IS: vanhempien vaatimukset päiväkodeissa??? WHAT???
No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Luin jutun myös ja todella ihmettelen kuinka röyhkeitä vanhemmat on. Kasvattakoon itse lapsensa. Ei päiväkoti voi alkaa toteuttaa jokaisen vanhemmat erityistoiveita.
Ehkä tämä uusi sukupolvi on tällaista. Työelämässä, kotona, kaikkialla. Minä, minä minä, mun toiveet mun lapsi.
[/quote] mikäli meinaa että erityistoiveet pitää toteuttaa niin sehän on mahdottomuus, silloin täytyy kotona hoitaa ja toteuttaa niitä mitä vaatii päiväkodilta
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:29"]
- Lasten kanssa ollaan tasan niin aikaisin kuin päiväkoti aukeaa ja samat lapset haetaan 10 min päiväkodin sulkeutumisajasta. Usein aukiolo on n. 10 tuntia eli kenenkään aikuisen työaika ei ole niin pitkä.
[/quote]
Normaali kahdeksan tunnin työpäivä työmatkoineen voi aivan hyvin olla kymmentuntinen. Joillakin aloilla taas (poliisit, palomiehet, vartijat) normaali työvuoro on 10-12 tuntia. Hoitoalalla pitkät päivät ja tuplavuorot ei ole mikään poikkeus normaali yövuorokin on kymmenen tunnin mittainen.
[/quote]
Mutta kun päiväkodissa työaika on se 8 tuntia. Eikä todellakaan makseta yhtään ylimääräisestä ajasta. Ehkä se on sitä kutsumusta, kun tekee hyväntekeväisyyttä joka viikko/kuukausi/vuosi, että vanhemmat saavat "omaa" aikaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:46"]
mä olen nyt joitain vuosia seurannut tätä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tukipilaria nimeltään subjektiivinen päivähoito-oikeus, jolla taataan naisten työssäkäyntiä.
päivähoidon laatu on mykistyttävää, se ei edes lähentele varhaiskasvatusta oppimistavoitteineen, vaan on silkkaa lasten säilöntää, samalla kuin henkilökunnan mitoitus ja viitseliäisyys minimoidaan kaikin keinoin.
mulla on kokemusta kolmesta päiväkodista, joissa henkilökunta on ollut rasistisesti käyttäytyviä, yhdessä päiväkodissa hoitaja käytti kuritusväkivaltaa ja yhdessä vaikeasti allergiselle lapselle annettiin väärää ruokaa lähes kohtalokkain seurauksin.
päivähoidon tasoa olisi kiireesti nostettava, se on huolestuttavan matalalla
[/quote]
Niin kauan aikaa, kun kotiäidit, äippälomalaiset ja työttömät raahaa pentunsa hoitoon ja maksattaa sen töissä käyvien veroista, ei tarvitse yhtään enempää henkilökuntaa ja laatua.
Jos ei lastaan rakasta edes sen vertaa, että viitsisi omat lapset hoitoo kotona ollessaan, ei ole oikeutta vaatia mitään yhteiskunnalta.
Ehkäisy on keksitty ja näille virikelasten vanhemmille se olisi ollut hyvä olla käytössä
[/quote]
Täysin samaa mieltä!!!
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:29"]
- Lasten kanssa ollaan tasan niin aikaisin kuin päiväkoti aukeaa ja samat lapset haetaan 10 min päiväkodin sulkeutumisajasta. Usein aukiolo on n. 10 tuntia eli kenenkään aikuisen työaika ei ole niin pitkä.
[/quote]
Normaali kahdeksan tunnin työpäivä työmatkoineen voi aivan hyvin olla kymmentuntinen. Joillakin aloilla taas (poliisit, palomiehet, vartijat) normaali työvuoro on 10-12 tuntia. Hoitoalalla pitkät päivät ja tuplavuorot ei ole mikään poikkeus normaali yövuorokin on kymmenen tunnin mittainen.
[/quote]
Näillä aloilla on myös arkivapaita, mutta lapset ovat usein silloinkin sen 10h hoidossa, kun täytyyhän vanhemman saada levätä rankan työputken jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:20"]On olemassa nk sadevarusteet jotka lapsella pitää olla ja ellei ole niin päiväkoti lainaa jos on. Tuskin kaatosateella ulos mennään. Itse hoidin lapseni lähes 4 vuotiaaksi kotona. Toki kävimme reissussa, teatterissa, metsäretkillä, uimassa, kotona oli pensselit ja kynät, leegot sun muut tarvikkeet. Hyvinpä tuo on kehittynyt ja menestynyt koulussa ja kohta täysi-ikäinen.
[/quote]
Kotona äidillä/isällä on parhaat mahdollisuudet tarjota juuri sitä mitä lapsi haluaa ja tarvitsee! Eikä tarvitse allergiatestejä todistella. Ulkonakin saa olla sellaisissa varusteissa kuin on tarpeen jne.
No mulle nut on muuten oikeastaan aivan sama, enkä ole esittänyt muita "vaatimuksia" kuin sen, että esikoiselle annetaan laktoositonta maitoa. Minkä takia tarvitsisin todistuksen siitä, jos se on kotona huomattu, että vatsa tulee kipeäksi normaalista maidosta ja lapsi alkaa oksentelemaan. Kun juo laktoositonta mitään tällaista ei ole. Tarviiko mun erikseen hakea todistus sitä varten? Ei ole ketään sanonut yhtikäs mitään hoitajista, että se jotenkin häiritsisi antaa lapselle laktoositonta maitoa. Esitin pyyntöni nätisti ja tähän hoitajat vaan totesivat,että asia selvä. Muuten mulla on sama vaikka ulkoilisivat sateella, sitä varten on kuravaatteet ja muut asiat on ok. Mutta en halua aiheuttaa lapselleni pahaa olo ja turhaan oksennusrefleksiä, jos asia on ratkaistu sillä, ettei anneta tavallista maitoa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:00"]
Mistä jotkut ovat keksineet, että päiväkodissa työntekijät istuvat kahvilla 1,5 tuntia, kun lapsia pakkonukutetaan? Hyvä kun ehtii edes sen lakisääteisen vartin hengähtää joinain päivinä viikossa, ja vessassakin olisi kiva ehtiä tauon aikana käydä. Henkilökuntaa ei ihan oikeasti ole tarpeeksi, jotta voisi jokaisen vanhemman toiveiden mukaan jakaa lapsia ryhmittäin niihin, jotka eivät nuku, niihin jotka nukkuvat ja niihin jotka saavat nukkua x minuuttia. Aamuvuorolainen lähtee usein hyvin aikaisin kotiin (esim. 12.30) ja aiemminkin, jos täytyy ottaa pois ylitöitä, joita kertyy esim. välivuoroista. Viikoittain on tilanteita, ettei välivuorolainen pääse lähtemään neljältä, kun lapsia on liikaa yhden työntekijän vastuulle. Kyllä silloin ärsyttää vanhemmat, jotka tulevat hakemaan lastaan puoli viideltä sen jälkeen kun on käynyt rauhassa kaupassa, kuntosalilla tai mikä parasta, ollut kotona vauvan kanssa.
Aamuvuorolaisen lähdettyä ryhmään jää siis kaksi työntekijää, joista toinen jää valvomaan lepohuonetta ja toinen tyhjentää kuivauskaapit, tekee kirjalliset hommat, istuu palavereissa elton kanssa/ suunnittelee kevätjuhlia/ koko talon palavereita ja hörppää kahvit. Sen jälkeen pitäisi ehtiä päästämään se toinenkin työntekijä käymään kahvilla, ennen kuin täytyy herättää ne, joilla on päiväunirajoitus ja päästää lepohetkeltä pois ne, jotka eivät saa nukahtaa. Usein päiväuniaika on työntekijälle yksi päivän hektisimpiä ajankohtia, vaikka jostain käsittämättömästä syystä luullaan, että silloin vain lorvaillaan kahvilla.
[/quote]
Oma kokemus tänään oli se, että kahvilla istuttiin yli 2 tuntia. Lasten kanssa on harjoittelija eikä yhden ryhmän kanssa (max 21 lasta) voi olla joka päivä tuntitolkulla suunnittelua. Tuohan tarkoittaa, että ihan tavallisessa päiväkotiryhmässä käytetään viikossa suunnitteluun jne. noin15 tuntia (aamulla tunti ja päivällä2).
Päiväkodissa koetaan ihan normaalit vanhempien toiveet mahdottomina, koska varhaiskasvatushenkilöstö ei kykene ottamaan ketään huomioon. Paitsi tietty itsensä.
Kyllähän tuntityöt tasoitetaan, ei niillä mitään hyväntekeväisyyttä tehdä.
Juuri tuo päivähoitohenkilökunnan katkeruus kaikkea mahdollista kohtaan laskee päivähoidon laatua koko ajan alemmas. päivähoidossa noudatetaan ihan perus työehtosopimuksia, se on työsuhde, jossa duunit pitää hoitaa asiallisesti ja hyvin. Lähes joka alalla on erilaisia liukumia ja varajärjestelmiä, se on nykyaikaa työelämässä. Ei sitä tarvitse vinkua, kuin pahinta kohtaloa
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:29"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun päiväkodissa työaika on se 8 tuntia. Eikä todellakaan makseta yhtään ylimääräisestä ajasta. Ehkä se on sitä kutsumusta, kun tekee hyväntekeväisyyttä joka viikko/kuukausi/vuosi, että vanhemmat saavat "omaa" aikaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:50"]
Suomalaiset vanhemmat on niin innoissaan tuosta ihanasta ulkomaisesta hienosta sanasta, joka allergia nimeltään. Jos lapsella ei löydy allergiaa terkkarilla, niin vanhemmat ovat lähes pettyneitä, ihan kuin heidän ässä hihasta olisi viety väkisin. Sillä maagisella sanalla kun voisi aina saada huomiota, parempaa kohtelua jne.
[/quote]''
Voi kuule, olisi niin paljon helpompi elää tavallista perhearkea, jos lapsi ei olisi TERVE, eikä hän olisi allerginen niin monelle ruoka-aineelle (meillä ei voida enää syödä mansikoita, kiwiä eikä tomaatteja saati mitään missä on pähkinää!) ja jos hänellä ei olisi vielä allergioiden lisäksi astmaa.
T. huomionhakuinen äiti?
Nro 129: kaikki mitä kirjoitit on niin totta!!! Ja lisäyksenä toivoisin, että mahdollisimman monet vanhemmat viettäisivät vaikka yhden päivän lapsensa hoitopaikassa ja ehkä tällöin saisivat realistisemman kuvan päivähoidosta. Nykyään nimittäin tuntuu, että teemme hiki hatussa työtä lapsienne hyväksi ja sitä arvostetaan todella vähän. Surullista.
Haluisin muistuttaa teitä hyvät vanhemmat, että päivähoitojonoissa on ympäri Suomea monia lapsia, jotka kipeästi tarvitsisivat hoitopaikkaa. Jos koet, että lapsesi ei saa asianmukaista hoitoa, ota lapsesi pois päiväkodista kotihoitoon. Sille paikalle on varmasti seuraava jo tulossa, joka ehkä osaa olla kiitollinen ja tyytyväinen saamaansa hoitoon ja huolenpitoon.
Haluisin muistuttaa teitä hyvät vanhemmat, että päivähoitojonoissa on ympäri Suomea monia lapsia, jotka kipeästi tarvitsisivat hoitopaikkaa. Jos koet, että lapsesi ei saa asianmukaista hoitoa, ota lapsesi pois päiväkodista kotihoitoon. Sille paikalle on varmasti seuraava jo tulossa, joka ehkä osaa olla kiitollinen ja tyytyväinen saamaansa hoitoon ja huolenpitoon.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:40"]
No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
[/quote]
Se, että poliitikot ottaa jotain hoitaakseen ei tarkoita sitä, että kansalaisten pitäisi vaan tyytyä kaikkeen paskaan. Kyllä ne on vanhemmat, jotka päättää mitä lapsi syö ja mitä ei jne.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:09"]
Surullisin toive oli se, että lapsi ei saa nukkua pk:ssa päikkäreitä, jotta hän olisi illalla mahdollisimman väsynyt, menisi aikaisin nukkumaan ja häiritsisi vanhempiaan mahdollisimman vähän.
[/quote]
Eli teillä lapsi nukkuu päikkärit ja saa valvoa puolille öin? Kyllä minusta neljävuotiaan, jos nyt oletetaan että sen ikäisestä on kyse, kuuluu olla yöunilla jo yhdeksältä! Ei tulisi mieleenkään antaa lapsen kukkua yhteentoista vaan sen takia, että sitten voi nukkua päiväkodissa päikkärit, huh huh!
Meillä lapsi joskus nukkuu mummolassa päikkärit. Jo tunnin pituiset päiväunet saavat aikaan sen, että lapsi tosiaan nukahtaa vasta jotain klo 23. Olen varmaan outo äiti, mutta kyllä mun mielestä 4-vuotiaalle kunnon yöunet on tärkeemmät, kun kunnon päiväunet. Kuitenkin aamulla on herätys 6.30, niin ei oikein riitä, jos se lapsi on nukahtanut vasta klo 23. Ehkä sun mielestä riittää, minun mielestä ei.
[/quote]
Lapset on sitten muuttunut paljon minun lapsuudestani. Itse olin päiväkodissa, nukuin päiväunet aina ja silti meillä mentiin aikaisin nukkumaan. Ja kaikki samaan aikaan. Ja nukahdettiin myös.
Yksi syy, miksi Niitä erikoismaitoja ja leipää ei tarjoilla ilman lääkärintodistusta on se, että ne ovat hinnaltaan paljon ns. Tavallisia vastaavia tuotteita kalliimpia. Samasta syystä erikoismuroja tai jokaiselle omia muroja ei tarjoilla.
Kuntien talous on tiukalla ja oikeasti kaikesta kiristetään. Materiaaleista, ruuasta, retkistä... Kaikesta.
Resursseista pulaa...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:46"]
No mulle nut on muuten oikeastaan aivan sama, enkä ole esittänyt muita "vaatimuksia" kuin sen, että esikoiselle annetaan laktoositonta maitoa. Minkä takia tarvitsisin todistuksen siitä, jos se on kotona huomattu, että vatsa tulee kipeäksi normaalista maidosta ja lapsi alkaa oksentelemaan. Kun juo laktoositonta mitään tällaista ei ole. Tarviiko mun erikseen hakea todistus sitä varten? Ei ole ketään sanonut yhtikäs mitään hoitajista, että se jotenkin häiritsisi antaa lapselle laktoositonta maitoa. Esitin pyyntöni nätisti ja tähän hoitajat vaan totesivat,että asia selvä. Muuten mulla on sama vaikka ulkoilisivat sateella, sitä varten on kuravaatteet ja muut asiat on ok. Mutta en halua aiheuttaa lapselleni pahaa olo ja turhaan oksennusrefleksiä, jos asia on ratkaistu sillä, ettei anneta tavallista maitoa.
[/quote]
Ehkä tämä on kunta- tai päiväkotikohtaista, mutta ainakin meidän pk:ssamme laktoositon maito kuuluu erityisruokavalioon, joka tilataan keittiöltä erikseen ja keittiö vaatii todistuksen jokaisesta erityisruokavalion tarpeesta. Lapselle siis merkataan tietoihin laktoositon ruokavalio ja silloin on vanhemman turha nurista, miksi lapsen täytyy syödä erikoisjogurttia (jotka usein jäävät lapsilta syömättä) tai vaikka mehujäätä, silloin kun muut saavat oikeaa jäätelöä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:46"]
mä olen nyt joitain vuosia seurannut tätä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tukipilaria nimeltään subjektiivinen päivähoito-oikeus, jolla taataan naisten työssäkäyntiä.
päivähoidon laatu on mykistyttävää, se ei edes lähentele varhaiskasvatusta oppimistavoitteineen, vaan on silkkaa lasten säilöntää, samalla kuin henkilökunnan mitoitus ja viitseliäisyys minimoidaan kaikin keinoin.
mulla on kokemusta kolmesta päiväkodista, joissa henkilökunta on ollut rasistisesti käyttäytyviä, yhdessä päiväkodissa hoitaja käytti kuritusväkivaltaa ja yhdessä vaikeasti allergiselle lapselle annettiin väärää ruokaa lähes kohtalokkain seurauksin.
päivähoidon tasoa olisi kiireesti nostettava, se on huolestuttavan matalalla
[/quote]
Niin kauan, kun päiväkotiin pääsee töihin melkein kuka vain, ei voida puhua mistään tason nousemisesta. Samaan aikaan toiset huutavat, miten kuka tahansa osaa vaihtaa kakkavaippoja ja toiset kuuluttavat laadukkaat varhaiskasvatuksen perään... Ei ihme että lastentarhanopettajista on pula! Lastentarhanopettajat ovat jossain ihan muualla töissä kuin päiväkodissa, kiitos arvostuksen puutteen, huonojen työolosuhteiden ja huonon palkan. Pitkäkantoista?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:00"]
Päiväkodissa töissä olleena tiedän, että tuollainen pakkonukuttaminen johtuu vain siitä, etteivät hoitajat voi joustaa kahvitauostaan. Oikeasti ei ole mikään ongelma järjestää virkuille lapsille hiljaista puuhastelua muiden nukkuessa.
[/quote]
Minä kyllä ymmärrän, jos ne tädit eivät halua joustaa kahvitauostaan, on todennäköisesti päivän ensimmäinen tauko. Toimistotyössähän useimmat ihmiset käy sekä aamu- että iltapäivällä kahvitauolla ja lisäksi vielä lounastauolla ja kokevat tarvitsevansa tuon jaksaakseen. Päiväkodissa hoitajat syövät lasten kanssa samalla työskennellen, joten se ei käy tauosta. Iltapäivätkin sujuvat varmasti paremmin, kun aamupäivän päiväkodin hälyssä olleet tädit ja myös lapset ovat sen rauhallisen hetkensä viettäneet.
[/quote]
Niin siis meitä on sunnuntaisin kaksi kaupassa töissä ja haluttaisiin myös mennä yhdessä tauolle. Asiakkaat pihalle ja pulju kiinni siksi aikaa koska meillä on pyhä KAHVITAUKO. Samoin tullaan ruuhkaa purkamaan tauolta (joo ei oo pakko mut ajatellaan asiakkaita ettei oo kiva jonotaa yhdelle kassalle kilometrijonossa) vaikka meillä olisi se pyhä KAHVITAUKO.
En siis ymmärrä mikä estää päiväkodin henkilökuntaa käymään eriaikoina tauoilla, se onnistuu monilla muillakin aloilla.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:06"]
Kröhm, kuinka moni itse olisi valmis joustamaan päivittäin
kahvitauoistaan, joka on PÄIVÄN AINOA(ja ensimmäinen, vast klo 12 jälkeen vaikka olisit tullut töihin kuudeksi) TAUKO?
[/quote]
Eikö niitä kahvitaukoja osata porrastaa päiväkodissa niin kuin muilla "päivystystä" vaativilla työpaikoilla tehdään?
...meidän päiväkodissa on vanhat eläköityvät hoitajat, siellä ei ulkoilla, jos viimoo, ropsii, tuulee katupölyä, on viileä tai liian kuuma