Apuja/neuvoja 2v 3kk kuivaksi oppimiseen?
Mun äiti painostaa jatkuvalla syötöllä että PITÄIS osata jo potalle tehdä pissat... Kyllä alan itsekin olla sitä mieltä että harjotella pitäis mutta tuntuu että en osaa. Äitini neuvoi että ottaa päiväksi vaipat kokonaan pois, että antaa pissata housuihin ja olla märissä housuissa. Eilen oli ensimmäinen harjoituspäivä ja mun tekisi vaan mieli itkeä.
Otin siis vaipan aamulla pois, selitin että äiti otti vaipan pois, jos sulla tulee pissahätä niin tässä on potta johon tehdään pissat. Meillä oli baby born siinä vieressä jolle annettiin vettä ja oho, pissa tuli pottaan, ja RAAAAIKUVAT aplodit babylle kuinka hienosti teki pissat. Tyttöni (Maija) nauroi ja taputti mukana. Born sai rusinan kun teki niin hienot pissat pottaan.
Maija alkoi kärttämään rusinaa ja selitin että pissat pottaan, sitten Maijakin saa rusinan. Kävi potalla istumassa mutta mitään ei tullut mutta annoin kuitenkin rusinan kun niin hienosti kokeili pottaa. N. kymmenet pissat tuli sen aamupäivän aikana lattialle, hän ei oikein edes huomaa että pissa tulee, saattaa siis juosta ja pissata samaan aikaan ja pissaa on joka paikassa. Lopulta pissaaminen alkoi kirveltämään jalkoja ja lapsi alkoi huutamaan aina pissan tullessa. (Tässä vaiheessa revin jo hiuksia päästä mopatessani pissoja lattialta ja yrittämällä selittää lapselle että kun pissa tulee niin potalle) Toinen huutaa lattialla että pipiiiiii kun pissa kirveltää jalkoja. Pesulle ja taas puhtaat housut jalkaan. Pyykkikoneellinen oli jo täynnä.
Sanoin vähän väliä että mennäänpäs potalle istumaan ja lukemaan kirjaa / laulamaan / loruilemaan, niin vastaus oli aina napakka ei. Ei. Ei.
Lopulta sain hänet istumaan potalle (ilman niitä housuja kun siinäkin taistonsa että hän haluaisi pitää housut / vaipan jalassa kun istuu potalle) katsomaan teletappeja ja sinne tuli kuin tulikin hänen elämänsä ensimmäiset pissat!! Tanssittiin ja iloittiin ja taputettiin miten hienot pissat Maija teki pottaan. Ja sai kaksi rusinaa.
Sitten alkoikin olla jo päiväuniaika joten laitoin vaipan. Ja en enää loppupäivänä ehtinytkään harjoittelemaan kun lähdettiin ulos päiväunien jälkeen ja tultiin kotiin vasta kuuden jälkeen illalla. Kävi kyllä potalla istumassa ennen iltapalaa mutta pissaa ei tullut. Luettiin siis potalla kirjaa.
Nyt kaipaisin siis tähän uuteen päivään jotain vinkkiä. Lapsi ei vielä puhu kuin pari sanaa, ei siis millään tavalla ilmoita pissasta tai kakasta, kakkahädän kyllä tunnistaa itse ja menee aina sohvan taakse / muualle piiloon kyykkimään. Tähän saakka en ole ainakaan itse ehtinyt siihen reagoimaan, pitäis varmaan tarkemmin seurailla merkkejä.
Menetin siis yöunenikin tämän asian takia kun heräsin kello 3 ja mietin mitä teen väärin jne. ja onko lapsi sitten kuitenkin liian pieni. Ja äitini kärsivä ääni päässäni soiden; "Kyllä nyt jo PITÄISI osata...ei jeij, kohta jo 2,5-vuotias... oi voi..."
Kommentit (35)
Oletko koittanut näyttää mallia? Tarkoitan että ota lapsi mukaan vessaan kun käyt itse pissillä. Lirisytä kunnolla ja sano että nyt äidille tuli pissi, kokeilehan tulisiko sinullekin.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 06:22"]
Meillä 2v menee ihan kiltisti potalle istumaan, mutta tuurissa on jos sinne jotain tulee, ollaan kanssa yritetty selittää että pitäisi kakata ja pissata, mutta ei vaan jotenkin ymmärrä.
[/quote]
Vaihda kertakäyttöiset vaipat kestovaippoihin, eivät ole niin mukavia märkinä. Samat vinkit muuten kuin tuossa pari vastausta ylempänä. Eli jätä vaipat kotona kylmästi vaan pois - laita kuitenkin housut jalkaan ja kun pissa tulee älä kiirehdi vaihtamisen kanssa. Anna lapsen tuntea kuinka epämukavat märät vaatteet on.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 07:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 06:44"]Mä istutin jo alle vuoden ikäistä potalla ja tässä kiitos, täysin kuiva reippaasti alle 2-vuotias! :) Tsempit sinne!
[/quote]
Ihanaa pätemistä <3 Kiva, että teillä on nuo pottajutut onnistunut. Itsekin olen istuttanut lasta 8kk iästä säännöllisesti potalla ja nyt 2veenä ei vieläkään ole kuiva. Satunnaiset pisut tuli 1,5 iässä pottaan, nyt jopa pidättelee niitä siellä potalla, että voi tehdä sit siihen vaippaan. Eikä ole väliä miten pitkään siinä potalla istutaaan.
Lapset on yksilöitä, toiset kypsyy noihin vessahommiin aikaisemmin kuin toiset. Kaikki ne kuitenkin oppii aikanaan :)
[/quote]
Näin juuri! Vaatii työtä, mutta näin lapsi oppii. Kunhan muistatte että vahingoista ei saa torua vaan opastaa käymään ensi kerralla potalla.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 06:33"]
Me näin huhti-toukokuussa pidettiin vielä vaipat ja harjoteltiin potalla käyntiä. Laitoin pojan vähintään parin tunnin välein potalle istumaan. Välillä tuli pissa välillä ei. Sitten kesäkuussa kun tuli lämmintä vaipat pois kotona ja lähipuistossa ja edelleen vein tasasin väliajoin potalle tai puska pissalle. Ekat pariviikkoa sai ulkoakin tulla aina sisälle vaihtamaan kuivaa päälle ja sisällä jatkuvasti pestä lattioita. Pikku hiljaa oppi itse menemään potalle tai kertomaan jos hätä. :)
[/quote]
Mitä h**vettiä? Enpä ole hullumpaa taas kuullut. Joo ehkä jos sinne potalle pakotetaan ja vahingoista torutaan, mutta on kyllä vaikea uskoa että muuten lapsen mielenterveys vahingoittuisi potattamisesta. =D
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 07:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 06:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 06:44"]
Mä istutin jo alle vuoden ikäistä potalla ja tässä kiitos, täysin kuiva reippaasti alle 2-vuotias! :) Tsempit sinne!
[/quote]on joo tosi rohkaisevaa talle aidille! Meilla tytto joka oli YO- kuiva alle 2v. Meilla myos poika, Jolla paiva vaipat lahemmas 3v. Lapsia 4, kaikki yksiloita.
[/quote]
Lapsen painostaminen liian varhain potalle voi aiheuttaa myöh. elämässä henkisiä ongelmia, joten antakaa niiden lasten oppia omaan tahtiinsa. Koulun alkaessa kaikki ovat oppineet.
[/quote]
Niin mäkin toimin omieni kanssa. 3 lasta oppivat kaikki viimeistään 1.5v kuiviksi. Mun neuvoilla myös kaverien ja sukulaisten lapset on oppineet alle 2v kuiviksi. Tietty yökastelu on asia erikseen, koska siinä ei ole kyse taidosta vaan hormoneista.
Hölmöä että onnistumisia alapeukutetaan. Siinä kuulkaas on säästynyt pitkä penni kun ei ole tarvinnut ostaa vaippoja 1v synttäreiden jälkeen kellekään enää kuin yksittäisiä paketteja. Kun saa edes osan pissoista osumaan pottaan säästää selvää rahaa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 06:44"]
Mä istutin jo alle vuoden ikäistä potalla ja tässä kiitos, täysin kuiva reippaasti alle 2-vuotias! :) Tsempit sinne!
[/quote]
Hyvä veikkaus, on ehkä siksikin äreä että pissa painaa rakossa. Ei vaan ymmärrä mistä se tunne johtuu.
Voitte silti käydä potalla aina heti ruokailun jälkeen. Kokeilepas.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 08:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 08:00"]
Potalla kannattaa käydä aina nukkumisen ja ruokailun jälkeen, jolloin pissaaminen on todennäköisintä.
[/quote]
Lapsi on tosi äreä aina herätessään joten pottailu ei tuu kyllä mieleenkään heti heräämisen jälkeen. Saattaa siis itkeskellä puolikin tuntia sylissä herättyään :(
ap
[/quote]
Anna ajan kulua ja älä stressaa. Lapsesi oppii, kun on siihen valmis. Meillä esikoinen oppi kuivaksi jo ennen 2v ikää. Kuopus nyt 2,5v ja vasta harjoittelemme ilman vaippaa olemista. On tehnyt pissoja pottaan jo reilu 1v ikäisestä ja välillä tullut pissat, välillä ei.
Nyt sitten otin vaipan pois. Totesin lapselle, että on iso jo ja ei tarvitse vaippaa. Ensin itki ja hätääntyi. Sitten sanoin, että mennään hakemaan kaapista pikkuhousut. Tälläiset, jotka meillä kaikilla on. Näytin omiani, siskon ja isän.
Sai valita kaapista mieleiset pikkuhousut. Kävimme lisäksi yhdessä ostamassa ison kasan lisää ja lapsi sai itse ne valita. Ja yllätys oli suuri; ei yksiäkään pissavahinkoja koko päivänä. En kuitenkaan elätä toiveita, että näin helposti kerralla kuivaksi oppisi. Jos kesän aikana, niin olisi hyvä :)
Ja mikä erikoisinta, lapsi haluaa käydä pytyllä pissalla. Ei tykkää oikein enää potasta :)
Mutta vinkkinä tytön kuivaksi opettamiseen: Laita lapselle pikkuhousut ja tiukat puuvillaiset legginsit siihen päälle. Kun pissa tulee housuihin, ei lirise lahkeesta lattioille. Pyykkiä tosin tulee enemmän, mutta sinun ei tarvitse luututa koko ajan lattioita.
Tsemmpiä :)
Mitähän minä tein väärin, kun aloin käyttää lasta potalla, kun tämä oppi istumaan ja silti hän oppi kuivaksi vasta yli kolmevuotiaana? Lapsi myös kävi kanssani samaan vessassa. Myös päiväkodissa käytettiin lapsia joka välissä potalla. Oppi tosin saman tien yö- ja päiväkuivaksi.
Joten kertokaa, miten olisin voinut nopeuttaa kuivaksi oppimista?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 08:40"]
Vinkki seuraavan lapsen kohdalle: aloita aiemmin.
Hedelmällisin ikä aloittaa potallakäyminen on kun lapsi oppii kävelemään. Silloin on oman kokemukseni mukaan helpointa opettaa lapsi itse käymään potalla. Sitä ennen pottaan pitää totuttaa jo kun lapsi osaa istua kunnolla. Potalla käydään heti kun lapsi herää yöunilta ja päiväunilta, sekä aina aterioinnin jälkeen välittömästi.
Kun pissa osuu pottaan kehutaan lapsi maasta taivaaseen. Jos pissaa ei pottaan tule, ei missään nimessä tehdä siitä mitään numeroa hyvässä tai pahassa - todetaan vaan: "Oho ei tullu pissaa".
Näin toimitaan pienen lapsen kanssa.
Isomman lapsen osalta pottaan siirtyminen onkin hankalaa. Joissain tapauksissa kannattaa jättää potta kokonaan väliin ja ostaa WC- pytyn supistin.
2,5v lasta on vaikea enää opettaa potalla ihan noin vain, mutta voit kokeilla lahjomista. Jokaisesta pottaan tulleesta pissasta saa tarran tai jotain muuta kivaa. Tämä on varmaan eniten käytetty apu tuossa vaiheessa. Valitettavasti vaan kaikki lapset eivät ole lahjottavissa ja kun he ovat 2,5v saaneet pissiä missä vaan ja milloin vaan on vaippa niin mukava ettei siitä huvita luopua.
Jos tarrasysteemi ei toimi, ehdotan siirtymistä kestovaippoihin ja kotona ihan vain kylmästi jättämään vaipan pois housuista. Kun pissa housuihin tulee, älä säntää ottamaan märkiä housuja saman tien pois vaan hidastele hieman. Anna lapsen tuntea miten epämukavat märät vaatteet on. Älä toru lasta vaan opasta käymään seuraavalla kerralla potalla. Huolehdi että potta löytyy aina siitä huoneesta missä lapsi kulloinkin on, jotta siihen kesken leikinkin ehtisi.
Nyrkkisääntönä on näin: Opasta mutta älä toru koskaan vaan kehu onnistumisista.
Onnea matkaan! Kyllä se siitä kesän loppuun mennessä jo onnistuu, vaikka mun mielestä olettekin vuoden verran myöhässä.
[/quote]
Samaa mieltä tästä! Järjetöntä pitää lapsia vaipoissa vuosikausia eikä edes yrittää pottailua.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:07"]
Olen yrittänyt säästää vaivaa joten tyttö on käynyt 3 kk ikäisestä lavuaarissa pissalla ja sittemmin potalla kun oppi istumaan. Ei viedä erikseen vaan vaipanvaihdon yhteydessä pissitetään. Nyt jo tulee puolet pottaan vaikka on alle vuoden. On helpompaa kun aloittaa ajoissa eikä tee asiasta numeroa.
[/quote]
Nimenomaan! Ja huomatkaa, mammat, että potalla/lavuaarilla käyttämisellä on muitakin tavoitteita kuin kuivana oleminen. Useimmiten potattaminen tarkoittaa täysin eri asiaa kuin kuivaksi oppiminen. Silti pissaaminen/kakkaaminen muualle kuin vaippaan on se oletus, johon lasta ohjataan jo hyvin pienestä alkaen.
Lapsi oppii kun on siihen kypsä, aivan turhaa tuo että vuoden verran pitää juoksuttaa potalla kun lapsi ei kuitenkaan vielä itse käy ja pysy kuivana, ilman että aikuinen hoitaa. Ei se vessassakäynti mitään rakettitiedettä ole ja kaikilla lapsilla tulee se vaihe, jolloin haluaa olla mieluummin ilman vaippaa. Tsemppiä! Tällä menetelmällä meillä kuivana 2v8kk, 1v5kk, 2v3kk. Kuopus 2v1kk ja täysin vaipoissa, ei merkkiäkään vielä että tahtois pöntölle.
Perusasioista, kuten syömisestä, kakkaamisesta ja pissaamisesta ei kannata tehdä numeroa.
Kesä on loistava aika opetella olemaan ilman vaippaa. Mä ajoitin tuolloin parivuotiaan muksun vaipattomuusharjoittelun kevääseen ja kesän aikana taito sitten jo olikin saavutettu. Ei tietty kaikki opi niin helposti ja nopeasti, mutta pyykkiä ja siivousta tulee niin paljon vähemmän kesäaikaan kuin talvella, kun on haalarit ja kaikki päällä.
Tsemppiä harjoitteluun!
Minulla 2 v 9 kk vanha tyttö, jonka kanssa potalle meno alkoi sujua vasta muutama kuukausi sitten niin että suostui tekemään sinne jotain. Tekee sinne nyt useimmiten kakan ja pissejäkin aina kun muistaa ja viitsii. Välillä olen muistuttanut enemmän ja välillä annan itse päättää meneekö vai ei.
Meillä siis käytössä tällä hetkellä housuvaipat. Siirryttiin teippivaipoista niihin käytännöllisyyden takia. Lapsi voi itse riisua ja pukea ne kuin pikkuhousut, mutta minun ei tarvitse stressata, jos tekee housuvaippaan osan pisseistä. Voisit hankkia sellaisia ja kertoa, että ne on vähän kuin pikkuhousut. Jos pissittää/kakattaa niin potalle.
Voisit tilata netistä muutamat harkkahousut, joita myös voisitte kokeilla silloin kun jaksatte. Ne pitävät pienen hetken pissiä, jos tulee vahinko esim. juostessa. Ne pitää kuitenkin vaihtaa heti. Jos tuntuu, että pissii vaan housuunsa, niin siirrytte loppupäiväksi housuvaippoihin. Menee potalle jos menee.
Miksi jotkut ajattelevat, että kaikki oppivat kerralla täysin kuivaksi? Monille "kuivillekin" sattuu välillä vahinkoja. Ei sellainen lapsi ole mielestäni silloin vielä täysin kuiva. Turhaa kehua ennen aikojaan.
Meidän poika 2 v 6kk ei näyttänyt mitään merkkejä, että haluaisi vaipoista eroon. Pakko oli, koska 2v 9kk oli hoitoon meno edessä ja paikka oli pieni yksityinen pk, jossa ei saanut olla enää vaippaa. Näin jälkikäteen, oikein hyvä niin.
Eli siis kun tuli kesä, rullattin matot pois, sohvat päällystettiin isoilla roskasäkeillä ja lakanoilla. Potta olohuoneeseen ja pojalta alapää ihan paljaaksi, mutten hän ei hoksannut, ettei jalassa ole vaippaa. Ja sit tarrapalkintoja. Homma takkusi monta viikkoa, mutta yhtäkkiä poika vain hoksas ja alkoi sujua.
Vinkki seuraavan lapsen kohdalle: aloita aiemmin.
Hedelmällisin ikä aloittaa potallakäyminen on kun lapsi oppii kävelemään. Silloin on oman kokemukseni mukaan helpointa opettaa lapsi itse käymään potalla. Sitä ennen pottaan pitää totuttaa jo kun lapsi osaa istua kunnolla. Potalla käydään heti kun lapsi herää yöunilta ja päiväunilta, sekä aina aterioinnin jälkeen välittömästi.
Kun pissa osuu pottaan kehutaan lapsi maasta taivaaseen. Jos pissaa ei pottaan tule, ei missään nimessä tehdä siitä mitään numeroa hyvässä tai pahassa - todetaan vaan: "Oho ei tullu pissaa".
Näin toimitaan pienen lapsen kanssa.
Isomman lapsen osalta pottaan siirtyminen onkin hankalaa. Joissain tapauksissa kannattaa jättää potta kokonaan väliin ja ostaa WC- pytyn supistin.
2,5v lasta on vaikea enää opettaa potalla ihan noin vain, mutta voit kokeilla lahjomista. Jokaisesta pottaan tulleesta pissasta saa tarran tai jotain muuta kivaa. Tämä on varmaan eniten käytetty apu tuossa vaiheessa. Valitettavasti vaan kaikki lapset eivät ole lahjottavissa ja kun he ovat 2,5v saaneet pissiä missä vaan ja milloin vaan on vaippa niin mukava ettei siitä huvita luopua.
Jos tarrasysteemi ei toimi, ehdotan siirtymistä kestovaippoihin ja kotona ihan vain kylmästi jättämään vaipan pois housuista. Kun pissa housuihin tulee, älä säntää ottamaan märkiä housuja saman tien pois vaan hidastele hieman. Anna lapsen tuntea miten epämukavat märät vaatteet on. Älä toru lasta vaan opasta käymään seuraavalla kerralla potalla. Huolehdi että potta löytyy aina siitä huoneesta missä lapsi kulloinkin on, jotta siihen kesken leikinkin ehtisi.
Nyrkkisääntönä on näin: Opasta mutta älä toru koskaan vaan kehu onnistumisista.
Onnea matkaan! Kyllä se siitä kesän loppuun mennessä jo onnistuu, vaikka mun mielestä olettekin vuoden verran myöhässä.