IS: vanhempien vaatimukset päiväkodeissa??? WHAT???
No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
[/quote]
Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.
Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?
Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.
[/quote]
Vaihda alaa
T.Alan ammattilainen
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
[/quote]
Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.
Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?
Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.
[/quote]Kannattaisiko harkita alanvaihtoa, jos noin korpeaa.. Se on työnjohdollinen asia jos ette pysty järjestämään hoitoa niin, että osa porukasta nukkuu ja osalle on riittää vain pieni lepohetki, jonka jälkeen jotain rauhallista tekemistä aikuisen valvonnassa. Eli yhteys esimieheen, niin ei tarvitse vanhempia haukkua ja asioihin on jopa mahdollista tulla muutosta.
Minulla on LTO:n koulutus. Jaksoin 5 vuotta tehdä töitä, sitten opiskelin itseni maisteriksi vuodessa ja nyt toimin opettjana. Kohta alkaakin vajaan kolmen kuukauden kesälomani. Kaikki LTO-toverit, neuvon tekemääm samoin. Katsotaan mitä varhaiskasvatuksen tasolle sitten tapahtuu. Kippis.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:55"]Yksi syy, miksi Niitä erikoismaitoja ja leipää ei tarjoilla ilman lääkärintodistusta on se, että ne ovat hinnaltaan paljon ns. Tavallisia vastaavia tuotteita kalliimpia. Samasta syystä erikoismuroja tai jokaiselle omia muroja ei tarjoilla. Kuntien talous on tiukalla ja oikeasti kaikesta kiristetään. Materiaaleista, ruuasta, retkistä... Kaikesta. Resursseista pulaa...[/quote]
Mikä ongelma on pyytää hoitavalta lääkäriltä lääkärintodistus? Meillä on saatu asiallinen todistus joka syksy ja kevät päiväkotiin ja nykyisin kouluun toimitettavaksi lapsen allergioista ja astmasta. En ymmärrä jos jotkut vanhemmat valittavat lääkärintodistuksen hinnasta. Sehän on kirjoitettu lapsen parhaimman mahdollisen hoidon mahdollistamiseksi!
Kyllä päiväkodissa on niin kiire - ainakin eskariryhmässä - koko ajan, että kahvit pitää juoda joko samalla kun lasten satuhetken aikana pidetään talon kokousta tai oman tiimin palaveria (ja suunnitellaan siis toimintaa, työvuoroja yms. olennaista) tai sitten samalla kun pidetään silmällä lapsiryhmää. Kasvatustyö on sen verran väsyttävää hommaa kun lapsia on 20, että ihan tuntuu työstä ja mielellään siinä ihmiskontaktimäärässä istahtaisi hetkeksi YKSIN alas juomaan kahvinsa jossain äänieristetyssä tilassa, mutta siihen ei ole päivän aikana mahdollisuutta. Aika harvassa työssä läsnäolon vaatimus on niin intensiivistä koko työpäivän ajan kuin päiväkodissa, useissa työpaikoissa kun saa rauhassa edes syödä ja juoda kupposen kahvia päivän mittaan.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:00"]
Mistä jotkut ovat keksineet, että päiväkodissa työntekijät istuvat kahvilla 1,5 tuntia, kun lapsia pakkonukutetaan? Hyvä kun ehtii edes sen lakisääteisen vartin hengähtää joinain päivinä viikossa, ja vessassakin olisi kiva ehtiä tauon aikana käydä. Henkilökuntaa ei ihan oikeasti ole tarpeeksi, jotta voisi jokaisen vanhemman toiveiden mukaan jakaa lapsia ryhmittäin niihin, jotka eivät nuku, niihin jotka nukkuvat ja niihin jotka saavat nukkua x minuuttia. Aamuvuorolainen lähtee usein hyvin aikaisin kotiin (esim. 12.30) ja aiemminkin, jos täytyy ottaa pois ylitöitä, joita kertyy esim. välivuoroista. Viikoittain on tilanteita, ettei välivuorolainen pääse lähtemään neljältä, kun lapsia on liikaa yhden työntekijän vastuulle. Kyllä silloin ärsyttää vanhemmat, jotka tulevat hakemaan lastaan puoli viideltä sen jälkeen kun on käynyt rauhassa kaupassa, kuntosalilla tai mikä parasta, ollut kotona vauvan kanssa.
