Miksi ylipainosta on tullut uusinormaali?
Kaikilla on tietoa yltäkyllin keinoista ylipainon hallintaan, mutta käytännössä sitä on vaikea toteuttaa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasta napostelusta on tullut normaalia. Seuraukset näkyvät.
Jatkuvasta juomisesta on tullut normaalia. Toisessa kädessä joku juoma ja toisessa kännykkä. Valitettavasti ihmiset eivät juo vain vettä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siihen lääkitys pian löydy. Nauran paskaisesti sen jälkeen kaikille laihdutus- ja hyvinvointivalmentajille. Tervemenoa työkkäriin harjoittelemaan itsekuria, pyrkyrit!
Löytyy, ja siihen loppuu monen murhe - ja pilkka. Nappia naamaan, kilot kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan synnytä.
On niitä hoikkiakin äitejä. En kyllä ymmärrä miksi otit tämän puheeksi?
Itse aiheeseen sanoisin että itsekurin puute tekee minusta läskin. Ihan simppelisti ja rehellisesti sanottuna. Muiden puolesta en osaa sanoa mitään.
Tosin ne jotka osallistuu näihin ylipaino ohjelmiin toteavat monesti samaa. Ei ole sitä itsekuria! Osa heistä taas ei edes tiedosta syövänsä ruoan määrää ennen kuin se viikottainen kulutus lätkäistään heidän naaman eteen.
Samaa mieltä. Itsekuri saa aina alapeukkua täällä! Minäkin lihon jos en katso yhtään mitä syön ja kuinka usein.
Ihmiset vain karppailevat ja ketoilevat ilman että edes ajatellaan että voitaisiin liikkuakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vain karppailevat ja ketoilevat ilman että edes ajatellaan että voitaisiin liikkuakin.
Miksi liikkua jos ei ole pakko? Näiden ruokavalioden rinnalle on jo tulossa lääkityksiä. Haise sinä pallihielle ja ravita elämäsi, minä en halua.
Vierailija kirjoitti:
80- ja 90-luvulla ei oltu näin lihavia kuin nyt vaikka silloinkin herkuteltiin paljon. Karkkia, pullaa syötiin ja nakkikioskilla käytiin. Stressi on saattanut lisääntyä yksin asumisen myötä. Samoin ruoassa on enemmän kemikaaleja, jotka kertyvät maksaan ja edesauttavat maksan rasvoittumista.
No ei kyllä herkuteltu paljon. Kerran viikossa oli karkkipäivä ja silloinkin sai sen 90g lauantaipussin. Saunalimpparit saatiin lauantaina ja jaettiin koko perheen kesken 1l keltainen jaffa. Viikolla syötiin todella perussafkaa ja viikonloppuna saatettiin tehdä jotain parempaa ruokaa. Pitsaa heattiin harvoin eikä nakkikioskillekkaan päässyt kuin ehkä kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan synnytä.
Itse aiheeseen sanoisin että itsekurin puute tekee minusta läskin. Ihan simppelisti ja rehellisesti sanottuna. Muiden puolesta en osaa sanoa mitään.
Tosin ne jotka osallistuu näihin ylipaino ohjelmiin toteavat monesti samaa. Ei ole sitä itsekuria! Osa heistä taas ei edes tiedosta syövänsä ruoan määrää ennen kuin se viikottainen kulutus lätkäistään heidän naaman eteen.
Samaa mieltä. Itsekuri saa aina alapeukkua täällä! Minäkin lihon jos en katso yhtään mitä syön ja kuinka usein.
Ei sun tartte kauaa. Otat lääkkeen ja voit olla kerrankin rennosti. Ihanaa, eikö totta? Ai niin, unohdin että itsekuri on narsismisi johtotähti 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan synnytä.
Ei sun tartte kauaa. Otat lääkkeen ja voit olla kerrankin rennosti. Ihanaa, eikö totta? Ai niin, unohdin että itsekuri on narsismisi johtotähti 😂
Eivät nämä haisutuherot tajua. Siellä ne hinkkaavat yhä paskaisella koronasalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Haluaisin olla hoikka, mutta ei itsekuria.
N 100kgEt sä oikeasti voi haluta olla hoikka jos painat 100 kg.
Haluan. Tänäänkin aloitin laihduttaa. Mutta kello ei edes 11,niin 2000 kcal kasassa :/
Kohta lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle itsellesi nouse mieleen mitään mahdollisia syitä? Arkiliikkumisen väheneminen, vapaa-aika tietokoneiden ja pelien parissa, suurentuneet pakkauskoot, se että herkuttelusta on tullut arkipäivää (moni vetää arkenakin esim. 1.5 litran limupullon ja karkkia/sipsejä), energiatiheät ruuat jotka eivät sisällä kuitenkaan ravinteita vaan on kohta uudestaan nälkä, "koukuttavien" ainesosien/yhdistelmien sisällyttäminen ruokiin - nuo nyt ainakin tulivat helposti mieleen.
Jos aihe kiinnostaa, niin ravitsemustieteen kirjallisuutta ja sivustoja on vaikka kuinka paljon ja sitä voi lähes ilmaiseksi opiskella avoimessa yo:ssa.
Nämäkin syyt on jo tiedossa(kaikilla), mutta silti vielä osa ihmisistä pysyy normaalissa painossa.
Eli mitä sinä nyt oikeasti tältä keskustelulta haet?
Painonhallinta on pitkälti itsekurikysymys. Minne se on kadonnut? Selfieajan ihmiset ovat todella tietoisia ulkonäköstään (liikaa), mutta ylipaino vaikeasti hallittavissa. En myöskään ymmärrä näitä viikkottaisia ulkolaisia tv-ohjelmia sairaalloisen lihavista, kenelle ne suunnattu, kauhisteltaviksiko?
Koska se ei ole itsekurikysymys.
Ruokaohjelmia ja -mainoksia on TV täynnä, kuntoiluohjelmia vähemmän. Karkkipussien, sipsipussien ja limpsojen isot koot ja halvempi kilohinta. Ravintoloissa syöminen on lisääntynyt (isot annokset). Kehopisitiivisuus: onnellinen voi olla joka koossa. Plus kokoisillekin on saatavilla omat vaatemallistot. Ruuasta nauttiminen koetaan suuremmaksi iloksi kuin hoikkuus.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoahan suorastaan ihannoidaan, lihavia naisia kehutaan "kurvikkaiksi", luulevat sit kai olevansa jotain Marilynin kaltaisia. Kurvikas ei tarkoita lihavaa!
Eli tämä on taas yksi ketju, jossa valitetaan naisten lihavuudesta. Mistä arvasinkin.
Huomaatteko the lihavat liittyi mukaan keskusteluun. Alkoi herjat lentää.
Vierailija kirjoitti:
80- ja 90-luvulla ei oltu näin lihavia kuin nyt vaikka silloinkin herkuteltiin paljon. Karkkia, pullaa syötiin ja nakkikioskilla käytiin. Stressi on saattanut lisääntyä yksin asumisen myötä. Samoin ruoassa on enemmän kemikaaleja, jotka kertyvät maksaan ja edesauttavat maksan rasvoittumista.
Silloin kaikki palvelut ja kaupat eivät ollut netissä. Postiin ja pankkiin mentiin kävelleen ja siellä seistiin jonossa. Nyt istutaan tuolilla eikä minnekään tarvitse edes mennä. Lapset menivät kävellen ja pyörällä lähikouluun. Nyt he istuvat tunnin bussissa. Ennen kaikilla oli varaa harrastaa, nyt se on varakkaiden etuoikeus. Kaikilla on autot. Ei vain yhdellä aikuisella perheenjäsenellä.
Nuorten ulkonäköpaineet ovat helpottaneet. Enää ei ole noloa olla lihava. Kaupasta löytyy vaatteita joka koossa. Ei edes niiden takia tarvitse laihduttaa tai pysyä laihana.
Ennenkaikkea, syömisestä ja juomisesta on tullut muotia ja tarpeeksi halpaa kaikille.
Itse laihduin paljon, kun mies jätti ja jäin rahavaikeudet alkoivat. Syöminen lähti ensimmäisenä listalta pois. Söin puolisen vuotta joka päivä vähintään 3 kertaa puuroa. Hiuksessahan se ensimmäisenä yksipuolinen ruokavalio näkyi. Sen jälkeen vyötärössä. Olen aina ollut pyöreä ja kun olin hoikimmillani kokoa 36, ex lähes säikähti, kun näki minut. Hän piti laihtumista saavutuksena. Itse vastasin laihduin siksi, kun minulla ei ollut varaa ostaa ruokaa. Kahdelle mitoitettu asuntolaina yhden tuloilla tiukensi rahavaroja kummasti.
Nyt, kun tilanne ei ole enää sama, saan tehdä töitä, että pysyn nykyisessä painossani 57/168 cm.
Etenkin, kun olen etätöissä lähes pelkästään. Minua helpottaa se, että liikkuminen on vakio ja lapset ovat isällään joka toinen viikko. Minulla on jääkaappi käytännössä tyhjä. Siellä on naposteltavaa lähinnä vain porkkanoita, jotka ovat pilkoittuina vesikupissa. Niitä voi syödä surutta, vaikka koko kulhollisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Haluaisin olla hoikka, mutta ei itsekuria.
