Teinitytön 13v sotkuisuus
Heippa, millaisia teidän tytöt 13v ovat? Meillä huone on kuin pyörremyrskyn jäljiltä joka aamu. Vaatteissa saa kahlata ja meikit, vaatteet, kirjat, rojut ovat lattian peittona niin ettei kävelemään mahdu. Siivoaa käskystä, joko lahjottuna tai käskettynä, mutta huone on seuraavana aamuna samanlainen.
Milloin tämä menee ohi? Olen itse siisti ja pidän kodin siistinä ja järjestyksessä. Tytön oma huone on tytön omaa alueetta, johon en saa mennä pengastamaan enkä siivoamaan, salaa vähän siistin enimpiä ohi mennen. Yritän olla stressaamatta ja antaa olla mutta melkoinen kiistakapula on asiasta tullut ja vielä enemmän tulossa! Neuvoja!
Kommentit (31)
En oppinut siivoamaan kotona, koska aina kun ajattelin, että huomenna siivoan, oli äitini käynyt jo siivoamassa kun hänen mittansa tuli täyteen. Kärsin siitä koko nuoruusiän, kun ei ollut yksityisyyttä eikä omaa tilaa. Kyllä ne lapset oppii siisteyttä ja siivoamista kun antaa tilaa, niiden mitta saattaa vaan täyttyä vähän myöhemmin kuin omasi!:)
Meidän sukulaistyttö ei vielä 17-18 -vuotiaanakaan osannut pitää huonettaan järjestyksessä. Lopulta roinaa oli kertynyt niin paljon että huoneessa ei mahtunut kulkemaan. Arvatkaa siivosiko tyttö? Ei - hän muutti takkahuoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 17:57"]
Meillä tytär oli myös sotkuinen, mutta n. 15-vuotiaana hän koki jonkinasteisen trauman, kun hyvä ystävä raiskattiin ja tyttäreni oli se joka ystävänsä löysi lähes tiedottomassa tilassa...
Tämän jälkeen huoneensa oli useamman kuukauden tiptop siisti. Olin todella helpottunut, kun huone alkoi taas mennä sekaisin!
Eli aika pientähän tuo sotkuisuus on, vaikka ärsyttääkim.
[/quote]
Totta!
Itse olen huomannut, että toinen ääripää on melkein pahempi, ainakin näin aikuisissa. Helposti voin uskoa että on jos jonkinmoista traumaa taustalla.
t. eräs äiti-ihminen, joka ei jaksa stressata tai riidellä siivoamisesta
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:48"]
Luonne- ja temperamenttierot näkyvät huoneissa asti :) Onneksi kyse ei ole maailman vakavimmasta asiasta, joskin välillä hyvin turhauttavasta.
[/quote]
Mitä se kertoo luonteesta? Sotkuinen huone?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:48"]
Luonne- ja temperamenttierot näkyvät huoneissa asti :) Onneksi kyse ei ole maailman vakavimmasta asiasta, joskin välillä hyvin turhauttavasta.
[/quote]
Mitä se kertoo luonteesta? Sotkuinen huone?
[/quote]
Niin.
Laiska, välinpitämätön, heikko, ei ymmärrä estetiikan päälle, avuton, huolimaton.
Oppimisvalmiudet, luki-,hahmotus-, kirjoitus-, sekä matetemaattiset vaikeudet näkyvät oppilaista ensisijaisesti kykenemättömyytenä hallita ympäristöään.
Erityisopettaja
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:31"]
Oppimisvalmiudet, luki-,hahmotus-, kirjoitus-, sekä matetemaattiset vaikeudet näkyvät oppilaista ensisijaisesti kykenemättömyytenä hallita ympäristöään. Erityisopettaja
[/quote]
Mites sitten nämä matemaattiset ym nerot, jotka ihan kädettömiä käytännön aisoissa? Ei voi pitää tämä paikkaansa.
Jaa-a. Mä en ole koskaan uskonut tuohon "oma huone on lapsen yksityistä aluetta jossa hän saa elää kuten haluaa". Olen siis kokenut oikeudekseni siivoilla ja karsia tavaramäärää, koska se on heidän parhaakseen.
Meillä on huoneensiivouspäivä kerran viikossa kaikilla lapsilla. He siivoavat ja pyyhkivät pölyt, minä imuroin, koska huoneet ovat aika ahtaita ja homma siksi hankala. Tavaramäärä on karsittu minimiin. Pari-kolme kertaa vuodessa tehdään yhdessä suursiivous, jolloin heitetään KAIKKI tarpeeton pois. Siksi siivoaminen ja järjestyksen ylläpitäminen on helppoa. Meillä ei koskaan riidellä asiasta, lapset 13v, 12v ja 10v.
Voisitko pitää tytön kanssa suursiivouspäivän? Sano, että hän on jo kasvanut niin isoksi että osasta vanhaa roinaa olisi jo aika luopua. Laitatte kaiken kauniiksi ja homman päälle käytte vaikka syömässä jossain tai ostamassa jonkun sisustusjutun siistiin huoneeseen?
Tuon tavaran karsimisen me tehtiin jo, kaikki ylimääräinen pois ja tilalle laatikoita ja säilytystarvikkeita. En edes uskalla ajatella miltä huone näyttäisi jos siellä olisi vielä enemmän tavaraa kuin mitä ihan päivittäin tarvitsee! Meillä on näköjään sotkuinen tapaus :( Pienemmät sisarukset, esim 12v siivoaa kyllä ja pitää tavarat kuosissa. Tämä 13v on aivan mahdoton.
Itse olen 13 vuotias tyttö, ja pidän huoneeni siistinä, ja järjestyksessä siis.
12v tytön äidille, kuulostaa niin tutulta. Meillä on samanlaiset sottapytty tytöt. Murkkuikä pahentaa mutta toivon että menee ohi..