Kuinka pitkän pyörälenkin jaksaisit tehdä ilman levähdystaukoja?
Mikä on oma arviosi omasta kunnostasi?
Ihmettelen vaan, kun naapurin superläski (anteeksi, mutta se vaan on yli satakiloinen..) vetelee kymmenien kilometrien pyörälenkkejä ja minä jaksan juuri ja juuri vetäistä jonkun kympin.
Omasta mielestäni minulla on ihan ok kunto.
Kommentit (45)
Olen yli satakiloinen, enkä ole harrastanut aktiivisesti liikuntaa kuin viime kesäna viimeksi. Kyllä silti menisi ainakin 30km ilman taukoa. Saa olla tosi huono peruskunto jos kymppi jo tekee tuskaa.
Oon varmaan sun naapurin läski =D
Terveisin 145kilonen mies joka fillaroi 20kilometrin pyörälenkkejä.
Mulla on peruslenkki 50km, kolmesti viikossa koitan ehtiä sen tekeen ja vkl sitten pidempi, yleensä 80-120 vähän kelistä riippuen. Taukoa ehtii pitään sitten lenkin jälkeen.
Ilman taukoja menee noin 30 kilsaa. Kunnon ruokatauon jälkeen jaksaa vielä toisen mokoman, mutta ei kyllä enempää sille päivälle. Terveisin vähän ylipainoinen nelikymppinen
Jaksaisin hidasta vauhtia, niin kauan kuin pysyisin hereillä tai täytyisi käydä vessahädällä. Voisin juoda ajaessa ja nauttia evästäkin. Olen lievästi ylipainoinen.
Kunto on hyvä jos keskitasoa, mutta olen ollut aina kestävä. Toipuisin rasituksesta ihan hetkessä, kun se ei vain olisi ollut kovaa. Tavallisesti pyöräilen vain 8 km ja sen voin mennä osittain kovaakin vauhtia.
Kai se sama pari tuntia menisi pyöräillessä kevyesti kuin muussakin aerobisen puolella pysyvässä liikkumisessa. Mitä siitä matkaa sitten tulisi, teiden kunnosta ja mäkisyydestä riippuen.
N. 100km, sen jälkeen huutaisi selkä nykyisellä fillarilla ja ajoasennolla niin hoosiannaa, että pakko olisi pitää breikki. Harrastan kyllä pyöräilyä, eli kunnon puolesta menisi varmaan 150-200km päivässäkin, mutta mun on todella vaikea saada säädettyä ajoasentoa sellaiseksi, että enempään kykenisin tai lisätä vauhtia, sillä ylämäissä kovempi runttaus alkaa mennä polvinivelille, joista oikeanpuoleinen on aikanaan juostessa hajonnut ja kipuilee yhä kovemmassa rasituksessa.
Pyöräilyssä on tärkeintä aerobinen kunto ja sen jälkeen vahvat jalkalihakset, etenkin reidet ja pohkeet. Myös tekniikalla on merkitystä, useimmilla ajoasento on liian pysty ja polkiessa painetaan vain polkimia, ei pyöritetä, jolloin suurimman työn joutuvat tekemään pienemmät pohjelihakset suurempien reisi- ja pakaralihasten sijaan. Myös hyvin rullaava fillari ja lukkopolkimet tuovat lisää nopeutta ja siten keventävät matkantekoa ja tuovat huomaamatta kilometrejä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisin hidasta vauhtia, niin kauan kuin pysyisin hereillä tai täytyisi käydä vessahädällä. Voisin juoda ajaessa ja nauttia evästäkin. Olen lievästi ylipainoinen.
Kunto on hyvä jos keskitasoa, mutta olen ollut aina kestävä. Toipuisin rasituksesta ihan hetkessä, kun se ei vain olisi ollut kovaa. Tavallisesti pyöräilen vain 8 km ja sen voin mennä osittain kovaakin vauhtia.
Tää on just näitä, tuskin olet koskaan ajanut yhteen menoon kahta tuntia kauempaa, jos sitäkään. Sen jälkeen nimittäin alkaa jostain paikat sattumaan tai puutumaan ja kunnosta riippumatta suurempi taistelu alkaa yleensä epämukavuutta vastaan. Etenkin huonolla pyörällä ja varusteilla, ilman vaihteita ja säämiskähousuja perse alkaa kipeytyä ja mäkisillä seuduilla polvet myös aika nopeaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteksi, kun epäilen, mutta ihan oikeastiko jotkut jaksavat 80 kilometrin lenkin vetää ilman taukoa?!? Itse suht laihana vätyksenä jaksaisin varmaan noin viisi kilsaa.
Helposti, jos harjoittelee päästäkseen kuntoon. Kyllä pyöräilyä aktiivisesti harrastavat vetävät 200km lenkkejäkin yhteen pötköön. Kun aerobinen kunto nousee, nousee keskinopeuskin ja pitkä matka taittuu lyhyemmässä ajassa. Keho myös tottuu rasitukseen sikäli, että alkaa toimia taloudellisemmin, eli aikaisemmin raskaalta tuntunut matka tai nopeus tuntuukin kevyemmältä. Sulla on ilmeisesti aika kehno aerobinen (ja ehkä myös lihas-) kunto, jos ei viittä kilometriä enempää pysty pyöräilemään. Ei millään pahalla.
Minusta kyllä pitää huolestua kunnostaan, jos ei todella jaksa edes 10 km pyöräillä. Muutenkin matkan pituus riippuu ihan keskimäärisestä nopeudestakin, mutta jos leppoisasti polkee, niin jaksaahan sitä polkea vaikka vuorokauden ympäri.
Pirkan Pyöräilyyn (134 km) olen osallistunut kolme kertaa, mutta sisällytin siihen aina kolme lyhyttä taukoa. Pitkillä lenkeillä (60-80 km pysähdyn yleensä hetkeksi juomaan kolmisen kertaa. Olen lähellä 50 v nainen.
Vanhalla hybridilläni poljin parhaimmillani 230 km pysähtymättä kertaakaan. Ei lukkopolkimia, ei pehmustettuja housuja, ihan vaan luomuna. Aikaa meni kymmenen tuntia. 200 km on poljettu useastikin. Syötävät ja juotavat koukin tarakalta vauhdissa. Nyt on uusi pyörä ja normi iltalenkki on vähän yli tai vähän alle 30 km. Kai ainakin 50 km menee jos viitsii.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä pitää huolestua kunnostaan, jos ei todella jaksa edes 10 km pyöräillä. Muutenkin matkan pituus riippuu ihan keskimäärisestä nopeudestakin, mutta jos leppoisasti polkee, niin jaksaahan sitä polkea vaikka vuorokauden ympäri.
Pirkan Pyöräilyyn (134 km) olen osallistunut kolme kertaa, mutta sisällytin siihen aina kolme lyhyttä taukoa. Pitkillä lenkeillä (60-80 km pysähdyn yleensä hetkeksi juomaan kolmisen kertaa. Olen lähellä 50 v nainen.
Samaa mieltä. Nykyään osa väestöstä on todella heikossa kunnossa, eikä ymmärrä välttämättä itse edes olla huolissaan. Ylipainosta kyllä hössötetään, mutta liikkumattomuus on luultavasti jopa suurempi ongelma. Siihen on tietenkin vaikeampi vaikuttaa, kun se ei näy päällepäin. Minullakin on monta ystävää, jotka ovat pulskia, mutta melko hyväkuntoisia ja toisia, jotka näyttävät hoikilta, mutta ovat onnettoman heikkoja, toki myös toisinpäin. Pitäkää ihmiset huoli peruskunnosta, pysytte terveempinä ja elämänlaatu parempana mahdollisimman pitkään. :)
No minulla ei huutaisi selkä. Tavallinen mummopyörä, jolla voi polkea ties missä asennoissa. Jaksaisin niin kauaa, että uni voittaisi ja uuvahtaisin tienposkeen, ellen teloisi itseäni sitä ennen pahemmin nukahdellessani tankoon. Varmaan menisi toista vuorokautta ilman unta?
Kävellessä saattaisi tulla rasitusmurtuma, mutta pyöräily on kevyttä, jopa takapuolelle. Ihmettelen, kun jotkut paljon urheilevat eivät kestä. Minulla on ihonalaista vararavintoa kylliksi, joten ehkäpä vain kuivat lihakset ja energiatankkaus eivät auta tarpeeksi pitkillä matkoilla? Olen hiihtänyt pitkiä matkoja hitaasti kuutamolla päivän ja vielä yli yönkin, joten uskallan väittää,että jaksan yhtä pitkään myös pyöräillä.
Varmaan 3 kilsaa t. Huonokuntoinen mediumläski
Pyöräily on läskien urheilua. Laitahan läski lenkille juoksemaan 10 km niin on eri tilanne.
Jaksaisin modernilla pappa pyörälläni nyt nopsakkaa sellaiset 100km. Lähtö pyörän päälle nopsakkaa. Nopea polkeminen on out. Kiireelliset ihmiset ovat viallisia.
25-30km menee ilman taukoja.
Täytyy sanoa että pysähdyn myös kun juon, joten kuumalla kelillä on pakko pysähtyä hörppäämään, vaikka matka jatkuisikin samantien.
Poljin tuossa helatorstain viikonloppuna 3 päivänä putkeen sellaiset vähän alle 90km per päivä. Sitä ei enää etanavauhdilla poljeta ilman välisyömisiä ja puskakusella käyntejä, koska matkaan menee monta tuntia. Eikä mulla ole kuin ihan peruskunto.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisin modernilla pappa pyörälläni nyt nopsakkaa sellaiset 100km. Lähtö pyörän päälle nopsakkaa. Nopea polkeminen on out. Kiireelliset ihmiset ovat viallisia.
Riippuu toki myös swägästä. Yksinkertaisesti hitaalla pyörällä polkeminen nopsaa on narsistin ihmisen puuhaa. Joitain viallisia ihmisiä.
20km on mun perinteinen lenkki. Sen teen noin tunnissa. Varmaan jaksaisin 50km ihan helposti. Jos siis pyörässä saa olla mukana useampi vesipullo ja energiapatukkaa tms, joita saa vauhdissa syödä :) Jano ja nälkähän tulisi muuten.