Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentaa, en pääse inssiä läpi millään. Apua kehiin!

toivotonko tapaus
09.12.2020 |

Olen aivan epätoivoinen enää tämän suhteen. Olen itkenyt ja yrittänyt, tehnyt parhaani. Kynnys mennä kokeisiin kasvaa koko ajan ja kyky luottaa itseensä pienenee. Kokeen alku menee kädet ja jalat täristen jännityksestä joka ikinen kerta. Kertokaa nyt etten ole ainoa tilanteessani ja kuinka tästä nyt selviää? En tietenkään halua luovuttaa mutta raskaaksi käy.

Autokoulussa pakolliset ajotunnit ovat sujuneet hyvin ja olen ajanut ekstraakin hieman. Teoriat olen päässyt ensimmäisellä läpi.

Ajo-opettaja ihmettelee myös miksi en pääse läpi kokeita, sillä tunnit hänen kanssaan sujuu mainiosti ja on nähnyt kehitykseni suunnan.
Omaan kuulema oikein hyvät taidot ajatellen inssin vaatimuksia.
Uskoin myös vahvasti omiin taitoihini ennen kokeita. Myös tutvojen antamissa arvioinneissa on mainittu aina hyvästä tietämyksestäni liikennesääntöihin, ajotaitoihin ja ennakointiin. Eli en kaiketi myöskään ole mikään tunari joka ei osaa asioita, mutta inssistä tulee aina hylky jonkun hyvin pienen huolimattomuusvirheen takia jota en itse edes ajon aikana tajua.

Toisinaan tuntuu, että syitä hylsyille on keksitty tahallaan, kuten en osannut ratin takaa sanoa metrinääräisesti tilavuutta renkaan ja katukiveyksen välillä ja sain hylyn perusteena, että tulisi tietää auton mittasuhteet paremmin tms.

Nyt lähden yrittämään viidettä kertaa inssiä sillä edellinen koe tuli hylkynä, kun en tutvon mielestä katsonut yhden kaistanvaihdon aikana tarpeaksi päätä. Mistään muusta ei tullut mainintaa vaan kehuja. Kyseessä ainoa "virhe" jota en itse edes tiennyt jättäneeni tekemättä.

Kaikki tuntuu ihan kusetuksen maulta ja nuo kehut osaamisestani ei tunnu mitenkään enää missään, kun kerta edes pääse läpi inssejä. Jos olisin aivan tunari niin eikö tuota ajo-opettajakin jo mainitsisi minun olevan toivoton tapaus? Ai että ottaa itsetunnon päälle.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen pään nyt on vaan käännyttävä kaistaa vaihtaessa, ja kunnolla. Sinne äkkiä jää joku kuolleeseen kulmaan ihan normiliikenteessä. Inssissä tuota kannattaa oikein liioitella.

Tosi asia on juuri näin kuten kerrot, mutta ei tässä trafi taida muistaa sitä kuinka pienet ajotuntimäärät näillä kokeen suorittajilla on. Miten ihmeessä voidaan edes vaatia täydellistä suoritusta tuossa vaiheessa? Väitän että keskiverto autoilija ei kykene jokaisella kerralla tien päällä ollessaan skarppaamaan jokaista rasahdusta ja tilannetta. Kaikille meille käy joskus huolimattomuusvirheitä, jotka voivat olla tappavia mutta myös äärimäisen inhimillisiä.

On hyvä kun ovat tarkkoja, mutta kyllä pitäisi pakollisia ajotuntimääriä olla lisää tai vähän höllätä vaatimuksisda eikä kyykyttää mahdottomia kokemattomalta autoilijalta.

Olen samaa mieltä että "pakollisia ajotuntimääriä pitäisi olla lisää" mutta kun niitä on karsittu siitä syystä etteivät kaikki niitä tarvitse. Esimerkkinä sulla on mopokortti alla ja oot ajanut mopoautoa liikenteessä jo pari vuotta. Tuossa tapauksessa sulla on jo liikenteestä niin paljon kokemusta että vähittäistunnit riittävät.

Sen sijaan ensikertalaiselle vähimmäistunnit eivät riitä, mutta tästä pitäisi tiedottaa enemmän.

Vierailija
42/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan ne tunnit karsittu minimiin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene treffeille ensimmäisen kanssa joka suostuu ja anna. Varmasti pääset läpi. 

