Miksi isän pitää maksaa elareita, vaikka äiti yrittää vieraannuttaa?
Minulla on miespuolinen ystävä, jonka ex on katkera. Joo, syystäkin, mutta hän ei halua antaa lapsia (4-5-vuotiaat) isälle. Hän antaa isän käydä kerran viikossa leikkimässä lasten kanssa, mutta isän pitää käydä hänen luonaan, eikä saa viedä lapsia pois. Isä pyytänyt pidempää aikaa, mutta ei sovi. Äiti sanoo suoraan, ettei halua antaa lapsia, koska isä teki aikanaan väärin.
Mutta elatusapu kelpaa..? Olen tässä täysin ulkopuolinen ja ihmettelen: jos äiti ei anna lapsia isälle edes joka toinen viikonloppu, niin onko todellakin pakko niitä elareita maksaa?
Kommentit (77)
Mitä väliä vaikka isä olisi kokematon lasten kanssa? Jos tästä olisi kyse, äiti voisi viedä lapset isän luo joku kerta ja neuvoa isää hoidossa, lapset myös tottuisivat isän asuntoon. Selkeästi kyse vain naisen katkeruudesta. Onko teistä muka reilua, että nainen kostaa tällä tavalla miehelle (ja samalla lapsille), koska mies on tehnyt menneisyydessä väärin häntä kohtaan? Jos kyse on pettämisestä tms. niin nainen on kyllä katkera vanha kurppa. Jos mies olisi hakannut tai muuten ollut uhka niin siinä tapauksessa äiti toimii ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:33"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]Eivät elatusmaksut ole korvaus lasten kanssa vietetystä ajasta vaan molemmat vanhemmat maksavat lapsen elatuksen yhdessä. Haluaako tämä isä että lasten elintaso romahtaa? Ehkä sitten parempikin että ei paljon tapaile jos motiivit ovat tuollaiset omia lapsia kohtaan. [/quote] No, oman lapsen kohdalla elarit olivat käsittääkseni aika isot, ja silti lapsella ei ollut esim. kunnon vaatteita vaan hommasin ne muulla rahalla. Äitinsä ajelee uudella Audilla ja asuu kahdestaan isossa talossa, että sinneppä ne rahat taisi mennäkkin.. [/quote] Paljonko maksat kuukaudessa elareita, jos lapsen äiti on ostanut niillä Audin ja ison talon :'D minä maksan yhdestä lapsestani 200 €/kk ja tasan tarkkaan tiedän ettei se riitä kuin perusasioihin ja vain osaksi lapsen kuukausittain kuluttamaan ruokaan. t. etä-äiti [/quote] Juu elikkäs. Äitinsä kustantaa hälle kirppisvaatteet ja ruokaa mutta ei todellakaan mitään hienouksia. Lapsen äitillä on kohtuullisen hyväpalkkainen työ, mutta se ihmetyttää miksi lapsella niin huonot olot. Olen yrittänyt saada yhteishuoltajuutta, mutta äitinsä on vetäissyt jostaun että mulla olisi huumetaustaa ja riippuvuus. Tämä ei siis pidä paikkaansa eikä koskaan ole pitänytkään, en ole edes kokeillut muita päihteitä kuin alkoholia.. Mutta kusipäät jotka pitäs tappaa on aina sellasia, ne ei muutu..
[/quote]
Ei taida olla kaikki palikat ihan kohdallaan sinullakaan...
Jos lastenvalvoja on päättänyt valvotuista tapaamisista kerran viikossa, on siihen syy.
Sun miehesi ei nyt vaan kerro sulle kaikkea.
Eiköhän sillä ole merkitystä, MITÄ isä teki.
Lapsien antaminen alkoholistin tai jonkin vielä pahemman tahon huostaan olisi kamalaa.
Jos isä teki sen penisperinteisen eli petti, niin tietenkin lasten pitää saada olla isän luona. Näkevät lukemattomia suhteita ja huomaavat, millaisia miehiä voi olla.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:49"]
Jos lastenvalvoja on päättänyt valvotuista tapaamisista kerran viikossa, on siihen syy.
[/quote]
Yleensä asiat kerrotaan omalta kannalta edullisimmaksi.
On miehiä ja naisia, joita ihan oikeasti on vieraannutettu, mut sit on myös Mikael Wuorisia, jotka raivoavat vieraannuttamisesta koskaan ymmärtämättä miksi heidän tapaamisoikeuksiaan on rajoitettu ja miksi niitä valvotaan. On myös niitä miehiä ja naisia, jotka eivät omasta halustaan ole enää kiinnostuneita tapaamaan lapsiaan, mutta vetoavat vieraannuttamiseen, koska niin on heidän kannalta helpointa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:49"]Jos lastenvalvoja on päättänyt valvotuista tapaamisista kerran viikossa, on siihen syy.
[/quote]Tai ehkä kyseessä on oikeasti vieraannuttamista. Lastenvalvojat ajavat usein enemmän äidin etua kuin lapsen etua.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:49"]Jos lastenvalvoja on päättänyt valvotuista tapaamisista kerran viikossa, on siihen syy. Sun miehesi ei nyt vaan kerro sulle kaikkea. [/quote]Tai ehkä kyseessä on oikeasti vieraannuttamista. Lastenvalvojat ajavat usein enemmän äidin etua kuin lapsen etua.
[/quote]
mun kokemus ei ollut tällainen, mutta itsellä ei olekaan mitään luurankoja kaapissa. Enemmän tuntui et lastenvalvojat ajoivat vuoroviikkosysteemiä ja pyysivät äidin tietämättä mut vielä erikseenkin keskustelemaan että tulin varmaan kuulluksi. Tää on mun mielestä vähän niinku muuttumaan päin. Omilla kavereilla samansuuntaisia positiivisia kokemuksia. Niillä keillä ei ole, on ollut juurikin niitä luurankoja kaapissa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:04"]Mulla myös eräs ystävä, josta mietin yrittääkö hän vieraannuttaa omaa lastaan isästään..Kertoi koko ajan juttuja isästä passiivisena osapuolena, ja kuinka äitinä joutuu tekemään kaiken, mutta isä ei osallistu...En viitsi tähän tarkemmin kertoa, mutta mielestäni vieraannuttamista on se, äiti ei anna isän hoitaa lasta joustavasti, tekee omat aikataulut juuri sellaisiksi,ettei isä vaan pääse näkemään lasta, vetoaa harrastusten tärkeyteen..on harrastuksia mihin lapsi laitetaan ja niitä on ja paljon ja äiti varmasti tietää, että mitkä isän aikataulut ovat ja sitten kun isä ei pääse paikalle..isä on huono isä, koska ei ehdi harrastaa lapsen kanssa. Ja jos lapsi on hoidossa isän luona, äiti pitää tiiviisti koko ajan yhteyttä lapseen ja vetoaa lapsen hätään jos lapsi sattuu soittamaan äidille...pitää lapsesta ylettömän paljon kiinni...Huonosti kuvailtu, mutta kyllä vieraannuttamista tapahtuu. Ihmiset saattavat mitä erikoisin keinoin käyttää hyväksi toista vanhempaa ja saada toisesta syntipukki. Ehdotan myös lastensuojeluun yhteyttä ja asiallista kontaktia sinne.
[/quote] Tarkennampa tätä omaa tekstiä, siis esimerkkinä, lapsi soittaa äidille, ja äiti tekee tilanteen lapselle puhelimessa missä lapsi haluaakin yhtäkkiä tulla äidin luo, vaikka lapsi ei ole hätää kärsimässä mitenkään, vaikka tyyliin esim. äiti härnää puhelimessa lasta makeisten saannilla tai jollain mihin lapsi reagoi myönteisesti ja haluaakin palata äidin luo... Olen ihan varma, että tätä tapahtuu ja tuolla on päästä vinksahtaneita vanhempia olemassa. No mutta silloin onkin kyse jo narsistisesta vanhemmasta joka tietää mistä narusta repiä lasta, koska lapsi on osa äitiä ja äiti ei missään nimessä voi nähdä ketään muuta hoitamassa yhtä hyvin omaa lasta kuin hän itse. Tai jopa, että äiti asettaa isälle niin paljon sääntöjä mitä tehdä ja milloin, ja kun isä ei näitä täysin tarkasti noudata, niin äiti tarkastaa sitten lapselta onko ohjeita noudatettu. Ohjeet voivat olla ihan järjettömiä ja tarpeettomia, mutta silti ihan loogisia. Ja isä ei saa olla isä omana itsensä lapselle. Mutta jokainen voi olla omaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:46"]Mitä väliä vaikka isä olisi kokematon lasten kanssa? Jos tästä olisi kyse, äiti voisi viedä lapset isän luo joku kerta ja neuvoa isää hoidossa, lapset myös tottuisivat isän asuntoon. Selkeästi kyse vain naisen katkeruudesta. Onko teistä muka reilua, että nainen kostaa tällä tavalla miehelle (ja samalla lapsille), koska mies on tehnyt menneisyydessä väärin häntä kohtaan? Jos kyse on pettämisestä tms. niin nainen on kyllä katkera vanha kurppa. Jos mies olisi hakannut tai muuten ollut uhka niin siinä tapauksessa äiti toimii ihan oikein.
[/quote] Sama ajatus. Omat parisuhde ongelmat entisen kanssa, ei saa tulla isä lapsi tai äiti lapsi suhteen väliin. Kyllä jotku äidit käyttävät hyväksi tätä asemaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:04"]Mulla myös eräs ystävä, josta mietin yrittääkö hän vieraannuttaa omaa lastaan isästään..Kertoi koko ajan juttuja isästä passiivisena osapuolena, ja kuinka äitinä joutuu tekemään kaiken, mutta isä ei osallistu...En viitsi tähän tarkemmin kertoa, mutta mielestäni vieraannuttamista on se, äiti ei anna isän hoitaa lasta joustavasti, tekee omat aikataulut juuri sellaisiksi,ettei isä vaan pääse näkemään lasta, vetoaa harrastusten tärkeyteen..on harrastuksia mihin lapsi laitetaan ja niitä on ja paljon ja äiti varmasti tietää, että mitkä isän aikataulut ovat ja sitten kun isä ei pääse paikalle..isä on huono isä, koska ei ehdi harrastaa lapsen kanssa. Ja jos lapsi on hoidossa isän luona, äiti pitää tiiviisti koko ajan yhteyttä lapseen ja vetoaa lapsen hätään jos lapsi sattuu soittamaan äidille...pitää lapsesta ylettömän paljon kiinni...Huonosti kuvailtu, mutta kyllä vieraannuttamista tapahtuu. Ihmiset saattavat mitä erikoisin keinoin käyttää hyväksi toista vanhempaa ja saada toisesta syntipukki. Ehdotan myös lastensuojeluun yhteyttä ja asiallista kontaktia sinne. [/quote] Tarkennampa tätä omaa tekstiä, siis esimerkkinä, lapsi soittaa äidille, ja äiti tekee tilanteen lapselle puhelimessa missä lapsi haluaakin yhtäkkiä tulla äidin luo, vaikka lapsi ei ole hätää kärsimässä mitenkään, vaikka tyyliin esim. äiti härnää puhelimessa lasta makeisten saannilla tai jollain mihin lapsi reagoi myönteisesti ja haluaakin palata äidin luo... Olen ihan varma, että tätä tapahtuu ja tuolla on päästä vinksahtaneita vanhempia olemassa. No mutta silloin onkin kyse jo narsistisesta vanhemmasta joka tietää mistä narusta repiä lasta, koska lapsi on osa äitiä ja äiti ei missään nimessä voi nähdä ketään muuta hoitamassa yhtä hyvin omaa lasta kuin hän itse. Tai jopa, että äiti asettaa isälle niin paljon sääntöjä mitä tehdä ja milloin, ja kun isä ei näitä täysin tarkasti noudata, niin äiti tarkastaa sitten lapselta onko ohjeita noudatettu. Ohjeet voivat olla ihan järjettömiä ja tarpeettomia, mutta silti ihan loogisia. Ja isä ei saa olla isä omana itsensä lapselle. Mutta jokainen voi olla omaa mieltä.
[/quote]
Minun isäni oli juuri tuon kaltainen millaiseksi kuvasit tarinassasi äidin. Isä myös koko ajan oli osoittamassa meille, kuinka tekee kaiken äitiä paremmin ja haukkui äitiä aina monta päivää sen jälkeen, kun olimme äidin luota saapuneet takaisin kotiin. Isä sai meidän yksinhuoltajuuden ja se tuntui hänelle vain voitolta periaatteesta, eikä meidän takia.
Isä myös kysyi meiltä aina ennen nukkumaan menoa että kumpi on kivempi, hän vai äiti ja opimme vastaamaan siihen aina että hän. Kysyi myös että kumpi on viisaampi, kumpi on rakkaampi jne. Oli inhottavaa vastata niihin noin satojatuhansia kertoja lapsuuden aikana.
Tuo "teki väärin" voi viitata esim siihen että isä lyönyt lasta tms. Ei lastenvalvoja suosittele valvottuja tapaamisia isän tahdon vastaisesti ilman hyvin painavaa syytä. Mikään pettäminen tms ei siihen riitä, vaan kyse asiasta joka vaarantaa lasten turvallisuuden.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:49"]Jos lastenvalvoja on päättänyt valvotuista tapaamisista kerran viikossa, on siihen syy. Sun miehesi ei nyt vaan kerro sulle kaikkea. [/quote]Tai ehkä kyseessä on oikeasti vieraannuttamista. Lastenvalvojat ajavat usein enemmän äidin etua kuin lapsen etua.
[/quote]
mun kokemus ei ollut tällainen, mutta itsellä ei olekaan mitään luurankoja kaapissa. Enemmän tuntui et lastenvalvojat ajoivat vuoroviikkosysteemiä ja pyysivät äidin tietämättä mut vielä erikseenkin keskustelemaan että tulin varmaan kuulluksi. Tää on mun mielestä vähän niinku muuttumaan päin. Omilla kavereilla samansuuntaisia positiivisia kokemuksia. Niillä keillä ei ole, on ollut juurikin niitä luurankoja kaapissa.
[/quote]
Meillä lv:t oli täysin isän puolella ja isä myös sai tahtonsa läpi, eli vuoroviikkovanhemmuuden vaikka lapsemme ikä tuolloin oli vasta 9 kk ja isä vuorotyöläinen, jonka puoli vuotta tuore tyttöystävä toimi vauvan pääasiallisena hoitajana.
Isä itse halusi myöhemmin muuttaa tapaamiset viikonloppupainotteiseksi, kun suhteensa meni poikki. Myöhemmin ollaan palattu takaisin yhteen, eli tämä episodi on onnellisesti synkkää menneisyyttämme, jota yhteinen lapsemme ei onneksi muista kun oli niin pieni.
Silti, kokemus lastenvalvojista oli mulla ihan kaikkea muuta kuin että ne olisi äitien puolella, mikä oli mun esioletus kaiken lukemani perusteella. Voisin päinvastoinkin sanoa että he olivat erittäin tylyjä mua kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:26"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:04"]Mulla myös eräs ystävä, josta mietin yrittääkö hän vieraannuttaa omaa lastaan isästään..Kertoi koko ajan juttuja isästä passiivisena osapuolena, ja kuinka äitinä joutuu tekemään kaiken, mutta isä ei osallistu...En viitsi tähän tarkemmin kertoa, mutta mielestäni vieraannuttamista on se, äiti ei anna isän hoitaa lasta joustavasti, tekee omat aikataulut juuri sellaisiksi,ettei isä vaan pääse näkemään lasta, vetoaa harrastusten tärkeyteen..on harrastuksia mihin lapsi laitetaan ja niitä on ja paljon ja äiti varmasti tietää, että mitkä isän aikataulut ovat ja sitten kun isä ei pääse paikalle..isä on huono isä, koska ei ehdi harrastaa lapsen kanssa. Ja jos lapsi on hoidossa isän luona, äiti pitää tiiviisti koko ajan yhteyttä lapseen ja vetoaa lapsen hätään jos lapsi sattuu soittamaan äidille...pitää lapsesta ylettömän paljon kiinni...Huonosti kuvailtu, mutta kyllä vieraannuttamista tapahtuu. Ihmiset saattavat mitä erikoisin keinoin käyttää hyväksi toista vanhempaa ja saada toisesta syntipukki. Ehdotan myös lastensuojeluun yhteyttä ja asiallista kontaktia sinne. [/quote] Tarkennampa tätä omaa tekstiä, siis esimerkkinä, lapsi soittaa äidille, ja äiti tekee tilanteen lapselle puhelimessa missä lapsi haluaakin yhtäkkiä tulla äidin luo, vaikka lapsi ei ole hätää kärsimässä mitenkään, vaikka tyyliin esim. äiti härnää puhelimessa lasta makeisten saannilla tai jollain mihin lapsi reagoi myönteisesti ja haluaakin palata äidin luo... Olen ihan varma, että tätä tapahtuu ja tuolla on päästä vinksahtaneita vanhempia olemassa. No mutta silloin onkin kyse jo narsistisesta vanhemmasta joka tietää mistä narusta repiä lasta, koska lapsi on osa äitiä ja äiti ei missään nimessä voi nähdä ketään muuta hoitamassa yhtä hyvin omaa lasta kuin hän itse. Tai jopa, että äiti asettaa isälle niin paljon sääntöjä mitä tehdä ja milloin, ja kun isä ei näitä täysin tarkasti noudata, niin äiti tarkastaa sitten lapselta onko ohjeita noudatettu. Ohjeet voivat olla ihan järjettömiä ja tarpeettomia, mutta silti ihan loogisia. Ja isä ei saa olla isä omana itsensä lapselle. Mutta jokainen voi olla omaa mieltä.
[/quote]
Minun isäni oli juuri tuon kaltainen millaiseksi kuvasit tarinassasi äidin. Isä myös koko ajan oli osoittamassa meille, kuinka tekee kaiken äitiä paremmin ja haukkui äitiä aina monta päivää sen jälkeen, kun olimme äidin luota saapuneet takaisin kotiin. Isä sai meidän yksinhuoltajuuden ja se tuntui hänelle vain voitolta periaatteesta, eikä meidän takia.
Isä myös kysyi meiltä aina ennen nukkumaan menoa että kumpi on kivempi, hän vai äiti ja opimme vastaamaan siihen aina että hän. Kysyi myös että kumpi on viisaampi, kumpi on rakkaampi jne. Oli inhottavaa vastata niihin noin satojatuhansia kertoja lapsuuden aikana.
[/quote] Tuo on ihan kamalaa, vanhempi tavallaan "pakottaa" " manipuloi" " painostaa" koska sitä se on silloin jos haetaan tiettyä vastausta tai toivotaan lapsen vastaavantietynlaisesta. Mietin vaan, että monella kovan normaali vanhemmalla ehtyy omat voimat jos toinen vanhempi jatkuvasti toimii omien etujen mukaisesti. Varmasti tuolla on niitä iskeä, myös äitejä, jotka ovat luovuttaneet sen takia, koska oma terveys ottanut vastaan. On nuo vaan ihan uskomattomia nuo tarinat.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:04"]
[/quote]
[/quote]En tiedä onko tämä asia paljon muuttunut. Tietääkseni kolme neljästä erolapsesta asuu äidin luona. Usein lapsen huoltajuus annetaan äidille koska "näin on
tapana". Kunhan äiti ei ole väkivaltainen tai mitään sellaista.
Isä ansaitsee nähdä lapsiaan enemmän jos on ollut kunnollinen isä. Tämän asian voi viedä oikeuteen. Mutta elarit pitää maksaa joka tapauksessa, jos ei ole lähivanhempi
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 01:34"]Isä ansaitsee nähdä lapsiaan enemmän jos on ollut kunnollinen isä. Tämän asian voi viedä oikeuteen. Mutta elarit pitää maksaa joka tapauksessa, jos ei ole lähivanhempi
[/quote] Samanlaiset oikeudet kuin äidilläkin, ellei äiti ilmetä tai ei tule mitään järkyttäviä yhtäkkiä muutoksia elämään.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:07"]
He ovat käyneet lastenvalvojalla, ja lastenvalvojalla päätettiin näin, että isä käy viikottain leikkimässä. Isä oli siihen pettynyt, ja pettynyt myös lastenvalvojaan, ettei siellä oikeus tapahdu.
