lastenvalvoja on päättänyt valvotuista tapaamisista kerran viikossa, on siihen syy. Sun miehesi ei nyt vaan kerro sulle kaikkea. [/quote]Tai ehkä kyseessä on oikeasti vieraannuttamista. Lastenvalvojat ajavat usein enemmän äidin etua kuin lapsen etua.

[/quote]

mun kokemus ei ollut tällainen, mutta itsellä ei olekaan mitään luurankoja kaapissa. Enemmän tuntui et lastenvalvojat ajoivat vuoroviikkosysteemiä ja pyysivät äidin tietämättä mut vielä erikseenkin keskustelemaan että tulin varmaan kuulluksi. Tää on mun mielestä vähän niinku muuttumaan päin. Omilla kavereilla samansuuntaisia positiivisia kokemuksia. Niillä keillä ei ole, on ollut juurikin niitä luurankoja kaapissa.

[/quote]

Meillä lv:t oli täysin isän puolella ja isä myös sai tahtonsa läpi, eli vuoroviikkovanhemmuuden vaikka lapsemme ikä tuolloin oli vasta 9 kk ja isä vuorotyöläinen, jonka puoli vuotta tuore tyttöystävä toimi vauvan pääasiallisena hoitajana. 

Isä itse halusi myöhemmin muuttaa tapaamiset viikonloppupainotteiseksi, kun suhteensa meni poikki. Myöhemmin ollaan palattu takaisin yhteen, eli tämä episodi on onnellisesti synkkää menneisyyttämme, jota yhteinen lapsemme ei onneksi muista kun oli niin pieni.

Silti, kokemus lastenvalvojista oli mulla ihan kaikkea muuta kuin että ne olisi äitien puolella, mikä oli mun esioletus kaiken lukemani perusteella. Voisin päinvastoinkin sanoa että he olivat erittäin tylyjä mua kohtaan.
[/quote]Halusitko sinä siis jotain muuta kuin vuoroviikosysteemiä?

Vierailija
77/77 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa sekä omaan elatukseensa. Hän ei ole arvoton molla-maija, jonka tunteita ja toimeentuloa ei tarvitse huomioida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän