P-ALAT koholla
P-alat 40 (viitearvoina naisilla <35). En tupakoi tai käytä alkoholia, BMI 20. Mistä voisi johtua?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi vielä kovin huolissani. Mul on ollut alat yli 1000 ja syy oli maksatulehdus.
Mulla oli alle sata ja todettiin autoimmuuni maksatulehdus. Loppuelämäni syön vahvoja lääkkeitä siihen. Menkää tutkimuksiin!
hei, en ole ap mutta sama tilanne mulle. Normaali paino joten tuskin rasvamaksaa, en ole juonut alkoholia kymmeniin vuosiin, alat ensin 2kk sitten oli muistaakseni 59 (viite 35), 1 kk sitten jotain 39. Muut maksakokeet otettiin tässä jälkimmisessä kokeessa, ne oli normaalit. Viimeisin koe ennen näitä on joskus 10 v sitten normaali.
Miten sulla diagnosoitiin tuo autoimmuuni maksatulehdus? Voisiko noilla minun arvoilla olla se? Paljon sun arvo oli?
Ja mulla on paljon pahoja oireita kyllä
Vierailija kirjoitti:
Maksasyöpä.
Maksasyöpä johtaa useimmiten kuolemaan vuoden sisällä; Suomessa 28 % miehistä ja 18 % naisista on elossa vuoden kuluttua taudin toteamisesta. 5-vuotiseloonjäämisennuste on miehillä 7 % ja naisilla 3 %. Sappitie-/sappirakkosyövän ennuste on parempi.[53] Maksasyövän huonoon ennusteeseen vaikuttaa osaltaan se, että useimmilla potilailla on taustalla muu maksasairaus, joka voi jo itsessään olla henkeä uhkaava.[54]
maksasyövässä nousee P-Afos arvo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä käytössä?
Minipillerit ja joitakin vitamiineja. Ja niskakipuun para-tabsia
minipillerit juurikin voi nostaa maksa-arvoja samoin vitamiinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä käytössä?
Minipillerit ja joitakin vitamiineja. Ja niskakipuun para-tabsia
minipillerit juurikin voi nostaa maksa-arvoja samoin vitamiinit.
Miksei ole mainittu pillereiden tuoteselosteessa maksa-arvojen noususta??
Onko olemassa jokin toinenkin mitattava maksa-arvo? Jokin arvo minulla oli 950, olin silloin harjoittanut varsin intensiivistä juopottelua vuosikausia.
Mulla on ollut vuosia välillä 45-60. Lääkäri kuittaa sen aina vaan sanomalla, että johtuu lääkkeistä.
Silloin puuttui asiaan, kun erään uuden lääkkeen myötä ALAT oli yli 200. Uusi lääke jätettiin pois ja arvo lähti hitaasti laskuun.
ALAT 40 on niin raja-arvoisesti koholla, että sillä ei ole käytännön merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa jokin toinenkin mitattava maksa-arvo? Jokin arvo minulla oli 950, olin silloin harjoittanut varsin intensiivistä juopottelua vuosikausia.
GT on se toinen, joka varsinkin nousee jos käyttää paljon alkoholia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
GT on se toinen, joka varsinkin nousee jos käyttää paljon alkoholia
Gin Tonic?
Mulla ultrattiin kun alat oli 60. Johtui sappikivistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ultrattiin kun alat oli 60. Johtui sappikivistä.
Tuleeko noista jotain oireita?
Lievää maksa-arvojen nousua on ollut perheessä sekä ihmisellä että koiralla samaan aikaan kuin heillä oli syöpä/pahalaatuinen kasvain - ei maksassa vaan muualla. Kun koira parani, arvo normalisoitui. Kun kasvain uusiutui vuosia myöhemmin maksa-arvo nousi samalla uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Lievää maksa-arvojen nousua on ollut perheessä sekä ihmisellä että koiralla samaan aikaan kuin heillä oli syöpä/pahalaatuinen kasvain - ei maksassa vaan muualla. Kun koira parani, arvo normalisoitui. Kun kasvain uusiutui vuosia myöhemmin maksa-arvo nousi samalla uudelleen.
Eli stressi aiheuttaa ALAT nousua????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli stressi aiheuttaa ALAT nousua????
Ei voi aiheuttaa.
Minulla alat arvo 1025 viime mittauskella
Vierailija kirjoitti:
Minulla alat arvo 1025 viime mittauskella
Alkoholi.....
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuosia välillä 45-60. Lääkäri kuittaa sen aina vaan sanomalla, että johtuu lääkkeistä.
Silloin puuttui asiaan, kun erään uuden lääkkeen myötä ALAT oli yli 200. Uusi lääke jätettiin pois ja arvo lähti hitaasti laskuun.
Mikä lääke nostaa noin paljon?!
Eihän tuo ole juuri mittään koholla.. Mulla on vuosia ollut yli sadan..