Äiti siis olisi halunnut evätä isältä kokonaan tapaamisoikeuden, mutta lastenvalvoja päätti näin. Siksi sanon, että äiti yrittää vieraannuttaa. Äiti ei myöskään yhtään suostu vaihtamaan tuota leikkipäivää, jos isä on vaikka sairaana, niin sitten leikkipäivä siirtyy viikkoa myöhemmäksi.
Tämän enempää en tapauksesta tiedä. Isä on kuitenkin ihan ok-tyyppi, sellainen tyypillinen mies tosin. Äiti vetosi siihen, että isän ei pitäisi nähdä lapsia, koska isä ei ole ennenkään paljoa nähnyt lapsia, kun matkustelee niin paljon työkseen.
Ymmärrän, ettei elarit ole korvausta siitä, että saa nähdä lapsiaan, mutta minusta tämä kuulostaa hyväksikäytöltä.
Jos mies vie asian käräjille, niin saako hän automaattisesti lapset itselleen joka toinen viikonloppu? Kuka tietää?
[/quote]
Kuulostaa kyllä sille, että mies ei ole turvallinen. Jos hän saa tavata viikoittain, se ei ole vieraannuttamista. Minäkään en anna lastani yökylään ollenkaan exälle, koska hän on ns. tuurijuoppo joka saattaa ratketa juomaan ihan milloin vain eikä siinä hetkessä huomaa lapsen tarpeita ollenkaan. Ja katkerakin olen. Niistä ajoista jolloin mies joi meidän perheen rahat, aiheutti lisävelkaa, katosi pitkillekin reissuille koskaan kertomatta missä oli jne. se ei tee minusta huonoa äitiä kun en uskalla antaa lasta viikonlopuiksi. Silloinhan miehellä ei ole edes töitä ja pelkkää aikaa juoda.
[/quote] Turha kantaa katkeruutta, pilaat vain oman elämäsi. Sama tilanne, mutta en pysty muuttamaan ihmistä, joten olkoon.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:11"]
[/quote]
[/quote]
Oliko teillä asiasta riitaa? Halusiko äiti jotain muuta systeemiä? Jos te molemmat olitte samaa mieltä niin eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]Eivät elatusmaksut ole korvaus lasten kanssa vietetystä ajasta vaan molemmat vanhemmat maksavat lapsen elatuksen yhdessä. Haluaako tämä isä että lasten elintaso romahtaa? Ehkä sitten parempikin että ei paljon tapaile jos motiivit ovat tuollaiset omia lapsia kohtaan.
[/quote]
Mitä ihmettä? Äitihän tässä kostonhimoissa vaatii rahaa mutta ei anna isän tavata omia lapsiaan.
Tälläisissä tapauksissa täytyy ehdottomasti hakea oikeuden päätös. Ei äiti voi määrätä milloin isällä on oikeus olla isä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]Eivät elatusmaksut ole korvaus lasten kanssa vietetystä ajasta vaan molemmat vanhemmat maksavat lapsen elatuksen yhdessä. Haluaako tämä isä että lasten elintaso romahtaa? Ehkä sitten parempikin että ei paljon tapaile jos motiivit ovat tuollaiset omia lapsia kohtaan. [/quote] No, oman lapsen kohdalla elarit olivat käsittääkseni aika isot, ja silti lapsella ei ollut esim. kunnon vaatteita vaan hommasin ne muulla rahalla. Äitinsä ajelee uudella Audilla ja asuu kahdestaan isossa talossa, että sinneppä ne rahat taisi mennäkkin..
[/quote]
Paljonko maksat kuukaudessa elareita, jos lapsen äiti on ostanut niillä Audin ja ison talon :'D minä maksan yhdestä lapsestani 200 €/kk ja tasan tarkkaan tiedän ettei se riitä kuin perusasioihin ja vain osaksi lapsen kuukausittain kuluttamaan ruokaan.
t. etä-äiti
[/quote]
Ne on niitä 'nyxiä', jotka uskoo että heidän miestensä maksamat minimielarit menevät ulkomaanmatkoihin, hienoihin autoihin ja upeisiin taloihin. Tulee mieleen isäni uusi kumppani, joka kyttäsi minun vaatteitani, kenkiäni, tivasi harrastukseni, kesäleirien ja uimakoulujen hinnat ynnä muut, penkoi niskalaputkin nähdäkseen että onko kyse halpismerkistä.