Auringonpistoksen tai ns. sokerihumalan oireet?
Voiko auringonpistoksen tai liiallisen makean syönnin oireet olla tällaiset...lapsi oli juhlissa la ja oli ollut ilman hellehattua ja aurinkolaseja (vaikka ne oli mukana), ehkä 1,5h ulkona olleet - oli hellepäivä.
Tietty paljon syöneet makeaakin.
Tuli kotiin, syötiin ruoka ja illan ihan ok. Yöllä alkoi yökkimään, ei oksentanut kuitenkaan. Sunnuntai aamulla valitti nälkää, ei syönyt kuitenkaan kuin pari lusikallista puuroa, joi maitoakin vain puoli mukillista. Valitti pahaa oloa ja koko päivän söi todella vähän, vähän vettä. Nyt tänä aamuna, taas itkeskeli pahaa oloa, valitti nälkää ja nyt pystyi syömään jo puolet puurosta ja joi maidon. Pötköttelee sohvalla.
Ei kuumetta koko aikana, muuten vain kipeän oloinen, huono olo kuulema.
Voiko auringonpistos tai tuo liika makean syönti tehdä näin pitkään kestävää huonoa oloa lapselle???
Itsellä joskus mansikkamaalla tuli auringonpistos ja sen illan olin huonovointinen ja nukuin paljon, ei muuta.
Kommentit (5)
Luulen että normaalista poikkeava syöminen on saanut vatsan hapot ja ehkä verensokerin vähän sekaisin. Mutta juuri tuo että on huono olo ja yököttää ilman että mitään varsinaisesti tulee ylös, ja että on nälkä (tyhjä tunne vatsassa) mutta syöminenkin kuvottaa, usein liittyy happovaivoihin, joita osalle ihmisistä tulee hyvinkin herkästi jos syö esim. juhlissa hyvin eri tavalla kuin yleensä. Onneksi menevät päivässä-parissa ohi.
SOkerihumalaa ei ole olemassakaan.
Auringonpistos on, ja se tuottaa kyllä useammaksi päiväksi huonon olon, mutta sen oireet alkaa heti, eikä vasta seuraavana yönä monen tunnin päästä lämmölle altistumisesta.
Luulen, että teidän lapsella on ihan tavallinen mahatauti, josta et valitettavasti svoi syyttää ketään ulkopuolista.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:30"]
SOkerihumalaa ei ole olemassakaan.
Auringonpistos on, ja se tuottaa kyllä useammaksi päiväksi huonon olon, mutta sen oireet alkaa heti, eikä vasta seuraavana yönä monen tunnin päästä lämmölle altistumisesta.
Luulen, että teidän lapsella on ihan tavallinen mahatauti, josta et valitettavasti svoi syyttää ketään ulkopuolista.
[/quote]
TZIISUS, missä kohtaa tuossa on syytetty "ketään ulkopuolista", näytä?
Ja ei edes sokerihumalasta puhuttu vaan NS. (niin sanottu) etkö sä tajua lukemaasi. Tää on ihme palsta kun aina joku alkaa syyttelemään aloittajia, aihe kuin aihe.
Ja kyllä NS: sokerihumala eli liika makean syönti foi ykskaks pudottaa verensokerit tottumattomalle niin että tulee tosi äklö olo. Tosin luulen (korjatkaa jos olen väärässä) tämänkin pitäisi kai tapahtua parin tunnin sisällä syönnistä ei monen tunnin päästä.
Ja sitten - jos muu perhe kotona syönyt samaa ruokaa ja vain lapsella juhlien jälkeen (lastenkemut?) pahaa oloa, tod.näk. tartunta juhlista...tosin kun ei tule kummastakaan päästä, veikkaisin jotain muuta. Eli niitä kahta joista kysymys olikin.
Eikö auringonpistoksen oireet yleensä lopu seuraavaan aamuun mennessä? Terveyskirjaston mukaan ainakin.
Itsellä on pari kertaa ollut auringonpistos. Kauhia päänsärky, monta tuntia kestävä oksentelu, erittäin heikko olo ja tärinä. Seuraavana päivänä vielä heikko, huimaava olo. Oman kokemuksen perusteella sanoisin että syönyt liikaa makeaa tai saanut mahapöpön.