Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut osaavat piirtää paremmin kuin muut?

Vierailija
09.12.2020 |

Olen haaveillut itsestäni tulevana taiteilijana mutta piirrustustaidot edelleen hävettävän surkeat, vaikka piirrän joka päivä ja yritän tehdä monia otteluita.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

17: "Ja miksi joku osaa soittaa kitaraa näin"

Näinpä.

Lisäkysymys: Ja miten joku (Beethoven) osasi säveltää tuon? Se (uuden loistavan musiikin luominen tähän maailmaan) se vasta lahjoja vaatiikin. Ja toki myös taitojen pitkäaikaista harjaannuttamista. Ludwig ei voinut kuvitella, että tulevaisuus toisi tullessaan tällaisenkin kitaraversion sävellyksestään...

Vierailija
22/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rembrandt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rembrandt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en tajua miten jotkut eivät osaa piirtää. Eihän siinä tarvitse kuin katsoa mallia ja piirtää samanlainen. Maalaaminen on sitten eri juttu, pokkaan syvästi niille jotka osaavat maalaamalla hahmottaa asioita.

Katson kyllä mallia, muuta ei siitä piirry mitenkään samannäköinen. Jos piirrän hevosen, harva tunnistaa kuvastani hevosen, koska se ei näytä mitenkään hevoselta. Onko vika päässä, kädessä vai molemmissa. Lopetin piirtämisen jo 40 vuotta sitten, kun ei siitä mitään tullut. Eipä motivoinut edes yrittää, kun lähtötaso oli niin olematon. En osaa myöskään hiihtää, uida, laulaa enkä tanssia. Eikä huvita edes yrittää opetella. Olenko monilahjaton?

Mittaatko?

???????????

Ammattini ei ole maanmittaaja. En mittaa yleisurheilukilpailuissa hyppyjä ja heittoja. Mitähän mittaamista tarkoitat?

Piirtämisestähän tässä oli kyse. Eli jos itse piirrän hevosta, vetelen kyllä siihen harjaantuneena paljon lonkalta, mutta mittaan tieysti myös, että mittasuhteet ovat oikein.

Jaa sellainen mittaaminen. En ole piirtänyt vuosikymmeniin, joten en myöskään mittaa. Empä taitaisi edes osata mitata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi joku osaa soittaa kitaraa näin

ja minä en?

Siinäpä kinkkinen pulma.

Tämä pianisti saa näyttämään soittamisen helpolta:

Vierailija
24/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostus auttaa jaksamaan harjoittelua. Harjoittelu kehittää paremmaksi. Lahjakkuus ruokkii innostusta.

Lonkalta vedin tommosen kolmioleikin.

Vierailija
25/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi joku juoksee satasen alle 10 sekuntiin ja minä en pysty, vaikka kuinka katson mallia. Jotkut osaa laulaakin kauniisti ja minä vaan aina päräytän aikuisen naisen nuotin vierestä, niin miksi ihmeessä."

Niinpä.

Esim. Neukkulassa ihmiset vain kylmästi tasapäistettiin, eikä tuollaisten erityispiirteiden olemassaoloa pääsääntöisesti hyväksytty. Todennäköisemmin niistä seurasi penaltia: joutui esim. peltotöihin loppuiäkseen. Siksi sosialismi ei puhtaimmassa muodossa toimi.

Vierailija
26/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksim Mrvica: Flight of the bumble bee

Pianon soittaminen on helppoa kun sen osaa...

Vierailija
27/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi joku juoksee satasen alle 10 sekuntiin ja minä en pysty, vaikka kuinka katson mallia. Jotkut osaa laulaakin kauniisti ja minä vaan aina päräytän aikuisen naisen nuotin vierestä, niin miksi ihmeessä."

Niinpä.

Esim. Neukkulassa ihmiset vain kylmästi tasapäistettiin, eikä tuollaisten erityispiirteiden olemassaoloa pääsääntöisesti hyväksytty. Todennäköisemmin niistä seurasi penaltia: joutui esim. peltotöihin loppuiäkseen. Siksi sosialismi ei puhtaimmassa muodossa toimi.

Aivan, Neuvostoliitossa ei ollut huippu-urheilijoita, sinfoniaorkestereita, näyttelijöitä eilä tieteentekijöitä.

Vierailija
28/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrän ja kuvitan ammatikseni. Ei tähän ole päästy muuta kuin harjoittelulla ja intohimolla! Jo ihan teinistä saakka piirrän joka päivä vähintään 3 tuntia, koko ajan treenaan anatomiaa ja väritystekniikoita. Hyvä piirtotaito vaatii työtä!

Vierailija
29/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei piirustustaito ole mitään synnynnäistä lahjakkuutta. Harjoittelemalla se tulee. Yks mun kaveri totesi 15 vuotta sitten että haluaa oppia piirtämään ja treenasi ahkerasti. Nykyään on jo tosi hyvä. Itse piirsin lapsena paljon, olin jossain kuvataidekerhossakin ala-asteella, yläasteella oli valinnainen kuvis, lukiossakin kävin kaikki kuvaamataidon kurssit, kun halusin arkkitehdiksi. Sain kuviksesta kympin, mutta en silti koskaan ehtinyt kehittyä niin hyväksi että olisin arkkitehdiksi päässyt.

Vierailija
30/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla, mutta lahjakkuus saa ehkä kehittämään piirtämistä vielä enemmän.

Vierailija
31/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa mittasuhteita oikein, jos piirrän vaikka ihmisen. En myöskään osaa tehdä varjostuksia oikein. Haluaisin osata piirtää, mutta minulle ei ole sitä lahjaa suotu. Toki ahkera harjoittelu voisi tuottaa tulosta.

Vierailija
32/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilija voi olla, vaikkei osaa piirtää tai maalata. Pitää vain kehittää itselleen sellainen persoona, että joku haluaa ostaa töitäsi, vaikka ne olisivat töherryksiä, tai niissä olisi pelkkä keltainen piste valkoisella pohjalla.  

Vierailija
33/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piirrän ja kuvitan ammatikseni. Ei tähän ole päästy muuta kuin harjoittelulla ja intohimolla! Jo ihan teinistä saakka piirrän joka päivä vähintään 3 tuntia, koko ajan treenaan anatomiaa ja väritystekniikoita. Hyvä piirtotaito vaatii työtä!

Täysin totta. Mutta oliko oma lähtötasosi sellainen, että kun piirsit esittävän kuvan, vain sinä tiesit mitä sen on tarkoitus esittää? Vai olitko jo eskarissa selvästi parempi piirtäjä kuin toiset lapset? Jälkimmäisen tapauksen on helpompi alkaa tuntea intohimoa lajia kohtaan ja alkaa harjoitella.

Vierailija
34/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä piirtämään oppii tavalla tai toisella.

Kyseessä, kun on laaja käsitteinen ala, jossa ei ole sitä yhtä ainoaa oikeaa tyyliä.

Etuhan se vaan on, kun löytää sen oman tyylin.

Pitää vaan avartaa näkemystä ja ajatella luovasti niin siitä se oma tyyli syntyy. Taide ei asettele rajoja. Päästä kädenjälkesi valloilleen ✍

🎩

👀

👅

👙

Vierailija
35/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan, Neuvostoliitossa ei ollut huippu-urheilijoita, sinfoniaorkestereita, näyttelijöitä eilä tieteentekijöitä."

En väittänytkään, että taiteet unohdettiin täysin. Mutta tiedät varmasti itsekin, että paljon luovaa lahjakkuutta meni haaskiolle tuossa systeemissä. Esim. kuvataiteissa ja kirjallisuudessa vain reaalisosialistinen taidenäkemys hyväksyttiin, eikä Neukkulan vuosina käytännössä mitään kummoista uutta kuvataidetta tähän maailmaan kyllä syntynyt.

Vierailija
36/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en osaa laulaa ollenkaan, mutta vieraiden kielten ääntäminen on helpompaa kuin useimmille tuttaville, ammattilaisillekin. Mikähän siinäkin on.

Vierailija
37/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään tekeminen perustuu itsekriittisyyteen ja toistoihin. Piirrä lisää croquis piirustusta ja unohda maneerisi, jos haluat parantaa silmän ja käden yhteistyötä. 

Vierailija
38/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gamadza kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi joku osaa soittaa kitaraa näin

ja minä en?

Siinäpä kinkkinen pulma.

Tämä pianisti saa näyttämään soittamisen helpolta:

Helppoahan se on, kun sen osaa.

Nuoresta se alkaa ja vanhana taitaa.

En tarkoita tätä soittajaa vanhaksi, mutta kyllä hän tätä taitavammaksi tulee, jos intoa riittää oppimaan.

Vierailija
39/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirustus, piirustus, piirustus! Ei mikään piirrrrrrrrustus 🤯 Uskomattoman monet kirjottaa kahella ärrällä.

Vierailija
40/63 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi varmasti sinnikkäällä treenaamisella parantaa taitojaan, mutta esim. nuo soittoniekat tuossa edellä ovat sen lisäksi myös poikkeuksellisen lahjakkaita "sorvinsa" ääressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi