Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olette Somessa vaikka teidän tietoja kerätään sieltä kautta esim mitä oot sinne kertonut

Vierailija
10.12.2020 |

Se on tiedetty aina että sivut kerää tietoja käyttäjistä Ei vaan tiedetä kenelle niitä myydään

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tiedetään. En kuitenkaan koskaan kerro somessa mitään sellaista mitä en voisi muutenkin kertoa kenelle tahansa. En silti ilmoita lomamatkoista, että tiedetään talon olevan tyhjillään jne.

Ihan uteliaisuudesta, olisitko valmis julkaisemaan listan kaikesta mitä ostat tai "ikkunashoppailet" netissä? Suurin osa verkkokaupoista raportoi esim. Facebookilla kaikki tuotteet, jotka ostat tai joita katselet.

Moni kuvittelee, että tieto jonka some-palvelut sinusta saavat perustuu siihen mitä itse julkaiset. Ei todellakaan! Ette uskokaan kuinka paljon some-palvelut teistä tietävät, vaikka ette koskaan julkaisisi mitään.

Puhelimenne yhteystiedot välitetään rapakon taakse sillä sekunnilla, kun asennatte apin. Sama juttu sijaintitietojen kanssa, annoitte hyväksyntänne tai ette.

Vierailija
22/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä mulla ole mitään salattavaa.

Et tarvitse yksityisyyttä, koska sinulla ei ole mitään salattavaa? Samalla logiikalla et myöskään tarvitse sananvapautta, koska sinulla ei ole mitään sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kirjoitat, että somessa saa valtavasti tietoa meistä. Olemme siitä kuitenkin riippuvaisia ja se on merkittävä osa sosiaalisista vuorovaikutusta etenkin nyt korona-aikaan. 

On hyvä olla tietoinen riskeistä, mutta elämää saati somea ei voi kohdata pelkästään pelkäämällä pahinta. Asioita ei opi, viisautta ei tule, jos varoo aivan kaikkea.

Somen uhista puhutaan paljon  ja viisastumme sen suhteen joka päivä. Järkeä ja varovaisuutta pitää olla, mutta myös täytyy muistaa mitä kaikkea hyvääkin somesta saa. Ainakin minä olen tutustunut monenlaisiin mukaviin ihmisiin oman  harrastukseni myötä. Kuin myös tullut huijatuksi, mutta sitä myöten myös oppinut tunnistamaan heitä.

Mitä nuorempi käyttäjä sen enemmän onkin hyvä keskustella ja niin kuin nyt teet.  Avoimuus myös kotona, lähiomaisille, johonkin vanhemaan luottoaikuiseen on hyvä rakentaa nimenomaan mainitsemiesi pedofiilien sun muiden hullujen tunnistamiseksi. Lisäksi on nettipoliisi, jotka vastaavat nopeasti. 

Vierailija
24/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Google kerää paljon tietoa. Se tunnistaa esimerkiksi, mihin hiiri ensimmäisenä suuntautuu ja tekee sen perusteella oletuksia.

Ongelmana minusta on se, että tietoja kerätään massoilta valtavia määriä lähtien ihan ruokaostoksista yksityisviesteihin. Tietojen perusteella voidaan esim ajaa tarvittaessa poliittisia suuntauksia eteenpäin. Tieto lisää valtaa, aina. Joku jossakin tietää sinusta hyvin, hyvin paljon. Jos se tietää sinusta, se tietää kaikista ihmisistä, ja tämä on aina potentiaalinen mahdollisuus ohjata ihmisten käyttäytymistä haluttuun suuntaan.

Tämä! Vaikka yksittäisen Jurvasen ruokaostoksilla ei äkkiseltään luulisi olevan mitään merkitystä, mutta kun riittävän suuresta määrästä ihmisiä kerätään riittävän paljon dataa, voidaan tehdä hyvinkin merkityksellisiä ennustuksia.

Esim. Facebook kerää ihmisestä pitkälti toistasataa yksilöivää tunnistetta, joista käyttäjän itsensä ilmoittamat tiedot ovat vain pieni osa. Henkilön aatemaailma ja poliittinen suuntaus voidaan päätellä hänen aktiviteeteistaa, tykkäyksistään ja kaveripiiristään, vaikkei henkilö sitä itse ilmoita.

Sitten kun Facebook päättääkin vaikka vaalipäivänä näytää kehotuksen äänestää, voi vaikutus äänestysaktiivisuuteen olla useita prosentteja. Entäpä jos Facebook päättääkin, että kehotus äänestää näytetään vain liberaaleille, mutta ei konservatiiveja. Enkä edes aloita yleisen mielipiteen manipuloimisesta uutisvirtaa muokkaamalla.

Some-jäteillä, siis kaupallisilla yhtiöillä joita kukaan ei valinnut, on kirjaimellisesti valta vaikuttaa jopa itsenäisten valtioiden demokraattisiin vaaleihin. Älkää siis sanoko, ettei sillä ole mitään väliä vaikka ette välitä yksityisyydestänne!

Vierailija
25/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet myös ilman älypuhelinta? Se jakaa kaiken tietosi niin sijainnista puheeseesi kauheille firmoille ja kohdentaa esim. mainontaa!

Vierailija
26/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet myös ilman älypuhelinta? Se jakaa kaiken tietosi niin sijainnista puheeseesi kauheille firmoille ja kohdentaa esim. mainontaa!

Älypuhelin löytyy, mutta siinä on myös VPN, kryptaus, yksityisasetukset superniuholla mallilla ja tietoturvatietoiset sovellukset, kuten esim. Brave-selain. Eikä myöskään yhtäkään some-appia asennettuna. En kuvittele, etteikö Android jotain vuotaisi Googlelle, mutta sentään jotain torpattu kuitenkin. En myöskään kanna puhelinta pakonomaisesta kaikkialle.

Vierailija
27/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan käsitä, mitä pelkäämistä on tietojen keruulla. MInulla ei edes mielikuvitus riitä kuvittelemaan, mitä kaikkea tietoa meistä kerätäänkään.  

Joitakin ihan hulluja juttuja kuulen joskus läheiseltä ihmiseltäni, joka työnsä puolesta joutuu tutustumaan somen tietojen keruuseen. Niin kuin sen, miten Facebookissa seurattiin satunnaisen otannan perusteella rakastuvatko ihmiset toisiinsa. Tietyillä hakusanoilla löydettiin ensin ihmiset, jotka olivat parin etsinnässä aktiivisia ja kuinka monta prosenttia sitten onnistui löytämään kumppanin.

Joten jos me kirjoitamme ihan mitä tahansa elämästämme saatamme kuulua pian   johonki Facen seurantaryhmään vaikkapa viime viikon hernesoppapäivytyksemme vuoksi. Ehkä se palvelee jotakin kaupallista yritystä miettimään hernesoppamarkkinoitaan?

Minulle pikku  yrittäjänä Facen markkinointi ei todellakaan toimi. Eipä ne hirveästi maksakaan, mutta jos määrittelen alueen, ikäryhmän ja kiinnostuksen kohteet mainokseni kyllä tykittää ihmisiä kenenkään innostumatta. Voin saada tuotteeseeni valtavan määrän peukutuksia, mutta yhtäkään tilausta ei tule. JOten se siitä FAcen "seurannasta". 

Vierailija
28/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole twitterissä, facessa, instassa, tiktokissa, linkedinissä enkä missään vastaavassa, jossa vaaditaan tietoja minusta. Whatsupiakaan tms. en käytä, perus tekstarit tai soitto. Googlekäyttäytymisestä voi kyllä kerätä dataa, mutta en koe sitä siinä mielessä haitaksi, kun netissä en ole omalla nimellä missään ja saan enimmäkseen uutisvirtaa. En klikkaile mainoksia tms., tosin adblock käytössä. Kun minua googlettelee, ei minusta löydy mitään tietoja vaikka naapuri yrittäisi kuuklailla. Minulla on harvinainen sukunimi ja haluan pitää sen niin. Omalla alallani kukaan ei ole esim. Linkedinissä, koske ei olla ns. asiakaskuntaa, joten en koe menettäväni mitään. Kieltäydyn aina esim. paikallislehtihaastatteluistakin, koska yleensä paikallisuutisetkin löytää netistä. Toki sitten surffailen esim. av:lla, mutta eipä minua kukaan täältäkään osaisi yhdistää minuun.

Vierailija
29/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mielenkiinnon kohteet tai kaupunki missä asut? Jos oot jonkun puolueen listoilla senkin facebook tietää ja puhun enemmän näistä nuorista 12-18 vuotiaista jotka laittavat paljon tietoja Snappiin ja Tik Tokkiin

Ap

Puolueen jäsenyydet on ihan julkista tietoa.

Jos omalla nimellä olet somessa, sinun osoitteen saa kuka tahansa selville maistraatin osoitetiedustelusta.

Ihanko nyt vasta olet tällaista alkanut miettimään?

Luuleeko nuoret, että netti on lähtökohtaisesti anonyymi paikka, ja sitten hämmästyvät, kun ei olekaan?

Minkä ikäinen olet?

Olen miettinyt ennenkin en vaan ole laittanut sitä mihinkään koska en ole somessa ainoastaan Instassa ja sielläkin ilman kuvaa voin kertoa että olen 19 haluan vaan suojella muita oman ikäisiä ettei kerro kaikkea somessa ja ettei edes mene sinne kun on niitä pedofiilejäkin siellä

Sinulla on hyvä teksti myös

Ap

Insta, Facebook, Whatsapp ja Google on kaikki samaa firmaa. Instahan se vasta somea onkin!

Vierailija
30/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisethän kirjoittelee pötyjä nettiin. Ei kukaan fiksu ihminen yritä niiden perusteella ketään profiloida.

Vierailija
31/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita tunnistettavia kuvia enkä yksityisiä tietoja nettiin. Käytän fbookin ja Linkkarin selainversiota, en sovellusta. Käytän niitä firefoxissa joka asetusten mukaisesti tyhjentää välimuistin ja piparit pois aina kun suljen sen.

Luen lehdet ja muut sivut Operalla. Kotikoneeni on linux, en tuo muita juttuja työkoneelle.

Puhelimessa on sijaintitiedot oletuksena päällä vain silloin kun navigoin.

Kaiken tämän oveluuden ja ahkeruuden jälkeen FB tietää minusta kuitenkin kaiken koska puhelimessa on whatsapp sovellus ja se arvatenkin lukee, kuuntelee ja raportoi. Ja pokemon-peli pitää sijaintitiedon päällä ja vaikka sijaintijistoria on poistettu, se on pois vain puhelimesta. Ei ole sanottu ettei Google sitä keräisi.

Vierailija
32/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on mahdottoman hauskaa olla joskus omaa mielipiteeni vastaista mieltä netissä. Ihan vain luodakseni keskustelua.

Tykkäilen kirjoituksista täysin mielivaltaisesti 🤣

Vierailija
33/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään jekku . Kerrotaan että tuolla ämmäs suon kaatopaikalla on ilmaista ruokaa juomaa ja löytynyt seteleitä sekä kultaa . Katsotaan millainen rynnäkkö sinne ryntää ihmisiä . Tai että Lappeenrannasta löytyi timantteja Saimaan kanavalta itäpäästä , katsotaan tuleeko ryntäys .

Vierailija
34/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisethän kirjoittelee pötyjä nettiin. Ei kukaan fiksu ihminen yritä niiden perusteella ketään profiloida.

Ymmärrä nyt jo hyvä ihminen, että se informaatio jonka sinä itse tietoisesti tuotat on vain jäävuoren huippu siitä informaatiosta, jonka perusteella sinut voidaan profiloida.

Vierailija
35/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuin FB:stä. Voi olla joku muu vaihtoehto.

Vierailija
36/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään salattavaa. Ihan sama, tietääkö joku yhtiö että mulla on 3 kissaa ja missä firmassa olen töissä.

Salattapidettäviä tietoja (työhön liittyvät ym.) en jakele somessa.

En ymmärrä, mikä siinä tietojen myymissä on lopulta niin kauheaa.

Vierailija
37/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään salattavaa. Ihan sama, tietääkö joku yhtiö että mulla on 3 kissaa ja missä firmassa olen töissä.

Vierailija
38/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä mulla ole mitään salattavaa.

Et tarvitse yksityisyyttä, koska sinulla ei ole mitään salattavaa? Samalla logiikalla et myöskään tarvitse sananvapautta, koska sinulla ei ole mitään sanottavaa.

No totta kai tarvitsen yksityisyyttä. Mutta en somessa, koska päätän itse mitä jaan siellä.

Jos joku alkaisi hakkeroida multa vaikka alastonkuvia, niin se olisi huono juttu.

Vierailija
39/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme muutenkin kontrollissa koko ajan, jos käytät lidl Appia, s-etukorttia, plussakorttia jne. Kaikki netin klikkaukset, puhelimen seuranta tiedot.

Vierailija
40/41 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kauheaa ole, no eipä ei, ei tietenkään.

Se on kauha, kultakauha joka tiedoillaan ahmii ja porsastelee. Todella kultainen ja ihana rakas sydän. Rakkautta se on.

On myös rajat olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi