Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulle pyhä on tataalisesti lepopäivä

Vierailija
27.04.2014 |

Mun mielestä ei pidä tehdä mitään raskaita ja ainakaan likaisia askareita kuten piha- ja puutrhatyöt. Eilen illalla saunottiin, sekin menisi hukkaan kun tänään jo hikoiltais ja likaannuttais ulkona tonkiessa multaa ja haravoidessa pölisevää nurmikkoa. tästä olen miehellenikin sanonut mutta ei hän ole vielä sisäistynyt vaan juurikin tonkii pihalla jotain. Ei nyt ainakaan lapsia vetäisi mukaansa vaan jo pienestä pitäen pyhittäisivä lepopäivän. mainittakoon että en ole uskovainen kuitenkaan että sieltä ei kumpua tämä periaatteeni.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaan voi mennä heti pihatöiden jälkeen, myös vaikka olisi jo eilen käynyt.

Minulle "pyhässä" ei ole mitään pyhää, se on vain vapaapäivä.

Jotenkin minusta tuntuu että olet aika vanhoollinen. Pyhää kunnioitetaan ja saunassa käydään lauantai-iltana. Kauppaan menette varmaan perjantairuuhkassa ja saunan jälkeen korkotaan kossupullo.

Vierailija
2/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä teet pyhänä av:lla? Tämä palsta likaannuttaa mielen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arki on sitä, että pönötän paikallani puhtaana ja siisteissä vaatteissa nätiksi laitettuna ja joudun käyttämään aivojani ratkaistessani ihmisten ongelmia. Työ kuormittaa vain henkisesti ja sosiaalisesti.

Tänään en meikkaa enkä puhu kellekään. Maalaan rönttävaatteissa pihakalusteita auringonpaisteessa, kuuntelen lintujen laulua ja annan ajatuksen harhailla vapaasti. Tämä on mulle pyhää, tarvitsen myös tätä arkeni vastapainoksi!

Pyhävaatteet ja sunnuntaipäivälliselle kokoontunut joukko ihmisiä, joille täytyy jutella mukavia pöydän ääressä istuen - mun arki koostuu joka päivä tuon tyyppisistä asioista, kuten näin palvelu- ja informaatioyhteiskunnassa suurimmalla osalla. Ehkä maataloustyössä tms. tuo on lepoa, minulle taas juuri tuo on sitä, mistä sitä lepoa tarvitsen!

Vierailija
4/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei tehdä palkkatöitä pyhisin vaan sen sijaan virkistäydytään. Siihenhän pyhä on tarkoitettu, hengen kohottamiseksi arjen tomuista pois. Kuulumme kirkkoon, vaikkakin aika harvoin tulee käytyä jumalanpalveluksessa, kun nukumme niin pitkään lepopäivänä.

Puutarhahommia tehdään kyllä, kuopsutetaan multaa, haravoidaan syksyisiä lehdenjämiä, istutetaan siemeniä ruukkuihin ja nautitaan auringon lämmöstä. Käydään saunassakin ja tehdään ajan kanssa hyvää ruokaa. Tavallisesti myös teemme jonkun kyläilyreissun juuri sunnuntaisin. Pyhänä saatu hyvä mieli kantaa pitkälle alkavaan viikkoon.

Vierailija
5/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan niin vain jonkun on hoidettava suomen vanhukset, sairaat, onnettomuuksissa olleet yms. pyhänäkin.

Vierailija
6/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:23"]

Vaan niin vain jonkun on hoidettava suomen vanhukset, sairaat, onnettomuuksissa olleet yms. pyhänäkin.

[/quote]

Muista pyhittää lepopäivä. Sellainen on sinullakin joka viikko. Lepopäivän ei tarvitse olla juuri sunnuntai. Se vain sattui valikoitumaan agraarikulttuurissa pyhäksi.

Vierailija
7/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin aamulenkillä ja kuokin pihaa; se on minusta ihanan rentouttavaa!

Vierailija
8/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan levätä kun on vapaapäivä.

Vierailija
9/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kans tärkeää pitää sunnuntai erilaisena päivänä kuin muut. Oon usein palkkatöissä, mutten koskaan käy kaupassa, siivoa tai pese pyykkiä sunnuntaisin. En oo mitenkään erityisen uskovainen, on vaan kiva että kaikesta (omat työt, muuttuva maailma ympärillä jne) huolimatta yks päivä on erityinen. 

Vierailija
10/10 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhänä on pakko tehdä niitä hommia joita ei arkena ehdi, esim. juuri noita pihatöitä.