P-ALAT koholla
P-alat 40 (viitearvoina naisilla <35). En tupakoi tai käytä alkoholia, BMI 20. Mistä voisi johtua?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä käytössä?
Minipillerit ja joitakin vitamiineja. Ja niskakipuun para-tabsia
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa hiilareita
Höpöhöpö. Olen hiilarien massakuluttaja ja kaikki arvoni ovat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä käytössä?
Minipillerit ja joitakin vitamiineja. Ja niskakipuun para-tabsia
Parasetamoli ei ole hyväksi maksalle. Vaihda toisentyyppiseen särkylääkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa hiilareita
Kuis sokeriarvot? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa hiilareita
Kuis sokeriarvot? ;)
Kuten juuri kerroin, niin ovat hyvät. Tiedoksi sinullekin, että paljon liikkuvat tarvitsevat paljon hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa hiilareita
Kuis sokeriarvot? ;)
Kuten juuri kerroin, niin ovat hyvät. Tiedoksi sinullekin, että paljon liikkuvat tarvitsevat paljon hiilareita.
Kiitos tiedosta :)
En olisi vielä kovin huolissani. Mul on ollut alat yli 1000 ja syy oli maksatulehdus.
Ei mitään merkitystä tuollaisella "nousulla".
Oliko muut maksakokeet ok - tai otettiinko niitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään merkitystä tuollaisella "nousulla".
Oliko muut maksakokeet ok - tai otettiinko niitä?
Ei otettu muita maksakokeita.
Maksasyöpä.
Maksasyöpä johtaa useimmiten kuolemaan vuoden sisällä; Suomessa 28 % miehistä ja 18 % naisista on elossa vuoden kuluttua taudin toteamisesta. 5-vuotiseloonjäämisennuste on miehillä 7 % ja naisilla 3 %. Sappitie-/sappirakkosyövän ennuste on parempi.[53] Maksasyövän huonoon ennusteeseen vaikuttaa osaltaan se, että useimmilla potilailla on taustalla muu maksasairaus, joka voi jo itsessään olla henkeä uhkaava.[54]
Vierailija kirjoitti:
Oletko juoppo??
En ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Maksasyöpä.
Maksasyöpä johtaa useimmiten kuolemaan vuoden sisällä; Suomessa 28 % miehistä ja 18 % naisista on elossa vuoden kuluttua taudin toteamisesta. 5-vuotiseloonjäämisennuste on miehillä 7 % ja naisilla 3 %. Sappitie-/sappirakkosyövän ennuste on parempi.[53] Maksasyövän huonoon ennusteeseen vaikuttaa osaltaan se, että useimmilla potilailla on taustalla muu maksasairaus, joka voi jo itsessään olla henkeä uhkaava.[54]
Eikö maksasyövässä tuo arvo nouse todella suureksi? Tyyliin kymmenkertaiseksi
Vierailija kirjoitti:
En olisi vielä kovin huolissani. Mul on ollut alat yli 1000 ja syy oli maksatulehdus.
Mulla oli alle sata ja todettiin autoimmuuni maksatulehdus. Loppuelämäni syön vahvoja lääkkeitä siihen. Menkää tutkimuksiin!
Mulla on ollut teinistä asti tuo koholla. Jossain kohtaa söin ihan tosi oikeaoopisesti ja liikuin joka päivä, 5-6x viikko salilla ja muut liikunnat päälle. Sillon se meni just ja just viitearvoihin. Nyt taas kun on ollut vähä. Epäsäännöllisempi vaihe se tais olla 62. En käytä alkoholia käytännössä yhtään, ei lääkityksiä ja kaikista vähiten mitään luontaishörhöyksiä. Ja ikää alkaa olla 40. Suvussa meillä tämä ja kukaan ei oo vielä maksansa takia kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Voiko mobilat voide nostaa??
En usko 🤔
Mitä lääkkeitä käytössä?