N 100kgEt sä oikeasti voi haluta olla hoikka jos painat 100 kg.
Haluan. Tänäänkin aloitin laihduttaa. Mutta kello ei edes 11,niin 2000 kcal kasassa :/
Kohta lenkille.
Ei kannata. Sen jälkeen sinulla on vielä kovempi nälkä. Laske kauanko kehoa kuluttaa tuon määrän ja sitten voit taas syödä.
Koska ihmiskehon ei kuulu tehdä työtä, jossa ollaan paikallaan sisällä.
Tutkimusten mukaan luonnontilassa elävä ihminen kävelee 15 000 askelta päivässä. Hän on valveilla ollessaan koko ajan liikkeessä ja ulkona.
Me olemme koko ajan sisällä ja suurin osa paikoillaan. Jo se, että olisi ulkona sen 8-10 tuntia päivästä lisäisi energiankulutusta.
Miksi yhteiskunta on rakennettu niin, että jo lapset pakotetaan opiskelemaan sisällä paikallaan istuen? Se on ihmiselle epäluonnollista. Koulunkäynti ja työt pitää siirtää ulos ja sellaisiksi, että koko ajan on pientä liikehdintää.
8h työpäivän, työmatkojen ja kotitöiden jälkeen on tosi vaikea talvikaudella pimeässä saada tuota 15. 000 askelta kasaan. Ilta meni sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin paljon, kun mies jätti ja jäin rahavaikeudet alkoivat. Syöminen lähti ensimmäisenä listalta pois. Söin puolisen vuotta joka päivä vähintään 3 kertaa puuroa. Hiuksessahan se ensimmäisenä yksipuolinen ruokavalio näkyi. Sen jälkeen vyötärössä. Olen aina ollut pyöreä ja kun olin hoikimmillani kokoa 36, ex lähes säikähti, kun näki minut. Hän piti laihtumista saavutuksena. Itse vastasin laihduin siksi, kun minulla ei ollut varaa ostaa ruokaa. Kahdelle mitoitettu asuntolaina yhden tuloilla tiukensi rahavaroja kummasti.
Nyt, kun tilanne ei ole enää sama, saan tehdä töitä, että pysyn nykyisessä painossani 57/168 cm.
Etenkin, kun olen etätöissä lähes pelkästään. Minua helpottaa se, että liikkuminen on vakio ja lapset ovat isällään joka toinen viikko. Minulla on jääkaappi käytännössä tyhjä. Siellä on naposteltavaa lähinnä vain porkkanoita, jotka ovat pilkoittuina vesikupissa. Niitä voi syödä surutta, vaikka koko kulhollisen.
Annan ystävällisen vinkin:
ÄLÄ lähde näissä ketjuissa avautumaan henkilökohtaisista asioista ja puolustelemaan itseäsi. Saat vain paskaa niskaasi. Kommentoi yleisellä tasolla koska yleisellä tasolla tämä keskustelu on aloitettukin.
Moni ylipainoinen kaipaisi terapiaa ja henkistä apua laihduttamiseen. Se on ihan korvien välistä kiinni. Nyt keskitytään vaan ihmedieetteihin ja kuntosalilla rääkkäämiseen. Ihan turha puhua elämäntapamuutoksista jos sitä muutosta ei tehdä myös henkisesti, siitä pitäisi aloittaa ja sitten vasta aletaan kattelemaan ruokailua ja liikuntaa.
Laihdutusohjelmat myös henkivät sellaista ilmapiiriä että kilojen pitää tippua jossain 8 viikossa. Mitä nopeammin sen parempi. Sitten kun kotona tavis laihduttajalla viikossa ei lähde kiloa enempää niin ollaan epäonnistuttu ja luovutetaan.
Mediakin hehkuttaa tyyppejä jotka nopeasti laihduttaneet kymmeniä kiloja jollain älyttömällä rääkillä. Tuskin on pysyvää.
Ja pitäisi puhua laajemmin liikunnasta. Aina se on vain sitä samaa salia ja lenkkeilyä. Maailma pullollaan eri lajeja joista voisi innostua ja löytää sen liikkumisen ilon. Nyt ollaan tunkemassa kaikki saleille ja lenkkipoluille.
Eiköhän siihen lääkitys pian löydy. Nauran paskaisesti sen jälkeen kaikille laihdutus- ja hyvinvointivalmentajille. Tervemenoa työkkäriin harjoittelemaan itsekuria, pyrkyrit!