Olen kyllästynyt auttamaan aikuista lastani
Minulla on 22-vuotias poika, joka on sössinyt asioitaan useamman kerran koko ikänsä eikä ikinä opi virheistään. Pojalle oli tullut häätö asunnolleen, koska ei ollut maksanut vuokriaan ja oli melunnut asunnossa. Paljastui sitten häädön jälkeen, että hänellä oli yli 10 tuhatta euroa ulosotossa ja kaikki raha mikä on saatu on hävinnyt joko päihteisiin tai johonkin muuhun turhaan. Nyt poikani asuu luonani, sillä en omaa lastani kadullekkaan halua jättää silti tilanne on kestämätön. Pojalla ei ole lukion jälkeistä koulutusta, sillä lopetti amkin kesken ekan kuukauden jälkeen ja töitä ei ole ollut kuukausiin. Olen pojalleni lainannut useita kertoja rahaa, vienyt vieroitukseen ja silti tilanne on tämä. Kaikki apu mitä olen yrittänyt on valunut hukkaan, ja tuntuu että en jaksa enää.
Kommentit (51)
Ne, jotka vauhkoaa, että "omalle lapselle ei saa koskaan kääntää selkäänsä!!!!!!!" ovat luultavasti ihmisiä, jotka itse satuttavat ympärillään olevia ihmisiä, tietoisesti tai tietämättään. Pakko olla, koska en muuten ymmärrä, miksi he ovat sitä mieltä.
Oma lapsi voi syystä tai toisesta tehdä vanhemmalleen niin pahaa, että vanhempi sairastuu itse. Varsinkin riippuvaiset ja elämänhallintaongelmaiset. Hyysääminen ei oikeasti auta ketään, vähiten sitä lasta. Jokaisen on tarkoitus oppia pitämään itsestään huolta, ja jos joku on aina tekemässä puolesta asioista, niin ei ikinä opi. Joo, tukea voi antaa, mutta vain, jos toinen on sitoutunut itsensä auttamiseen. Jos ei, niin auttaminen on kuin kantaisi vettä kaivoon. Ei se siellä pysy.
Vierailija kirjoitti:
Auttaa voi, jos poika itse haluaa oikeasti apua raha- ja päihdeasioihin. Muuten vetää suohon sinutkin ja olet kohta itsekin veloissa, ja poika syvemmällä ongelmissa.
En tiedä haluaako oikeasti apua, on sanonut monesti että haluaa apua ja ollaan hänen isänsä kanssa yritetty auttaa parhaamme mukaan. Alussa maksoimme hänen laskujaan,kuskasimme vieroitukseen ja yritimme auttaa työnhaussa mutta sama p**ka jatkui pian ja poika oli samassa tilanteessa kun alussa. Oli tullut uusia laskuja ulosottoon, työpaikka meni ja päihteidenkäyttö jatkui. Poika on sanonut minulle, että ei pahuuttaan käyttäydy näin, ei kuulema pysty normaaliin elämään vaikka haluaisi ja päihteiden käyttö vie pahan olon hetkellisesti pois. En aio antaa hänelle enää rahaa, vaan yritän auttaa häntä muilla keinoin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Jos poika suostuu, niin edunvalvoja on hyvä vaihtoehto.
Ulosottoon joutuminen on vain hyvä asia, sillä nyt hän ei voi enää velkaantua lisää.
Omasta lapsesta on vaikea irrottautua, vaikka hän on jo aikuinen. Pojan kotikunnalla on velvollisuus järjestää hänelle asunto. Ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja kerro rehellisesti myös oma tilanteesi, eli että et jaksa enää.
Päihderiippuvaiselle ai pidä antaa rahaa millään verukkeella. Aterian voi tarjota, jos haluaa. Ei mitään muuta apua. Voimia siihen, että jaksat pitää huolta itsestäsi!
Päihderiippuvaisten läheisille on veraistukea saatavissa.
Ei todellakaan ole mitään velvoitteita hommata asuntoja, itse olin vuosia asunnottomana poste restantena kavereiden/vanhempien nurkissa elellen, asuntoa ei yksityiset luottotietojen(n.1000e) takia vuokranneet. Töitä tein pätkinä, lopulta sitten ystävän kanssa asumaan. 27v sain vasta pääsin ekaan omaan asuntoon. Ei ollut päihdeongelmaa, vaikka semmosen meinasin siinä epätoivoissa kehittää. Täällä jätetään nuoret oman onnensa nojaan, ihan sama mikä on virallinen kanta.
Sossussa kehottivat menemään asuntolaan juoppojen kanssa ja antoivat ajan sossun asuntoneuvojalle, joka oli vanha täti joka antoi listan vuokranantajista, joissa oli jo hakemus vetämässä, kehotti hakemaan asuntoja realian asuntoja eräältä asuntovälityssivulta. Kiitti tyhjästä.
Asuntolassa on lämmintä ja katto pään päällä. Kun päihteidenkäyttö loppuu jaelämänhallintataidota paranevat, voi asuntolasta muuttaa vuokra-asuntoon. Ihan oikeaa apua tarjottiin.
Nimenomaan. Sossun tehtävä on auttaa niitä, jotka sitoutuvat apuun ja sitä haluavat. Jos näin ei ole, joku asuntola on ihan hyvä. Siitä kun motivoituu, voidaan hakea omaa vuokra-asuntoa.
Itsellähän ei mitään päihdeongelmaa ollut, ei sitä apua sieltä herunut Asuntoneuvoja oli ainoa apu jota tarjosivat, yömajaan ohjauksen lisäksi, sinne haisevien sekavien juoppojen ja narkkien kanssa lattialle nukkumaan, piilottaen arvotavarasi housuihin, koska ne voidaan pölliä siellä. Asunnottomuus ei tarkoita aina päihdeongelmaa. Jos et ole vielä täysin menetetty tapaus, ei sossu liikauta sormeakaan, todettua on.
Sanottakoon vielä, etten ole töitä sen jälkeen tehnyt kun totesin etten kelpaa edes vuokralaiseksi yksityiselle enkä julkiselle. Enkä aio olla osa tämmöistä mätää yhteiskuntaa, jossa ihmiset keinottelevat perustarpeilla.
Miksi menetit edellisen asuntosi ja miksi et ole saanut vuokrattua uutta yksityisiltä markkinoilta?
Ps. Työttömyys ei ole syy, jollet ole työkyvytön(=sairauseläkkeellä). Kyllä suurimmalla osalla työttömisäkin on asunto.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Ulosottoon joutuminen on vain hyvä asia, sillä nyt hän ei voi enää velkaantua lisää.
Omasta lapsesta on vaikea irrottautua, vaikka hän on jo aikuinen. Pojan kotikunnalla on velvollisuus järjestää hänelle asunto. Ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja kerro rehellisesti myös oma tilanteesi, eli että et jaksa enää.
Päihderiippuvaiselle ai pidä antaa rahaa millään verukkeella. Aterian voi tarjota, jos haluaa. Ei mitään muuta apua. Voimia siihen, että jaksat pitää huolta itsestäsi!
Ei todellakaan ole mitään velvoitteita hommata asuntoja, itse olin vuosia asunnottomana poste restantena kavereiden/vanhempien nurkissa elellen, asuntoa ei yksityiset luottotietojen(n.1000e) takia vuokranneet. Töitä tein pätkinä, lopulta sitten ystävän kanssa asumaan. 27v sain vasta pääsin ekaan omaan asuntoon. Ei ollut päihdeongelmaa, vaikka semmosen meinasin siinä epätoivoissa kehittää. Täällä jätetään nuoret oman onnensa nojaan, ihan sama mikä on virallinen kanta.
Sossussa kehottivat menemään asuntolaan juoppojen kanssa ja antoivat ajan sossun asuntoneuvojalle, joka oli vanha täti joka antoi listan vuokranantajista, joissa oli jo hakemus vetämässä, kehotti hakemaan asuntoja realian asuntoja eräältä asuntovälityssivulta. Kiitti tyhjästä.
Asuntolassa on lämmintä ja katto pään päällä. Kun päihteidenkäyttö loppuu jaelämänhallintataidota paranevat, voi asuntolasta muuttaa vuokra-asuntoon. Ihan oikeaa apua tarjottiin.
Joku tonttuko sitä asuntoa siellä tarjoaa?
Asuntoja tarjoaa kuntien sosiaalityöntekijät sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Joku tonttuko sitä asuntoa siellä tarjoaa?
Asuntoja tarjoaa kuntien sosiaalityöntekijät sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut.
Jos vaikka lukisit ketjua ennen noita älynväläyksiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Nimenomaan. Sossun tehtävä on auttaa niitä, jotka sitoutuvat apuun ja sitä haluavat. Jos näin ei ole, joku asuntola on ihan hyvä. Siitä kun motivoituu, voidaan hakea omaa vuokra-asuntoa.
Itsellähän ei mitään päihdeongelmaa ollut, ei sitä apua sieltä herunut Asuntoneuvoja oli ainoa apu jota tarjosivat, yömajaan ohjauksen lisäksi, sinne haisevien sekavien juoppojen ja narkkien kanssa lattialle nukkumaan, piilottaen arvotavarasi housuihin, koska ne voidaan pölliä siellä. Asunnottomuus ei tarkoita aina päihdeongelmaa. Jos et ole vielä täysin menetetty tapaus, ei sossu liikauta sormeakaan, todettua on.
Sanottakoon vielä, etten ole töitä sen jälkeen tehnyt kun totesin etten kelpaa edes vuokralaiseksi yksityiselle enkä julkiselle. Enkä aio olla osa tämmöistä mätää yhteiskuntaa, jossa ihmiset keinottelevat perustarpeilla.
Miksi menetit edellisen asuntosi ja miksi et ole saanut vuokrattua uutta yksityisiltä markkinoilta?
Ps. Työttömyys ei ole syy, jollet ole työkyvytön(=sairauseläkkeellä). Kyllä suurimmalla osalla työttömisäkin on asunto.
No tietty siksi että "oli niin paljon laskuja" joten ei jäänyt rahaa maksaa vuokraa. Jotkut ihmiset kun ajattelevat, että on parempi maksaa esimerkiksi osamaksujen laskut ennen vuokraa, "ettei mene luottotiedot". Ihan kuin ne ei siitä vuokravelasta menisi.
Muutenkin talousongelmaisilla on aina mystisesti "laskuja" niin paljon, ettei jää rahaa ruokaan ja vuokraan, vaikka tulottomilla näihin maksetaan etuuksia. Kumma ettei minulle vaan tule yllärilaskuja, vaan ihan tiedän mitä olen ostanut ja mitä lainoja esimerkiksi on.
Mutta käteväähän se on itse sössiä kämppänsä ja muut asiat ja sitten lölliä oikein periaatteen vuoksi työttömänä koska "kukaan ei auta". Uhrimentaliteetti 10/10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on sanonut minulle, että ei pahuuttaan käyttäydy näin, ei kuulema pysty normaaliin elämään vaikka haluaisi ja päihteiden käyttö vie pahan olon hetkellisesti pois.
Mistä se paha olo tulee? Masennus? Ahdistuneisuushäiriö? Diagnosoimaton ADHD?
Jos pojalla on esimerkiksi jokin mielenterveydellinen tai neurologinen syy X, jonka aiheuttamaa pahaa oloa poika lääkitsee itse päihteillä, se X olisi syytä selvittää, jotta poika saisi siihen päihteiden tilalle muuta hoitoa. Onko hänelle tehty psykiatrisia tutkimuksia?
Toipuneena addiktina sanon, että älä hylkää, mutta älä mahdollista. Jos poikasi on sekaisin, ei tarvi olla yhteydessä, ellei lupaa jäädä pidemmäksi aikaa luoksesi ja olemaan sen ajan selvin päin. Terota pojallesi, ettet hylkää häntä, että rakastat, ja siksi laitat nyt tiukat rajat.
Jollei ota apua vastaan, ei taida olla muuta vaihtoehtoa, kuin antaa luisua pohjalle. Joko ymmärtää auttaa itseään ja antaa auttaa itseään, tai sitten ei. Toivottavasti ymmärtää.
Itse olin miltei vuoden asunnottomana, en kehdannut olla yhteydessä edes oikeisiin ystäviini saati vanhempiini, mutta tiesin koko ajan, ettei ainakaan vanhempani olleet minua hylänneet. Kun sitten ties kuinka monennetta kertaa heräsin sairaalasta ja jouduin siellä suurten elimellisten vaurioiden takia olemaan siellä pidemmän aikaa (siis ihan tavallinen somaattisten potilaiden osasto, lähinnä mummoja ja pappoja, mutta sain/jouduin tapaamaan sosiaalityöntekijää ja päihdetyöntekijää), alkoi pääni selkiytyä. Ymmärsin, etten ole mikään maailman tai elämän uhri, vaan ratkaisun avaimet on vain minun käsissäni. Sairaalasta kotiuduin asuntolaan, jossa oli ehdoton päihteettömyys. Sitä kautta sitten sain vuokra-asunnon. Olen erittäin kiitollinen.
Voimia sinulle ap! En usko, että poikasi on paha, mutta pahasti eksyksissä. Tuo selittely, ettei kestä selvin päin, on todennäköisesti vain mukavuudenhalua, päihteettömyyden ensimetrit voivat olla pitkiä ja elämä voi vaikuttaa tylsältä.
Siis onko poika lähestulkoon aina huumeissa tavatessaan sua? Älä enää päästä sitä sisälle, tavatkaa jossain muualla. Osta ruokaa ja keskustele, kerro että olet itse ihan loppu.
Ap, mitä kuuluu? Tää ketju jäi mietityttämään. Voimia!
Kunnan nuorten aikuisten sosiaalityö tai sit Ohjaamo.