Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isän pitää maksaa elareita, vaikka äiti yrittää vieraannuttaa?

Vierailija
29.04.2014 |

Minulla on miespuolinen ystävä, jonka ex on katkera. Joo, syystäkin, mutta hän ei halua antaa lapsia (4-5-vuotiaat) isälle. Hän antaa isän käydä kerran viikossa leikkimässä lasten kanssa, mutta isän pitää käydä hänen luonaan, eikä saa viedä lapsia pois. Isä pyytänyt pidempää aikaa, mutta ei sovi. Äiti sanoo suoraan, ettei halua antaa lapsia, koska isä teki aikanaan väärin.

Mutta elatusapu kelpaa..?  Olen tässä täysin ulkopuolinen ja ihmettelen: jos äiti ei anna lapsia isälle edes joka toinen viikonloppu, niin onko todellakin pakko niitä elareita maksaa?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:28"]Minusta on väärin, että vaaditaan elareita, jos ei kerta anneta lapsiakaan. Se on hyväksikäyttöä. Ihan näin äitinä totean. 
[/quote]
Ai on hyväksikäyttöä kun osallistuu minimaalisella summalla oman lapsensa ruoan ostoon? Meidän muiden täysin tuntemattomien ihmisten veroillako se ruoka pitää maksaa? Ja kaikki muu? Niinhän se menee kun isä ei maksa oman lapsensa elatusta. Me muut maksamme.
[/quote]Niin on hyväksikäyttöä jos EI ANNA TAVATA LAPSIA. Osaatko lukea?

Vierailija
2/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 21:56"]En kykene ymmärtämään teitä, jotka väitätte, että tapaaminen ja elatus ovat kaksi eri asiaa. Elämä joka puolella on vaihtokauppaa, ja monesti vaihtokaupan arvo on raha. Rahalle pitää saada vastine,tässä tapauksessa tapaamisiet. Ei elämä voi mennä niin, että yksi vie kaiken, ja toisen pitää jäädä rannalle ruikuttamaan. Siis näin filosofisena kysymyksenä, ottamatta kantaa juuri tähän caseen. 

[/quote]

Tässä tapauksessa vastine rahalle on se, etteivät miehen omat lapset joudu kärsimään puutetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös eräs ystävä, josta mietin yrittääkö hän vieraannuttaa omaa lastaan isästään..Kertoi koko ajan juttuja isästä passiivisena osapuolena, ja kuinka äitinä joutuu tekemään kaiken, mutta isä ei osallistu...En viitsi tähän tarkemmin kertoa, mutta mielestäni vieraannuttamista on se, äiti ei anna isän hoitaa lasta joustavasti, tekee omat aikataulut juuri sellaisiksi,ettei isä vaan pääse näkemään lasta, vetoaa harrastusten tärkeyteen..on harrastuksia mihin lapsi laitetaan ja niitä on ja paljon ja äiti varmasti tietää, että mitkä isän aikataulut ovat ja sitten kun isä ei pääse paikalle..isä on huono isä, koska ei ehdi harrastaa lapsen kanssa. Ja jos lapsi on hoidossa isän luona, äiti pitää tiiviisti koko ajan yhteyttä lapseen ja vetoaa lapsen hätään jos lapsi sattuu soittamaan äidille...pitää lapsesta ylettömän paljon kiinni...Huonosti kuvailtu, mutta kyllä vieraannuttamista tapahtuu. Ihmiset saattavat mitä erikoisin keinoin käyttää hyväksi toista vanhempaa ja saada toisesta syntipukki. Ehdotan myös lastensuojeluun yhteyttä ja asiallista kontaktia sinne.

Vierailija
4/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa näkeminen on kyllä aika paljon ja jos mies ei ole koskaan lapsia hoitanut, niin ei noin pieniä lapsia hänelle voi antaa esim. viikonlopuksi. Jos on sovittu tietystä tapaamisajasta, niin äidin ei ole pakko joustaa. Takana voi olla myös esim. miehen jatkuvaa vastuusta luistamista ja mies saattaisi käyttää tapaamisaikojen kanssa pelaamista äidin ja lasten kiusaamiseen. Tässä voi myös olla jotain muuta mitä tarina ei kerro...

Vierailija
5/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:57"]Minulla on miespuolinen ystävä, jonka ex on katkera. Joo, syystäkin, mutta hän ei halua antaa lapsia (4-5-vuotiaat) isälle. Hän antaa isän käydä kerran viikossa leikkimässä lasten kanssa, mutta isän pitää käydä hänen luonaan, eikä saa viedä lapsia pois. Isä pyytänyt pidempää aikaa, mutta ei sovi. Äiti sanoo suoraan, ettei halua antaa lapsia, koska isä teki aikanaan väärin.

Mutta elatusapu kelpaa..?  Olen tässä täysin ulkopuolinen ja ihmettelen: jos äiti ei anna lapsia isälle edes joka toinen viikonloppu, niin onko todellakin pakko niitä elareita maksaa?
[/quote] Mikä syy tuossa on? Mitä isä on tehnyt väärin? Ei äidillä ole oikeutta rajata tapaamisia noin.Ja jos menneisyydessä ei mitään kovin vakavaa ole tapahtunut, niin ei se äitiään voi käyttää hyväksi tapahtunutta asiaa näkemisen esteenä. Äiti käsittelee omat tunteensa isää kohtaan ja lapsilla on oikeus tavata isäänsä normaalisti, tai sitten yhteishuoltajuus. Kannattaa tietää mitä on tapahtunut ja toivottavasti ystäväsi kertoo. Jos ei ole mitää liian vakavaa, niin isällä on oikeus lapsiinsa.

Vierailija
6/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:24"]

Nämä ulkopuolisen "äiti etäännyttää" havainnot on aina hieman epäluotettavia. Oma exäni näin toitottaa kylillä, vaikka totuus on, että 2 vuotta painostin isää ottamaan lapsia EDES tapaamissopimuksen mukaisesti. Nyt lapset ei ole olleet isällään kahteen vuoteen. Isän sukulaisia tavataan kyllä.

[/quote]

Mäkin epäilen, että tässä on taustalla se, ettei miestä oikeasti niin kiinnosta ja haluaa väittää olevansa joku exän uhri. Tai sitten on ollut jotain isompaa ongelmaa, jos mies ei saa lastenvalvojan mukaan nähdä lapsia kuin kerran kuussa ja valvotusti. Ehkä alkoholiongelmaa ollut.
[/quote]

Entä jos se äiti onkin katkera sekopää? Uskokaa pois, sellaisia on, vaikka äitimyytti elääkin vahvana. Esimerkkejä löytyy ihan lähipiiristä, kun Äiti on feikannut lastenvalvojalle ja saa luvan kanssa kiusata isää ja etenkin lasta.
Tällaisia äitejä on mm oma äitini ja mieheni kummipojan äiti. Isät ovat molemmissa tapauksissa kunnollisia, välittäviä ja huolehtivia miehiä. Exillä on katkeruus sekoittanut nupin, vaikka itse ovat olleet pettäjän roolissa.

Vierailija
7/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:24"]

Nämä ulkopuolisen "äiti etäännyttää" havainnot on aina hieman epäluotettavia. Oma exäni näin toitottaa kylillä, vaikka totuus on, että 2 vuotta painostin isää ottamaan lapsia EDES tapaamissopimuksen mukaisesti. Nyt lapset ei ole olleet isällään kahteen vuoteen. Isän sukulaisia tavataan kyllä.

[/quote]

Mäkin epäilen, että tässä on taustalla se, ettei miestä oikeasti niin kiinnosta ja haluaa väittää olevansa joku exän uhri. Tai sitten on ollut jotain isompaa ongelmaa, jos mies ei saa lastenvalvojan mukaan nähdä lapsia kuin kerran kuussa ja valvotusti. Ehkä alkoholiongelmaa ollut.
[/quote]

Entä jos se äiti onkin katkera sekopää? Uskokaa pois, sellaisia on, vaikka äitimyytti elääkin vahvana. Esimerkkejä löytyy ihan lähipiiristä, kun Äiti on feikannut lastenvalvojalle ja saa luvan kanssa kiusata isää ja etenkin lasta.
Tällaisia äitejä on mm oma äitini ja mieheni kummipojan äiti. Isät ovat molemmissa tapauksissa kunnollisia, välittäviä ja huolehtivia miehiä. Exillä on katkeruus sekoittanut nupin, vaikka itse ovat olleet pettäjän roolissa.
[/quote] Myös mulla tuttu nainen, on älykkäästi päästä, niin hänellä myös on jotain miksi haluaa estää isän tapaamiset. Ja tunnen tämän äidin pitkältä ajalta ja väitän, että tunnen myös hänen luonnettaankin jo jonkin verran Isä siis kiltin oloinen ja aivan varmasti ei tee mitään väärin lapsen hoidossa. Vaan äiti puuhailee omiaan selän takana.

Vierailija
8/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:59"]Ja ap:lle vielä. Jos äiti kuitenkin antaa lasten tavata isänsä viikottain, niin kysymys ei kyllä ole äidin halusta vieraannuttaa lapset isästä. Epäilen, että kysymys on siitä, ettei isä ole koskaan kunnolla osallistunut lasten hoitoon yhdistettynä vielä tohon isän tekojen aiheuttamaan katkeruuteen. Äiti ei siis luota isän hoitotaitoihin, koska isä ei ole koskaan lapsiaan itsenäisesti hoitanut. Lastenvalvojaa kannattaa käyttää apuna ja mielellään yhdessä rauhassa sopia, miten voitaisiin hiljalleen siirtyä valvomattomiin tapaamisiin, niin että äitikin voisi luottaa isän kykyihin vanhempana. Kuulostaa ehkä isän kannalta turhauttavalta, mutta säästää myöhemmin suuremmilta riidoilta ja mahdollistaa jatkossa jaetun vanhemmuuden toimivuuden.
[/quote] Mutta eihän äidin epäluottamus isää kohtaan saa pilata isän mahdollisuutta tavata omia lapsiaan???? Omasta mielestä tuo on toisen hyväksikäyttämistä siinä vaiheessa,,jos äiti määrittelee sen osaako isä hoitaa lasta vai ei. Monet äidit ottavat tuon roolin. Ei lasten hoito kovin vaikeata ole.

Vierailija
9/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:57"]

Minulla on miespuolinen ystävä, jonka ex on katkera. Joo, syystäkin, mutta hän ei halua antaa lapsia (4-5-vuotiaat) isälle. Hän antaa isän käydä kerran viikossa leikkimässä lasten kanssa, mutta isän pitää käydä hänen luonaan, eikä saa viedä lapsia pois. Isä pyytänyt pidempää aikaa, mutta ei sovi. Äiti sanoo suoraan, ettei halua antaa lapsia, koska isä teki aikanaan väärin.

[/quote]

Mun mies taas on ihan meidän perheen takia päättänyt että ei tapaa lastaan koska kaikki muuttuis muuten TOOOODELLA monimutkaiseksi, meillä omat perherutiinit lomilla ja viikonloppuina, mulla toiminimi jonka takia meillä käy asiakkaita jne. MUTTA MUTTA silti mun mies joutuu maksamaan elareita!! Siis vaikka on käskenyt eksänsä myöskin ottaa lapseen yksinhuoltajuuden minkä oletettiin poistavan isältä elarivelvollisuuden niin ei! Miksi pitää maksaa sellasesta jota ei itelle ole käytännössä olemassa edes, en tajua?

Vierailija
10/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:06"]Kerran viikossa näkeminen on kyllä aika paljon ja jos mies ei ole koskaan lapsia hoitanut, niin ei noin pieniä lapsia hänelle voi antaa esim. viikonlopuksi. Jos on sovittu tietystä tapaamisajasta, niin äidin ei ole pakko joustaa. Takana voi olla myös esim. miehen jatkuvaa vastuusta luistamista ja mies saattaisi käyttää tapaamisaikojen kanssa pelaamista äidin ja lasten kiusaamiseen. Tässä voi myös olla jotain muuta mitä tarina ei kerro...
[/quote] Tai ehkä tässä EI ole mitään muuta. Mistä sait päähäsi että isä ei ole koskaan hoitanut lasta?? Keksitkö ihan itse tälläisen teorian? Jos se yksi päivä viikossa on tosiaan niin paljon niin sinä varmaan suostuisit itse tälläiseen järjestelmään? Sinua ei haittaisi jos näkisit omia lapsiasi vain kerran viikossa??

Vierailija
11/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:57"]

[/quote]

Mun mies taas on ihan meidän perheen takia päättänyt että ei tapaa lastaan koska kaikki muuttuis muuten TOOOODELLA monimutkaiseksi, meillä omat perherutiinit lomilla ja viikonloppuina, mulla toiminimi jonka takia meillä käy asiakkaita jne. MUTTA MUTTA silti mun mies joutuu maksamaan elareita!! Siis vaikka on käskenyt eksänsä myöskin ottaa lapseen yksinhuoltajuuden minkä oletettiin poistavan isältä elarivelvollisuuden niin ei! Miksi pitää maksaa sellasesta jota ei itelle ole käytännössä olemassa edes, en tajua?
[/quote]

Luulen ettei sinulle saisi edes selittämällä läpi syytä tähän mysteeriin.

Vierailija
12/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle on helpoin ratkaisu keskittyä entisen perheen roikkumisen sijasta uuteen perheeseen, kuten meilläkin. Tää on tabu edelleen, mutta todella yleistä. Omissa eronneissa kavereista 2/3 osaa on päättänyt aloittaa mieluummin puhtaalta pöydältä, kuin että ois alkanut sähläämään tapaamisasioiden kanssa. Yksi tabu on myös se, että helpoiten pääsee kumppanin eksistä lopullisesti eroon kun kumppani ei tapaa lastaan. Käsi sydämelle: kuka siitä ei haaveilisi? Se että on entisiä tapaamattomia lapsia johonkin, ei tee huonoa vanhempaa kaikille lapsille. Elarit vain on epäkohta, johon voisi puuttua. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus aloittaa alusta, myös vanhempana.

Vierailija
13/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas varmaan isä ajattelee, että miksi isän pitää maksaa, kun yrittää vierauttaa itsensä lapsestaan :( Ja minä yritän pakolla yrittää pitäää hänet lapsen elämässä. Vaikka onkin kusipää luonteeltaan.

Vierailija
14/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]Eivät elatusmaksut ole korvaus lasten kanssa vietetystä ajasta vaan molemmat vanhemmat maksavat lapsen elatuksen yhdessä. Haluaako tämä isä että lasten elintaso romahtaa? Ehkä sitten parempikin että ei paljon tapaile jos motiivit ovat tuollaiset omia lapsia kohtaan.
[/quote]

No, oman lapsen kohdalla elarit olivat käsittääkseni aika isot, ja silti lapsella ei ollut esim. kunnon vaatteita vaan hommasin ne muulla rahalla. Äitinsä ajelee uudella Audilla ja asuu kahdestaan isossa talossa, että sinneppä ne rahat taisi mennäkkin..

Vierailija
15/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]Eivät elatusmaksut ole korvaus lasten kanssa vietetystä ajasta vaan molemmat vanhemmat maksavat lapsen elatuksen yhdessä. Haluaako tämä isä että lasten elintaso romahtaa? Ehkä sitten parempikin että ei paljon tapaile jos motiivit ovat tuollaiset omia lapsia kohtaan. [/quote] No, oman lapsen kohdalla elarit olivat käsittääkseni aika isot, ja silti lapsella ei ollut esim. kunnon vaatteita vaan hommasin ne muulla rahalla. Äitinsä ajelee uudella Audilla ja asuu kahdestaan isossa talossa, että sinneppä ne rahat taisi mennäkkin..

[/quote]

Paljonko maksat kuukaudessa elareita, jos lapsen äiti on ostanut niillä Audin ja ison talon :'D minä maksan yhdestä lapsestani 200 €/kk ja tasan tarkkaan tiedän ettei se riitä kuin perusasioihin ja vain osaksi lapsen kuukausittain kuluttamaan ruokaan. 

t. etä-äiti

Vierailija
16/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote]

Voi luoja mikä vatipää!

Vierailija
17/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:30"]

Monelle on helpoin ratkaisu keskittyä entisen perheen roikkumisen sijasta uuteen perheeseen, kuten meilläkin. Tää on tabu edelleen, mutta todella yleistä. Omissa eronneissa kavereista 2/3 osaa on päättänyt aloittaa mieluummin puhtaalta pöydältä, kuin että ois alkanut sähläämään tapaamisasioiden kanssa. Yksi tabu on myös se, että helpoiten pääsee kumppanin eksistä lopullisesti eroon kun kumppani ei tapaa lastaan. Käsi sydämelle: kuka siitä ei haaveilisi? Se että on entisiä tapaamattomia lapsia johonkin, ei tee huonoa vanhempaa kaikille lapsille. Elarit vain on epäkohta, johon voisi puuttua. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus aloittaa alusta, myös vanhempana.

[/quote]

Ihanan WT:tä...

Vierailija
18/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:07"]

He ovat käyneet lastenvalvojalla, ja lastenvalvojalla päätettiin näin, että isä käy viikottain leikkimässä. Isä oli siihen pettynyt, ja pettynyt myös lastenvalvojaan, ettei siellä oikeus tapahdu.

Äiti siis olisi halunnut evätä isältä kokonaan tapaamisoikeuden, mutta lastenvalvoja päätti näin. Siksi sanon, että äiti yrittää vieraannuttaa. Äiti ei myöskään yhtään suostu vaihtamaan tuota leikkipäivää, jos isä on vaikka sairaana, niin sitten leikkipäivä siirtyy viikkoa myöhemmäksi.

Tämän enempää en tapauksesta tiedä. Isä on kuitenkin ihan ok-tyyppi, sellainen tyypillinen mies tosin. Äiti vetosi siihen, että isän ei pitäisi nähdä lapsia, koska isä ei ole ennenkään paljoa nähnyt lapsia, kun matkustelee niin paljon työkseen.

Ymmärrän, ettei elarit ole korvausta siitä, että saa nähdä lapsiaan, mutta minusta tämä kuulostaa hyväksikäytöltä.  

Jos mies vie asian käräjille, niin saako hän automaattisesti lapset itselleen joka toinen viikonloppu? Kuka tietää?

[/quote]

Mitä tarkoittaa "tyypillinen mies tosin"?

Vierailija
19/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en tiiä. Minun isä ei koskaan suostunut tapaamaan, mutta elatusmaksut maksoi, kun oli pakko.

Vierailija
20/77 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]Eivät elatusmaksut ole korvaus lasten kanssa vietetystä ajasta vaan molemmat vanhemmat maksavat lapsen elatuksen yhdessä. Haluaako tämä isä että lasten elintaso romahtaa? Ehkä sitten parempikin että ei paljon tapaile jos motiivit ovat tuollaiset omia lapsia kohtaan. [/quote] No, oman lapsen kohdalla elarit olivat käsittääkseni aika isot, ja silti lapsella ei ollut esim. kunnon vaatteita vaan hommasin ne muulla rahalla. Äitinsä ajelee uudella Audilla ja asuu kahdestaan isossa talossa, että sinneppä ne rahat taisi mennäkkin..

[/quote]

Paljonko maksat kuukaudessa elareita, jos lapsen äiti on ostanut niillä Audin ja ison talon :'D minä maksan yhdestä lapsestani 200 €/kk ja tasan tarkkaan tiedän ettei se riitä kuin perusasioihin ja vain osaksi lapsen kuukausittain kuluttamaan ruokaan. 

t. etä-äiti
[/quote]

Juu elikkäs. Äitinsä kustantaa hälle kirppisvaatteet ja ruokaa mutta ei todellakaan mitään hienouksia. Lapsen äitillä on kohtuullisen hyväpalkkainen työ, mutta se ihmetyttää miksi lapsella niin huonot olot.
Olen yrittänyt saada yhteishuoltajuutta, mutta äitinsä on vetäissyt jostaun että mulla olisi huumetaustaa ja riippuvuus. Tämä ei siis pidä paikkaansa eikä koskaan ole pitänytkään, en ole edes kokeillut muita päihteitä kuin alkoholia..
Mutta kusipäät jotka pitäs tappaa on aina sellasia, ne ei muutu..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi