Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haastavin ostos vauvalle - sitteri!

Vierailija
27.04.2014 |

Olen viimeisilläni raskaana ja vieläkään en ole löytänyt sopivaa sitteriä tulevalle vauvalle. Olen kierrellyt kaikki lastentarvikeliikkeet, verkkokaupoissa käynyt tutustumassa ja seurannut tarjontaa käytettynä. Ainoat vaatimukset ovat, että sitteri on tukeva (eli turvallinen vauvalle), jalaksista löytyy kumistopparit (ettei lähde liukumaan), selkänojan säätö useampaan asentoon ja mukana on lelukaari.

Ja tässä ne merkit joita olen nähnyt/katsellut ja oma arvio:

Baby Björn - tukeva ja varmasti turvallinen, mutta uutena hinta 150e ja käytettynäkin lähemmäksi 100e, joka on mielestäni liikaa tuotteesta, jota ei kovin kauan käytetä. Lisäksi se on omaan silmään tylsän näköinen ja lelukaaresta ei voi edes puhua...

Fisher Price, Tinylove, yms.: Upeat värikkäät istuimet, kivoja leluja. Mutta ovat mielestäni vähän liian "leluja" ja ei tule mieleen, että olisi turvallista jättää lapsi siihen istumaan. Lisäksi nuo värinätoiminnot, vilkkuvat valot ja musiikit ovat vaan niin ärsyttäviä..saahan ne pois päältä, mutta mistä sitten maksan? Värikkäästä istuimesta ja parista rapisevasta lelusta 80e? Aivan liikaa!

Emma, Pikku-Piia, yms.: Hinta alkaa olla kohdillaan eli uutena 40 - 50e. Värit tylsiä ja yleensä myydään ilman lelukaarta eli kun sen ostat mukaan on hinta sitterille kuitenkin lähemmäksi 80e. En lisäksi oikein luota näiden halvempien laatuun tai turvallisuuteen.

Suositelkaa mulle sitteriä, joka vastaisi toiveitani.. alkaa pikkuhiljaa olla kiire. :)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:17"]Olen viimeisilläni raskaana ja vieläkään en ole löytänyt sopivaa sitteriä tulevalle vauvalle. Olen kierrellyt kaikki lastentarvikeliikkeet, verkkokaupoissa käynyt tutustumassa ja seurannut tarjontaa käytettynä. Ainoat vaatimukset ovat, että sitteri on tukeva (eli turvallinen vauvalle), jalaksista löytyy kumistopparit (ettei lähde liukumaan), selkänojan säätö useampaan asentoon ja mukana on lelukaari.

Ja tässä ne merkit joita olen nähnyt/katsellut ja oma arvio:

Baby Björn - tukeva ja varmasti turvallinen, mutta uutena hinta 150e ja käytettynäkin lähemmäksi 100e, joka on mielestäni liikaa tuotteesta, jota ei kovin kauan käytetä. Lisäksi se on omaan silmään tylsän näköinen ja lelukaaresta ei voi edes puhua...

Fisher Price, Tinylove, yms.: Upeat värikkäät istuimet, kivoja leluja. Mutta ovat mielestäni vähän liian "leluja" ja ei tule mieleen, että olisi turvallista jättää lapsi siihen istumaan. Lisäksi nuo värinätoiminnot, vilkkuvat valot ja musiikit ovat vaan niin ärsyttäviä..saahan ne pois päältä, mutta mistä sitten maksan? Värikkäästä istuimesta ja parista rapisevasta lelusta 80e? Aivan liikaa!

Emma, Pikku-Piia, yms.: Hinta alkaa olla kohdillaan eli uutena 40 - 50e. Värit tylsiä ja yleensä myydään ilman lelukaarta eli kun sen ostat mukaan on hinta sitterille kuitenkin lähemmäksi 80e. En lisäksi oikein luota näiden halvempien laatuun tai turvallisuuteen.

Suositelkaa mulle sitteriä, joka vastaisi toiveitani.. alkaa pikkuhiljaa olla kiire. :)

[/quote]

Ei voi olla noin vaikeata! Meillä on 3 sitteriä, yksi meillä, yksi minun vanhemmillamme ja yksi vaimon vanhemmilla. Sittereihin ei ole mennyt yhteensä kuin noin 30€, ostimme ne kierrätyskeskuksesta. Ovat tukevia ja niissä on vyö ja niiden asentoa ja keikkumista voi säätää. Olet tehnyt kärpäsestä härkäsen.

Vierailija
2/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei vietä kovin kauan aikaa sitterissä. Se on vauvan kehitykselle jopa haitaksi, koska lihakset kehittyvät siinä kovin yksipuolisesti. Vauvalle on paljon parempi kieriskellä lattialla viltin päällä.

Halpakin sitteri on siis hyvä. Katso, että siinä on kantokahvat, jotta voit laittaa vauvan siihen istuskelemaan syömisen ajaksi ja sitten kantaa vauvan esim. pyykkikasan viereen katselemaan äidin puuhasteluja.Vauvasta on hauskaa lentää äidin kantamana sitterin kyydissä, mutta siinä pitäisi olla silloin remmit.

Sitterin kankaan pitäisi olla myös pestävä, jos vaipasta menee pissa ohi tai jos syötät vauvaa sitterissä ja se likastuu.

Lelukaaria saa myös halpana tavarataloista.

Vauva kasvaa aika nopeasti sitteristä ulos, joten älä siihen tuhlaa rahojasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitteristä tuollainen ongelma :D Mahtoi olla melkoista kun olitte esim. vaunuja tai jotain vähän "tärkeämpää" ostamassa. Toisaalta noilla kriteereillä saat kyllä ehkä sitteriä jonku aikaa hakeakin: halpa pitää olla mutta sitten et kuintekaan luota noiden halpojen laatuun :D

Vierailija
4/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se varmaan on, että olen liikaa nyt analysoinut eri vaihtoehtoja. Esikoiselle kun en saanut tehdä mitään ostoksia koska miehen vanhemmat "dumppasivat" meille lapsemme serkun vanhat vauvakamat ja mulla ei sitten ollut mitään sananvaltaa tai asiaa käydä ostoksilla vauvalle. Tämä kuopus oli nyt täysi yllätysraskaus - olimme jo hankkiutuneet eroon kaikista vauvatavaroista - joten nyt sain mahdollisuuden ostaa tälle vauvalle juuri sellaista jota itse haluan. Ehkäpä pelkään, että kun sitteri - joka on ostoslistan viimeinen tarvike - on ostettu ei ole enää tarvetta shoppailla vauvalle ja tämä ihana vaihe on ohi? Onneksi postauksestani ei yhtään paista läpi, että olen psykologi. =D -ap

Vierailija
5/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit tärkeimmän ominaisuuden: vauva tykkää olla sitterissä. Meillä lapsilla ainoastaan Baby björn on toiminut sen vuoksi, että sitteri painovoiman ansiosta hytkyy rauhoittavasti. Mökillä ja isonvanhemmilla on ollut lisäksi kaksi eri merkkistä käytettynä saatua sitteriä, ja niissä yksikään vauvoista ei ole viihtynyt. Lelukaari on minusta turha, kuopukselle ei missään vaiheessa edes otettu sitä esiin. Sitteriä on käytetty lähinnä aivan pikkuvauvavaiheessa, silloinkin verrattain vähän, oman ruokailun, suihkun tms. aikana. Vatsavaivaiselle esikoiselle oli helpotus, kun pystymmässä asennossa sitterissä olo helpotti. Vanhempina vauvat ovat alkaneet viihtyä lattialla ja sitteri ei ole ollut enää tarpeen. 

Vierailija
6/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä Carenan perussitteri?

Vierailija
7/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks se muka ole hyvä että saat ilmaiseksi kamoja vauvalle? Me saatiin brio sing rattaat, vaatteita, ryömintä matot sun muut ilmaiseksi sukulaisilta, sekä lahjaksi. Mitään ei tarvinnut itse etsiä ja ajatella. Plus tuli äitiyspakkaus. Jotain vaatteita ollaan itse ostettu kirppiksiltä ja alennusmyynneistä. Omat vanhat lelut ollaan säästetty ja annettu muksulle sitä mukaa kun hän on kasvanut. Millään merkeillä ja muodeilla ei ole meillä ollut mitään väliä, eikä tule edes olemaan.

Vierailija
8/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tokalla lapsella nyt tiny love 3 in 1 (rocker, sitter, napper jossain järjestyksessä). Ekan kohdalla oli ongelma jos koliikkilapsemme kerrankin nukahti sitteriin, ei olisi halunnut herättääkään, mutta ei uskaltanut istumaan jättää nukkumaankaan. Tuon saa täyteen makuuasentoon jolloin suojalaidat nousee ylös. Ollaan käytetty ihan päiväsänkynäkin, kun ei uskalla äitiyspakkauksen laatikkoon sohvalle pistää ettei taapero tiputa. Menee tasaiseksi,  lievään kenoon ja sitterimaiseen asentoon. Jaloilla saa etupään kohotettua refluksivauvalle sopivaksi. Tärinästä ei kummempia käyttökokemuksia saatu, mutta vauvalla ei olekaan koliikkia. Keinuu herkästi, pikku vauvan unen liikkeet saa keinumaan, mutta jalaksilla saa myös kiinteästi seisovaksi. 

Vilkkuvalossa on sellainen hitaasti vaihtuva vaihtoehto eli ei täysi disco. On kyllä lumonnut vastasyntyneestä lähtien, ja myös taaperon. Hiljaisin äänitaso on mukavan alhainen. Pimputus ja valo sammuvat itsestään joten ei voi unohtaa lasta jatkuvaan discoon.

Tätä vempelettä on tutut äidit kyselleet seuraavien lasten varalle kun ei enää tarvita. Yllättävän monikäyttöinen alle satasen laitteeksi ja myydään esim prismoissakin. Tutustu.

Vierailija
9/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele torista, itse juuri myin ylläolevan mainitun tiny love 3 in 1 sitterin torissa parilla kympillä.

Vierailija
10/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle on jo ostettuna leikkimatto, iso kasa leluja, vilttejä joku puolitusinaa, kahdet (tai oikeastaan neljät) eri vaunut, jne. eli kyllä tarvikkeita löytyy.

Meillä esikoinen vaati ihan parin kk ikäisestä jo paljon aktivointia - hänen luonteensa on nyt vanhempanakin pysynyt ennallaan eli tarvitsee paljon aktivointia eikä viihdy "vain" katselemassa. Sitterissä oli tyytyväinen vain jos oli lelukaari ja sai räpeltää leluja.

Unohdin tietysti vaatimuksissa mainita, että ne kankaat pitää saada pestyä, ne kantoremmit olisi hyvä olla ja oikeastaan itsestään selvyytenä pidän sitä vyötä.

Vierailija
11/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites turvaistuin? Meillä oli sitteri kavereilta lainassa, mutta sitä käytettiin ehkä kolme kertaa. Turvakaukalo hoiti meillä molemmat tarpeet.

Vierailija
12/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:33"]Eiks se muka ole hyvä että saat ilmaiseksi kamoja vauvalle? Me saatiin brio sing rattaat, vaatteita, ryömintä matot sun muut ilmaiseksi sukulaisilta, sekä lahjaksi. Mitään ei tarvinnut itse etsiä ja ajatella. Plus tuli äitiyspakkaus. Jotain vaatteita ollaan itse ostettu kirppiksiltä ja alennusmyynneistä. Omat vanhat lelut ollaan säästetty ja annettu muksulle sitä mukaa kun hän on kasvanut. Millään merkeillä ja muodeilla ei ole meillä ollut mitään väliä, eikä tule edes olemaan.

[/quote]

Ymmärrän ajatuksen siitä, että eihän sitä rahaa silloin niin paljon pala jos saa suurimman osan tavaroista muilta. Mutta jos on tottunut, kuten minä, itse valitsemaan aina mitä haluaa ja kun kuitenkin omalle lapselleni olisin itse halunnut päättää värit jne. koin että osa odotuksesta meni ihan harakoille kun en päässyt ostoksia tekemään. Se saattaa sitten tehdä minusta materialistin, mutta olkoot. Brändit eivät minulle ole tärkeitä vaan ostan sellaista joka a) on turvallista & löytyy arvosteluja ja b) näyttää hyvältä omaan silmään. -ap

Vierailija
13/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:45"]Mites turvaistuin? Meillä oli sitteri kavereilta lainassa, mutta sitä käytettiin ehkä kolme kertaa. Turvakaukalo hoiti meillä molemmat tarpeet.

[/quote]

Turvaistuimessahan ei suositella lasta pidettävän enempää kuin mitä on aivan pakko automatkoilla. On kuulemma liian "kippura" asento ja rasittaa lapsen selkää ja niskaa. Tämän luin ensiksi eräästä Amerikkalaisesta äitiyslehdestä ja kysäisin sitten sukulaiselta, joka on fyssari ammatiltaan ja hän vahvisti, että asia on juurikin näin. Kaukalossa kun lasta ei saa eri asentoihin, joten paikat rasittuvat ja jumittuvat helposti. -ap

Vierailija
14/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:45"]Mites turvaistuin? Meillä oli sitteri kavereilta lainassa, mutta sitä käytettiin ehkä kolme kertaa. Turvakaukalo hoiti meillä molemmat tarpeet.

[/quote]

Turvaistuimessahan ei suositella lasta pidettävän enempää kuin mitä on aivan pakko automatkoilla. On kuulemma liian "kippura" asento ja rasittaa lapsen selkää ja niskaa. Tämän luin ensiksi eräästä Amerikkalaisesta äitiyslehdestä ja kysäisin sitten sukulaiselta, joka on fyssari ammatiltaan ja hän vahvisti, että asia on juurikin näin. Kaukalossa kun lasta ei saa eri asentoihin, joten paikat rasittuvat ja jumittuvat helposti. -ap

[/quote]

Ehkä meillä ei sitten ollut tätä ongelmaa, kun lapsi ei ylipäätään tykännyt olla muualla kuin sylissä. Joskus nukkui päiväunia turvakaukalossa, koska alkukuukausina kärsi refluksista. Toisaalta tehtiin kyllä pitkiä automatkoja ja vauva viihtyi hyvin istuimessa.

Vierailija
15/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tiny love jossa makuullaan ollessa korkeat reunat, ns.kehtomalli. siinä on myös tärinätoiminto joka hyvä mahavaivaiselle. Pari lelua roikkuu ja saa musiikin ja vilkkuvalon. Väriltään valkoruskea, hinta n 90e.. huono puoli on että kantokahvat puuttuu.

Lisäksi meillä on(ilmaiseksi saatu) emma jossa on hyvä änkäillä kakkaa. Tätä säilytetään kodinhoitohuoneessa ja käytössä oikeastaan vain kun pesen käsiä tai käyn suihkussa.

Vierailija
16/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi kolmesta lapsesta on viihtynyt sitterissä. Siinä on nukuttu päiväunet, syöty ensimmäiset kiinteät annokset, siinä on keinuttu ja istumaan opiskeltu. Kolmas lapsi ei missään nimessä suostunut olemaan sitterissä. Viihtyi sylissä ja lattialla, mutta ei sitterissä. Terverakenteisia nuoria heistä kehittyi.

Olin muuten kerran sairaalassa lapsen kanssa, ja sinne tuotiin vauva, joka oli tippunut sitterin kankaan läpi lattialle ja saanut kallonmurtuman. Että ei varmaan kannata paljon nostella sitteriä niin, että vauva on kyydissä. Tarina ei kerro, kuinka vanhasta kapistuksesta oli kyse, oliko uusi vai joku vuosikymmeniä suvussa pyörinyt sukukalleus.

Vierailija
17/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta se Baby Björn. Jos maksat n 150 e saat käytettynäkin n. puolet kun myyt pois. Muut sitterit ei aja samaa asiaa. Jos vauvalla on esim refluksivaivaa tulee sitteristä tärkeä apuväline. Muutoinhan vauvojen ei tulisi olla missään sitterissä vaan makuullaan suht koht kovalla alustalla, ei siis edes vanhempien sängyssä. 

Jos murehdit sitterin lyhyttä käyttöikää , on stokkelta tullut uusi steps, sitteri/syöttötuolijärjestelmä, stokkella myös sitteri, joka menee sänkynä. 

Vierailija
18/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitteri täysin turha kapistus. 

Vierailija
19/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kunnollinen sitteri, vaikka baby björn, korkeampi hinta ei haittaa, kun saat suurimman osan ostohinnasta takaisin myydessä. Lelukaari kannattaa ostaa erikseen, ne maksavat n. 10€ tai annetaan niitä ilmaiseksikin vaikka facen kirppiksillä (katso oman asuinalueen ostetaan-myydään-annetaan -ryhmät).

Vierailija
20/41 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidit tuota reilun satasen hintaa liian kalliina..ton halppis Emman saa alle 40 euron,mutta koitahan nyt ymmärtää että jos lelukaarta Ym haluat,joudut ainaki sataseen varustautua..ellei sulle Sitte käytetty käy..mulla vihreä Fischer prise.jossa lelukaari jä värinä toiminto.maksoin jotain 95 muistaakseni ja nyt lähtee sukulaiselle kiertoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän