Koronan takia ei sitä voi tehdä, eikä mennä sinne eikä tuonne - ärsyttääkö?
Itse ihmettelen ihmisiä, jotka eivät uskalla mennä mihinkään tämän koronan takia, eivät edes kampaamoon? Itse olen käynyt ihan normaalisti sellaisissa paikoissa ja tilanteissa, jossa on hyvin pieni mahdollisuus saada kuitenkaan tartuntaa, ja onhan maski sekä käsihygienia tehostetumpaa, että mistä kumpuaa joidenkin ihmisten ylitse vuotava pelko saada koronatartunta? Sitten kaikkein huvittavinta ovat ne ihmiset, jotka eivät mene esim. kampaamoon tai lääkäriin, mutta kaupoille menevät kuitenkin, vaikka sieltähän on paljon suurempi riski saada tartunta kuin jostakin kampaamokäynniltä kerran puolessa vuodessa. Miksi nämä kaikesta tartunnan kuvittelevat ihmiset ylipäätänsä uskaltavat enää mennä ulos ovestaan? Virushan voi olla juuri siinä kerrostalon käytävällä, poms ja lentää vaatteitesi päälle; kauhistus sentään. Huvittavinta, mitä olen kuullut, niin eräs henkilö ei uskalla edes kerrostaloasuntonsa postiluukusta nakattuja postilähetyksiään ottaa lattialtaan kuin hanskat kädessään.
Joo, ja nyt ei kun toivomaan minulle koronatartuntaa, kun uskalsin arvostella joidenkin ihmisten ylimenevää pelkoaan tartunnasta. Tottakai tauti olisi pelottava, jos sen saisi itselleen, mutta kun eihän me ihmiset voida pysähdyttää elämäämme kokonaan vain ja omaan kotiin tapaamatta yhtäkään muuta ihmistä, ja jättää asiamme hoitamatta.
Olen itse ajatellut, että kun ihmisen elämänpiiriin kuuluvat erilaiset bakteerit ja virukset, ja ne tauteja aiheuttavat virukset kuten esim. Noro-viruskin, niin uskoisin, että senkin tarttuminen ihmiseen on hyvin paljon ihmisen omasta torjuntahygieniasta kiinni.
Kommentit (48)
Mä taas ihmettelen ihmisiä, jotka jaksaa ihmetellä toisten tekemisiä ja valintoja. Kuten nyt sinua.
Ei ärsytä. Mulla ei ole mitään halua saada koronavirusta. Ei muuten ole mitään halua saada norovirustakaan. Kampaajalla käyminen ei ole mulle millään tavalla välttämätön asia. Moni muukin asia, jonka jätän nyt koronan vuoksi tekemättä, ei ole mulle mitenkään elintärkeä. Ehdin tehdä niitä joskus myöhemminkin tai jos koskaan enää ei tule sellaista tilannetta, että niitä voisi ilman riskiä tehdä, elämäni ei mene mitenkään pilalle, vaikka en koskaan enää niitä asioita tekisikään.
Jos asuisin kerrostalossa, laittaisin ulos lähtiessäni kotona hengityssuojaimen naamalleni. Mä vähän luulen, että koronahysterian keskellä on toitotettu vain maskeista varsin ristiriitaisesti (suojaa, ei suojaa, suojaa, ei suojaa), mutta ei riittävän selkeästi kerrottu, miten voisi suojata itse itsensä sen sijaan, että odottaisin muiden suojaavan minut. Mulle hengityssuojain ja suojalasit on tarpeen vaatiessa ihan ok juttu (esim jos pitäisi käydä lääkärissä), mutta ei niin miellyttäviä, että lähtisin kampaajalle tms. Kietaisen mieluummin hiukseni donitsilla niskaan sykeröksi. Eipä mua täällä kotona katsele kuin kissa sekä koira ja niille on ihan yhdentekevää, millainen petolinnun perse mun pääni on.
Monella tosiaan tuntuu hävinneen viimeinenkin järjenvalo koronapelkonsa vuoksi. Sen sijaan, että muodostaisi nk koronakuplia tai tapaisi läheisiään muualla kuin sisätiloissa, ollaan kaivauduttu poteroon eikä uskalleta suunnilleen edes kotona hengittää. Tai hankkisi hengityssuojaimia ja suojalasit. Suojalasit on monikäyttöiset ja maksavat noin kympin. Kertakäyttöisiä FFP3-tason hengityssuojaimiakin saa taas jopa alle 5 e/kpl.
Mitä tulee kaupassa käymiseen, kaikkialla ei toimi kotiinkuljetuspalvelut ja voi olla sellaisiakin ihmisiä, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa käyttää palveluita. Tukka voi olla kuin pyryharakalla, mutta ruokaa on syötävä.
Ei ärsytä. Jonkinlainen itsesuojeluvaisto on kumminkin tallella etten ihan väenväkisin koronaa halua.
Ärsyttää lähinnä se, että en pääse töihin. Koronan vuoksi lomautettu.
Ainoa mikä ärsyttää on se että "kaikki" ovat nyt löytäneet luonnon riemun, ja on vaikeaa käydä viikonloppuisin laavuilla ja luontopoluilla ilman että siellä on väkeä kuin pipoa konsanaan.
Niin mutta jotain järkeä hei haloo kaikenkaikkiaan tähän koronan tartuntavaaraan ja hysteriaan ko. taudin ympärillä. Suojautua yrittää pitää ihmisen, ettei tautivirus tarttuisi itseensä, mutta jotain rajaa kuitenkin siihen, että mihin nyt uskaltaa lähteä vaiko ei mihinkään. Maski naamaan ja silmät suojattuina vieläpä, ja nyt voi pitää hanskojakin käsissään ainakin Suomessa, kun on muutenkin hanskojen pitokeli. Ja aina, missä on mahdollista käy pesaisemassa kätensä saippualla kodin ulkopuolellakin liikkuessaan, niin avot, ei tartu, tai sitten on ihme, jos tarttuu kaikista varotoimistaan huolimatta.
Ja ne ihmiset, jotka epäilevät oireidensa tai saaneensa joltakin virusta kantavalta koronan itseensä, niin testaukseen mars. Ja sitten karanteeniin, jos löydetään altistuminen koronalle, vaikkei oireita itsellään vielä olisikaan. Onko vaikeeta, muutoin vaan nokka kohti menojaan filtterit päällään!
Ei talvella voi muutenkaan, ihan perus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Jonkinlainen itsesuojeluvaisto on kumminkin tallella etten ihan väenväkisin koronaa halua.
Ei kai sitä kukaan haluakkaan, mutta jotain tolkkua pelkäämiseenkin, ettei uskalla mennä mihinkään normitoimintaan mukaan, joita vielä järjestetään tässä yhteiskunnassamme.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jotain järkeä hei haloo kaikenkaikkiaan tähän koronan tartuntavaaraan ja hysteriaan ko. taudin ympärillä. Suojautua yrittää pitää ihmisen, ettei tautivirus tarttuisi itseensä, mutta jotain rajaa kuitenkin siihen, että mihin nyt uskaltaa lähteä vaiko ei mihinkään. Maski naamaan ja silmät suojattuina vieläpä, ja nyt voi pitää hanskojakin käsissään ainakin Suomessa, kun on muutenkin hanskojen pitokeli. Ja aina, missä on mahdollista käy pesaisemassa kätensä saippualla kodin ulkopuolellakin liikkuessaan, niin avot, ei tartu, tai sitten on ihme, jos tarttuu kaikista varotoimistaan huolimatta.
Ja ne ihmiset, jotka epäilevät oireidensa tai saaneensa joltakin virusta kantavalta koronan itseensä, niin testaukseen mars. Ja sitten karanteeniin, jos löydetään altistuminen koronalle, vaikkei oireita itsellään vielä olisikaan. Onko vaikeeta, muutoin vaan nokka kohti menojaan filtterit päällään!
Käsidesiäkin löytyy taskuun sopivissa pulloissa. Jos siis liikkuu paikoissa, joissa käsienpesumahdollisuutta ei ole.
Ei ärsytä kun olen elänyt koko vuoden ihan normaalisti paitsi keväällä pari kuukautta kun ei päässyt ravintoloihin syömään.
Kyllä ärsyttää, mutta siitä huolimatta en käy missään. Minun ei ole mikään pakko. Haluan antaa näin tukeni niin riskiryhmille kuin hoitotyötä tekeville. Haaveilen päivittäin kunnon kaupunkipäivästä, kävisi kampaajalla ja kiertelemässä kaupoissa, syömässä ja kuohuviinilasillisella. Haaveilen kunnon kotibileistä, jossa ihmiset istuu sohvan selkänojalla koska ei ole muuten tilaa ja vessaan saa jonottaa ikuisuuden.
Minä tiedän, että tämä tilanne ei kestä ikuisuutta, joten voin hyvillä mielin kieltää itseltäni moiset ilot. Kärsivällisyyttä rakkaat ihmiset. Kärsivällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä kukaan haluakkaan, mutta jotain tolkkua pelkäämiseenkin, ettei uskalla mennä mihinkään normitoimintaan mukaan, joita vielä järjestetään tässä yhteiskunnassamme.
Joskus kannattaa kuitenkin miettiä, onko se normitoiminta riskin arvoinen. Varsinkin, jos normitoimintaa ei koe mitenkään tarpeelliseksi. Kyllä minäkin odotan aikaa, jolloin voin taas käydä ravintolassa syömässä. Voisin tietysti nytkin, mutta sitten en taas voisi mennä kahville yli 90-vuotiaiden vanhempieni luokse. Valitsen siis toistaiseksi kahvittelun vanhempieni kanssa ravintolassa syömisen sijasta. Todennäköisesti ehdin käydä ravintolassa vielä paljon useammin kuin käydä vanhempieni luona kahvilla. Ja toisekseen hengityssuojain naamallaan on hankala syödä :D
Kaupassa kuitenkin käydään varsin lyhyesti, harvoin menee sitä 15 minuuttiakaan. Ja kaupassa pystyn aika hyvin pitämään turvavälit.
Kampaajalla mulla menee (jos leikataan ja värjätään) hyvin lähikontaktissa lähes 2 tuntia. Ja se kampaaja, jos oletetaan, että hänellä kävisi vaikka vaan 5 asiakasta päivässä, tapaa kuitenkin hyvin lähikontaktissa 50 ihmistä kahdessa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä ärsyttää on se että "kaikki" ovat nyt löytäneet luonnon riemun, ja on vaikeaa käydä viikonloppuisin laavuilla ja luontopoluilla ilman että siellä on väkeä kuin pipoa konsanaan.
Nimenomaan tää! Varsinkin jos on aurinkoinen päivä viikonloppuna ei luontoretkeilystä tule mitään, pitkospuu-reiteillä tulee vastaan ihmisiä solkenaan ja saa väistellä hyppimällä suohon jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
HAHHHAAHAH... Ja oletko ajatellut, että juurikin sieltä kymmenien ihmisten samaan aikaan laavulla kokoontuvien parissa saattaa olla vain se yksi ihminen, jolla on muhimassa jo oireeton koronavirus, ja jota hän hönkäillen siellä laavulla makkaranpaistopaikalla levittää kanssaihmisiin nuotion ympärillä???
Parempi vaan mennä ihan sellaisille luontopoluille tml:lle, jossa ei käy kovin paljon porukkaa.
Ärsyttää valitus, koska lähes joka paikkaan voi todellakin mennä. Myös matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsidesiäkin löytyy taskuun sopivissa pulloissa. Jos siis liikkuu paikoissa, joissa käsienpesumahdollisuutta ei ole.
Olen tuo, jonka kirjoitukseeni kommentoit, ja sori multa jäi nyt tuo käsidesiputeli pois, joka kulkee mullakin mukana laukussani, ja sitähän voi laittaa käsiin, jos ei ole mahdollisuutta joka paikassa pestä käsiään saippualla ja vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kannattaa kuitenkin miettiä, onko se normitoiminta riskin arvoinen. Varsinkin, jos normitoimintaa ei koe mitenkään tarpeelliseksi. Kyllä minäkin odotan aikaa, jolloin voin taas käydä ravintolassa syömässä. Voisin tietysti nytkin, mutta sitten en taas voisi mennä kahville yli 90-vuotiaiden vanhempieni luokse. Valitsen siis toistaiseksi kahvittelun vanhempieni kanssa ravintolassa syömisen sijasta. Todennäköisesti ehdin käydä ravintolassa vielä paljon useammin kuin käydä vanhempieni luona kahvilla. Ja toisekseen hengityssuojain naamallaan on hankala syödä :D
Tässä koronan tapauksessa riskit on niin minimaalisen pienet, että uskaltaa kyllä tehdä kaikkea täysin normaalisti.
V*tuttaa lähinnä siksi, että itse on kohta vuoden ollut käymättä missään ja noudattanut rajoituksia sillä aikaa kun pellet pyörii missä sattuu ja kas! Nyt taas luvut taivaissa! Että varmaan seuraavan puoli vuottakin saa taas kyhjötellä käymättä missään, vain koska idiootit ei voi sitä muutamaa viikkoa olla sosialisoimatta kasvotusten.
Minä ymmärrän kavereita, jotka varovat huolellisesti koronatartunnan saamista. Ennen kuin rokote saadaan, eivät halua riskeerata. Heillä riski saada vakava koronan muoto on korkea.