Aamuvuorolaisen lähdettyä ryhmään jää siis kaksi työntekijää, joista toinen jää valvomaan lepohuonetta ja toinen tyhjentää kuivauskaapit, tekee kirjalliset hommat, istuu palavereissa elton kanssa/ suunnittelee kevätjuhlia/ koko talon palavereita ja hörppää kahvit. Sen jälkeen pitäisi ehtiä päästämään se toinenkin työntekijä käymään kahvilla, ennen kuin täytyy herättää ne, joilla on päiväunirajoitus ja päästää lepohetkeltä pois ne, jotka eivät saa nukahtaa. Usein päiväuniaika on työntekijälle yksi päivän hektisimpiä ajankohtia, vaikka jostain käsittämättömästä syystä luullaan, että silloin vain lorvaillaan kahvilla.
[/quote]
Oma kokemus tänään oli se, että kahvilla istuttiin yli 2 tuntia. Lasten kanssa on harjoittelija eikä yhden ryhmän kanssa (max 21 lasta) voi olla joka päivä tuntitolkulla suunnittelua. Tuohan tarkoittaa, että ihan tavallisessa päiväkotiryhmässä käytetään viikossa suunnitteluun jne. noin15 tuntia (aamulla tunti ja päivällä2).
Päiväkodissa koetaan ihan normaalit vanhempien toiveet mahdottomina, koska varhaiskasvatushenkilöstö ei kykene ottamaan ketään huomioon. Paitsi tietty itsensä.
[/quote]
Miksi ihmeessä et puutu tilanteeseen, jossa harjoittelija jää kahdeksi tunniksi yksin lapsiryhmän kanssa? Tiedät varmasti, ettei saisi jäädä hetkeksikään ja useimmissa päiväkodeissa ei onneksi olla noin vastuuttomia. Olit sitten se harjoittelija tai työntekijä, on sinun vastuullasi puuttua tuollaiseen epäkohtaan sen huomattuasi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:36"]
Hei mäkin haluan päiväkotiin töihin, siellä on lakisääteinen 1,5 h kahvitauko! Meillä muilla on vain 15 min, ja sekin jää usein väliin.
[/quote]
Kannattaa ehdottomasti! 1,5 tunnin kahvitaukoon tuskin pääset ja ai niin - ruokataukoa ei ole ollenkaan. Ja kahvitauollakin peset pyykkiä, vahdit naapuriryhmien lapsi, kun ovat palaverissa, olet palaverissa jne., mutta suosittelen juuri sun tyyppisille ihmiselle tuota työtä.
Jos lapsi ei saa asianmukaista hoitoa päivähoidossa, on syytä tehdä selvityspyyntö aluehallintovirastoon, eikä suinkaan ensimmäiseksi ottaa lasta pois päivähoidosta
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:00"]Astmalapsen lääkitys ei liene ihan kunnossa, jos tuupertuu pakkasessa. Astma on nykyään sairaus, joka oikein hoidettuna ei estä arjen normaalia elämistä. Jos on kova pakkanen ja henkeä ahdistaa, annetaan avaavaa lääkettä, jonka vanhemmat toimittavat päiväkotiin. Terv. astmalapsen äiti[/quote]
Mutta onko siitä hoitajille liikaa työtä...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:06"]
Kröhm, kuinka moni itse olisi valmis joustamaan päivittäin
kahvitauoistaan, joka on PÄIVÄN AINOA(ja ensimmäinen, vast klo 12 jälkeen vaikka olisit tullut töihin kuudeksi) TAUKO?
[/quote]
Eikö niitä kahvitaukoja osata porrastaa päiväkodissa niin kuin muilla "päivystystä" vaativilla työpaikoilla tehdään?
[/quote]
Kuvittele ryhmä, jossa on esim. 20 3-4 -vuotiasta lasta. Osa lapsista syö välipalaa (tarkoittaa: pari istuu pöydässä, joku kaatuu tuolilla samalla kun joku kaataa lasisen kiisselikulhon, yksi sylkee maitokuppiin ja kolme möyrii pöydän alla), osa lapsista leikkii (tarkoittaa: juoksemista, hyppimistä, riehumista, tavaroiden lentelyä, riitelyä, mahdollisia vaarallisia tilanteita JOKA HETKI), osa on vessassa (tarkoittaa: jonkun pitää käydä pyyhkimässä, vahtia etteivät huku vessanpönttöön), . Ryhmässä on kaksi aikuista, yksi vahtii ruokailevia ja toinen leikkiviä. Kumpi lähtee tässä tilanteessa porrastetusti kahville? "Joo mene vaan kahville Pirkko, ei nää kaikki varmaan sillä aikaa kuole". Päiväkodissa on sellainen velvoittava asia kuin VASTUU TOISTEN HENGESTÄ. Esim. sillä tavalla eroaa kaupankassoista.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:27"]
kahvitauoistaan, joka on PÄIVÄN AINOA(ja ensimmäinen, vast klo 12 jälkeen vaikka olisit tullut töihin kuudeksi) TAUKO?
[/quote]
Eikö niitä kahvitaukoja osata porrastaa päiväkodissa niin kuin muilla "päivystystä" vaativilla työpaikoilla tehdään?
[/quote]
Kuvittele ryhmä, jossa on esim. 20 3-4 -vuotiasta lasta. Osa lapsista syö välipalaa (tarkoittaa: pari istuu pöydässä, joku kaatuu tuolilla samalla kun joku kaataa lasisen kiisselikulhon, yksi sylkee maitokuppiin ja kolme möyrii pöydän alla), osa lapsista leikkii (tarkoittaa: juoksemista, hyppimistä, riehumista, tavaroiden lentelyä, riitelyä, mahdollisia vaarallisia tilanteita JOKA HETKI), osa on vessassa (tarkoittaa: jonkun pitää käydä pyyhkimässä, vahtia etteivät huku vessanpönttöön), . Ryhmässä on kaksi aikuista, yksi vahtii ruokailevia ja toinen leikkiviä. Kumpi lähtee tässä tilanteessa porrastetusti kahville? "Joo mene vaan kahville Pirkko, ei nää kaikki varmaan sillä aikaa kuole". Päiväkodissa on sellainen velvoittava asia kuin VASTUU TOISTEN HENGESTÄ. Esim. sillä tavalla eroaa kaupankassoista.
[/quote]
Näin juuri! Ja sitten yhden pöydän alla möyrijän äiti tekee av:lle tuohtuneen aloituksen, kun lapsen polveen on päiväkotipäivän aikana tullut mustelma, eikä kukaan hoitajista muka tiedä asiasta yhtään mitään, kenelle voi valittaa.
Suomen päivähoitojärjestelmää pidetään maailman halvimpana ja tasa-arvoisimpana. Sen sisältö vaan on huomattavasti heikompaa kuin verrokkimaiden, joista minulla on kokemusta (Lontoo ja hampuri).
Suomessa keskitytään ja esimiesten sättimiseen, muualla keskitytään lapsen yksilölliseen tukeen ja oppimisedellytysten luomiseen. Lapsia kuljetetaan kulttuurin pariin ja harrasteet, soitto, baletti, kilpatanssi, kuvataide tuodaan keskelle päiväkodin ohjelmaa, ostamalla kuhunkin spesiaali ohjaaja. Siitä maksaa mielellään enemmän, koska lapset saavat siitä niin paljon enemmän. Täällä on tehty tietoisesti päivähoidosta ala-arvoista poliittisin tavoittein. Halutaan massa-päivähoitoa, koska halutaan täystyöllisyyttä, ja sen hintana ovat erilaiset reservaatit, kuten päiväkodit ja työttömyyskortistot. Suomalainen päivähoito palvelee markkinataloutta, ja lapsi on mennyt pesuveden mukana. Nykyinenkin hinta on laatuun nähden liian suuri. Kai pitäisi olla itsestään selvää, että lapset saavat päiväkodissa ravintorikasta ruokaa, jota pakottamatta houkutellaan syömään? Vain Suomessa voidaan katsoa vanhemmat asiattomaksi, heidän vaatiessa tällaista perustasoa päivähoitoon
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Näin juuri! Ja sitten yhden pöydän alla möyrijän äiti tekee av:lle tuohtuneen aloituksen, kun lapsen polveen on päiväkotipäivän aikana tullut mustelma, eikä kukaan hoitajista muka tiedä asiasta yhtään mitään, kenelle voi valittaa.
[/quote]
NIMENOMAAN. Samalla vessassa on joku 3vee kurottanut saippuaa ja liukastunut ja lyönyt kyynärpäänsä kaakeliin, Pate heittänyt Rikua pikkuautolla päähän ja Juuli-Jessica syönyt kestovaipan.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:09"]
Surullisin toive oli se, että lapsi ei saa nukkua pk:ssa päikkäreitä, jotta hän olisi illalla mahdollisimman väsynyt, menisi aikaisin nukkumaan ja häiritsisi vanhempiaan mahdollisimman vähän.
[/quote]
Eli teillä lapsi nukkuu päikkärit ja saa valvoa puolille öin? Kyllä minusta neljävuotiaan, jos nyt oletetaan että sen ikäisestä on kyse, kuuluu olla yöunilla jo yhdeksältä! Ei tulisi mieleenkään antaa lapsen kukkua yhteentoista vaan sen takia, että sitten voi nukkua päiväkodissa päikkärit, huh huh!
Meillä lapsi joskus nukkuu mummolassa päikkärit. Jo tunnin pituiset päiväunet saavat aikaan sen, että lapsi tosiaan nukahtaa vasta jotain klo 23. Olen varmaan outo äiti, mutta kyllä mun mielestä 4-vuotiaalle kunnon yöunet on tärkeemmät, kun kunnon päiväunet. Kuitenkin aamulla on herätys 6.30, niin ei oikein riitä, jos se lapsi on nukahtanut vasta klo 23. Ehkä sun mielestä riittää, minun mielestä ei.
[/quote]
Lapset on sitten muuttunut paljon minun lapsuudestani. Itse olin päiväkodissa, nukuin päiväunet aina ja silti meillä mentiin aikaisin nukkumaan. Ja kaikki samaan aikaan. Ja nukahdettiin myös.
[/quote
tuleeko sinulle yllätyksenä että kaikki eivät ole ssamanlaisia? Ihmiset nukkuvat erilailla. Ei Se paljoa auta vaikka lapsi ilta toisensa jälkeen makaa sängyssään klo 20 asti kun nukahtaa vasta klo 23. Tottakai lapsi nukkuu päikkärit kun joka yö jää unet päiväunien takia liian vähäisiksi. kokemusta on 3 vuoden ajalta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]No niin, nyt olen kuvitellut tilanteen. Minusta tuollaisessa päiväkodissa henkilökunta pitäisi ohjata lisäkoulutukseen tai ainakin saada työnohjausta, jos lapset toimivat ryhmässä noin kuin kuvailet. Samoja rajoja ja rakkautta ne lapset tarvitsevat päiväkodissa kuin kotonakin. Luulisi että sen kahvikupposenkin aika rauhassa saisi juotua sitten juotua. Toki riehumista ja vahinkoja sattuu, mutta ei kai nyt oikeasti koko ajan ja joka päivä.. Sitä paitsi ei sitä muuallakaan välttämättä kerkeä sitä 12 minuutin lakisääteistä aina nauttimaan kaikessa hiljaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:09"]
Surullisin toive oli se, että lapsi ei saa nukkua pk:ssa päikkäreitä, jotta hän olisi illalla mahdollisimman väsynyt, menisi aikaisin nukkumaan ja häiritsisi vanhempiaan mahdollisimman vähän.
[/quote]
Eli teillä lapsi nukkuu päikkärit ja saa valvoa puolille öin? Kyllä minusta neljävuotiaan, jos nyt oletetaan että sen ikäisestä on kyse, kuuluu olla yöunilla jo yhdeksältä! Ei tulisi mieleenkään antaa lapsen kukkua yhteentoista vaan sen takia, että sitten voi nukkua päiväkodissa päikkärit, huh huh!
Meillä lapsi joskus nukkuu mummolassa päikkärit. Jo tunnin pituiset päiväunet saavat aikaan sen, että lapsi tosiaan nukahtaa vasta jotain klo 23. Olen varmaan outo äiti, mutta kyllä mun mielestä 4-vuotiaalle kunnon yöunet on tärkeemmät, kun kunnon päiväunet. Kuitenkin aamulla on herätys 6.30, niin ei oikein riitä, jos se lapsi on nukahtanut vasta klo 23. Ehkä sun mielestä riittää, minun mielestä ei.
[/quote]
Lapset on sitten muuttunut paljon minun lapsuudestani. Itse olin päiväkodissa, nukuin päiväunet aina ja silti meillä mentiin aikaisin nukkumaan. Ja kaikki samaan aikaan. Ja nukahdettiin myös.
[/quote
tuleeko sinulle yllätyksenä että kaikki eivät ole ssamanlaisia? Ihmiset nukkuvat erilailla. Ei Se paljoa auta vaikka lapsi ilta toisensa jälkeen makaa sängyssään klo 20 asti kun nukahtaa vasta klo 23. Tottakai lapsi nukkuu päikkärit kun joka yö jää unet päiväunien takia liian vähäisiksi. kokemusta on 3 vuoden ajalta.
[/quote]
Ettekö saa kierrettä katkaistua viikonlopun tai loman aikana?
Mun mielestäni on sadistista vaatia jotain lappua todisteeksi laktoosi-intoleranssista, kun laktaasinpuutos kuitenkin on 17%:lla suomalaisista, itäsuomalaisilla paikoin 60% paikkakuntalaisista ja saamelaisilla lähes 100%.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
Laki asettaa rajat. Lapsia ei saa jättää yhden aikuisen kanssa keskenään, jos heitä on tietty määrä. Kuinka yksi aikuinen valvoo esim. 21 alle 5-vuotiasta lasta turvallisesti?
[/quote]
Laki asettaa rajat mille? Jos siellä voi olla nukkarissa 1 aikuinen 21 lapsen kanssa, niin miten ihmeessä laki ei salli sitä, että nukkarissa olisi aikuinen 15 lapsen kanssa ja viereisessä huoneessa toinen 6 lapsen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]No niin, nyt olen kuvitellut tilanteen. Minusta tuollaisessa päiväkodissa henkilökunta pitäisi ohjata lisäkoulutukseen tai ainakin saada työnohjausta, jos lapset toimivat ryhmässä noin kuin kuvailet. Samoja rajoja ja rakkautta ne lapset tarvitsevat päiväkodissa kuin kotonakin. Luulisi että sen kahvikupposenkin aika rauhassa saisi juotua sitten juotua. Toki riehumista ja vahinkoja sattuu, mutta ei kai nyt oikeasti koko ajan ja joka päivä.. Sitä paitsi ei sitä muuallakaan välttämättä kerkeä sitä 12 minuutin lakisääteistä aina nauttimaan kaikessa hiljaisuudessa.
[/quote]
Lapset toimivat ihan kuten normaalit kolmevuotiaat :D Toki rauhallisempia hetkiä on, mutta kyllä meno on silti aina hektistä ja vahinkoja sattuu. Ryhmästä ei voi aikuinen tuosta noin vaan poistua kahville, se ei vain ole mahdollista. Kiireisimpinä päivinä vessaankin mennään kun lapset on saatu unille.
Toivottaisin omasta puolestani kaikki täällä kirjoittelijat tervetulleiksi tutustumaan päiväkodin arkeen.
[/quote]
[/quote]
Laki asettaa rajat. Lapsia ei saa jättää yhden aikuisen kanssa keskenään, jos heitä on tietty määrä. Kuinka yksi aikuinen valvoo esim. 21 alle 5-vuotiasta lasta turvallisesti?