Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siisteys, missä menee raja?

Vierailija
28.04.2014 |

Ystävälläni on kaksi pientä lasta, 4 kissaa ja osa-aikatöissä käyvä mies. Ystäväni on vanha lapsuuden tuttu, ja olemme pitäneet vuosia yhtä vaikka emme ole asuneet aina samalla paikkakunnalla. Ystävä pariskuntani ei ole koskaan ollut mikään super siisti, mutta ote lipsuu lipsumistaan enkä tiedä miten asiasta voisi edes sanoa loukkaamatta. En tiedä onko likaisella asunnolla miten paljon yhtettä lasten sairasteluun (astma, flunssaa ja muuta pientä koko ajan) Aina kun käyn ystäväni luona kylässä, ja syön jotain tarjottavaa mahani menee lähes aina sekaisin.. Ja olen tullut siihen tulokseen että se johtuu "saastuineista" elintarvikkeista, esim siitä että leipä tehdään likaisilla käsillä, se lasketaan likaiselle lautaselle jne. Näin tuote altistuu bakteereille. Kuulostan varmaan vainoharhaiselta, mutta ystäväni asunto ei ole vain "tavarat hujan hajan" vaan todella likainen. 6v aikana asunnosta ei ole pesty kertaakaan ikkunoita, mattoja, jääkaappia yms. Pölyistä ja likaista rojua on joka paikka täynnä, kissan pissaa ja ulostetta sohvantaukset täynnä yms. Miten voisin saada ystäväni siivoamaan, ilman että loukkaan häntä? Likainen asunto ei häiritsisi niin paljoa, jos sielä ei olisi pieniä lapsia ja kissoja sijaiskärsijöinä. Neljällä kissalla on käytössään vain yksi hiekkalaatikko, ja se siivotaan jos siivotaan kerran viikossa.. Ei ihme, ettei kissat siisteinä eläiminä suostu moiseen tekemään enää parin päivän päästä.. Pidän todella ystävästäni, mutta ajatus hänen luonaan vierailusta tuntuu vain ahdistavalta ja jollain tapaa kuvottavalta.. Kun se asunto on niin likainen.. Asunnosta tulee mieleen tämä sarja: 

..Vinkkejä, mitä tehdä menettämättä ystävää ja loukkaamatta häntä? 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nimetön kirje laatikkon.Sottapytty siivoa.Tai sitte alat puhumaan et pitäisi vähä kevätsiivoa tehdä kotona jos tarttuisi into häneen.Yksi vaihtoehto viel tarjoa siivousapua.

Vierailija
2/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea laitella mitään "nimettömiä lappuja" sillä ystäväni on aina kotona, eikä käy juuri missään.. Ellei kaupassa, äidin ja isosiskonluona käyntiä lasketa. Olen joskus tarjoutunut auttamaan "voin viedä nämä roskat samalla tästä kun lähden kotiin" mutta tullut vaan vastaus "älä suotta, kyllä se mies vie ne kun se tulee kohta kotiin.." Ja kyse on jostain vaippa tms kassista mikä todella haisee, roskikseen olis se 10 askelta kotiovelta mutta.. "ei kerkeä viemään/siivoamaan kun pitää olla lasten kanssa" kerkeää kyllä facebookissa jutella kanssani vaikka 2 tuntia putkeen, mutta siivota ei kerkeä millään.. Kumma juttu... Asunnossa moni paikka rempallaan, olisin halunnut laittaa hänet "tervetuloa kotiin" ohjelmaan tms. mutta isosisko oli sitä mieltä, että sisko suuttuisi.. Niin jäi ilmoittamatta.. Ajattelin että siistikoti motovioisi pitämään kodin jatkossa siistinä.. mutta.. Toisten asioihin on vaan niin hankala puuttua... Loukkaamatta.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimetön lappu tai ls-ilmoitus. Mikäli et liiottele, lapset ovat kosketuksen kissan pissan ja kakan kanssa. Tuo on selkeä terveyshaitta

Vierailija
4/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia asua tuollaisen sotkun keskellä. Jotainhan heillä on pielessä omassa elämässään. Ehkä myös osaamattomuutta ja tietämättömyyttä siisteydestä.

Mutta varmasti se kissanhiekkalaatikko siivotaan useammin kuin 1xvko! Johan noin moni kissa tarvitsee useamman laatikon.

Tunnetko ketään ystäväsi lähipiiristä, hänen omaisiaan? Heidän olisi ehkä helpompi puuttua asiaan ja sanoa, että "nyt täällä hitto siivotaan". Toki jos kantti kestää, niin voit sanoa tuon itsekin.

Tai osta lahjakortti heille kotisiivousfirmasta.

Vierailija
5/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergianäkökulmasta liika siisteys lisää allergioita eli lapset kuulostavat olevan nyt ihanteellisessa ympäristössä. Ikkunoiden pesulla ei ole minkään valtakunnan merkitystä perheen sisäiseen hyvinvointiin. Parempi olla yhdessä lasten kanssa kuin jynssätä ja puleerata asuntoa maanisesti muita ihmisiä varten.

Vierailija
6/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että kissanhiekkalaatikkoa siivotaan vain kerran viikossa, koska kissat on "miehen kissoja" niin hän ei niiden laatikkoon koske. Mies on sesonkiluonteisesti töissä välillä viikot töissä ja tulee vasta kotiin viikonlopuksi perjantai iltana. En tiedä siivoaako mies laatikkoa useammin, kun hän on kotona. Mutta kaverini ei laatikkoon koske, koska kissanhiekka kuulemma ottaa henkeen.. Olen välillä siivonnut laatikon heilä käydessä (tyhjentänyt koko komeuden roskikseen, ja laittanut uudet hiekat) ostin astianpesuharjankin laatikonpesemistä varten, mutta sitä ei taida muut käyttää.

Lahjakortti kuulostaa hyvältä idealta, olen tuota miettinyt.. Mutta en tiedä ottaisiko sen loukkauksena vai pitäisikö laittaa postitse "onneksi olkoon, olet voittanut.." lapulla.. en tiedä menisikö sitten käyttöön, vai lahjaksi eteenpäin?

Vierailija
7/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Ja en tarkoita että asunton pitäisi olla systemaattisesti puunattu 24/7, oma asuntonikaan ei ole sellainen. Mutta omasta mielestä on normaalia, ettei asitoiden anneta olla tiskipöydällä niin pitkään että niihin tulee hometta, lattiat on tahmeita, vessanpöntössä ole ruskeaarinkulaa vesirajassa, likaisia vappoja säilytetä sohvan alla, asunnossa ole aina pieniä (banaani?)kärpäsiä yms. Vaan että pinnat on suht siistit. Toki lelut yms ei voi olla aina paikallaan, sillä koti on koti missä leikitään! Ja se, että talossa on lapsia saa näkyä. Ystäväni on rakastava äiti, mutta lasten jatkuva sairastelu huolestuttaa. Lapset on melkein joka kuukausi kipenänä syystä tai toisesta. Vaikka eivät ole hoidossa muualla, mistä voisi saada tartuntatauteja helposti. 

Vierailija
8/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti on noin likaista kuin kuvailet, niin vähemmästäkin on ls-ilmoituksia tehty. Mieti sitäkin vaihtoehtoa.

Vierailija
9/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis harjan veit muttet raskinut ostaa hiekkalaatikon pesuaineeksi kloriittia tai edes informoida miestä siitä, että kissat ovat huonolla hoidolla viikolla?

Vierailija
10/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt ainakin suoraan että kissat tarvitsee toisenkin lootan, ellei kolmannenkin. Saat tavallaan jalan oven väliin että saat jossain vaiheessa esitettyä varsinaisen asiasi.

Minusta olisi hyvä että sanoisit siitä asap, ei kuitankaan tuomiten. Useinhan kodin kunto niinsanotusti korreloi sieluntilan kanssa, eli se saattaa vaan olla merkki siitä että kaikki ei ole ok. Ehkä jostain monimutkaisesta syystä henkilö on liian itsekäs tai jostain yhtä monimutkaisesta syystä hänellä ei ole energiaa tai motivaatiota saati elämänhallintaa, tai jotain muuta ei-yksiselitteistä. Itse olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni paksan ja roinan keskellä ja se todellakin jätti jälkensä. Opettelin kaiken itse omille muuttamisen jälkeen. Teet perheen lapsille todellakin palveluksen jos kyseenalaistat hänen siivoustapansa tai siis tavattomuutensa. Lapset ansaitsevat puhtaan kodin. Jos hän vaikka havahtuisi ja alkaisi miettiä omaa käytöstään/tilaansa noin muutenkin, esim tarvitseeko vaikka terapiaa johonkin tms jos sotkuisuus on siis oire jostain muusta.

Vierailija
11/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystävääsi masentaa kaaos. Ehdota että teette suursiivouksen yhdessä ja etsitte lapsille siksi aikaa hoitajan. Sitten vaikka palkitset hänet viemällä syömään tms että saa vapaata kotiäidin virasta. Ehkä se piristäisi!

Mutta älä mitään ilmoitusta tee. Hän on ystäväsi. Tarvitsee varmaan vaan pienen breikin arjestaan.

Vierailija
12/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Useampaa hiekkalaatikkoa olen ehdottanumut, mutta sellaista ei kuulemma saa laittaa, jos ei mahdu vessaan (vessa on todella pieni, oisko 1neliön kokoluokkaa, sielä on vain käsienpesuallas, pönttö, roskis ja hiekkalaatikko) useampaa laatikkoa ei saa laittaa muualle, koska pienempi lapsista voisi kuulemma kontata laatikolle ja sotkea itsensä kakkaan. Eikä kloriittia käyttää koska, se ottaa hänen henkeen. Fairyä käytin pesemiseen.

Ja olen miettinyt onko taustalla masennusta tms. Sillä hän on aina vain kotona, eikä ystäviä juuri ole, eikä työkokemusta kuin satunnaisista työkkärin lyhyistä kursseista, millä ei kerkeä välttämättä uusia ystäviä hankkia. Olen ehdottanut hänelle erilaisia harrastuksia yms. missä saisi omaa aikaa, mutta ei ole oikein innostunut kun lapsille ei ole hoitopaikkaa. Itsekään en aina lapsia voi hoitaa, vaikka haluaisin sillä teen 2-vuoro työtä. Mutta yritän auttaa häntä välillä lasten kanssa, ja siivota aina vähän kun hän on poissa. Ei ole pyytänyt apuani vähään aikaan, en tiedä onko ottanut loukkauksena kun olen vähän siivonnut. Mitään henkilökohtaisiin tavaroihin en ole koskemut, mutta esim vienyt roskia, siivonnut kissanhiekkalaatikon tiskannut astioita, imuroinut jne perusjuttuja. ikkunat olen tarjoutunut pesemään, mutta kuulemma kissat karkaa jos ikkunat avaa. Haluaisin auttaa häntä, mutta en tiedä miten. :(

Vierailija
13/13 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:46"]

Kiitos vinkeistä. Useampaa hiekkalaatikkoa olen ehdottanumut, mutta sellaista ei kuulemma saa laittaa, jos ei mahdu vessaan (vessa on todella pieni, oisko 1neliön kokoluokkaa, sielä on vain käsienpesuallas, pönttö, roskis ja hiekkalaatikko) useampaa laatikkoa ei saa laittaa muualle, koska pienempi lapsista voisi kuulemma kontata laatikolle ja sotkea itsensä kakkaan. Eikä kloriittia käyttää koska, se ottaa hänen henkeen. Fairyä käytin pesemiseen.

Ja olen miettinyt onko taustalla masennusta tms. Sillä hän on aina vain kotona, eikä ystäviä juuri ole, eikä työkokemusta kuin satunnaisista työkkärin lyhyistä kursseista, millä ei kerkeä välttämättä uusia ystäviä hankkia. Olen ehdottanut hänelle erilaisia harrastuksia yms. missä saisi omaa aikaa, mutta ei ole oikein innostunut kun lapsille ei ole hoitopaikkaa. Itsekään en aina lapsia voi hoitaa, vaikka haluaisin sillä teen 2-vuoro työtä. Mutta yritän auttaa häntä välillä lasten kanssa, ja siivota aina vähän kun hän on poissa. Ei ole pyytänyt apuani vähään aikaan, en tiedä onko ottanut loukkauksena kun olen vähän siivonnut. Mitään henkilökohtaisiin tavaroihin en ole koskemut, mutta esim vienyt roskia, siivonnut kissanhiekkalaatikon tiskannut astioita, imuroinut jne perusjuttuja. ikkunat olen tarjoutunut pesemään, mutta kuulemma kissat karkaa jos ikkunat avaa. Haluaisin auttaa häntä, mutta en tiedä miten. :(

[/quote]

No ohhoh.. Aika monta tekosyytä.

Varmasti on taustalla jotain muutakin.