Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et ole koskaan ollut työtön, arvaapa paljonko

Vierailija
27.04.2014 |

minun tuloni olivat viime vuonna, olin koko vuoden työttömänä, ihan peruspäivärahalla, kaksi lasta joista normaalit lapsikorotukset. Naimisissa, mies töissä, asutaan omassa omakotitalossa.

Tuli tuo veroilmoitus, siitäpä näkee miten on mennyt. Arvaa vielä huvikseen paljonko olen maksanut kunnallisveroa, yleveroa, kirkollisveroa ja sairaanhoitomaksua.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne kuin sinulla. Voin siis katsoa omasta veroilmoituksestani:

Työttömyyspäiväraha 9625 €, josta "veroja" vähennetty 1925 €.

Nyt kaikki joukolla haukkumaan ja kadehtimaan!

Vierailija
2/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa arvata. Ehkä se johtuu siitä, että olin kuitenkin 3kk työtön kerran nuorena. Nyt omat tuloni ovat 10 000-11 000/ vuosi ja ten työtä ns. ympäri vuorokauden.

Veikkaan samoja lukuja. 8-10 000

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en oale koskaan ollut virallisesti työtön. Mutta ei se tarkoita, että töissäkään olisin ollut, vaan tehnyt sen verran päivää siellä ja toista täällä, jotta olen vähän saanut tuota luokkaa rahaa. Eli ansainnut tuon saman määrän olen omalla työlläni.

Vierailija
4/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko kymppitonni. Veroista en tiedä, 1500-2000e?

Vierailija
5/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 08:49"]

Jos naapurin liisa antaa sinulle satasen ja annat liisalle 20 euroa takaisin, niin kumpi teistä on saaja ja kumpi maksaja? Sä et ole ap maksanut veroja sentin senttiä - olet vaan palauttanut osan saamistasi tukirahoista. 

[/quote]

Mutta eihän tuolla logiikalla kukaa ole.

[/quote]Miten niin? Tottakai on, kun verot maksetaan oikeista tuloista eli palkasta, ei siitä mitä saa verottajalta eli valtiolta. Eli jos olisit leikannut toisen naapurin, Martan, nurmikon, saanut siitä satasen ja antanut 20 euroa Liisalle, voisit sanoa maksaneesi Liisalle 20 euroa. Mutta et silloin, jos Liisa ensin antoi sinulle 100 euroa.

Surullisen huonoa talouden ymmärtämistä täällä.

Vierailija
6/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:55"]En osaa arvata. Ehkä se johtuu siitä, että olin kuitenkin 3kk työtön kerran nuorena. Nyt omat tuloni ovat 10 000-11 000/ vuosi ja ten työtä ns. ympäri vuorokauden.

[/quote]

Mitä ihmettä sä teet työkses jos ympäripyöreetä päivää teet ja noin huono palkka? :O

Vierailija
7/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi AP. Mun (pelkästä opintotuesta koostuvat)vuositulot oli viime vuonna n. 6000e MIINUS verot, joten sinuna en itkisi yhtään. Sulle tulee ihan hyvin rahaa verrattuna opiskelijoihin ja et edes tee sen eteen mitään. Me sentään joudutaan suorittamaan opintoja, jotta tuo suunnaton rahavirta ei katkeaisi.

Vierailija
8/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:44"]

Siis vingut nyt siitä, että yhteiskunta antaa sinulle vastikkeetonta rahaa ja joudut siitä "maksamaan"  "veroa"..? 

[/quote]

Niinpä. Saan toki enemmän, mutta sen eteen olen 8 tuntia töissä. Pari tuntia työmatkat. Olen joutunut ostamaan auton työmatkojen takia ja maksan autoa, auton käyttökustannuksia ja bensat siitä, että saan viettää 10 tuntia työmatkoineen töissä. Niin ja veroa menee huomattavasti isompi prosentti, kuin ap.lla. Niillähän se maksetaan kotona makoilu työttömille.

Ei taitais ap viitsiä persettä nostaa sohvalta, jos töitä tarjottaisiin.

[/quote]

Minä olen tässä viisi vuotta hoitanut kahta lastani itse aika pientä muutaman satasen korvausta vastaan. Kunnallinen päivähoito maksaisi kunnalle n. 1500€ per lapsi per kk. Nyt jos tästä töihin pääsen, maksan päiväkotimaksuja 538€/kk ja lisäksi maksan kunnallisveroja ehkä muutaman satasen kuussa, eli aika paljon olen tässä vuosien varrella kunnan rahoja säästänyt.

Minä en ole veroista koskaan valittanut, minähän sanoin jo tuolla alussa, että minä tiedän kyllä mitä veroilla maksetaan, ja olen siitä kiitollinen. Mun mielestä 18% veroa kymppitonnin vuosituloista on ihan tarpeeksi, jos saman tienaa töissä, ei todellakaan maksa kuin puolet veroa tuosta. Mies tienaa n. 40 000€/vuosi ja hänen vero% on 20,5.

Ja kyllä minullakin on auto, ja maksan autoverot, vakuutukset ja bensat huimista 650€/netto/kk tuloistani.

ap

Vierailija
9/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:42"]

Joo, no hyvin te tiedätte, 10 379€ on bruttotulot. 1851€ on mennyt kunnallisveroa, 153€ kirkollisveroa, sairaanhoitomaksua 132€ ja yleveroa 70€, vähennysten jälkeen verot yhteensä 1955€.

3, paljonko sulla menee veroja?

ap

[/quote]Minä olen maksanut jo tänä vuonna veroa yli 12.000€. Elätän siis noin kolmea työtöntä, oman perheen ohessa.

t. töissä käyvä

Vierailija
10/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapurin liisa antaa sinulle satasen ja annat liisalle 20 euroa takaisin, niin kumpi teistä on saaja ja kumpi maksaja? Sä et ole ap maksanut veroja sentin senttiä - olet vaan palauttanut osan saamistasi tukirahoista. 

[/quote]

Joo, mutta kun minä en annakaan sitä kaksikymppistä naapurin Liisalle, vaan toiselle naapurille Matille. Ne rahat menee eri paikkoihin, eri tarkoituksiin, onko se niin vaikea käsittää? Koska minä en saa pitää sitä koko satasta mihin minulla on oikeus elääkseni, niin kyllä minä veroja olen maksanut, ja siitä lopusta 80 eurosta maksan kaupan kautta vielä 24% alvia valtiolle.

ap

Vierailija
11/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:16"]

Niinpä niin, joka neljäs palkansaaja on näitä "toisten veroilla eläjiä". Jos halutaan puhua veronmaksajista, niin niitä on kaikki ihmiset jotka veroja maksaa. Jokainen veronmaksaja kuitenkin pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä liikuttamalla rahaa, vain rikkaimmat eivät sitä tee, koska he "sijoittavat" isot rahansa jonnekin veroparatiiseihin, ja muutenkin ulkomaille.

Näin länsimainen yhteiskunta toimii, ei se ole minun vikani.

Julkisella puolella on kuitenkin suurin osa tärkeimmistä työpaikoista, yksityisellä ei ole oikeastaan tärkeitä kuin maatalous ja elintarviketeollisuus.

ap

[/quote]Mitä hittoa? Sinusta siis vientitulot eivät merkkaa mitään Suomen taloudelle?

Vierailija
12/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:55"]En osaa arvata. Ehkä se johtuu siitä, että olin kuitenkin 3kk työtön kerran nuorena. Nyt omat tuloni ovat 10 000-11 000/ vuosi ja ten työtä ns. ympäri vuorokauden.

[/quote]

Mitä ihmettä sä teet työkses jos ympäripyöreetä päivää teet ja noin huono palkka? :O

[/quote]

Anna kun arvaan, yrittäjä?

ap (entinen yrittäjä)

Vierailija
13/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:23"]

Voi AP. Mun (pelkästä opintotuesta koostuvat)vuositulot oli viime vuonna n. 6000e MIINUS verot, joten sinuna en itkisi yhtään. Sulle tulee ihan hyvin rahaa verrattuna opiskelijoihin ja et edes tee sen eteen mitään. Me sentään joudutaan suorittamaan opintoja, jotta tuo suunnaton rahavirta ei katkeaisi.

[/quote]

En minä ole mitään itkenyt. Olen tuonut esille paljonko työtön perheellinen tienaa, kun osalla ihmisistä ei ole hajuakaan summista, eikä varsinkaan siitä että ne työkkärirahat on kovan verotuksen alaisia tuloja.

Minä olen myös ollut opiskelija, ja ottanut silloin opintolainaa elämiseen, ja olen ne maksanut takaisinkin. Tyttäreni on opiskellut nyt neljä vuotta, ja ottanut opintolainaa, ja hän aikoo vielä opiskella monta vuotta lisääkin, hän on hyvin paljon käynyt tässä kotona syömässä että on pärjännyt kun on pitänyt ostaa esim. kirjojakin sekä kauppiksen että lukion.

ap

Vierailija
14/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:42"]

Joo, no hyvin te tiedätte, 10 379€ on bruttotulot. 1851€ on mennyt kunnallisveroa, 153€ kirkollisveroa, sairaanhoitomaksua 132€ ja yleveroa 70€, vähennysten jälkeen verot yhteensä 1955€.

ap

[/quote]Minä olen maksanut jo tänä vuonna veroa yli 12.000€. Elätän siis noin kolmea työtöntä, oman perheen ohessa.

t. töissä käyvä

[/quote]

Jaha, sinun veroeurojasi ei sitten käytetä mihinkään asiaan mitä sinä käytät? Ihanko pelkästään kaikki rahat menee työttömiin? On se hyvä sitten, meillä kun on kuitenkin onneksi aika monta työssäkäyvää työtöntä kohti.

ap

Vierailija
15/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 00:16"]

Niinpä niin, joka neljäs palkansaaja on näitä "toisten veroilla eläjiä". Jos halutaan puhua veronmaksajista, niin niitä on kaikki ihmiset jotka veroja maksaa. Jokainen veronmaksaja kuitenkin pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä liikuttamalla rahaa, vain rikkaimmat eivät sitä tee, koska he "sijoittavat" isot rahansa jonnekin veroparatiiseihin, ja muutenkin ulkomaille.

Näin länsimainen yhteiskunta toimii, ei se ole minun vikani.

Julkisella puolella on kuitenkin suurin osa tärkeimmistä työpaikoista, yksityisellä ei ole oikeastaan tärkeitä kuin maatalous ja elintarviketeollisuus.

ap

[/quote]Mitä hittoa? Sinusta siis vientitulot eivät merkkaa mitään Suomen taloudelle?

[/quote]

Tottakai ne merkkaa Suomen taloudelle jotain, mutta käytännössä ihmiset kuolee jos ei ole esimerkiksi sairaanhoitoa, pelastuslaitosta ja poliisia, jos sairastut, niin ei siinä vienti paljon auta.

ap

Vierailija
16/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:57"]

[/quote]

Joo, mutta kun minä en annakaan sitä kaksikymppistä naapurin Liisalle, vaan toiselle naapurille Matille. Ne rahat menee eri paikkoihin, eri tarkoituksiin, onko se niin vaikea käsittää? Koska minä en saa pitää sitä koko satasta mihin minulla on oikeus elääkseni, niin kyllä minä veroja olen maksanut, ja siitä lopusta 80 eurosta maksan kaupan kautta vielä 24% alvia valtiolle.

ap

[/quote]

Kyllä se on valtion kassa josta sinun tukesi maksetaan, ja valtion kassa johon maksamasi verot menevät. Eli Liisan etutaskusta Liisan takataskuun...

Mitä taas arvonlisäveroon tulee, kukaan ei maksa kulutuksestaan "24% alvia". Ensinnäkin, elintarvikkeiden alv on 14 %, lääkkeiden, kirjojen, kulttuuripalveluiden yms. 10 %, ja esimerkiksi terveyspalveluiden 0 %.

Toiseksi, alv lasketaan verottomasta hinnasta. Eli: jos ostat 100 euron hintaisen normaaliverokannan alaisen tuotteen, ei hinnasta ole veroa suinkaan 24 euroa, vaan 19,35 euroa (100 - 100 / 1,24).

Vierailija
17/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:44"]

Siis vingut nyt siitä, että yhteiskunta antaa sinulle vastikkeetonta rahaa ja joudut siitä "maksamaan"  "veroa"..? 

[/quote]

No onhan se ihan järjetöntä paperisotaa ainoastaan, eikö päiväraha voisi olla pienempi ja sitten veroton? Tosin työllistäähän tuokin muutaman kymmenen kela- ja verovirkailijaa...

Vierailija
18/56 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:57"]

[/quote]

ap

[/quote]

Kyllä se on valtion kassa josta sinun tukesi maksetaan, ja valtion kassa johon maksamasi verot menevät. Eli Liisan etutaskusta Liisan takataskuun...

Mitä taas arvonlisäveroon tulee, kukaan ei maksa kulutuksestaan "24% alvia". Ensinnäkin, elintarvikkeiden alv on 14 %, lääkkeiden, kirjojen, kulttuuripalveluiden yms. 10 %, ja esimerkiksi terveyspalveluiden 0 %.

Toiseksi, alv lasketaan verottomasta hinnasta. Eli: jos ostat 100 euron hintaisen normaaliverokannan alaisen tuotteen, ei hinnasta ole veroa suinkaan 24 euroa, vaan 19,35 euroa (100 - 100 / 1,24).

[/quote]

Joo, edelleen, ei mene minun veroni, eikä monen muunkaan valtion kassaan, vaan pääasiassa kunnan, ne on kaksi eri asiaa, ja siksi tuo vero maksetaankin että sillä siirretään rahaa valtiolta kunnalle, sitä onko se järkeävä systeemi, en sano. Ehkä olisi parempi vaan olla verotonta, ja valtio maksaisi sitten kuntaosuuksia kunnille enemmän. Ja joo, ei mene kaikesta 24% alvia, mutta aika paljon kuitenkin niitäkin, ja bensastakin menee veroa aika paljon, se nyt on turhaa tässä arvuutella paljonko menee alvia, kaikilta kuluttajilta sitä menee, oli ne kulutettavat rahat tulleet mistä hyvänsä.

ap

Vierailija
19/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
20/56 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset