Kävin tarkastamassa kertyneen eläkkeeni verkossa. Olen keski-ikäinen ja olen saanut kasaan 300€/kk :D
Voi laittaa aseen piipun suoraan suuhun siinä vaiheessa kun eläkeikä tulee. Ei mitään mahdollisuutta elää noilla rahoilla.
Kommentit (175)
Muistakaa selata kansalaisaloitteita. Siellä on nyt esimerkiksi menossa Rakkaat, kalliit lapset - äitiys- ja vanhempainvapaiden aiheuttanan eläkekarttuman menetyksen kompensaatio eläkkeisiin. Aloite on tehty 24.9 2020.
Erittäin tärkeä eläkkeen nosto heille, jotka joutuivat hoitamaan lapsia eikä päässeet töihin., eikä saaneet lapsia hoitoon. Niitä on isoperheisiäkin paljon, joiden eläke nousisi tällä aloitteella.
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.
Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.
Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.
Moni nuori myös laskee, ettei paljoakaan tarvi tehdä kun perii sukulaisiaan....rahaa tulee kuin vettä hanasta.
Näin kuvitteli myöskin puolisoni veljen poika. Jo 1986 muistaakseni kävi kylässä ja puhui, jotta eihän hänen kannata mitään tehdä, kun perii kaikki isänsä 5 veljen kuolinpesää. Laski oikein, kuinka paljon kenenkin ok-talo, mökki ja autot maksaa....Jokaisen omaisuus on tuosta kasvanut, 1 on miljonäärikin. Mutta ei tule veljenpoika perimään kenenkään muun omaisuuksia kuin vanhempansa. Siitä on huoli pidetty, vaikka ei kellään omia lapsia olekaan.Nyt on jo tämän isä haudassa, äiti hoitolaitoksessa...ei pääse myymään tyhjillään olevaa kotitaloaan.
Käy vihjailemassa ennakkoperinnöstä vuoron perään jokaisen kotona. Olemme, niinkuin emme ymmärtäisi....Eräälle muulle oli valittanut, kuinka tyhmiä ollaan, kun ei anneta nyt eläessämme hänelle, niin ei sitten tarvisi perintöveroja maksaa, kun perii.
Tulee varmaan yllärinä sitten se, ettei peri mitään. Tai voisihan sitä v.tuillessaan laittaa 20e kirjekuoreen, jotta joutuu tulemaan sinne perinnönjakotilaisuuteen suurten rahojen toivossa.
Ikää 42 ja eläkertymä nyt 1029€/kk. Mielestäni tuo oli yllättävän suuri siihen nähden kun opiskelin ja hengailin 30-vuotiaaksi ja tein pelkkää osa-aikaista siihen saakka. Toisaalta olen vielä sitä ikäpolvea, jolle ei eläke karttunut ennen 23 ikävuotta, vaikka töitä tekikin.
Nykyisellä tulotasolla eläke olisi noin 3700€ 68v11kk tavoiteiässä. 26 vuotta töitä on kyllä vielä pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 33 v enkä ole saanut vielä satastakaan kasaan. Opiskelen nyt kolmatta tutkintoa, kun edelliset (AMK & yliopisto) ei työllistä.
Eikö noista koulutuksista saa yliopisto 55€ ja AMK 35€..jotenkin tuollainen mielikuva
mies52v
Tutkinnoista saa eläkettä korkeintaan 5 vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 33 v enkä ole saanut vielä satastakaan kasaan. Opiskelen nyt kolmatta tutkintoa, kun edelliset (AMK & yliopisto) ei työllistä.
Eikö noista koulutuksista saa yliopisto 55€ ja AMK 35€..jotenkin tuollainen mielikuva
mies52v
Tutkinnoista saa eläkettä korkeintaan 5 vuoden ajalta, vaikka opiskelisi monta tutkintoa.
61 v täytettyä voi jäädä osittaiselle varhennetulle varhaiseläkkeelle eli ns. OVE:lle. Sen voi ottaa joko 50% tai 25%. Itse otin 50% ja olen tosi tyytyväinen. Olen nyt 61 v ja tuskin enää töitä tulen saamaan.
Minulle on kertynyt 1 701 €/kk, ikää 44v. Töitä on tehty, mutta jos saan tarpeeksi omaisuutta kerättyä niin alan kyllä oloneuvokseksi enkä jaksa painaa minnekään eläkeikään asti.
Valheellinen aloitus. Jos keski-iässä eläkekertymä on vain 300 e, ei ole paljon töissäkään ollut. Ikään kuin aloittaja tahallaan ei ymmärrä työeläkkeen kertymistä. Suosittelen työelämää ennen eläkettä!
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä kertyy 1,5 % palkasta joka vuosi. Kannattaisi siis tehdä mahdollisimman pitkä työura. Enkä tarkoita nyt työskentelyä vanhana, vaan sitä, että opiskelee ripeästi alaa vaihtamatta ilman turhia välivuosia.
Nykyisin aina kun tehdään rekrytointeja niin hämmästyttää, kuinka monet hakijoista ovat pyrkimässä ensimmäiseen oman alan työpaikkaan noin kolmikymppisinä.
Jovain. Jäin juuri eläkkeelle. Eläke 2970€. Töihin menin 16 vuotiaana. Nyt olen 65 v. Töitä tuli tehtyä rakennuksilla 48 vuotta, intissä olin 11 kk. Eläke ei kertynyt ensimmäisistä 7 vuodesta.
Tulen jotenkin toimeen eläkkeelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ikänsä yhteiskunnan tukirahoilla elänyt elämäntapatyötön Loinen saa samanverran eläkettä kuin koko ikänsä töitä tehnyt matalapalkkainen duunari. Vain hullu töitä tekee.
Kyllä!
Olen 34v mies, joka on ollut koko lähes koko elämänsä lukion jälkeen työtön (noin 1v töissä)
Eläkekertymäni oli joskus jotain 5e kun sain sen kirjeen...rupesin nauramaan :D
Eipä se siitä ole paljoa kai noussut, jos ei työmarkkinatuki nosta.Jos työllistyisin, niin työni olisi jotain todella paskaa hommaa, paskalla palkalla, ja paskoina/epäsäännöllisinä aikoina. Palkkani nettona jäisi varmasti alle tukien joita nyt saan.
Lisäksi nyt on aikaa ja energiaa puuhastella pikku askareita joista saa 500e+ kuussa ylimääräistä.Mua on turha millään "et tule saamaan eläkettä" -verukkeilla myöskään saada töihin, koska eläkkeeni tulisi VARMASTI olemaan alle takuueläkkeen.
Ei siis mitään järkeä mennä töihin : )
Mistä tiedät, kuinka pieni takuueläke ja toimeentulotuki on sitten kun jäät eläkkeelle? Ehkä joskus vielä kaduttaa, kun et tehnyt surkeasti palkattuja paskahommia silloin kun terveys vielä kesti.
Luulen että hyvin paljon todennäköisempi skenaario on se, että jos tekisin paskatöitä, niin NE sen terveyden veisivät, ja se että koskaan tein niitä tulisi kaduttamaan ERITTÄIN paljon...Niistä kun ei jää mitään käteen. Mutta esimerkiksi terveys menee hyvin monesti.
T: tuo ikityötön M34
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä kertyy 1,5 % palkasta joka vuosi. Kannattaisi siis tehdä mahdollisimman pitkä työura. Enkä tarkoita nyt työskentelyä vanhana, vaan sitä, että opiskelee ripeästi alaa vaihtamatta ilman turhia välivuosia.
Nykyisin aina kun tehdään rekrytointeja niin hämmästyttää, kuinka monet hakijoista ovat pyrkimässä ensimmäiseen oman alan työpaikkaan noin kolmikymppisinä.
Niin pitäisi ja olisi hyvä toimia näin, mutta katsos kun aina ei kaikki mene ihan suunnitelmien mukaan. Opinnot voivat viivästyä sairauden tai alan vaihtamisen vuoksi. Alan vaihtaminen voi olla kuitenkin järkevää, jos uusi ala tarjoaa paremmat työllisyysmahdollisuudet. Mitä kolmekymppisen sitten pitäisi tehdä: heittää kokonaan hanskat tiskiin eikä opiskella ja hakea töitä?
Perinnöistä jos puhutaan niin minä en ainakaan peri juuri mitään. Vanhemmillakaan ei ole oikein mitään varallisuutta ja ovat pienipalkkaisia olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.
Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.
Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.
Ihan sama mitä sitä eläkettä saa, kun sieltä saa hädintuskin edes niitä takas mitä sinne on tungettu rahaa. Toisinsanoen jokaisessa skenaariossa häviät verrattuna siihen tilanteeseen että olisit itse sen sijoittanut jo töissäoloaikana.
Ellet joudu sairaseläkkeelle tai elä vanhaksi. Noin puolet voittaa ja puolet häviää. Ongelma on siinä, ettei ihmiset itse etenkään nuorena maksaisi tarpeeksi eläkemaksuja. Yrittäjät voivat itse säädellä eläkemaksujaan ja lopputulos on murheellinen verrattuna palkansaajiin. Eli vaikka sinä hoitaisit asiasi hyvin, enemmistö ei katso tarpeeksi tulevaisuuteen.
Ei voita kukaan.
-Menetät TYÖELÄMÄN ajalta SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTON KORKOINEEN
-eläkkeellä ollessa saat vain nämä rahat takaisin. Tuotto ei poikkea juurikaan pankkitilille säästämisestä.
-> sijoittamalla saman summan itse, saisit SUUREMMAN summan esim osinkoina kuin nyt saat eläkettä. Lisäksi jättäisit tuleville polville hyvän perinnön.
Kuten kirjoitin, moni ei sijoittaisi niitä rahoja vaan tuhlaisi ne. Mitä niille tehtäisiin? Annettaisiin kuolla nälkään ja kylmään?
Kyllä
Tiedän itsekin että tulen varsin suurella todennäköisyydellä olemaan Kelan tukien saaja myös eläkkeellä, koska eläkkeeni ei tule riittämään säälliseen elintasoon. Osittain se johtuu omista valinnoista, laiskuudesta ja saamattomuudesta kun en ole jaksanut kouluja käydä eikä työntekokaan kauheasti kiinnosta. Itse ajattelin ojentaa kaulani ratakiskolle sitten joskus vanhana pappana kun sen aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
61 v täytettyä voi jäädä osittaiselle varhennetulle varhaiseläkkeelle eli ns. OVE:lle. Sen voi ottaa joko 50% tai 25%. Itse otin 50% ja olen tosi tyytyväinen. Olen nyt 61 v ja tuskin enää töitä tulen saamaan.
Kun eläkeputki on saatu lopetettua ikääntyneiltä työttömiltä, on seuraavana vuorossa tuo osa-aika tai varhennettu eläke. Eläkkeestä tehdään saavuttamatonta luksusta 1960-luvun jälkeen syntyneille. Hetken aikaa siis työtä tehneille annettiin eläkemannaa ja pääsivät jo 60 v eläkkeille. Muille sitä ei haluta enää suoda!!
Olen 44v ja opiskelin ja tein tosi pienipalkkaista työtä (muuta en saanut, kk palkka jotain 1400 brutto kokopäivä)30v asti, sitten vuosi töissä paremmassa, 1 v äityislomalla-1v osittainen hoitovapaa-1v äityislomalla-2v osittainen hoitovapaa. Sitten lapset kouluun, osittainen hoitovapaa....eläkekertymä on itkettävä, mutta omista valinnoista se on kiinni. Olen laskenut että kun asuntovelka on maksettu muutaman vuoden päästä, voidaan säästää 1500e osakkaisiin, mikä tekee 65v sellaisen potin että saadaan osinkoja reipas tonni käteen kuussa. Sen lisäksi osakkeita voi alkaa myymään, ja kun asunnon vaihtaa lapsien lähdettyä pienempään, irtoaa perheasunnosta pääomaa.
Tämä eläke asia yhtä suuri kusetus kuin ansiosidonnainen päivärahakin. Liitot kerää maksut mutta eivät maksa kuin peruspäivärahan ja ansio osan erotuksen sama eläkkeissä niitä kerätään koko elämä ja silti kela maksaa suurimman osan eläkkeet .
Ikä 44 ja kertymä 1070 Euroa. Tottakai se on ihan ok, kun täältä lukee näitä ihmisten lukemia, mutta oikeasti olen huolissani. Tämä on pyramidihuijaus. Kollegoideni eläkeikä on ollut 60 ja vielä porukkaa jää eläkkeelle noin 61-vuotiaana. Heidän eläkkeensä on samasta työstä, samalla koulutuksella 2500-2800. Minä en tule tuota samaan tätä vauhtia kuin vasta 70-vuotiaana. Vielä paremmassa asemassa on nyt noin seitsemänkymppiset ja päälle. Niiden eläke samasta työstä on yli 3000 ja tosiaan eläkeikä oli tasan 60.
Muutaman satasen eläke on laiskan palkka. Kun siellä töissäkään ei ole huvittanut käydä.