Koronan takia ei sitä voi tehdä, eikä mennä sinne eikä tuonne - ärsyttääkö?
Itse ihmettelen ihmisiä, jotka eivät uskalla mennä mihinkään tämän koronan takia, eivät edes kampaamoon? Itse olen käynyt ihan normaalisti sellaisissa paikoissa ja tilanteissa, jossa on hyvin pieni mahdollisuus saada kuitenkaan tartuntaa, ja onhan maski sekä käsihygienia tehostetumpaa, että mistä kumpuaa joidenkin ihmisten ylitse vuotava pelko saada koronatartunta? Sitten kaikkein huvittavinta ovat ne ihmiset, jotka eivät mene esim. kampaamoon tai lääkäriin, mutta kaupoille menevät kuitenkin, vaikka sieltähän on paljon suurempi riski saada tartunta kuin jostakin kampaamokäynniltä kerran puolessa vuodessa. Miksi nämä kaikesta tartunnan kuvittelevat ihmiset ylipäätänsä uskaltavat enää mennä ulos ovestaan? Virushan voi olla juuri siinä kerrostalon käytävällä, poms ja lentää vaatteitesi päälle; kauhistus sentään. Huvittavinta, mitä olen kuullut, niin eräs henkilö ei uskalla edes kerrostaloasuntonsa postiluukusta nakattuja postilähetyksiään ottaa lattialtaan kuin hanskat kädessään.
Joo, ja nyt ei kun toivomaan minulle koronatartuntaa, kun uskalsin arvostella joidenkin ihmisten ylimenevää pelkoaan tartunnasta. Tottakai tauti olisi pelottava, jos sen saisi itselleen, mutta kun eihän me ihmiset voida pysähdyttää elämäämme kokonaan vain ja omaan kotiin tapaamatta yhtäkään muuta ihmistä, ja jättää asiamme hoitamatta.
Olen itse ajatellut, että kun ihmisen elämänpiiriin kuuluvat erilaiset bakteerit ja virukset, ja ne tauteja aiheuttavat virukset kuten esim. Noro-viruskin, niin uskoisin, että senkin tarttuminen ihmiseen on hyvin paljon ihmisen omasta torjuntahygieniasta kiinni.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Jonkinlainen itsesuojeluvaisto on kumminkin tallella etten ihan väenväkisin koronaa halua.
Ei kai sitä kukaan haluakkaan, mutta jotain tolkkua pelkäämiseenkin, ettei uskalla mennä mihinkään normitoimintaan mukaan, joita vielä järjestetään tässä yhteiskunnassamme.
Joskus kannattaa kuitenkin miettiä, onko se normitoiminta riskin arvoinen. Varsinkin, jos normitoimintaa ei koe mitenkään tarpeelliseksi. Kyllä minäkin odotan aikaa, jolloin voin taas käydä ravintolassa syömässä. Voisin tietysti nytkin, mutta sitten en taas voisi mennä kahville yli 90-vuotiaiden vanhempieni luokse. Valitsen siis toistaiseksi kahvittelun vanhempieni kanssa ravintolassa syömisen sijasta. Todennäköisesti ehdin käydä ravintolassa vielä paljon useammin kuin käydä vanhempieni luona kahvilla. Ja toisekseen hengityssuojain naamallaan on hankala syödä :D
Tässä koronan tapauksessa riskit on niin minimaalisen pienet, että uskaltaa kyllä tehdä kaikkea täysin normaalisti.
Jokaisella on kuitenkin oikeus päättää itse, millaisia riskejä haluaa ottaa. Jos ei pidä esim kampaajalla käymistä niin tärkeänä asiana, että olisi valmis ottamaan riskin, miksi pitäisi mennä kampaajalle? Joku haluaa mennä järven jäälle luistelemaan heti, kun arvelee jään olevan riittävän kestävää. Mulla taas ei ole mitään tarvetta luistella järven jäällä. Jos haluan mennä luistelemaan, voin oikein hyvin odottaa, että läheiselle urheilukentälle tulee luistinrata.
On silti totta, että jotkut ovat vetäneet ihan överiksi. Naapurini (yli 70 v) kertoi, ettei ollut keväällä puoleentoista kuukauteen käynyt viemässä roskia ja kotona haju alkoi olla jo aika infernaalinen. Hän kun oli totellut "yli 70-vuotiaiden pitää pysyä kotona" -ohjetta ihan kirjaimellisesti. Lähti viemään biojätteitään vasta sitten, kun biojäteastioista oli alkanut tulla toukkia.
Vierailija kirjoitti:
V*tuttaa lähinnä siksi, että itse on kohta vuoden ollut käymättä missään ja noudattanut rajoituksia sillä aikaa kun pellet pyörii missä sattuu ja kas! Nyt taas luvut taivaissa! Että varmaan seuraavan puoli vuottakin saa taas kyhjötellä käymättä missään, vain koska idiootit ei voi sitä muutamaa viikkoa olla sosialisoimatta kasvotusten.
Tämäkään flunssa ei tule mihinkään häviämään, selviytymisprosentti on vähän yli 99 ja tismalleen samat vaarat on normikausiflunssassa. Jos joka vuosi influenssakausina teit samaa, niin ok. Mutta ymmärrä nyt että moni kyllä tietää että ei ole oikeasti mitään pelättävää, näitä tulee ja menee.
Mitenkähän paljon jää nyt koronauhan takia ihmisten pelkohysterian takia syöpätutkimuksia tai muita vaarallisia tauteja havaitsematta; tai ainakin ne pitkittyvät, kun jotkut ihmiset eivät kertakaikkiaan uskalla mennä mihinkään lääkärille, eikä labroihin, kuvauksiin tms:iin, vaikka olisi määräykset mennä niihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Jonkinlainen itsesuojeluvaisto on kumminkin tallella etten ihan väenväkisin koronaa halua.
Ei kai sitä kukaan haluakkaan, mutta jotain tolkkua pelkäämiseenkin, ettei uskalla mennä mihinkään normitoimintaan mukaan, joita vielä järjestetään tässä yhteiskunnassamme.
Joskus kannattaa kuitenkin miettiä, onko se normitoiminta riskin arvoinen. Varsinkin, jos normitoimintaa ei koe mitenkään tarpeelliseksi. Kyllä minäkin odotan aikaa, jolloin voin taas käydä ravintolassa syömässä. Voisin tietysti nytkin, mutta sitten en taas voisi mennä kahville yli 90-vuotiaiden vanhempieni luokse. Valitsen siis toistaiseksi kahvittelun vanhempieni kanssa ravintolassa syömisen sijasta. Todennäköisesti ehdin käydä ravintolassa vielä paljon useammin kuin käydä vanhempieni luona kahvilla. Ja toisekseen hengityssuojain naamallaan on hankala syödä :D
Tässä koronan tapauksessa riskit on niin minimaalisen pienet, että uskaltaa kyllä tehdä kaikkea täysin normaalisti.
Jokaisella on kuitenkin oikeus päättää itse, millaisia riskejä haluaa ottaa. Jos ei pidä esim kampaajalla käymistä niin tärkeänä asiana, että olisi valmis ottamaan riskin, miksi pitäisi mennä kampaajalle? Joku haluaa mennä järven jäälle luistelemaan heti, kun arvelee jään olevan riittävän kestävää. Mulla taas ei ole mitään tarvetta luistella järven jäällä. Jos haluan mennä luistelemaan, voin oikein hyvin odottaa, että läheiselle urheilukentälle tulee luistinrata.
On silti totta, että jotkut ovat vetäneet ihan överiksi. Naapurini (yli 70 v) kertoi, ettei ollut keväällä puoleentoista kuukauteen käynyt viemässä roskia ja kotona haju alkoi olla jo aika infernaalinen. Hän kun oli totellut "yli 70-vuotiaiden pitää pysyä kotona" -ohjetta ihan kirjaimellisesti. Lähti viemään biojätteitään vasta sitten, kun biojäteastioista oli alkanut tulla toukkia.
Totta, mutta jos muut eivät halua istua kotonaan, se ei kuulu niille pätkääkään jotka sinne kotiin haluavat riskejä pelätessään jäädä. Eikä tämän takia kenenkään elinkeinoa tule tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän paljon jää nyt koronauhan takia ihmisten pelkohysterian takia syöpätutkimuksia tai muita vaarallisia tauteja havaitsematta; tai ainakin ne pitkittyvät, kun jotkut ihmiset eivät kertakaikkiaan uskalla mennä mihinkään lääkärille, eikä labroihin, kuvauksiin tms:iin, vaikka olisi määräykset mennä niihin?
Sanoisin että se on vähän niinkuin oma valinta.
Mä ajattelen niin, että tämä korona on jo saanut aikaiseksi muihin sairauksiin kuolemisia, koska ihminen on peloteltu niin jäykistettyyn pelkotilaan, ettei ihminen uskalla mennä epäilyttävien muidenlaisten oireidensa vuoksi lääkäriin koronatartuntapelon vuoksi.
Eräällä vanhemmalla sukulaisella on syöpähoidot kesken, joten emme voi tavata jouluna.
Hän käy silti asioilla läheisessä kauppakeskuksessa useita kertoja viikossa.
Ihmettelen kyllä vähän...
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta jos muut eivät halua istua kotonaan, se ei kuulu niille pätkääkään jotka sinne kotiin haluavat riskejä pelätessään jäädä. Eikä tämän takia kenenkään elinkeinoa tule tuhota.
Tuosta olen kanssasi ihan samaa mieltä. Mullakin on kavereita, jotka käyvät ihan normaalisti baareissa ja menevät ihan normaalisti töihin, joissa lähikontaktit asiakkaisiin ovat välttämättömiä. He saattavat saada koronaviruksen ihan yhtä hyvin baarista kuin asiakkailtaankin. Todennäköisemmin asiakkailtaan. He onneksi ymmärtävät ihan hyvin, kun en nyt toistaiseksi halua lähteä heidän kanssaan baariin enkä muutenkaan tavata heitä kuin korkeintaan ulkona, missä pystyy pitämään turvavälin oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että se on vähän niinkuin oma valinta.
Kyllä se nyt on vaan tämän koronan ympärillä pyöritettävän jatkuvan pelkohysteriainfon levittäjissäkin vastuu heistä, jotka eivät enää uskalla mennä mihinkään, vaikka olisi ihan turvallista mennä esim. juurikin lääkäriin, jos epäilee esim. jotain pahaa tautia itsessään oireittensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen niin, että tämä korona on jo saanut aikaiseksi muihin sairauksiin kuolemisia, koska ihminen on peloteltu niin jäykistettyyn pelkotilaan, ettei ihminen uskalla mennä epäilyttävien muidenlaisten oireidensa vuoksi lääkäriin koronatartuntapelon vuoksi.
Niinpä. Kirjoitin jo aiemmin, että ihan liian vähän on tiedotettu ihmisille, miten he voivat itse suojautua koronaviukselta ja silti käydä lääkärissä. Moni ei osaa käyttää tai ei edes tiedä, että nyt pandemian aikana digiklinikat ja etävastaanototkin ovat yleistyneet. Monet lääkärit pitävät nyt myös puhelinvastaanottoja. Omille vanhemmilleni olen vienyt hengityssuojaimia juuri sitä varten, että kun heidän on käytävä lääkärissä, verikokeissa tms, voivat käyttää hengityssuojainta.
Ärsyttää. Kohta jo vuoden päivät rajattu menoja reippaalla kädellä, jopa osa lasten vapaa-ajan toiminnasta ja koko ajan olen myös tietoisempi siitä että moni muu ei rajaa yhtään mitään. En tiedä, ehkä jonkinlainen katkeruus alkaa nostaa päätä, että miksi me tehdään näin kun kaikki muut elää elämää noin yhyy uliuu jne.
Suoraan sanottuna alkaa olemaan mökkihöperö olo, ei tulisi mieleenkään mennä mihinkään baariin esimerkiksi, hui kauhistus sentään. No, baariin pääsemättömyys ei ole ongelma, mutta ei uskalleta enää edes uimaan.
Olen elinsiirtopotilas, en käy kaupoilla muuten kuin lähikaupassa hoitamassa viikko-ostoksia, loput hoituu nettikaupassa, kampaamossa en tarvitse käydä kun opettelin leikkaaman hiukseni itse. Pakolliset labrat ja lääkäri/hammaslääkärikäynnit hoidan kyllä. Hygieniasta pidän toki huolta ja aina pitänyt jo ennen koronaa, maskia käytän mutten hanskoja. Hoidan myös syöpäsairasta äitiäni mutta pyrin pitämään ihmiskontaktini aika minimissä muuten, näin tekisin myös ilman koronaa tällä hetkellä Perusterveellä ei ole tarvetta olla ihan yhtä varovainen, yleensä korona ei ole heille samanlainen uhka kuin minulle tai äidilleni. En koe olevani hysteerinen, varovainen olen kyllä. Muu perhe tekee samoin.
Ei ollenkaan. Aloitin säästökuurin, siittä on hyvä jatkaa.
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ajattelen minäkin. Ja tuo edellisen jäälle luistelemaan meno ei nyt ole verrattavissa tähän koronaviruksen tarttumiseen. Yleensäkään kukaan fiksu ei mene tieten tahtoen hauraalle jäälle luistelemaan, eikä toki mene sairaalaan osastollekaan tai vanhusten palvelutaloon, jossa tietää ennestään, että koronavirus on oireineen päällä siellä olevilla ihmisillä.
Ei ärsytä kuin maskin käyttö. Happi meinaa loppua niitten naamareitten kanssa ja kokeiltu on jos vaikka mitä mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä ärsyttää on se että "kaikki" ovat nyt löytäneet luonnon riemun, ja on vaikeaa käydä viikonloppuisin laavuilla ja luontopoluilla ilman että siellä on väkeä kuin pipoa konsanaan.
HAHHHAAHAH... Ja oletko ajatellut, että juurikin sieltä kymmenien ihmisten samaan aikaan laavulla kokoontuvien parissa saattaa olla vain se yksi ihminen, jolla on muhimassa jo oireeton koronavirus, ja jota hän hönkäillen siellä laavulla makkaranpaistopaikalla levittää kanssaihmisiin nuotion ympärillä???
Parempi vaan mennä ihan sellaisille luontopoluille tml:lle, jossa ei käy kovin paljon porukkaa.
Siis minkä käsityksen sitten viestistäni sait?
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen ihmisiä, jotka jaksaa ihmetellä toisten tekemisiä ja valintoja. Kuten nyt sinua.[/quote
Ihmettele sinä vaan ihmeteltyäsi päästyäsi, mutta en jaksa kuunnella päivästä päivään skypen kautta sun valitustasi etätyöpisteeltäsi, että "Voi, kun mä en uskalla mennä sinne jne.", minne taasen minä uskallan mennä, koska käytän suojauksia jne.
Ärsyttää toki, mutta vielä enemmän ärsyttää omaa napaansa tuijottaavat vähättelijät, jotka viisveisaavat suosituksista tai yhtään mistään. Elelevät aivan kuten ennenkin, pyörivät baareissa, pitävät bileitä, kulkevat ilman maskia ja levittävät välinpitämättömällä minä minä -asenteella tautia siten, ettei päästä ikinä takaisin siihen normaaliin.
Olen käynyt syksyllä normaalisti esimerkiksi aikuisten lasteni luona, kaupoissa, kirjastossa, lääkärissä, hammaslääkärissä jne. Vieraita on käynyt meillä ja ovat yöpyneetkin.
Ainoat paikat, joissa olen lakannut käymästä ovat kuntosali ja elokuvateatteri. Ravintoloissa en ole käynyt syömässä muutenkaan aikoihin ja baarit eivät kutsu. Kampaajalla en käy muutenkaan - miehen avustamana tasoittelen itse hiusten latvat.
Etätöitä olen tehnyt paljon jo ennen koronaa.
Kun kuljen julkisilla ja käyn kaupassa etc. niin käytän hengityssuojainta ja käsidesiä. Jos on mahdollisuus pestä kädet, niin pesen. Chatin kautta olen uusinut lääkereseptejä, ellei se omakannan kautta onnistu.
Mitä kaipaan?
Olen tottunut käymään kaupunkilomilla pari kertaa vuodessa ja nyt on tyydyttävä nojatuolimatkailuun. Kiva olisi myös päästä kuulemaan elävää musiikkia.
Mutta ilman lomamatkustelua ja musatilaisuuksia pärjää.
Riippuu varmaan aika pitkälti elämäntilanteesta, kuinka hankaliksi "rajoitukset" kokee. Me kokkaillaan iltaisin miehen kanssa kotona ja katsotaan leffoja Areenalta ja Netflixiltä, samaa tehtäisiin suurimpana osana iltoja muutenkin. Jumpat hoituu kotona ja ulkona luonnossa voi liikkua niin paljon jaksaa ja säätila antaa myöden.
Jos olisi usea alaikäinen lapsi kotona, niin jo se muuttaisi kuviota.
Niin mutta sinähän menetkin sinne kampaamoosi maski suun ja nesun edessä, ja voit vielä laittaa vaikkapa suojalasit ja korvatulpat, niin mikä mättää, ettet uskalla mennä kampaamoon, ei se kampaajakaan siellä kampaamossaan koronataudissa töitä ole tekemässä, jos sitten kantaa jo sitä kyseistä virusta, jota sinä itsekkin voit kantaa, ei sen puoleen, niin teillähän on molemmilla suojukset, vaiko ilman meinasit mennä kampaamoon kahdeksi tunniksi? Mutta kukin tekee niinkuin tekee, mutta pitäkää ainakin mölyt mahoissanne, jos ette uskalla mennä mihinkään, kuitenkin kauppoille meette, ja toiset käyvät jopa silloin tällöin julkisten tilojen kautta työpaikoillaan, vaikka tekisivätkin suurimman osan työstään kotosalla tai mökillään.