Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentaa, en pääse inssiä läpi millään. Apua kehiin!

toivotonko tapaus
09.12.2020 |

Olen aivan epätoivoinen enää tämän suhteen. Olen itkenyt ja yrittänyt, tehnyt parhaani. Kynnys mennä kokeisiin kasvaa koko ajan ja kyky luottaa itseensä pienenee. Kokeen alku menee kädet ja jalat täristen jännityksestä joka ikinen kerta. Kertokaa nyt etten ole ainoa tilanteessani ja kuinka tästä nyt selviää? En tietenkään halua luovuttaa mutta raskaaksi käy.

Autokoulussa pakolliset ajotunnit ovat sujuneet hyvin ja olen ajanut ekstraakin hieman. Teoriat olen päässyt ensimmäisellä läpi.

Ajo-opettaja ihmettelee myös miksi en pääse läpi kokeita, sillä tunnit hänen kanssaan sujuu mainiosti ja on nähnyt kehitykseni suunnan.
Omaan kuulema oikein hyvät taidot ajatellen inssin vaatimuksia.
Uskoin myös vahvasti omiin taitoihini ennen kokeita. Myös tutvojen antamissa arvioinneissa on mainittu aina hyvästä tietämyksestäni liikennesääntöihin, ajotaitoihin ja ennakointiin. Eli en kaiketi myöskään ole mikään tunari joka ei osaa asioita, mutta inssistä tulee aina hylky jonkun hyvin pienen huolimattomuusvirheen takia jota en itse edes ajon aikana tajua.

Toisinaan tuntuu, että syitä hylsyille on keksitty tahallaan, kuten en osannut ratin takaa sanoa metrinääräisesti tilavuutta renkaan ja katukiveyksen välillä ja sain hylyn perusteena, että tulisi tietää auton mittasuhteet paremmin tms.

Nyt lähden yrittämään viidettä kertaa inssiä sillä edellinen koe tuli hylkynä, kun en tutvon mielestä katsonut yhden kaistanvaihdon aikana tarpeaksi päätä. Mistään muusta ei tullut mainintaa vaan kehuja. Kyseessä ainoa "virhe" jota en itse edes tiennyt jättäneeni tekemättä.

Kaikki tuntuu ihan kusetuksen maulta ja nuo kehut osaamisestani ei tunnu mitenkään enää missään, kun kerta edes pääse läpi inssejä. Jos olisin aivan tunari niin eikö tuota ajo-opettajakin jo mainitsisi minun olevan toivoton tapaus? Ai että ottaa itsetunnon päälle.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma pakollisten tuntien määrä on karsittu minimiin, mistä syystä suurin osa ihmisistä kuvittelee että keskivertoihminen pääsisi inssin läpi normituntimäärällä. Kuulemma lähes kukaan ei pääse, ellei siis ole ajokokemusta ennestään. Lähes poikkeuksetta kaikilla tulee ekasta kerrasta hylky koska säästetään ajotunneista eikä haluta ostaa lisätunteja.

Itse otin 6 lisätuntia ja silti oli hilkulla etten olisi päässyt läpi. Jos olisin kämännyt inssin olisin ostanut muutaman ajotunnin lisää, sillä niin epävarmalta tuntui.

Suosittelen siis lisäajotunteja, vaikka tuntuisikin että on "sillä hilkulla" että läpäisisit inssin, koska tarkoitus ei ole että keskinkertaisia kuskeja päästettäisiin liikenteeseen.

Vierailija
22/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa taktikoida perjantain viimeinen aika tai päivän viimeinen aika. Eivät jaksa ajattaa niin pitkään, haluavat nopeasti kotiin. Näin ollaan sisarusten kanssa tehnyt. Yleensä ajattaa 40-45min, meitä ajatti 30min

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kesällä sain B-ajokokeen kolmannella yrittämällä läpi ja suorastaan älyttömän tiukkoja olivat trafi arviossaan. Ajotunteja ennen ensimmäistä ajokoetta oli takana vain 14 ja se on järkyttävän liian vähän. Joku puhui joskus ennen ajokortti-uudistusta olleen pakollisia ajotunteja olleen vähintään 20.  Paljon kyllä kiinnittävät huomiota noissa katveiden tarkistamisissa, tuli niiden vuoksi yksi hylätty kun en parissa kohtaa (tutvon mielestä) varmistanut, vaikka ajokoe meni muuten melko moitteettomasti ja turvallisesti. Ymmärrän, että vaatimukset ovat kovat, mutta vahvasti on juuri tuota kyykytyksen makua. Tsemppiä yritykseen, älä anna periksi.

Vierailija
24/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni eka inssi aikanaan pieleen, koska jännitin kamalasti ja sitten inssin pitäjän hengitys haisi niin kamalalle, että pidättelin vain hengitystäni. Tein yhden typerän virheen, eli vaihdoin kaistaa kohdassa, jossa ei ollut katkoviivaa, koska luulin jo pilanneeni inssin, mutta siitä se vasta sitten menikin pilalle. Myös minua ajatettiin vieraissa paikoissa sanomalla, että aja tuonne, ja minä olin että missä ihmeessä se on. Kylttejä käski katsomaan.

Tokalla kerralla löträsin hajuvettä niin paljon, etten haistanut inssin pitäjän hengitystä enää. Välissä oli myös ajotunteja eri opella, joka tarttui napakasti niihin ongelmakohtiin, joihin muut eivät tarttuneet, ja sitten pääsin läpi. Jälkikäteen ajateltuna varmaan aika hatarasti, koska olin vielä kortin saatuanikin niin arka kuski, että kun ajamiseen tuli opiskeluaikana tauko, kynnys rattiin tarttumiseen oli aina vain suurempi ja nyt en ole suunnilleen kymmeneen vuoteen autolla ajanut... Varmaan osansa vaikuttaa se, että autokoulun autot oli helppoja ajettavia, jotka hyökkäsivät pelkällä kytkimellä ylämäkeenkin, mutta isän auto taas oli kytkimeltään niin herkkä, että sammui jatkuvasti, jos ei painanut kaasua melkein pohjaan ennen kytkimen nostamista. Kun kolme kertaa sammuttaa auton kiireisessä risteyksessä niin, että vihreät valot menee ohi ja takana tööttää 5 muuta autoa, ei tee mieli yrittää uudestaan kovin montaa kertaa.

Varoituksen sanana, älä sinä ainakaan lannistu vastoinkäymisistä ja vaikka se ajaminen jännittäisi ja auto sammuisi odottamattomissa ja kiusallisissa paikoissa, jatka ajamista, ettet sitten kymmenen vuoden päästä totea, että meni rahat hukkaan. Mieheni yrittää saada minua ratin taakse, mutta ei tajua, että nykyiselläni olen suurempi riski liikenteessä kuin pienessä maistissa ajava rattijuoppo. Kädet tärisee, sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja reaktiokykyä en kehtaa edes ajatella...

Vierailija
25/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et osaa ajaa, et ansaitse korttia. Ajale julkisilla ja fillarilla. Tai parempi jos et ajakaan edes fillarilla. Olet riski liikenteessä.

Vierailija
26/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla huono kuski tai sinulla voi olla vain älyttömän huono tuuri. 

Tähän voi uskoa tai olla uskomatta, mutta inssin reputtaminen on taloudellinen etu sekä autokoululle että kokeen valvojille. Just saying. 

Vierailija
27/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko ottaa asian puheeksi seuraavalla inssikerralla ja kerro että jännität kovasti koetta. Kyllä normaalijärkinen ihminen sen ymmärtää ja tulee vähän vastaan ja helpottaa ajoon lähtöä aika pienin keinoin.

Kyllä sinä siitä selviät ihan varmasti, älä huoli. Hyvällä ja rauhallisella mielellä vaan seuraavaan inssiin.

Itse ajo-opetan kahta nuorta ja hyvin menee. Ovat saaneet ihan hurjasti varmuutta kesällä aloitettussa opetusprojektissa. Saavat opetusajaa vielä talven liukkaillakin, inssiin sitten keväällä. Autokouluissa ajo-opetuksen määrää pudotettiin huomattavasti aiempaan ja siten on ihan ymmärrettävää että hylsyjä tulee enemmän. Omassa ajo-opetuksessa mietin  kumpi menee ensin:  kytkin vaiko  omat hermot - ei kumpikaan ainakaan toistaiseksi.

Tämä on ollut hyvä proggis vaikka vaimo olikin ensi alkuun epäilevä.

/sama

Vierailija
28/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

teatraalisuus kirjoitti:

Taitaa vaikuttaa persoonakin inssin läpäisyyn. Enemmän teatteria ja esiintymistä niin johan luonnistuu.

😂

Vierailija
29/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et osaa ajaa, et ansaitse korttia. Ajale julkisilla ja fillarilla. Tai parempi jos et ajakaan edes fillarilla. Olet riski liikenteessä.

Voi ziisus mistä rallikuskeilta näitä kannustavia kommnetteja oikein tulee? Olet varmaan ystäväpiirin oikea ilopilleri.

Vierailija
30/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiskiintiö, lasikatto, patriarkaatti, muiden syy.

Vierailija
31/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja taksilla, se on meille muille turvallisempaa

Vierailija
32/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen pään nyt on vaan käännyttävä kaistaa vaihtaessa, ja kunnolla. Sinne äkkiä jää joku kuolleeseen kulmaan ihan normiliikenteessä. Inssissä tuota kannattaa oikein liioitella.

Tosi asia on juuri näin kuten kerrot, mutta ei tässä trafi taida muistaa sitä kuinka pienet ajotuntimäärät näillä kokeen suorittajilla on. Miten ihmeessä voidaan edes vaatia täydellistä suoritusta tuossa vaiheessa? Väitän että keskiverto autoilija ei kykene jokaisella kerralla tien päällä ollessaan skarppaamaan jokaista rasahdusta ja tilannetta. Kaikille meille käy joskus huolimattomuusvirheitä, jotka voivat olla tappavia mutta myös äärimäisen inhimillisiä.

On hyvä kun ovat tarkkoja, mutta kyllä pitäisi pakollisia ajotuntimääriä olla lisää tai vähän höllätä vaatimuksisda eikä kyykyttää mahdottomia kokemattomalta autoilijalta.

Vierailija
33/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ziisus mistä rallikuskeilta näitä kannustavia kommnetteja oikein tulee? Olet varmaan ystäväpiirin oikea ilopilleri.

Kommnetteja, tir.sk

Vierailija
34/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kävi niin että ekoista kahdesta tuli hylky, jännitin tutvoa ja tuli typeriä virheitä. Lisäksi en aina ymmärtänyt ohjeita ja ajettiin ihan ihme reittejä joita en tuntenut. Kolmannella kerralla vaihtui tutvoa ja pääsin läpi.

Aiotko siis ajella vain tuttuja reittejä loppuikäsi?

Eihän tuo ole mitenkään kiellettyä. Minä olen joskus harkinnut ajokorttia, että voisin kesälomalla Pohjois-Suomessa ajaa mökiltä kirkonkylälle kauppoihin. Nyt olen riippuvainen muiden kyydeistä. Enpä juuri mihinkään muuhun autoa käyttäisi kuin sen yhden tienpätkän sahaamiseen.  

ohis

Vierailija
35/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin olenkin, päinvastoin kuin sinä

Vierailija
36/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen pään nyt on vaan käännyttävä kaistaa vaihtaessa, ja kunnolla. Sinne äkkiä jää joku kuolleeseen kulmaan ihan normiliikenteessä. Inssissä tuota kannattaa oikein liioitella.

Juuri noin ja kädet kymmentä vaille kahteen, vilkku ajoissa, riittävän hiljaa risteyksiin, ylivarovaisesti suojateiden ja jalankulkijoiden kanssa, perusknoppeja.

Vierailija
37/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja ennen, minulle inssi suorastaan kehui, että taitaa olla autolla ajaminen tuttua. Niin kuin olikin, kun olin jo 15-vuotiaasta lähtien jääradoilla ja -teillä harjoitellut.

Vierailija
38/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kuudennella inssillä läpi. Jännitin niin paljon, että heti kun tein ensimmäisen virheen ajoin sen jälkeen hyvin. Tästä sain joka inssin jälkeen palautetta. 

Koska ajoin inssiä eri ihmisille päättivät he lopulta yhdessä, että kuudes saa mennä läpi. Kaikki olivat nähneet minun osaavan ja ymmärsivät liian jännittämisen haittavaan keskittymistäni.

Tosin oma ajo-opettajani oli keski-ikäinen äijä, joka koko ajan hoki miten olen jo liian vanha ajamaan korttia (olin 29 vuotta) ja pelkään kaikkea. Mietin  joka kerta, että mitä pitäisi pelätä ja olin hiljaa. Uskoin silti häntä ja mietin, että mitäs järkeä tässä enää mummelina auton rattiin asettua. Saattaa olla, että hänen asenteensa vaikutti liikaa?

Tsemppiä seuraavaan inssiin, Muista meidän tarinat ja sen, ettei ajaminen vaadi avaruustiedettä.

Vierailija
39/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä ikiyrittäjä-neidistä ajo-opettaja sanoi että se katsoi periä mutta ei autojen periä vaan jalankulkuväylällä liikkuvia periä.

Vierailija
40/56 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää auttaa varmaan si aivan helvetisti aloittajaa, joka on jo valmiiksi jännittänyt tilanteita ja kovasti yrittää onnistua. Oikein älynväläys tulla tänne huutamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän