Uskomaton piirre kulttuurissamme: miksi ylipainoisia ei saa arvostella?
Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.
Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!
Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.
- Oma terveytesi ja itsetuntosi.
- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.
- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.
Kommentit (301)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:54"]
Ap kerropa mikä sinun oma ongelmasi on, että päästään sitten arvostelemaan sitä ihan porukalla! Maistat vähän omaa lääkettäsi.
Sun idea että pitäisi usuttaa vastuu ylipainosta yksilölle oli jotenkin kummallinen hyökkäys ihmisiä vastaan.
Pitäisikö siis syyttää sairaudestaan ihmisiä joilla on lihansyönnin takia suolistosyöpä? Tupakoitsijoita joilla keuhkosyöpä? Alkoholisteja joilla rasvamaksa tai maksakirroosi? Diabeetikkoja (II)? Urheilijoita, joilla nivelet on rikki? Ja entäs anorektikkoja, jotka eivät syö?
Miksi et syyllistä ja vastuuta näitä, miksi ainoastaan lihavat ovat tappolistallasi?
[/quote] Todellakin pitäisi vastuuttaa tupakoijat ja alkoholistit komplikaatioistaan, noita muita ei koska kyseessä sairaudet jotka eivät ole johtuneet tieten tahtoen epäterveellisistä elämäntavoista!
ap
[/quote] Entäs sitten jos kantaa geeneissään perinnöllistä sairautta, ja siitä huolimatta hankkii lapsen? Tokihan sitten lapsen sairauden hoito pitää kustantaa omasta pussista, kun tieten tahtoen menit lisääntymään? Jos katkaiset nilkkasi juoksulenkillä, muista hoidattaa yksityisellä, koska en minä halua maksaa urheiluhullujen vammoja verovaroista, ihan itse ovat vammoihinsa syyllisiä. Ja jumalauta auto-onnettomuuksien uhreja hoidetaan sairaaloissa VEROVAROIN, vaikka ihan itse sinne rattiin päättivät lähteä ( ja luultavasti vielä ajoivat väärin, kun tuli kolari). Jatkanko vielä, vai menikö perille? :-)
[/quote] Älä jatka, nolaat vain itsesi :) jälleen sinulla on järkevä analogia hukassa. Lapsen hankinta, urheilu tai autoilu eivät ole tahallista elämäntavoilla terveytensä sabotoimista.
ap
[/quote]
Voi kuule, samat sanat vain sinullekin. Onko pääsi mennyt sekaisin laihduttamiseen seottuasi, vai mistä kenkäsi puristaa? Onko sinusta tullut tai tulossa anorektikko? Muistan kun itselläni oli anoreksiaan taipuvaista ajattelua ja laihdutusvimma päällä niin ahdistuin lihavista ihmisistä. Ne ajat ovat jo kaukana takana ja nyt tajuan, miten sairasta sekin ajattelu oli.
Lihavuus voi olla ongelma, mutta se ei ratkea tällä tavalla kuin ap yrittää. Vai mitä olet ap puheillaai saanut nyt aikaiseksi? Vastaapa tähän, jos osaat.
[/quote]Jännä miten mammoja kiinnostaa ap henk.koht. tasolla mutta vastailenpa teidän iloksi. En ole anorektikko enkä sellaiseksi tulossakaan. BMI keikkuu alipainoisen ja normaalipainoisen rajalla.
Mitä olen tällä threadilla saanut aikaiseksi? Se on mahdotonta tietää mutta toivon että joku lihava intoutuisi ottamaan härkää sarvista ja tekemään tilalleen jotain ja lopettamaan tekosyihin tuudittautumisen. Ehkäpä joku myös intoutuisi pohtimaan miten yhteiskunnallis-poliittisella tasolla voitaisiin rohkaista ylipainoisia painonpudotukseen.
[/quote]
Etpäs siis osannut sanoa. Kai sä nyt osaat kertoa, millä mekanismilla tämä puhe auttaa, jos sen pitäisi auttaa? Mikä siinä on se millä sä autat? Kerro nyt? Esim. itse ajattelen tästä omasta viestistäni nyt, että tämän kysyminen sinulta auttaa sinua huomaamaan, että onkohan puheesi lähinnä omia pelkojasi peilaavaa vai onko siinä apua lihaville edes siteeksi.
Eli, mihin perustat puheesi tuoman avun?
[/quote]En ole väittänyt että kukaan lihava tekstini perusteella intoutuu laihduttamaan tai että täällä syntyisi asiallista keskustelua siitä miten ylipainoisia voitaisiin siihen kannustaa. Keskustelupalstan kävijöiden tason tietäen se olisi sitä paitsi varsin epätodennäköistä. Mutta aina sitä voi toivoa että jollakin voisi lamppu syttyä päässä ja unohtaa tekosyyt tästä lähtien!
ap
Ap ei ole vielä kommentoinut metsäläisyystaustakommenttiini mitään...
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:36"]
Olet ap jo aiheuttanut hämmennystä sanomalla ihmisiä läskeiksi ja ihmettelemällä miksi ihmisiä ei saa arvostella.
[/quote]
Aivan. Miksi läskejä ei saa arvostella? Mutta ap itse kärsii omasta laihuudestaan, koska siitä kommentoidaan. Mene ja tiedä. Siitä meillä on vain ap:n oma referointi, mikä nyt ei varsinaisesti ole mikään validi näyttö.Ap onkin varsinainen kaksoisstandardin mestari.
Btw ei ole ollut koskaan tarvetta sanoa kenellekään suoraan tai epäsuorasti henkilön painosta, koska asiahan ei minulle varsinaisesti kuulu ollenkaan. Ei yksilötasolla eikä yleisesti.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:26"]
Älkää käyttäkö sanoja väärin, rasismi on rotuun liittyvää syrjintää ja lihavat eivät ole mikään oma rotunsa, joten heidän "tuomitsemisessa" ei mistään rasismista ole kyse.
[/quote]
Ei muuten ole. Vai onko sellainen käsite tuttu kuin ikärasismi...? Mutta ymmärrän kyllä, että kalahti omaan nilkkaasi.
[/quote] Ikärasismikaan ei ole suositeltava termi. Sen sijaan ikäsyrjintä on hyvää suomen kieltä.
ap
[/quote]
No, syrjinnästä on sitten kysymys. Näyttäkö näin paremmalta?
[/quote] Kyllä vain. Oppia ikä kaikki!
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:45"]
[/quote]Joo se olikin ihan viihdyttävä kommentti muttei minulla siihen sen suurempaa sanottavaa ole, paitsi se että en ole metsäläinen eikä mahdollinen asumusmuotoni liity aiheeseen mitenkään. Öö? ;)
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:54"]
Ap kerropa mikä sinun oma ongelmasi on, että päästään sitten arvostelemaan sitä ihan porukalla! Maistat vähän omaa lääkettäsi.
Sun idea että pitäisi usuttaa vastuu ylipainosta yksilölle oli jotenkin kummallinen hyökkäys ihmisiä vastaan.
Pitäisikö siis syyttää sairaudestaan ihmisiä joilla on lihansyönnin takia suolistosyöpä? Tupakoitsijoita joilla keuhkosyöpä? Alkoholisteja joilla rasvamaksa tai maksakirroosi? Diabeetikkoja (II)? Urheilijoita, joilla nivelet on rikki? Ja entäs anorektikkoja, jotka eivät syö?
Miksi et syyllistä ja vastuuta näitä, miksi ainoastaan lihavat ovat tappolistallasi?
[/quote] Todellakin pitäisi vastuuttaa tupakoijat ja alkoholistit komplikaatioistaan, noita muita ei koska kyseessä sairaudet jotka eivät ole johtuneet tieten tahtoen epäterveellisistä elämäntavoista!
ap
[/quote] Entäs sitten jos kantaa geeneissään perinnöllistä sairautta, ja siitä huolimatta hankkii lapsen? Tokihan sitten lapsen sairauden hoito pitää kustantaa omasta pussista, kun tieten tahtoen menit lisääntymään? Jos katkaiset nilkkasi juoksulenkillä, muista hoidattaa yksityisellä, koska en minä halua maksaa urheiluhullujen vammoja verovaroista, ihan itse ovat vammoihinsa syyllisiä. Ja jumalauta auto-onnettomuuksien uhreja hoidetaan sairaaloissa VEROVAROIN, vaikka ihan itse sinne rattiin päättivät lähteä ( ja luultavasti vielä ajoivat väärin, kun tuli kolari). Jatkanko vielä, vai menikö perille? :-)
[/quote] Älä jatka, nolaat vain itsesi :) jälleen sinulla on järkevä analogia hukassa. Lapsen hankinta, urheilu tai autoilu eivät ole tahallista elämäntavoilla terveytensä sabotoimista.
ap
[/quote] Ihan samalla tavalla lapsen hankinta ja autoilu ovat elämäntavallisia valintoja, jopaenemmän kuin lihavuus, koska harva lihava on aktiivisesti päättänyt ryhtyä lihavaksi. Raskaaksi useimmiten hankkiudutaan tarkoituksella, joten ainoa joka tekee itsestään pellen ja jonka perustelut ontuvat, olet sinä itse :-)
En ole väittänyt että kukaan lihava tekstini perusteella intoutuu laihduttamaan tai että täällä syntyisi asiallista keskustelua siitä miten ylipainoisia voitaisiin siihen kannustaa. Keskustelupalstan kävijöiden tason tietäen se olisi sitä paitsi varsin epätodennäköistä. Mutta aina sitä voi toivoa että jollakin voisi lamppu syttyä päässä ja unohtaa tekosyyt tästä lähtien!
ap
Keskustelupalstan kävijöiden tason tietäen? Täällä on monentasoisia keskustelijoita, ellet ole pystynyt huomaamaan. Minusta näyttää nyt siltä, että oma keskustelusi taso on sellaista, ettei siitä pysty kukaan lihava minkäänlaista apua saamaan. Mutta ehkä en aivan kykene sitä arvioimaan, kun en ole itse lihava.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:47"]
Mutta ap itse kärsii omasta laihuudestaan, koska siitä kommentoidaan. [/quote]
Herrajjjumala, jos kärsii laihuudestaan, niin sille voi aina tehdä jotain! On tämä ap yksi tyhmä ja typerä otus, ei muuta voi sanoa. Hohhoijjaa potenssiin kymmenen.
Älkää käyttäkö sanoja väärin, rasismi on rotuun liittyvää syrjintää ja lihavat eivät ole mikään oma rotunsa, joten heidän "tuomitsemisessa" ei mistään rasismista ole kyse.
[/quote]
Ei muuten ole. Vai onko sellainen käsite tuttu kuin ikärasismi...? Mutta ymmärrän kyllä, että kalahti omaan nilkkaasi.
[/quote] Ikärasismikaan ei ole suositeltava termi. Sen sijaan ikäsyrjintä on hyvää suomen kieltä.
ap
[/quote]
ap
[/quote]
Hienoa. Eli sinulle keskeistä asioissa on se, miltä ne näyttävät. Ei se, mikä on ajatus, sisältö tai muu vastaava.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:50"]
[/quote]Joo se olikin ihan viihdyttävä kommentti muttei minulla siihen sen suurempaa sanottavaa ole, paitsi se että en ole metsäläinen eikä mahdollinen asumusmuotoni liity aiheeseen mitenkään. Öö? ;)
ap
[/quote]
Kyse olikin taustasta, ap. Mites siis mummosi, vaarisi, vanhempasi. No?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:52"]
Mutta ap itse kärsii omasta laihuudestaan, koska siitä kommentoidaan. [/quote]
Herrajjjumala, jos kärsii laihuudestaan, niin sille voi aina tehdä jotain! On tämä ap yksi tyhmä ja typerä otus, ei muuta voi sanoa. Hohhoijjaa potenssiin kymmenen.
[/quote]Enpä ole kertaakaan sanonut että kärsisin laihuudestani. Voi näistä asioista olla katsokaa kiinnostunut muutenkin vaikka ei olisi ns oma lehmä ojassa.
ap
Et todellakaan pysty kannustamaan ketään haukkumalla ja arvostelemalla.
Lihavien vastineet osoittavat, että ap on oikeassa. Valitettavasti osoittavat myös oikeaksi sen yleisen mielipiteen, että painoindeksi ja äly ovat kääntäen verrannollisia. Jatkakaa samaan tyyliin.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:52"]
[/quote]
ap
[/quote]
ap
[/quote]
Hienoa. Eli sinulle keskeistä asioissa on se, miltä ne näyttävät. Ei se, mikä on ajatus, sisältö tai muu vastaava.
[/quote] Öö, ei? Itse en edes kirjoittanut alkuperäistä kommenttia jossa sanamuotoa moitittiin vaikka toki virheen itse huomasinkin. Viesti ja ajatus ovat tärkeimpiä, ulkomuoto on plussaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:50"]
ap
[/quote]
Kyse olikin taustasta, ap. Mites siis mummosi, vaarisi, vanhempasi. No?
[/quote] Ihan normaaleissa kaupunki- ja esikaupunkiasunnoissa ovat asuneet ja asuvat. Vieläkään näkemättä miten tämä asiaan liittyy ;)
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:55"]
Lihavien vastineet osoittavat, että ap on oikeassa. Valitettavasti osoittavat myös oikeaksi sen yleisen mielipiteen, että painoindeksi ja äly ovat kääntäen verrannollisia. Jatkakaa samaan tyyliin.
[/quote]
Täällä vastineita kirjoittaa moni normaalipainoinen. Liian haastavaa huomata?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:20"]Ei toki olekaan mitään syytä moittia toisten ulkonäköä päin naamaa. Vaan on PALJON syitä miksi lihavuusilmiöstä pitäisi voida keskustella realistisesti. Ei usein näytä esim. tällä palstalla onnistuvan.
ap
[/quote] Miksi sinulla ap on niin valtava tarve keskustella tästä aiheesta? Kyllä ylipainon haitoista ja kansan lihomisesta, nuorten liian vähäisestä liikunnasta jne keskustellaan ihan jatkuvasti lehdissä, televisiossa ym medioissa. Ja netin keskustelupalstat ovat täynnä kaltaisiasi länkyttäjiä, jotka verhoavat länkytyksensä useimmiten suureen huoleen meidän lihavien terveydestä, kun todellinen syy on päästä kiillottamaan omaa sädekehää ja pätemään normaalipainoisuudellaan, koulukiusaajatyyliin, vai mitä? Anteeksi siis kamalasti ap, kun minä lihava nainen kuljen kadulla ja rumuuteni pilaa päiväsi. Vai pilaako? Vai olisiko niin, että sinä ja kaltaisesi tarvitsevat meitä lihavia, koska ketäs kohtaan sitten tuntisitte ylemmyyttä? Me lihavat sentään olemme virallisestikin hyväksytty sylkykuppi, toisi kuin vaikka vammaiset, sairaat ja tummaihoiset. Lihava ihminen on nykypäivän neekeri :-) .
[/quote] Ai miksikö haluan aiheesta keskustella.. Siksi että minua ottaa päähän tekopyhyys ja typeryys. Sellainen joka saa lihavan ihmisen syyttämään lihavuudestaan elintarviketeollisuutta tai suuria luita. Ja vielä esittämään että ylipainoisuus on terveydenkin kannalta ok ja että terveysasiasta huolestuneet ovat fasisteja tai muuta. On totta ettei yksilötasolla minua kiinnosta valtavasti kunkin lihavan terveys mutta yhteiskunnallisella tasolla se kyllä kiinnostaa. Myös siitä syystä että verorahoistamme näiden "in denial" -ihmisten hoitoja kustannetaan.
On sairasta ja hyvin kuvaavaa, että vertaat itseäsi "syrjittynä" "vammaisiin, sairaisiin ja tummaihoisiin". Nämä jälkimmäiset eivät ole itse hankittuja ominaisuuksia (eivätkä muutenkaan missään määrin tuomittavia).
ap
[/quote] Huomasitko ap kaiken kohkaamisesi keskellä hymiötä viimeisen lauseeni perässä? Valitettavasti sinä itse olet tuonut esiin typeryyttä ja tekopyhyyttä omilla kirjoituksillasi, kun et oikein tunnu osaavan itsekään päättää kiusaako sinua lihavien ulkonäkö vai ne terveydelliset syyt. Ja mistäs lähtien sinä tiedät mitä minä lihavuudestani syytän, joten älä viitsi tehdä omia oletuksiasi aiheesta ja noita typeriä miljoonaan kertaan luettuja yleistyksiä ( tuota raskaat luut -perustelua kukaan ei ole varmaan käyttänyt 70- luvun jälkeen)...
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:16"]Kyllähän mediassakin laihuuden kauhistelu on hyväksyttävämpää, kuin lihavuuden. Vai kumpia otsikoita näkyy lehdissä enemmän: "Onko tämä tähti jo liian laiha?", "Katso kuvat riutuneesta julkkiksesta!" vs "Onko tämä tähti jo liian lihava?" "Katso kuvat paisuneesta julkkisesta!"? Niinpä.
Lisäksi lihava saa olla tyytyväinen ulkonäköönsä, hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Hoikka itseensä tyytyväinen leimataan heti leuhkaksi.
[/quote] Kylläpä täytyy sanoa, että sinä se tosiaan osaat lukea lehdistä vain omaa agendaasi tukevat artikkelit.. Juu, kauhistellaanhan niitä anorektisen laihoja tähtiä roskalehdissä. Se on väärin, koska siinä haukutaan ihmistä jolla on syömishäiriö. Mutta kyllä niissä ihan samoissa lehdissä kauhistellaan tähtiä, jotka ovat lihoneet. Osansa ovat saaneet muistaakseni mm Kirstie Alley, Jennifer Love-Hewitt, Lady Gaga, ym ym...
[/quote]
Toki käsitellään, mutta sävyero on huomattava laihuuden ja lihavuuden käsittelyn välillä. Muutama esimerkki:
Hui, Twilight-tähden riutunut olemus järkyttää - kuin luuranko!
http://www.voice.fi/viihde/hui-twilight-tahden-riutunut-olemus-jarkyttaa-kuin-luuranko/2/59550
Lady Gagan paino karkasi reilusti ylöspäin
http://www.iltalehti.fi/viihde/2012092016099296_vi.shtml
Jojopainosta kärsivä Kirstie Alley kuvattiin taas tuhtina
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288335559741.html
Onko LeAnn Rimes jo sairaalloisen laiha?
http://www.stara.fi/2011/05/31/leann-rimes-sairaalloisen-laiha/
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:20"]Ei toki olekaan mitään syytä moittia toisten ulkonäköä päin naamaa. Vaan on PALJON syitä miksi lihavuusilmiöstä pitäisi voida keskustella realistisesti. Ei usein näytä esim. tällä palstalla onnistuvan.
ap
[/quote] Miksi sinulla ap on niin valtava tarve keskustella tästä aiheesta? Kyllä ylipainon haitoista ja kansan lihomisesta, nuorten liian vähäisestä liikunnasta jne keskustellaan ihan jatkuvasti lehdissä, televisiossa ym medioissa. Ja netin keskustelupalstat ovat täynnä kaltaisiasi länkyttäjiä, jotka verhoavat länkytyksensä useimmiten suureen huoleen meidän lihavien terveydestä, kun todellinen syy on päästä kiillottamaan omaa sädekehää ja pätemään normaalipainoisuudellaan, koulukiusaajatyyliin, vai mitä? Anteeksi siis kamalasti ap, kun minä lihava nainen kuljen kadulla ja rumuuteni pilaa päiväsi. Vai pilaako? Vai olisiko niin, että sinä ja kaltaisesi tarvitsevat meitä lihavia, koska ketäs kohtaan sitten tuntisitte ylemmyyttä? Me lihavat sentään olemme virallisestikin hyväksytty sylkykuppi, toisi kuin vaikka vammaiset, sairaat ja tummaihoiset. Lihava ihminen on nykypäivän neekeri :-) .
[/quote] Ai miksikö haluan aiheesta keskustella.. Siksi että minua ottaa päähän tekopyhyys ja typeryys. Sellainen joka saa lihavan ihmisen syyttämään lihavuudestaan elintarviketeollisuutta tai suuria luita. Ja vielä esittämään että ylipainoisuus on terveydenkin kannalta ok ja että terveysasiasta huolestuneet ovat fasisteja tai muuta. On totta ettei yksilötasolla minua kiinnosta valtavasti kunkin lihavan terveys mutta yhteiskunnallisella tasolla se kyllä kiinnostaa. Myös siitä syystä että verorahoistamme näiden "in denial" -ihmisten hoitoja kustannetaan.
On sairasta ja hyvin kuvaavaa, että vertaat itseäsi "syrjittynä" "vammaisiin, sairaisiin ja tummaihoisiin". Nämä jälkimmäiset eivät ole itse hankittuja ominaisuuksia (eivätkä muutenkaan missään määrin tuomittavia).
ap
[/quote] Huomasitko ap kaiken kohkaamisesi keskellä hymiötä viimeisen lauseeni perässä? Valitettavasti sinä itse olet tuonut esiin typeryyttä ja tekopyhyyttä omilla kirjoituksillasi, kun et oikein tunnu osaavan itsekään päättää kiusaako sinua lihavien ulkonäkö vai ne terveydelliset syyt. Ja mistäs lähtien sinä tiedät mitä minä lihavuudestani syytän, joten älä viitsi tehdä omia oletuksiasi aiheesta ja noita typeriä miljoonaan kertaan luettuja yleistyksiä ( tuota raskaat luut -perustelua kukaan ei ole varmaan käyttänyt 70- luvun jälkeen)...
[/quote] Henkilökohtaisesti kyllä ottaa pattiin myös lihavien ulkonäkö ja säälittää näiden puolisot ja ihmiset ympärillä muutenkin ellei niillä satu olemaan lihavuusfetissiä. Mutta ihan asiallisesti pohtien ja keskustellen tärkeitä kysymyksiä ovat terveys ja rasite "hyvinvointi"yhteiskunnallemme.
Huomasin toki hymiösi, muttei se silti poistanut tekstisi epäloogista analogiaa.
ap
Miksi pitäisi arvostella?
Mitä pahaa ainoakaan ylipainoinen on sinulle tehnyt?