Sinä joka et ole koskaan ollut työtön, arvaapa paljonko
minun tuloni olivat viime vuonna, olin koko vuoden työttömänä, ihan peruspäivärahalla, kaksi lasta joista normaalit lapsikorotukset. Naimisissa, mies töissä, asutaan omassa omakotitalossa.
Tuli tuo veroilmoitus, siitäpä näkee miten on mennyt. Arvaa vielä huvikseen paljonko olen maksanut kunnallisveroa, yleveroa, kirkollisveroa ja sairaanhoitomaksua.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:16"]
Julkisella puolella on kuitenkin suurin osa tärkeimmistä työpaikoista, yksityisellä ei ole oikeastaan tärkeitä kuin maatalous ja elintarviketeollisuus.
ap
[/quote]
Onko sulla ap lääkitys ihan kohdillaan...? :)
[/quote]
Miten niin? Julkisella hoidetaan lapset ja vanhukset, sairaat ja pelastetaan jos hätä tulee, oli kyse onnettomuudesta tai vaikka tulipalosta. Julkinen puoli myös huolehtii että sun kraanasta tulee puhtasta vettä ja paskavedet menee pois. Ne on sellaisia työpaikkoja että jos ne lopetettaisiin, niin kyllä siinä hätä käteen tulisi.
ap
[/quote]
Sulla ei taida siis olla aavistustakaan siitä, mistä ne rahat sen julkisen puolen pyörittämiseen tulee... *huoh* :)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:02"]
Minä olen työtön, enkä todellakaan pidä itseäni veronmaksajana siitä hyvästä, että maksan veroa yhteiskunnan almuista. No maksan vain sen prosentin, joten ihan oikeastikaan en maksa juuri mitään ja nekin vähät saan palautuksena, ja enemmänkin. Mutta vaikka maksaisin enemmänkin veroja, en pitäisi sitä veronmaksuna siltä osin, kun tuloni tulevat toisten maksamista veroista.
13-vuotias lapseni maksaa pienistä tuloistaan veroa 25,5%. Se on ihan oikeaa veronmaksua, koska hänen tulonsa eivät tule yhteiskunnalta. Toki tiedostan, ettei hän ole nettoveronmaksaja, koska yhteiskunta maksaa hänen koulutuksensa. Mutta pidän silti häntä parempana veronmaksajana kuin itseäni.
[/quote]
Mene nyt vittuun tai porvooseen vaikka. Teistä kukaan ei ole mikään veronmaksaja koska työ jota teette on sitä surullisenkuuluisaa naapurin paitojen pesua. Vienti on ainoa josta tulee tälle maalle mitään tuloja, kaikki muu on pelkkää silmänlumetta.
[/quote]
Parhaiten yhteiskunnan talous pyörii kun kotimainen kysyntä vetää, vienti ja tuonti on toki hyvä pitää tasapainossa, mutta kyllä me täällä itse pyöritetään meidän yhteiskuntaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:16"]
Julkisella puolella on kuitenkin suurin osa tärkeimmistä työpaikoista, yksityisellä ei ole oikeastaan tärkeitä kuin maatalous ja elintarviketeollisuus.
ap
[/quote]
Onko sulla ap lääkitys ihan kohdillaan...? :)
[/quote]
Miten niin? Julkisella hoidetaan lapset ja vanhukset, sairaat ja pelastetaan jos hätä tulee, oli kyse onnettomuudesta tai vaikka tulipalosta. Julkinen puoli myös huolehtii että sun kraanasta tulee puhtasta vettä ja paskavedet menee pois. Ne on sellaisia työpaikkoja että jos ne lopetettaisiin, niin kyllä siinä hätä käteen tulisi.
ap
[/quote]
Sulla ei taida siis olla aavistustakaan siitä, mistä ne rahat sen julkisen puolen pyörittämiseen tulee... *huoh* :)
[/quote]
No kokeile lakkauttaa koko julkinen sektori, ja katso miten käy. Eipä tuota yksikään yksityinen sektori yhtään mitään ilman julkista puolta. ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:02"]
Minä olen työtön, enkä todellakaan pidä itseäni veronmaksajana siitä hyvästä, että maksan veroa yhteiskunnan almuista. No maksan vain sen prosentin, joten ihan oikeastikaan en maksa juuri mitään ja nekin vähät saan palautuksena, ja enemmänkin. Mutta vaikka maksaisin enemmänkin veroja, en pitäisi sitä veronmaksuna siltä osin, kun tuloni tulevat toisten maksamista veroista.
13-vuotias lapseni maksaa pienistä tuloistaan veroa 25,5%. Se on ihan oikeaa veronmaksua, koska hänen tulonsa eivät tule yhteiskunnalta. Toki tiedostan, ettei hän ole nettoveronmaksaja, koska yhteiskunta maksaa hänen koulutuksensa. Mutta pidän silti häntä parempana veronmaksajana kuin itseäni.
[/quote]
Mene nyt vittuun tai porvooseen vaikka. Teistä kukaan ei ole mikään veronmaksaja koska työ jota teette on sitä surullisenkuuluisaa naapurin paitojen pesua. Vienti on ainoa josta tulee tälle maalle mitään tuloja, kaikki muu on pelkkää silmänlumetta.
[/quote]
Parhaiten yhteiskunnan talous pyörii kun kotimainen kysyntä vetää, vienti ja tuonti on toki hyvä pitää tasapainossa, mutta kyllä me täällä itse pyöritetään meidän yhteiskuntaa.
ap
[/quote]
Ei se yhteiskunnan pyöriminen ole mikään itseisarvo. Tällä hetkellä koko systeemi on niin sairas että kaiken maailman "veronmaksajat" yittävät potea jotain ylemmyydentuntoa ja vaativat jotain ihme kiitollisuutta (LOL) jostain almuista. Huh huh. Minun puolestani koko systeemi voitaisiin kuopata jokseenkin kuolleena. Se että tosiaan minä pesen sinun paitasi kun sinä peset minun paitani on melko lailla yhtä tyhjän kanssa.
Jaa, miten me täällä eletään, ja muut ihmiset omissa maissaan jos ei yhteiskunta pyöri??? Kerro, mikä muu systeemi olisi parempi kuin tämä meidän pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta?
ap
Ja se julkinen sektori pysyy hyvinvoivana ns. pyhällä hengellä kun yksityinen sektori lakkaa pyörimästä? Right...
Jo nyt kaikki kellä vaan on varaa hankkivat esim. terveyspalvelunsa yksityiseltä.
[/quote]
Ai nyt ei enää turhia ole ainoastaan työttömät ja julkisen puolen duunarit, vaan myös kaikki ne yksityiset, jotka ei tee vientiin? Kohta varmaan Nalle on ainoa henkilö jolla on oikeus kuluttaa happea. :D
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:51"]
[/quote]
Ai nyt ei enää turhia ole ainoastaan työttömät ja julkisen puolen duunarit, vaan myös kaikki ne yksityiset, jotka ei tee vientiin? Kohta varmaan Nalle on ainoa henkilö jolla on oikeus kuluttaa happea. :D
[/quote]
Nallehan nyt on pahimman luokan sosialisoija. Se kaveri ei ole henkilökohtaisesti omalla älyllään tienannut yhtään mitään, vaan ratsastanut Buntta-isän pesämunalla ja ryöväämällä Postipankin ja mitä näitä Skop SYP koplauksia aikoinaan olikaan.
Joo, ja ne yksityisen terveyspalvelun tarjoajat ovat saaneet koulutuksensa mistä?
Yksityinen sektorihan on kaatumassa koko ajan, työpaikkoja vähenee huimaa vauhtia, ei siitä ole pelastajaksi tällä menolla.
Tottakai pitää olla yksityinenkin sektori, mutta tärkein on julkinen sektori, koska ilman sitä, me emme pysy hengissä, emmekä liiku mihinkään.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:51"]
[/quote]
[/quote]
Nallehan nyt on pahimman luokan sosialisoija. Se kaveri ei ole henkilökohtaisesti omalla älyllään tienannut yhtään mitään, vaan ratsastanut Buntta-isän pesämunalla ja ryöväämällä Postipankin ja mitä näitä Skop SYP koplauksia aikoinaan olikaan.
[/quote]
Maataloustukiaisista puhumattakaan :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:44"]
Siis vingut nyt siitä, että yhteiskunta antaa sinulle vastikkeetonta rahaa ja joudut siitä "maksamaan" "veroa"..?
[/quote]
Niinpä. Saan toki enemmän, mutta sen eteen olen 8 tuntia töissä. Pari tuntia työmatkat. Olen joutunut ostamaan auton työmatkojen takia ja maksan autoa, auton käyttökustannuksia ja bensat siitä, että saan viettää 10 tuntia työmatkoineen töissä. Niin ja veroa menee huomattavasti isompi prosentti, kuin ap.lla. Niillähän se maksetaan kotona makoilu työttömille.
Ei taitais ap viitsiä persettä nostaa sohvalta, jos töitä tarjottaisiin.
Minä en taasen ymmärrä, kuinka muka minun olisi järkevää käydä työharjoittelussa. Lapseni on sillä välin päiväkodissa, josta en maksa mitään, tämän lisäksi saan valtiolta verotonta kulukorvausta 9e päivvältä. Kertokaa te viisaammat minulle?
Jos naapurin liisa antaa sinulle satasen ja annat liisalle 20 euroa takaisin, niin kumpi teistä on saaja ja kumpi maksaja? Sä et ole ap maksanut veroja sentin senttiä - olet vaan palauttanut osan saamistasi tukirahoista.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:05"]
Ja jos tarkkoja ollaan, niin en oikein pidä veronmaksajina niitäkään, jotka työskentelevät julkisella sektorilla. Hehän saavat myöskin tulonsa toisten maksamista veroista. Osa tästä porukasta tekee jotain yhteiskunnalle hyödyllistä, mutta eivät läheskään kaikki.
[/quote]
No mutta tuostahan päästään pois, kun lopetetaan koulut ja terveydenhoito ja kaikki maksavat itse näistä palveluksista?
Nämähän ovat vain poliittisia päätöksiä eikä mitään kiveen kirjoitettuja asioita.
Nythän voitaisiin päättää vaikka että kaikille kuuluu katto pään päälle ja asunto olisi kaikille yhteiskunnan maksama oikeus kuten nyt on koulutus. Näin ollen rakennusalan ihmisistä tulisi julkisen alan palkansaajia ja sairaanhoitajat ja opettajat ja virkamiehet olisivatkin yksityisiä. Jokainen joutuisi maksaa ihan itse koulutuksensa ja sairastumisensa ja jos tarvitsee jotain neuvoa joltain niin ei kun maksamaan yksityiselle.
toisekseen, infra tehdään yleensä yrityksille valtion pusista ja sen lisäksi saavat tukiaisia ja kaikki raha mitä yrityksiin tulee on lähes aina poliittisten päätösten ja lobbausten tulosta, esim. kännykkäsäteilystä ollaan hissunkissun.
Minusta siis on sitä parempi ihminen mitä vähemmän käyttää rahaa itseensä ja näin sääästää lapsiille luonnonvaroja, itse en valitettavasti ole sellainen koska lasten myötä rahanmeno kasvaa koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 08:49"]
Jos naapurin liisa antaa sinulle satasen ja annat liisalle 20 euroa takaisin, niin kumpi teistä on saaja ja kumpi maksaja? Sä et ole ap maksanut veroja sentin senttiä - olet vaan palauttanut osan saamistasi tukirahoista.
[/quote]
Mutta eihän tuolla logiikalla kukaa ole.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:45"]
Minä sain tänä vuonna kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta ansiosidonnaista ja sen jälkeen työmarkkinatukea vai mitä se on. Yksi lapsi. Verokortissa mulla on 1% pidätys ja sen verran maksan ihan mielelläni, vaikka tiedänkin saavani reilusti palautuksia takaisin.
Ei ne pienet tulot, vaan ne suuret vähennykset :-)
[/quote]
Eihän tuossa nyt täsmää yhtään mikään. Kahdelta kuukaudelta ansiosidonnaista, joko tuli 500 päivää vastaan? Pienin veroprosentti tuilla eläessä on 20%. Tuskin tulet saamaan reilusti palautuksiakaan :/
[/quote]
Ei muuten pidä enää tuo 20% paikkaansa nykyään, pari kolme vuotta sitten tuli etuuksien saajillekin jotain vähennyksiä (huom. vihreiden aloitteesta) Etuuksia varten haetaan erillinen verokortti, ja siinä voi olla vero% vaikka 16 tai 18.
ap