Vierailija
44/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vielä onnistuu vaikka paskalta tuntuukin nyt. Osaat varmasti ja kun läpi pääset niin ahkeraa opettelua sitten tienpäällä.

Vierailija
45/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee! Usko itseesi. Älä kuitenkaan nyt jää ajattelemaan niin, että aikaisemmat olisivat olleet "tekemällä tehtyjä" virheitä, vaan koita ottaa opiksesi niistä.

Ajoin itse juuri kaksi viikkoa sitten inssin (pääsin ekalla) ja mullakin jalat tärräsi jännityksestä aivan hirveästi. Mie vain annoin täristä, enkä miettinyt sen enempää asiaa. Ei se tärinä haitannut ajoa tai liikenteen havainnointia. Älä ota paineita siitä, että jännität. Teen niin kuin minä ja älä juuri juttele inssin vastaanottajalle, vaan aja niin kuin ajaisit yksin. Olen siis 37.v,stemppiä stemppiä

Niin kuin moni täällä on sanonutkin, inssi on tiukentunut rajusti, samoin kuin kirjalliset. Inssissä minua ajelutettiin tunti, eikä enää ole sellaista tapaa, että valitaan vain yksi osa-alue, johon keskitytään. Multa myös kyseltiin paljon tietoa ja kun tästä töissä kerroin, olivat työkaverit aivan ihmeissään tällaisesta "tenttailusta". Tuntimäärät on tosiaan aivan minimissä ja inssiin pääsenkin jo ajamalla vain 5h autolla ja loput simulaatorilla. (Joka ei todella vastaa autoa)

Jäin miettimään tuota sukulaisten sanomista, että olet hyvä ja ennakoiva kuski? Mistä he tämän tietävät?

I

Vierailija
46/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se menee! Usko itseesi. Älä kuitenkaan nyt jää ajattelemaan niin, että aikaisemmat olisivat olleet "tekemällä tehtyjä" virheitä, vaan koita ottaa opiksesi niistä.

Ajoin itse juuri kaksi viikkoa sitten inssin (pääsin ekalla) ja mullakin jalat tärräsi jännityksestä aivan hirveästi. Mie vain annoin täristä, enkä miettinyt sen enempää asiaa. Ei se tärinä haitannut ajoa tai liikenteen havainnointia. Älä ota paineita siitä, että jännität. Teen niin kuin minä ja älä juuri juttele inssin vastaanottajalle, vaan aja niin kuin ajaisit yksin. Olen siis 37.v,stemppiä stemppiä

Niin kuin moni täällä on sanonutkin, inssi on tiukentunut rajusti, samoin kuin kirjalliset. Inssissä minua ajelutettiin tunti, eikä enää ole sellaista tapaa, että valitaan vain yksi osa-alue, johon keskitytään. Multa myös kyseltiin paljon tietoa ja kun tästä töissä kerroin, olivat työkaverit aivan ihmeissään tällaisesta "tenttailusta". Tuntimäärät on tosiaan aivan minimissä ja inssiin pääsenkin jo ajamalla vain 5h autolla ja loput simulaatorilla. (Joka ei todella vastaa autoa)

Jäin miettimään tuota sukulaisten sanomista, että olet hyvä ja ennakoiva kuski? Mistä he tämän tietävät?

I

Mitä sää horiset?

Vierailija
47/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huomio myös se, että autokoulu myös "hyötyy" siitä, ettet pääse läpi. Tunnen muutamia autokouluja, jossa on ihan tapana ajeluttaa vain niin, ettei kuskit pääse ekalla. (Kuin vahingossa) En siis lähtisi arvioimaan itseäni, edes den autokouluopen mukaan.

Vierailija
48/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hkyvin se menee! Usko itseesi. Älä kuitenkaan nyt jää ajattelemaan niin, että aikaisemmat olisivat olleet "tekemällä tehtyjä" virheitä, vaan koita ottaa opiksesi niistä.

I

Mitä sää horiset?

Ja mihin viittaat?

.... ylimääräisiin tsemppeihin?....

Vierailija
49/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähestyin tasa-arvoisia risteyksiä hitaasti asuinalueella ja sain yhdeltä inssiltä kehuja tästä. Hylkäsi kuitenkin sillä en katsonut tarpeeksi usein peileihin. Toinen inssi sitten totesi, että liian hiljaa ajettu siellä asuinalueella ja hylkäsi epävarmasta ajosta vaikka ajoin ihan samalla tavalla kuin edellisellä kerralla. Pääsin lopulta viidennellä läpi. Melkoinen paskalaitos tuo Ajovarma tuntuu kyllä olevan. En kyllä ymmärrä miten tällainen voittoa tavoitteleva firma saa edes harjoittaa viranomaistehtäviä, varsinkin kun heillä on taloudellinen intressi antaa hylkyjä. Tsemppiä kovasti AP:lle ja muille inssin kanssa tuskaileville 

Vierailija
50/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähestyin tasa-arvoisia risteyksiä hitaasti asuinalueella ja sain yhdeltä inssiltä kehuja tästä. Hylkäsi kuitenkin sillä en katsonut tarpeeksi usein peileihin. Toinen inssi sitten totesi, että liian hiljaa ajettu siellä asuinalueella ja hylkäsi epävarmasta ajosta vaikka ajoin ihan samalla tavalla kuin edellisellä kerralla. Pääsin lopulta viidennellä läpi. Melkoinen paskalaitos tuo Ajovarma tuntuu kyllä olevan. En kyllä ymmärrä miten tällainen voittoa tavoitteleva firma saa edes harjoittaa viranomaistehtäviä, varsinkin kun heillä on taloudellinen intressi antaa hylkyjä. Tsemppiä kovasti AP:lle ja muille inssin kanssa tuskaileville 

Samaa minäkin ihmettelen, mutta luultavasti he saavat siksi tehdä voittoa nuorten kustannuksella, koska nuoret eivät osaa vielä puolustaa itseään. Jos asiakkaina olisi aikuisia enemmän, niin osaisivat myös penätä oikeuksiaan ja vastustaa tuota vääryyttä.

Vierailija
51/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi niitä aikoja ennen, minulle inssi suorastaan kehui, että taitaa olla autolla ajaminen tuttua. Niin kuin olikin, kun olin jo 15-vuotiaasta lähtien jääradoilla ja -teillä harjoitellut.

Tuttuni sai tuosta syystä hylätyn ensimmäisellä kerralla. Syynä oli liian kokenut kuljettaja. Tästä on aikaa reilu 30v. Tämä helsingissä.

Vierailija
52/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä sitä inssiä suret kun oikeasti sun pitäisi olla onnellinen ettei sua ole päästetty vaarantamaan omaa sekä muiden henkeä ja terveyttä liikenteen sekaan?

Ei kaikista ole autolla ajajiksi ja se on ihan ok. 

Vierailija
53/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne tunnit karsittu minimiin nykyään.

On mutta niitä saa rahalla lisää. Miksi se kortti pitäisi edes saada minimitunneilla?

Vierailija
54/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset täällä. Erityisesti tietyillä katsastusasemilla on näitä hylsyttelijöitä. Opetin poikaa opetusluvalla ja joutui käymään inssissä lopulta neljä kertaa. Tulin kolmannella kerralla autoon kuuntelemaan loppupalautetta ja en voinut uskoa korviani. Virheetöntä ajoahan tää on, mutta kyllä olin aistivinani semmoista pientä epävarmuutta tässä silti, kyl mä sanoisin että voisit vielä uusiksi tänne tulla, sanoi inssiukko ja poistui autosta sen kummemmin perustelematta. Meinasin itsekin jo hermostua ja mietittiin oikaisuvaatimuksen tekemistä, kunnes todettiin että siitä tuskin tulisi mitään. Mentiin naapurikuntaan inssiin ja kehujen kera läpi 

Vierailija
55/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sen pääsevät, jos ei ole jotain varsinaista vikaa - jonka lääkäri olisi kai jo todennut.

Onko joku hahmotushäiriö? Tutulla sellainen ja epäilen ettei itse tätä edes huomaa. Eksyy kaupassa lyhyellä matkalla sekä rakennuksissa. Ja lenkillä. 

Vierailija
56/56 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusin ajokortin jonottamalla ajovarmalla. Erittäin hyvä, että onnistui ilman haluttua ajanvarausta. Mutta palvelu oli kesäkuussa nihkeää minulle. jonotusnumerovuoro oli kuulemma mennyt, ei ollut. Mutta väärän palvelunumeron olette ottaneet kertoi ainoa virkailija. Suostui kjitenkin hoitamaan asian ja hyvä niin.

Ajokokeessa jännittäjät epäonnistuvat helposti, jos heitä  painostaa.  "inseissäkin" taso vaihtelee.

sä

ss

ss

ss

ss

ss

ei

ss

"

ä 

. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi