Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et ole koskaan ollut työtön, arvaapa paljonko

Vierailija
27.04.2014 |

minun tuloni olivat viime vuonna, olin koko vuoden työttömänä, ihan peruspäivärahalla, kaksi lasta joista normaalit lapsikorotukset. Naimisissa, mies töissä, asutaan omassa omakotitalossa.

Tuli tuo veroilmoitus, siitäpä näkee miten on mennyt. Arvaa vielä huvikseen paljonko olen maksanut kunnallisveroa, yleveroa, kirkollisveroa ja sairaanhoitomaksua.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tänä vuonna kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta ansiosidonnaista ja sen jälkeen työmarkkinatukea vai mitä se on. Yksi lapsi. Verokortissa mulla on 1% pidätys ja sen verran maksan ihan mielelläni, vaikka tiedänkin saavani reilusti palautuksia takaisin.

Ei ne pienet tulot, vaan ne suuret vähennykset :-)

Vierailija
22/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:44"]

Siis vingut nyt siitä, että yhteiskunta antaa sinulle vastikkeetonta rahaa ja joudut siitä "maksamaan"  "veroa"..? 

[/quote]

Yleensä ne palkansaajat vinkuu kun joutuvat vähän maksamaan veroja, en minä, minä maksan veroja aina mielelläni kun tiedän mitä saan vastineeksi. Mutta sitä en siedä, että minua ei pidetä veronmaksajana.

Työttömyyskorvaus on korvausta siitä että joudun kituuttamaan työttömänä, yhteiskunta ei toimi kun kaikille ei ole töitä. Tosin minä en ole koskaan ollut toimettomana, olen aina jotain tehnyt oman kotikaupunkini eteen, eikä kotonakaan työt ole vielä koskaan päässeet loppumaan. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ole veronmaksaja. Saat yhteiskunnalta rahaa, josta yhteiskunta ottaa osan pois. Työssäkäyvät ihmiset saavat työnantajan maksamaa palkkatuloa työstään, ja yhteiskunta ottaa siitä osan pois. 

Sinänsä tuo systeemi on minusta typerä - voisivat alentaa tuota työttömyyskorvausta (kuten muitakin tukia, esim. kotihoidontuki) suoraan niiden verojen verran jos niitä kerran halutaan verottaa eikä turhaan kasvattaa byrokratiaa moisella "yhteiskunta verottaa yhteiskuntaa" -rumballa...

Vierailija
24/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön, enkä todellakaan pidä itseäni veronmaksajana siitä hyvästä, että maksan veroa yhteiskunnan almuista. No maksan vain sen prosentin, joten ihan oikeastikaan en maksa juuri mitään ja nekin vähät saan palautuksena, ja enemmänkin. Mutta vaikka maksaisin enemmänkin veroja, en pitäisi sitä veronmaksuna siltä osin, kun tuloni tulevat toisten maksamista veroista.

13-vuotias lapseni maksaa pienistä tuloistaan veroa 25,5%. Se on ihan oikeaa veronmaksua, koska hänen tulonsa eivät tule yhteiskunnalta. Toki tiedostan, ettei hän ole nettoveronmaksaja, koska yhteiskunta maksaa hänen koulutuksensa. Mutta pidän silti häntä parempana veronmaksajana kuin itseäni.

Vierailija
25/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan rahaa valtion kirstusta, ja maksan veroja, kuten näit mun laskelmasta, kunnalle, kirkolle ja ylelle. Mieheni saa palkkansa myös valtion kirstusta, ja maksaa myös samoille tahoille veroja kuin minäkin. Tässä kaupungissa on liki 4000 työssäkäyvää ihmistä joille maksetaan taas palkka sieltä kunnan kirstusta, ja he maksavat taas veroja takaisin sinne samaan laariin.

ap

Vierailija
26/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tarkkoja ollaan, niin en oikein pidä veronmaksajina niitäkään, jotka työskentelevät julkisella sektorilla. Hehän saavat myöskin tulonsa toisten maksamista veroista. Osa tästä porukasta tekee jotain yhteiskunnalle hyödyllistä, mutta eivät läheskään kaikki. 

Vierailija
27/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaanhan tämä pätee myös kaikkiin julkisen sektorin työntekijöihin. Esim sairaanhoitajat ja opettajat, jotka on kunnallisella työnantajalla. Yhdellä kädellä annetaan ja toisella otetaan. 

Vain yksityisellä töissä olevat ja yksityiset työnantajat tuovat lisää rahaa tähän yhteiseen talouteen. Kärjistettynä. 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:00"]

Ethän sinä ole veronmaksaja. Saat yhteiskunnalta rahaa, josta yhteiskunta ottaa osan pois. Työssäkäyvät ihmiset saavat työnantajan maksamaa palkkatuloa työstään, ja yhteiskunta ottaa siitä osan pois. 

Sinänsä tuo systeemi on minusta typerä - voisivat alentaa tuota työttömyyskorvausta (kuten muitakin tukia, esim. kotihoidontuki) suoraan niiden verojen verran jos niitä kerran halutaan verottaa eikä turhaan kasvattaa byrokratiaa moisella "yhteiskunta verottaa yhteiskuntaa" -rumballa...

[/quote]

Vierailija
28/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasketaan koko elämän ajalta neuvolat, koulut, vanhustenhoito, niin suurin osa suomalaisista on nettosaajia. Maksajia on vain pari ylintä tuloluokkaa ja firmat, ja niistä maksjistakin osa on vain lievästi maksupuolella.

Vierailija
29/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:05"]

Minä saan rahaa valtion kirstusta, ja maksan veroja, kuten näit mun laskelmasta, kunnalle, kirkolle ja ylelle. Mieheni saa palkkansa myös valtion kirstusta, ja maksaa myös samoille tahoille veroja kuin minäkin. Tässä kaupungissa on liki 4000 työssäkäyvää ihmistä joille maksetaan taas palkka sieltä kunnan kirstusta, ja he maksavat taas veroja takaisin sinne samaan laariin.

ap

[/quote]

Juu, minunkin mieheni on valtiolla töissä. Siinä vaan on tosiaan se pieni mutta aikas merkittävä ero, että hän tekee aika paljon TÖITÄ vastineeksi sille, että "saa" sieltä valtion kirstusta sitä rahaa. Samoin kun ne kunnan työntekijät. 

Se on aika lailla eri asia kuin olla kotona ja saada sitä rahaa sieltä valtion kirstusta tekemättä mitään sen rahan vastineeksi. 

Vierailija
30/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:08"]

Tavallaanhan tämä pätee myös kaikkiin julkisen sektorin työntekijöihin. Esim sairaanhoitajat ja opettajat, jotka on kunnallisella työnantajalla. Yhdellä kädellä annetaan ja toisella otetaan. 

Vain yksityisellä töissä olevat ja yksityiset työnantajat tuovat lisää rahaa tähän yhteiseen talouteen. Kärjistettynä. 

[/quote]

Toisaalta ne yksityisetkään eivät tekisi tulosta pennin vertaa, jos ei heidän lisäkseen olisi laajaa kuluttavaa kansanosaa julkisella puolella ja myös tukien saajissa.

Vierailija
31/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on älytöntä, että valtio antaa ja valtio ottaa. No kai siinäkin aika monta ihmistä työllistetään, että kirstusta toiseen noita rahoja siirrellään.

Vierailija
32/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, joka neljäs palkansaaja on näitä "toisten veroilla eläjiä". Jos halutaan puhua veronmaksajista, niin niitä on kaikki ihmiset jotka veroja maksaa. Jokainen veronmaksaja kuitenkin pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä liikuttamalla rahaa, vain rikkaimmat eivät sitä tee, koska he "sijoittavat" isot rahansa jonnekin veroparatiiseihin, ja muutenkin ulkomaille.

Näin länsimainen yhteiskunta toimii, ei se ole minun vikani.

Julkisella puolella on kuitenkin suurin osa tärkeimmistä työpaikoista, yksityisellä ei ole oikeastaan tärkeitä kuin maatalous ja elintarviketeollisuus.

ap

Vierailija
33/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:15"]

Minusta on älytöntä, että valtio antaa ja valtio ottaa. No kai siinäkin aika monta ihmistä työllistetään, että kirstusta toiseen noita rahoja siirrellään.

[/quote]

Se, mikä olisi tehokkain tapa jakaa tulonsiirtoja kansalaisille, on eri kysymys kuin se, saako tulonsiirtoja olla ollenkaan.

Vierailija
34/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vingut nyt siitä, että yhteiskunta antaa sinulle vastikkeetonta rahaa ja joudut siitä "maksamaan"  "veroa"..? 

[/quote]

Haista nyt jo p ja huku niihin "sun verorahoihis".

Pointtina tässä aloituksessa on ilmeisesti se seikka jonka esimerkin voi vetää vaikka raamatusta. Siinä joku rikas äijä antoi keräykseen tms. rahaa suuren summan ja köyhä mummo pienen. Rikas eli esim. sinä Kunniallinen Veronmaksaja haukkui köyhää mummoa että noin vähän annat rahaa senkin luuseri. Ja armollinen jesse siihen että mietipä nyt urpo, toinen antaa suhteessa yhtä paljon omastaan, ellei enemmänkin. (Ja silti se Veronmaksaja jaksoi edelleen päteä että kun minä ja minä ja mun Verorahat ja tuokin mummo voisi mennä, siis MENNÄ töihin ja diipadaapa.) Eli mietipä nyt urpo.

Anteeksi kun provosoiduin.

Ja en ole työtön/köyhä tai muutakaan paskaa millä voit keljuilla takaisin.

Hyvää yötä.

Vierailija
35/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:16"]

Julkisella puolella on kuitenkin suurin osa tärkeimmistä työpaikoista, yksityisellä ei ole oikeastaan tärkeitä kuin maatalous ja elintarviketeollisuus.

ap

[/quote]

Onko sulla ap lääkitys ihan kohdillaan...? :) 

Vierailija
36/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:16"]

ap

[/quote]

Onko sulla ap lääkitys ihan kohdillaan...? :) 

[/quote]

Miten niin? Julkisella hoidetaan lapset ja vanhukset, sairaat ja pelastetaan jos hätä tulee, oli kyse onnettomuudesta tai vaikka tulipalosta. Julkinen puoli myös huolehtii että sun kraanasta tulee puhtasta vettä ja paskavedet menee pois. Ne on sellaisia työpaikkoja että jos ne lopetettaisiin, niin kyllä siinä hätä käteen tulisi.

ap

Vierailija
37/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:45"]

Minä sain tänä vuonna kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta ansiosidonnaista ja sen jälkeen työmarkkinatukea vai mitä se on. Yksi lapsi. Verokortissa mulla on 1% pidätys ja sen verran maksan ihan mielelläni, vaikka tiedänkin saavani reilusti palautuksia takaisin.

Ei ne pienet tulot, vaan ne suuret vähennykset :-)

[/quote]

Eihän tuossa nyt täsmää yhtään mikään. Kahdelta kuukaudelta ansiosidonnaista, joko tuli 500 päivää vastaan? Pienin veroprosentti tuilla eläessä on 20%. Tuskin tulet saamaan reilusti palautuksiakaan :/

Vierailija
38/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tässä viisi vuotta hoitanut kahta lastani itse aika pientä muutaman satasen korvausta vastaan. Kunnallinen päivähoito maksaisi n. 1500€ per lapsi per kk. Nyt jos tästä töihin pääsen, maksan päiväkotimaksuja 538€/kk ja lisäksi maksan kunnallisveroja ehkä muutaman satasen kuussa, eli aika paljon olen tässä vuosien varrella kunnan rahoja säästänyt.

ap

Vierailija
39/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:18"]

[/quote]

Haista nyt jo p ja huku niihin "sun verorahoihis".

Pointtina tässä aloituksessa on ilmeisesti se seikka jonka esimerkin voi vetää vaikka raamatusta. Siinä joku rikas äijä antoi keräykseen tms. rahaa suuren summan ja köyhä mummo pienen. Rikas eli esim. sinä Kunniallinen Veronmaksaja haukkui köyhää mummoa että noin vähän annat rahaa senkin luuseri. Ja armollinen jesse siihen että mietipä nyt urpo, toinen antaa suhteessa yhtä paljon omastaan, ellei enemmänkin. (Ja silti se Veronmaksaja jaksoi edelleen päteä että kun minä ja minä ja mun Verorahat ja tuokin mummo voisi mennä, siis MENNÄ töihin ja diipadaapa.) Eli mietipä nyt urpo.

Anteeksi kun provosoiduin.

Ja en ole työtön/köyhä tai muutakaan paskaa millä voit keljuilla takaisin.

Hyvää yötä.

[/quote]

Minulle on herttaisen yhdentekevä, mitä kukin rahoillaan tekee. Enkä ole ketään käskenyt menemään töihin. Ja missä kohdin mainitsin kyseessä olevan MINUN veronmaksajan verorahani tai muuta vastaavaa?  En vain ymmärrä sitä, miksi ap mankuu kun joutuu maksamaan ns. veroa vastikkeettomasta tulonsiirrosta. 

Vierailija
40/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:02"]

Minä olen työtön, enkä todellakaan pidä itseäni veronmaksajana siitä hyvästä, että maksan veroa yhteiskunnan almuista. No maksan vain sen prosentin, joten ihan oikeastikaan en maksa juuri mitään ja nekin vähät saan palautuksena, ja enemmänkin. Mutta vaikka maksaisin enemmänkin veroja, en pitäisi sitä veronmaksuna siltä osin, kun tuloni tulevat toisten maksamista veroista.

13-vuotias lapseni maksaa pienistä tuloistaan veroa 25,5%. Se on ihan oikeaa veronmaksua, koska hänen tulonsa eivät tule yhteiskunnalta. Toki tiedostan, ettei hän ole nettoveronmaksaja, koska yhteiskunta maksaa hänen koulutuksensa. Mutta pidän silti häntä parempana veronmaksajana kuin itseäni.

[/quote]

Mene nyt vittuun tai porvooseen vaikka. Teistä kukaan ei ole mikään veronmaksaja koska työ jota teette on sitä surullisenkuuluisaa naapurin paitojen pesua. Vienti on ainoa josta tulee tälle maalle mitään tuloja, kaikki muu on pelkkää silmänlumetta.