Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kyllästynyt auttamaan aikuista lastani

Vierailija
08.12.2020 |

Minulla on 22-vuotias poika, joka on sössinyt asioitaan useamman kerran koko ikänsä eikä ikinä opi virheistään. Pojalle oli tullut häätö asunnolleen, koska ei ollut maksanut vuokriaan ja oli melunnut asunnossa. Paljastui sitten häädön jälkeen, että hänellä oli yli 10 tuhatta euroa ulosotossa ja kaikki raha mikä on saatu on hävinnyt joko päihteisiin tai johonkin muuhun turhaan. Nyt poikani asuu luonani, sillä en omaa lastani kadullekkaan halua jättää silti tilanne on kestämätön. Pojalla ei ole lukion jälkeistä koulutusta, sillä lopetti amkin kesken ekan kuukauden jälkeen ja töitä ei ole ollut kuukausiin. Olen pojalleni lainannut useita kertoja rahaa, vienyt vieroitukseen ja silti tilanne on tämä. Kaikki apu mitä olen yrittänyt on valunut hukkaan, ja tuntuu että en jaksa enää.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisille ongelmatapauksille tulisi olla olemassa jotkut yksinkertaiset parakkiasuntolat, joissa myös valvonta ettei niissä spedeillä ja sen pienen vuokran sossu maksaisi automaattisesti vuokranantajalle ilman, että raha menisi näiden uusvammaisten tileille.

Mettässä vaikka pilkkiteltta sit kaivo siin lähel mistä vettä.     Sit vois ite pilkkoo klapeja kamiinaan. joku lämmin makuupussi. Ruuasta en tiiä mistä sais.

22/51 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Jos poika suostuu, niin edunvalvoja on hyvä vaihtoehto.

Ulosottoon joutuminen on vain hyvä asia, sillä nyt hän ei voi enää velkaantua lisää.

Omasta lapsesta on vaikea irrottautua, vaikka hän on jo aikuinen. Pojan kotikunnalla on velvollisuus järjestää hänelle asunto. Ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja kerro rehellisesti myös oma tilanteesi, eli että et jaksa enää.

Päihderiippuvaiselle ai pidä antaa rahaa millään verukkeella. Aterian voi tarjota, jos haluaa. Ei mitään muuta apua. Voimia siihen, että jaksat pitää huolta itsestäsi!

Päihderiippuvaisten läheisille on veraistukea saatavissa.

https://paihdelinkki.fi/fi/mista-apua/vertaistukiryhmat

Ei todellakaan ole mitään velvoitteita hommata asuntoja, itse olin vuosia asunnottomana poste restantena kavereiden/vanhempien nurkissa elellen, asuntoa ei yksityiset luottotietojen(n.1000e) takia vuokranneet. Töitä tein pätkinä, lopulta sitten ystävän kanssa asumaan. 27v sain vasta pääsin ekaan omaan asuntoon. Ei ollut päihdeongelmaa, vaikka semmosen meinasin siinä epätoivoissa kehittää. Täällä jätetään nuoret oman onnensa nojaan, ihan sama mikä on virallinen kanta.

Sossussa kehottivat menemään asuntolaan juoppojen kanssa ja antoivat ajan sossun asuntoneuvojalle, joka oli vanha täti joka antoi listan vuokranantajista, joissa oli jo hakemus vetämässä, kehotti hakemaan asuntoja realian asuntoja eräältä asuntovälityssivulta. Kiitti tyhjästä.

Asuntolassa on lämmintä ja katto pään päällä. Kun päihteidenkäyttö loppuu jaelämänhallintataidota paranevat, voi asuntolasta muuttaa vuokra-asuntoon. Ihan oikeaa apua tarjottiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa voi, jos poika itse haluaa oikeasti apua raha- ja päihdeasioihin. Muuten vetää suohon sinutkin ja olet kohta itsekin veloissa, ja poika syvemmällä ongelmissa.

24/51 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ulosottoon joutuminen on vain hyvä asia, sillä nyt hän ei voi enää velkaantua lisää.

Omasta lapsesta on vaikea irrottautua, vaikka hän on jo aikuinen. Pojan kotikunnalla on velvollisuus järjestää hänelle asunto. Ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja kerro rehellisesti myös oma tilanteesi, eli että et jaksa enää.

Päihderiippuvaiselle ai pidä antaa rahaa millään verukkeella. Aterian voi tarjota, jos haluaa. Ei mitään muuta apua. Voimia siihen, että jaksat pitää huolta itsestäsi!

Jaa miten niin kotikunnalla on velvollisuus järjestää asunto? Niin minkä lain mukaan? Työntekijän harkinnan mukaan pojalle voidaan hakea esimerkiksi asuntolapaikkaa tai tuettua asumista, mutta ehtona voi olla esimerkiksi päihteettömyys tai hoitoon ja asiakkuuteen sitoutuminen.

Miksi luulet että suomessa on asunnottomia jos sossu muka hoitaa kaikille kämpät? Miksi kukaan maksaa vuokraa jos sossun velvollisuus on kuitenkin tarjota kämppiä?

Teillä on harhaisia kuvitelmia palvelujärjestelmästä.

T. Sossu

Katto pään päälle pitää tarjota kaikille Suomessa. Asuntolapaikka tai yömajoitus riittää sellaisille, jotka eivät osaa hoitaa asioitaan. Tällä paikkakunnalla ei ole asunnottomia. Kaikki ovat jossain suojassa pakkaselta ja niin sen on Suomessa jo perustuslainkin mukaan oltava.

Vierailija
25/51 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että todella harvassa ovat ne ihmiset jotka tahallaan aiheuttavat pettymyksiä ja tuskaa läheisilleen vaan todennäköisesti siitä kärsii itse vähintään yhtä paljon.

Iso ongelma on tosiaan se että hoito voi olla niin nurinkurista että vaikka korvaushoitoon pääsee niin itse riippuvuuksien syitä ei oikein suostuta hoitamaan ennen kuin muu käyttö loppuu ja sehän ei monilla onnistu, ainakaan kauaa kun siihen ei ole oikeita työkaluja.

Paljon voimia ap:lle. Yritä itse välillä latautua myös ja tee kaikkesi ollaksesi pjan tukena.

Vierailija
26/51 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ei todellakaan ole mitään velvoitteita hommata asuntoja, itse olin vuosia asunnottomana poste restantena kavereiden/vanhempien nurkissa elellen, asuntoa ei yksityiset luottotietojen(n.1000e) takia vuokranneet. Töitä tein pätkinä, lopulta sitten ystävän kanssa asumaan. 27v sain vasta pääsin ekaan omaan asuntoon. Ei ollut päihdeongelmaa, vaikka semmosen meinasin siinä epätoivoissa kehittää. Täällä jätetään nuoret oman onnensa nojaan, ihan sama mikä on virallinen kanta.

Sossussa kehottivat menemään asuntolaan juoppojen kanssa ja antoivat ajan sossun asuntoneuvojalle, joka oli vanha täti joka antoi listan vuokranantajista, joissa oli jo hakemus vetämässä, kehotti hakemaan asuntoja realian asuntoja eräältä asuntovälityssivulta. Kiitti tyhjästä.

Asuntolassa on lämmintä ja katto pään päällä. Kun päihteidenkäyttö loppuu jaelämänhallintataidota paranevat, voi asuntolasta muuttaa vuokra-asuntoon. Ihan oikeaa apua tarjottiin.

Joku tonttuko sitä asuntoa siellä tarjoaa?

Vierailija
27/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat vuokraa asunnon takaajaperiaatteella niin saa kelan tuet ja siihen edunvalvoja niin että ei pysty tuhlaamaan itse rahoja. Mielenterveyspalvelusta apua. Joka vuosi nuoria päätyy oman käden kautta hautaan jos heidät kadulle heitetään, Haloo mitä hirveitä neuvoja. Voimia kovasti, raskas polku.

Vierailija
28/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna rahaa, se on vaan karhunpalvelus. Mä tekisin äitinä linjauksen, että luonani saa olla ja minulta saa ruokaa, kunhan on selvinpäin. Mitään huumehörhöilyä tai ryyppäämistä en kotonani katselisi.

Vierailija
29/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ala nyt sanoa, että sinulla on rahat niin tiukilla, että et pysty añtamaan hänelle jatkossa. Puhu pojalle hyvänä hetkenä, miltä sinusta tuntuu ja yrittäkää yhdessä selvitellä asiaa. Laita poika etsimään vieroituspaikkoja. Oleellista on haluaako hän itse selvitä. Sano pojalle ettei mitään ole vielä menetetty. Jos pojalla on joku pienikin ajatuksen kipinä omasta selviämisestään, tartu siihen. Hänen pitää selvitä jotenkin sittenkin kun sinua ei ole.

Vierailija
30/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä ole opettanut lapsellesi mitään taloustaitoja?? Nyt sitten märistään kun paska tuulettimessa.

Vierailija
31/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Ala nyt sanoa, että sinulla on rahat niin tiukilla, että et pysty añtamaan hänelle jatkossa. Puhu pojalle hyvänä hetkenä, miltä sinusta tuntuu ja yrittäkää yhdessä selvitellä asiaa. Laita poika etsimään vieroituspaikkoja. Oleellista on haluaako hän itse selvitä. Sano pojalle ettei mitään ole vielä menetetty. Jos pojalla on joku pienikin ajatuksen kipinä omasta selviämisestään, tartu siihen. Hänen pitää selvitä jotenkin sittenkin kun sinua ei ole.

Kiitos edelliselle, teki jo pahaa lukea, että ulos vaan.  Lapsihan tämä poika vielä on ja äidilleen ja isälleen  ikuisesti oma lapsi. Itse tekisin kaikkeni, hakisin lapseni kanssa apua mistä ikinä keksisin, ettei lapseni tuhoutuisi. Ottaisin lastani kädestä kiinni ja veisin apua hakemaan, jos yksi paikka sulkeutuu jatkaisin toiselle. Puhuisin lapselle, puhuisin ja puhuisin että lapsi tietää kuinka paljon häntä rakastan.

Vierailija
32/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihalle vaan. Vieroituksessa hommatkoon jonkun asunnon. Itselläni saman ikäinen poika. Asui talven kadulla ja jäihän sille siitä ikuiset psyykeongelmat mutta hommasi asunnon sentään. Päihteiden käyttö ei lopu. Soittelee peloissaan ja vainoissaan. Siinä on ties mitä syöpäläisiä ja tulehduksia. On kuitenkin sosiaalitoimiston jälkihuollon valvonnassa. Sen paskasakin ammattitaito on nolla, mutta ovatpahan olleet mahdollistamassa tämänkin sekoilun. Minä en enää auta ihmisiä jotka ei auta itseään. Tämän olen oppinut päihdeongelmaisista. Ne tuhoaa kaikkien elämän mitä pääsee hyväksikäyttämään. Mitä nopeammin pääsee pohjalle, sen parempi. Silloin on ehkä toivoa tai kaikki on mennyt.

Asui talven kadulla.! Miten äiti voi sanoa lapsestaan noin? Onko tuo asenne liian kylmä lasta kohtaan ja onko kenties ollut sitä jo kauan. Miksi lapsi on tuossa tilassa nyt. Mietipä näitä.

Vierailija
33/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että pojalla on vain kaksi vaihtoehtoa elämässä, kuolla tai muuttaa elintapoja.

Vierailija
34/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Nimenomaan. Sossun tehtävä on auttaa niitä, jotka sitoutuvat apuun ja sitä haluavat. Jos näin ei ole, joku asuntola on ihan hyvä. Siitä kun motivoituu, voidaan hakea omaa vuokra-asuntoa.

Vierailija
35/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Jaa miten niin kotikunnalla on velvollisuus järjestää asunto? Niin minkä lain mukaan? Työntekijän harkinnan mukaan pojalle voidaan hakea esimerkiksi asuntolapaikkaa tai tuettua asumista, mutta ehtona voi olla esimerkiksi päihteettömyys tai hoitoon ja asiakkuuteen sitoutuminen.

Miksi luulet että suomessa on asunnottomia jos sossu muka hoitaa kaikille kämpät? Miksi kukaan maksaa vuokraa jos sossun velvollisuus on kuitenkin tarjota kämppiä?

Teillä on harhaisia kuvitelmia palvelujärjestelmästä.

T. Sossu

Katto pään päälle pitää tarjota kaikille Suomessa. Asuntolapaikka tai yömajoitus riittää sellaisille, jotka eivät osaa hoitaa asioitaan. Tällä paikkakunnalla ei ole asunnottomia. Kaikki ovat jossain suojassa pakkaselta ja niin sen on Suomessa jo perustuslainkin mukaan oltava.

Katon saa pään päälle yhteismajoituksessa, jossa ei saa vetää aineita tai viinaa. Esim. Hietsu. Mitään asunnon järjestämisen velvollisuutta itsessään ei ole. Suojan järjestämiseen päättyy kunnan velvoitteet. Ja miksi pitäisikään järjestää, jos ihminen ei ole kiinnostunut maksamaan vuokraa, vaan on jo saanut häädön vuokravelan takia? Ottaisitko itse omaan sijoituskämppääsi asumaan?

T. Stadin sos. ja t. palveluiden hallinnosta

Vierailija
36/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Nimenomaan. Sossun tehtävä on auttaa niitä, jotka sitoutuvat apuun ja sitä haluavat. Jos näin ei ole, joku asuntola on ihan hyvä. Siitä kun motivoituu, voidaan hakea omaa vuokra-asuntoa.

Itsellähän ei mitään päihdeongelmaa ollut, ei sitä apua sieltä herunut Asuntoneuvoja oli ainoa apu jota tarjosivat, yömajaan ohjauksen lisäksi, sinne haisevien sekavien juoppojen ja narkkien kanssa lattialle nukkumaan, piilottaen arvotavarasi housuihin, koska ne voidaan pölliä siellä. Asunnottomuus ei tarkoita aina päihdeongelmaa. Jos et ole vielä täysin menetetty tapaus, ei sossu liikauta sormeakaan, todettua on.

37/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö hänelle asuntolapaikka? Tuettu asuminen voisi olla hänelle hyvä ratkaisu.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
38/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoisen olet sitten kasvattanut

Vierailija
39/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihalle vaan. Vieroituksessa hommatkoon jonkun asunnon. Itselläni saman ikäinen poika. Asui talven kadulla ja jäihän sille siitä ikuiset psyykeongelmat mutta hommasi asunnon sentään. Päihteiden käyttö ei lopu. Soittelee peloissaan ja vainoissaan. Siinä on ties mitä syöpäläisiä ja tulehduksia. On kuitenkin sosiaalitoimiston jälkihuollon valvonnassa. Sen paskasakin ammattitaito on nolla, mutta ovatpahan olleet mahdollistamassa tämänkin sekoilun. Minä en enää auta ihmisiä jotka ei auta itseään. Tämän olen oppinut päihdeongelmaisista. Ne tuhoaa kaikkien elämän mitä pääsee hyväksikäyttämään. Mitä nopeammin pääsee pohjalle, sen parempi. Silloin on ehkä toivoa tai kaikki on mennyt.

Asui talven kadulla.! Miten äiti voi sanoa lapsestaan noin? Onko tuo asenne liian kylmä lasta kohtaan ja onko kenties ollut sitä jo kauan. Miksi lapsi on tuossa tilassa nyt. Mietipä näitä.

Nämä eivät ole mustavalkoisia asioita, etkä voi tietää onko kirjoittajalla esim pienempiä lapsia yhä kotona. Olen itse kasvanut perheessä jossa 7v vanhemmalla veljellä oli päihdeongelma. Ihan tavallinen keskiluokkainen perhe oltiin ja muilla sisaruksilla ei vastaavaa, eli en usko että pelkkä kasvatus syynä.

Veli saattoi tulla sekavana kotiin, rikkoa asioita, pihalla pyöri välillä veljen kavereita yms. Se oli meistä muista lapsista erittäin ahdistavaa. Kun veljen käytös ei muuttunut niin vanhemmat tekivät samanlaisen päätöksen kuin tuo kirjoittaja. Pelkäsivät varmaan että muuten me muut lapset saadaan vaikutteita. Ei ole kivaa sekään että joutuu omassa kodissaan varomaan yhtä ihmistä jatkuvasti.

Vaikka kyseessä onkin oma lapsi jota rakastaa, niin ei ihmisellä silti ole loputtomasti voimavaroja uhrattavaksi.

Vierailija
40/51 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Itsellähän ei mitään päihdeongelmaa ollut, ei sitä apua sieltä herunut Asuntoneuvoja oli ainoa apu jota tarjosivat, yömajaan ohjauksen lisäksi, sinne haisevien sekavien juoppojen ja narkkien kanssa lattialle nukkumaan, piilottaen arvotavarasi housuihin, koska ne voidaan pölliä siellä. Asunnottomuus ei tarkoita aina päihdeongelmaa. Jos et ole vielä täysin menetetty tapaus, ei sossu liikauta sormeakaan, todettua on.

Sanottakoon vielä, etten ole töitä sen jälkeen tehnyt kun totesin etten kelpaa edes vuokralaiseksi yksityiselle enkä julkiselle. Enkä aio olla osa tämmöistä mätää yhteiskuntaa, jossa ihmiset keinottelevat perustarpeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän