Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinitytön 13v sotkuisuus

Vierailija
28.04.2014 |

Heippa, millaisia teidän tytöt 13v ovat? Meillä huone on kuin pyörremyrskyn jäljiltä joka aamu. Vaatteissa saa kahlata ja meikit, vaatteet, kirjat, rojut ovat lattian peittona niin ettei kävelemään mahdu. Siivoaa käskystä, joko lahjottuna tai käskettynä, mutta huone on seuraavana aamuna samanlainen.

Milloin tämä menee ohi? Olen itse siisti ja pidän kodin siistinä ja järjestyksessä. Tytön oma huone on tytön omaa alueetta, johon en saa mennä pengastamaan enkä siivoamaan, salaa vähän siistin enimpiä ohi mennen. Yritän olla stressaamatta ja antaa olla mutta melkoinen kiistakapula on asiasta tullut ja vielä enemmän tulossa! Neuvoja!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on 18 v samanlainen. vaikka pakotankin siivoamaan lähes päivittäin, on huone sotkuinen muutaman tunnin kuluttua...mrrrr

Vierailija
2/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista meillä... Minä itse opin siistiksi vasta yli kolmekymppisenä, joten kai se sottapyttytaipumus on geeneissä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13-vee säilyttää monia tavaroita lattialla, vaikka hänelle on hankittu reilusti hylly- ja kaappitilaa. Lattialle tyhjennetään koulurepusta ylimääräiset kirjat ja siihen tuntuu kertyvän yhtä sun toista. Käytetyt vaatteet hän osaa toki laittaa omaan pyykkikoriinsa ja puhtaat ovat vaatekomerossa. Meikkejä ei ole ja jos niitä joskus tulee, eiköhän niiden säilytyspaikka ole kylpyhuoneessa?

Siivouksen jälkeen huone pysyy siistinä melko pitkään, tai ainakin lattian täyttyminen ottaa aikansa. Työpöydällä tosin on välillä pientä ruuhkaa :-)

Vierailija
4/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa... Meillä 11-vuotias täsmälleen 5:n kuvauksen mukainen, paitsi että asuu meillä ihan kokoaikaisesti. Jos touhu tästä vielä kovin paljon pahenee, niin huh-huh.

Vierailija
5/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meidän 11v esiteini omistaa sotkuisen huoneen. Siivouksesta päivä ja pommi räjähtänyt uudelleen. Olen luovuttanut.

Vierailija
6/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas, jo edesmennyt isäni sanoi aikoinaan näin:"Murrosikä on sellaista muutosta ja kaaosta nuoren päässä, että se näkyy myös ympäristössä. Kaaos omassa huoneessa helpottaa sitä sisäistä kaaosta. " Näin jotenkin hän sanoi, kun valitin tytärteni sotkuisista huoneista. Tietenkin pitää vaatia siivoamaankin välillä ja pitää huoli, ettei keräänny esim. likaisia vaatteita tai roskia huoneeseen. Mutta siis tavaroiden ja vaatteiden sekamelskaa pitää tiettyyn määrään vaan meidän vanhempien sietää; nimenomaan siellä nuoren omassa huoneessa.

MInä taas olen sitä mieltä, että se oma huone on sitä omaa aluetta enkä ole mennyt yksin siivoamaan tai muutenkaan penkomaan.  Eri asia, jos olisi epäilyä jostakin ei-toivottavasta; huumeista, varastamisesta tms. 

Ymmärrystä nuorille, kyllä he aikoinaan oppivat ja kodin kasvatus kantaa!

Vierailija
7/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini oli aina lapsena todella pedantti... ja huone sen mukainen, mutta murkkuna levahti totaalisesti :) Mulle riittää, että se kerran viikossa siivoa huoneensa kunnolla, muuten jää kk-raha saamatta, ja näin tiedän, että vaikka siellä näyttää pahalta, on alla puhtautta :)

Vierailija
8/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mieheltäni. Ei osaa edes laittaa roskia roskiin. Eli aina ei välttämättä mene tuo vaihe ohi...

Vierailija
9/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär oli myös sotkuinen, mutta n. 15-vuotiaana hän koki jonkinasteisen trauman, kun hyvä ystävä raiskattiin ja tyttäreni oli se joka ystävänsä löysi lähes tiedottomassa tilassa...

Tämän jälkeen huoneensa oli useamman kuukauden tiptop siisti. Olin todella helpottunut, kun huone alkoi taas mennä sekaisin!

Eli aika pientähän tuo sotkuisuus on, vaikka ärsyttääkim.

Vierailija
10/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:20"]

12v tytön äidille, kuulostaa niin tutulta. Meillä on samanlaiset sottapytty tytöt. Murkkuikä pahentaa mutta toivon että menee ohi..

[/quote]

Joo. tällaista tää on. "Onneksi" meidän 12-v kuitenkin pesee itseään, tosin hajusteita on siinä hommassa reilusti pelissä...On hedelmäistä suihkugeeliä, karkintuoksuista sampoota, tuoksuvaa vartalovoidetta,  kahta eri dödöä (joista toisen käytön jälkeen avattava ovet ja ikkunat). Vielä toivoisti Victorias Secretin "ihanan  tuoksuisia bodysprayta"

Vierailija
11/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 17:46"]

Viisas, jo edesmennyt isäni sanoi aikoinaan näin:"Murrosikä on sellaista muutosta ja kaaosta nuoren päässä, että se näkyy myös ympäristössä. Kaaos omassa huoneessa helpottaa sitä sisäistä kaaosta. " Näin jotenkin hän sanoi, kun valitin tytärteni sotkuisista huoneista. Tietenkin pitää vaatia siivoamaankin välillä ja pitää huoli, ettei keräänny esim. likaisia vaatteita tai roskia huoneeseen. Mutta siis tavaroiden ja vaatteiden sekamelskaa pitää tiettyyn määrään vaan meidän vanhempien sietää; nimenomaan siellä nuoren omassa huoneessa.

MInä taas olen sitä mieltä, että se oma huone on sitä omaa aluetta enkä ole mennyt yksin siivoamaan tai muutenkaan penkomaan.  Eri asia, jos olisi epäilyä jostakin ei-toivottavasta; huumeista, varastamisesta tms. 

Ymmärrystä nuorille, kyllä he aikoinaan oppivat ja kodin kasvatus kantaa!

[/quote]

Olenkin epäillyt, että mulla ei ole koskaan ollut murrosikää. Nyt selvisi syykin, huoneeni on ollut aina siisti ja tämä todistaa että murrosikäni on ehkä vasta tulossa. Olen 38v

Vierailija
12/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 13-vuotias ja mun huone on AINA siisti. Mä vaan tykkään siisteydestä.

Vierailija
13/31 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini ei tykkää sotkua mutta on vain niin laiska että kaikki tavarat tippuu kädestä lattialle. Ei vaan kiinnosta pitää mitään siisteyttä yllä. Raivostuttaa mutta en jaksa riidellä.

Vierailija
14/31 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää. Minun vanhempani olivat kauheita siisteysintoilijoita ja tappoivat kaiken siivousintoni sillä etten osaa siivota tarpeeksi hyvin ja olisi pitänyt tehdä vielä näin ja näin. Kun muutin 18v omaan kämppään niin se pysyi kyllä siistinä, juuri siksi että ei kukaan ollut marisemassa. Nykyään kun äiti tulee käymään hän kehuu että onpas täällä siistiä! Ja nyt minulla siis on jo useampi lapsi ja pitää siivota melko usein että paikat pysyy järjestyksessä.

Vierailija
15/31 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonne- ja temperamenttierot näkyvät huoneissa asti :) Onneksi kyse ei ole maailman vakavimmasta asiasta, joskin välillä hyvin turhauttavasta.

Vierailija
16/31 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:16"]

Samanlaista meillä... Minä itse opin siistiksi vasta yli kolmekymppisenä, joten kai se sottapyttytaipumus on geeneissä...

[/quote]

komppaan. Ite oon jo yli 40 ja edellee päätän...että nyt aloitetaan tää kodin siistinä pito...mut se on aina yhtä epätoivoista...kun ei oikein osaa. Eikä tää aina haittaa...tää sotku. Mut olis kiva, kun olis siistiä.... Lorvikatarria.

Vierailija
17/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sitten aikanaan pitää oman kämpän siistimpänä!

Näin ainakin meillä kävi, tytär 19 v. muutti viime syksynä opiskelupaikkakunnalle omaan asuntoon, ja jo vain on asunto siistinä.

Vierailija
18/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12-v tyttö osa-aikaisesti (yhteishuoltajuus). Osaa kyllä levittää sotkua tosi perusteellisesti :)

Muutaman tunnin meillä vietettyään on usein ilmestynyt vaatemytty huoneen nurkkaan tai vaikka pöydälle. Kasvojenpesussa kastuu puoli kylpyhuonetta, onnistuu jotenkin harjaamaan hiukset niin, että niitä on jo kerran jälkeen kylppärin lattia täynnä, hammastahnaroiskeita lavuaaritaso täynnä. Käytetyt laastarit liimaillaan huonekaluihin, roskat jäävät pöydälle tai lattialle ellei erikseen muistuta joka kerta laittamaan roskikseen. Syödessä muruja leviää lattialle ja pöydälle vaikka olisi lautanen alla. Lähes joka kerta syödessä pitää myös muistuttaa laittamaan hiukset kiinni tai korvan taakse, koska muuten latvat ovat ruuassa (tykkää syödä kasvot tosi lähellä lautasta). Sisään tullessa takki laitetaan lipasto npäälle tai lattialle ellei erikseen muistuta. Sängyn petaaminen on tosi vaikeaa, jos sen saa tehtyä tulos on ihme myttykasa eli peitto makkaralla keskellä sänkyä, tyyny siinä puolessa välissä ja päiväpeitto miten sattuu. Olen kuitenkin yrittänyt järjestää petaamisen mahdollisimman helpoksi eli peitto ja päiväpeite tarvitsee vain laittaa sängyn päälle, mitään reunoja ei tarvitse taitella tms.

Onneksi meillä tytöllä on vähän vähemmän tavaraa kuin toisessa kodissaan, mutta mielestäni silti hurja määrä: yksi korkea kaappi täynnä leluja joilla hän ei leiki koskaan, korkea elfa-korisysteemi täynnä vaatteita, kylppärissä pikkukaappi  shamppoille yms, pikkulipasto askartely yms sälälle, olkkarissa hylly DVD:lle joita ei koskaan katso ja vielä purkkia/laatikkoa pikkutavaroille pöydällä ja hyllyllä. Haluaisi vielä pieneen huoneeseensa enemmän huonekaluja, mutta en vaan keksi miten saisin niitä mahtumaan (nyt on 90cm leveä sänky, 140cm pöytä, tuoli ja nojatuoli, lipasto, seinähyllyä. Haluaisi vielä rahin ja lattialle kirjahyllyn, säkkituolin ja telkkarin)

Joskus olen yrittänyt, että laittaisi tavaraa kirpparille kun käyttämätöntä tavaraa on aika paljon (jo iso osa niistä mäkkkärileluja, rikkinäisiä askarteluja jne). Saldona oli muistaakseni pariton sukka, liian pienet alkkarit, käpyjä sekä ehkä joku roska :) Sen sijaan halusi säästää sutatut ja leikellyt askartelulehdet sekä vanhentuneet karkit...

Saa nähdä miten pahaksi tilanne menee vuoden parin päästä kun murrosikä kunnolla iskee päälle eikä tottele vanhempiaan nykyisenkään vertaa.

Vierailija
19/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla :) opetan hänelle kyllä kotitöitä ja hän osaa siivota. Ehkä ikä on vaikea. Ap

Vierailija
20/31 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla :) opetan hänelle kyllä kotitöitä ja hän osaa siivota. Ehkä ikä on vaikea. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan