Kävin tarkastamassa kertyneen eläkkeeni verkossa. Olen keski-ikäinen ja olen saanut kasaan 300€/kk :D
Voi laittaa aseen piipun suoraan suuhun siinä vaiheessa kun eläkeikä tulee. Ei mitään mahdollisuutta elää noilla rahoilla.
Kommentit (175)
olen 46v. ja näytti olleen 780€ on kertymä. En omasta mielestä ole kyllä hyväpalkkainen, mutta em. kommenttien perusteella minulla ei kovin huonokaan ole. Minulla myös työttömyysjaksoja ollut pari.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt niitä laskureita. Jos pystyn olemaan töissä 70-vuotiaaksi asti, eläkkeeni tulee olemaan n. puolet nykyisestä bruttopalkasta. Vanhempani, jotka eläköityivät 64-vuotiaina ja ovat olleet jo muutaman vuoden eläkkeellä, saavat eläkettä lähes yhtä paljon kuin minä palkkaa tällä hetkellä.
Sitten siinä on vielä se, että vanhemmat on varmasti nykykoulustasoon suhteutettuna päässyt hyville ansioille lähes kouluttautumattomina.
Esim pankinjohtajana yo-merkonomi ...
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkkaisille pitäisi antaa syanidikapseli eläkelahjaksi. Olisi armeliaampaa kuin jättää kitumaan.
Jos ei anneta mahdollisuutta kartuttaa sitä itse, eli eläkemaksu pois niin sitten olen samaa mieltä. Juuri nyt maksan muiden eläkkeiden ylläpidon saamatta itse mitään.
Matalapalkka-aloilta eläköityvät tulevat kaikki olemaan sossun/kelan asiakkaita lopun elämäänsä. Niin pienillä eläkkeillä ei tule toimeen, varsinkin kuin lääkäri- ja lääkekulut nousevat vanhetessa.
Täytän keväällä 40 ja kasassa on n. 60 €. Ei paljon naurata.
Asiahan ei ole ihan noin yksiselitteinen. Jos työeläke jäisi noin pieneksi saisi siihen päälle lisäksi kansaneläkkeen ja tällöin eläke olisi yhteensä noin tonnin kuussa. Sekin on toki aika pieni pärjäämistä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkkaisille pitäisi antaa syanidikapseli eläkelahjaksi. Olisi armeliaampaa kuin jättää kitumaan.
Joopa joo. Olen pari vuotta tehnyt töitä matalapalkka alalla. Sitten työkyvyttömyyseläke ja tietty 5 vuotiskorotus, että vastaa lopullista eläkettä. Noin 1200e netto+ asumistukea kolmatta sataa ja en valita enkä kärsi.
Työuraa takana 42 vuotta ja 2 jäljellä, eläkettä tulossa 780 euroa, ehkä pari-kolme satasta kansaneläkettä lisäksi.
42v ja 980e, teillä kuulostaa kyllä kauhean pieniltä summat (oma palkkani on hieman päälle 4000e ja olen kolmesta lapsesta ollut äitiyslomalla ja hoitovapaallakin).
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon näkee? xD
KEVA:n sivuilta. Google löytää. "laske eläke"
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei ole ihan noin yksiselitteinen. Jos työeläke jäisi noin pieneksi saisi siihen päälle lisäksi kansaneläkkeen ja tällöin eläke olisi yhteensä noin tonnin kuussa. Sekin on toki aika pieni pärjäämistä ajatellen.
841. Ei se paljon yli takuueläkkeen nouse. Puolison kanssa eläessä jää takuueläkkeeseen.
Oma eläkeikä on 67,1v. Ja odotus on joku alle tuhat euroa pitkälti. Isomman eläkkeen toivossa voisi ylimitoittaa yrittäjän eläkemaksut, mutta harvalla perheellisellä on maksaa 700-800e eläkemaksua kuukaudessa. Itse en ainakaan nojaa vanhuuden turvaa eläkkeeseen. Ja fyysisesti raskaasta työstä ei kovin auvoiset eläkepäivät enää aukea vähän alle 70 vuotiaana.
45v ja noin 1500€/kk tällä hetkellä. Plus muuta kympi ulkomaalta.
Olen ollut 20 vuotta työelämässä, ja ehkä 15 vuotta siitä palkka huomattavasti yli suomalaisten keskipalkan. Onhan tuota ehtinyt jo kertyä takuueläkkeen verran!
Itse 55 ja eläkekertymä 550€/kk. Työura alkanut 15vuotiaana. Vasta 23vuotiaana alkoi eläke kertymään. Pienipalkkaisia töitä tehnyt, välillä ollut työttömänä. Ei innosta tulevat eläkepäivät, jotka ovat almujen perässä juoksemista.
Kiva katsoa korkeakoulutettuna it-alalle noita lukuja. Nuorena tehdyt työt eivät kerryttäneet eläkettä lainkaan, nyt olen ollut työtön ja ikä alkaa tehdä työllistymisestä vaikeaa vaikka työkokemusta on.
Ne nuoruuden kaverit jotka alkoivat rikollisiksi taas menestyy. On kauniit naiset ja autot. Välillä toki istutaan kopissa mutta parempaa elämää se on kuin minulla.
Jos jotain neuvoja pitäisi nuorille sanoa, niin älä käy koulussa vaan ala rikolliseksi.
Juuri tästä syystä jokainen järkevä ihminen laittaa edes muutaman kympin kuussa sijoituksiin. Näin on eläkeiässä edes vähän ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon näkee? xD
Tyoelake.fi ja sieltä Tarkista työeläkeotteesi.
Jos 300 on työeläke, kansaneläkettä tulee päälle 541 yksinasuvalle.