Miten psykoosi muka tuhoaa aivoja pysyvästi?
Bongasin tällaisen väitteen tuosta toisesta ketjusta, mutten voinut siinä kysellä sen esittäjältä, kun ois mennyt ihan OT:ksi.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 00:06"]
kyllä psykoosi aina muuttaa aivojen toimintaa. kun sinne kerran on syntynyt psykoottinen ketju, niin se sama ketju aktivoituu uudestaan aina helpommin. olen myös kuullut, että se tuhoaa aivosoluja. Psykoosissa on myös muita oireita kuin harhat ja kuvitelmat, mm. vetäytyminen ja toimintakyvyn lopahtaminen. näillä oireilla paranemisennuste on huonompi. Psykooseja on siis eri asteisia, osa helpomia ja osa vaikeampia, ja psykoosin syvyys voi vaihdella nopeastikin. Osa psykoosipotilaista kroonistuu, eli jäävät pysyvästi psykoottiseen tilaan, eivätkä siitä miksikään muutu enää millään konstilla. heiltä ei sitten luonnistu enää normaaliin elämään kuuluvat asiat ilman ohjausta ja tukea.
[/quote]
Psykoosin läpikäyneenä voin vain ihmetellä. Nimittäin miltä psykoosi tuntuu henkilöstä, joka siihen vajoaa? Se tuntuu samalta kuin eläisi painajaisessa. Ihmettelen siis kuinka kukaan ylipäätään voisi kestää sitä, että jäisi "pysyvästi" siihen tilaan, kuten edellä väitetään?
[/quote]
Se ei ole omasta tahdosta kiinni milloin psykoosi loppuu. Kun ei kestä niin tappaa itsensä kuten ystäväni yritti pitkittyneen jälkeen hypätä kerrostalon parvekkeelta alas kun luuli että joku tulee tappamaan. Istuu pyörätuolissa eikä pysty puhumaan kun äänihuulet murskautui hypyssä. Ei sillä enää paljon vaihtoehtoja ole ku olla vaan siinä olossa. Tosin hänelle tuli aivovammakin...toivottavasti se toimi lobotomian tavoin ja sai psykoottiset oireet loppumaan iäksi.
lobotomia kuulostaa toki hurjalta, mutta on siitä ollut hyötyäkin. Esim seinäjoen törnävän sairaalassa asuu mies jolle on lobotomia tehty. Ennen lobotomiaa hän ei uskaltanut käydä suihkussa edes kun pelkäsi veden olevan lasisiruja. Lobotomia auttoi häntä pääsemään peloista vaikkei tunne enää tunteita. Tästä oli dokumentti yle teemalla.
[/quote]
Pahamainen Törnävän sairaala ei taatusti edusta minkään mittapuun mukaan Suomen kärkeä psyykkisten sairauksien hoidossa. Niiden hoitomenetelmät ja -henkilökunta ovat jostain ajalta ennen sotia.
Onneksi aivot keksivät aina uusia keinoja myös korjata itse itseään, jahka olosuhteet ovat siihen suotuisammat. Terapia voi auttaa tässä. Joten psykoosin aiheuttamat mahdolliset vauriot eivät välttämättä merkitse niin paljoa kuin mitä voisi luulla.
Oliskos niin ap ettei sulla ole ollut psykoosia? Ei mikään terapeutti sitä saa diagnosoida. Siihen vaaditaan mielenterveysongelmiin erikoistunut lääkäri.
Psykoosi itsessään ei tuhoa aivoja, kuten psykiatrit usein valheellisesti väittävät, vaan sen mahdollisen aivovaurion aiheuttaa psykoosin hoitoon käytettävät neuroleptit eli antipsykootit.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi itsessään ei tuhoa aivoja, kuten psykiatrit usein valheellisesti väittävät, vaan sen mahdollisen aivovaurion aiheuttaa psykoosin hoitoon käytettävät neuroleptit eli antipsykootit.
Mä olen käyttänyt ketipinor 100mg/vrk. uniongelmiin jo vuosia. Onkohan mun aivot vaurioituneet siitä? Psykoosissa en ole koskaan ollut. Sairastan keskivaikeaa masennusta.
Psykoosi ei ole mikään tauti, eikä se tuhoa aivoja. Psykoosi on täydellinen mielen vapautuminen ympäröivästä yhteiskunnasta, sen säännöistä ja normeista. Psykoosi on vapautta tehdä ja ajatella ihan mitä huvittaai ilman minkäänlaisia omantunnontuskia. On oikeati ihanaa olla vapaa ja psykoottinen ihminen. Ei siinä ole mitään pahaa tai hyvää.
Psykoottinen ihminen
Kaikki vihaavat minua koska olen vainoharhainen.
Voisi olla ne lääkkeet jotka tuhoaa eikä itse psykoosi. Kuvittelisin psykoosissa tapahtuvan vain etääntyminen tästä todellisuudesta ja oman ajattelun tuotoksiin uppoutuminen, josta palautuminen voi olla melko haastavaa, tai ainakin vaatii rauhaa ja asiallista sisältöä elämään. Eli en ymmärrä kuinka itse ajattelun tuotos pystyisi tuhoamaan, pystyn ymmärtämään kuinka lääkkeet saattaa tuhota.
Nää on näitä.
Ei vaan nämä ihmiset ovat oikeasti juömia ja heidät tulee saattaa vastuuseen teoistaan.
Ei vaan nämä ihmiset ovat oikeasti juömia ja heidät tulee saattaa vastuuseen teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Julmia. Pahatahtoisia. Yritin tätä selittää mutta he yhden opettajan mielestä "huonon kotikasvatuksen saaneita". Tämä oli suht tasapainoinen naisopettaja.
En ihmmettele että hyvinkäällä ja jokelassa ammutaan ihmisiä jos taso on tämä.
Vierailija kirjoitti:
En ihmmettele että hyvinkäällä ja jokelassa ammutaan ihmisiä jos taso on tämä.
Joidun käyttämään arvovaltaisia ihmisiä levittämään sanaa tämän tyylisestä käytöksestä jotta saadaan stoppi kehitykselle.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 00:06"]
kyllä psykoosi aina muuttaa aivojen toimintaa. kun sinne kerran on syntynyt psykoottinen ketju, niin se sama ketju aktivoituu uudestaan aina helpommin. olen myös kuullut, että se tuhoaa aivosoluja. Psykoosissa on myös muita oireita kuin harhat ja kuvitelmat, mm. vetäytyminen ja toimintakyvyn lopahtaminen. näillä oireilla paranemisennuste on huonompi. Psykooseja on siis eri asteisia, osa helpomia ja osa vaikeampia, ja psykoosin syvyys voi vaihdella nopeastikin. Osa psykoosipotilaista kroonistuu, eli jäävät pysyvästi psykoottiseen tilaan, eivätkä siitä miksikään muutu enää millään konstilla. heiltä ei sitten luonnistu enää normaaliin elämään kuuluvat asiat ilman ohjausta ja tukea.
[/quote]
Psykoosin läpikäyneenä voin vain ihmetellä. Nimittäin miltä psykoosi tuntuu henkilöstä, joka siihen vajoaa? Se tuntuu samalta kuin eläisi painajaisessa. Ihmettelen siis kuinka kukaan ylipäätään voisi kestää sitä, että jäisi "pysyvästi" siihen tilaan, kuten edellä väitetään?
[/quote]
Se ei ole omasta tahdosta kiinni milloin psykoosi loppuu. Kun ei kestä niin tappaa itsensä kuten ystäväni yritti pitkittyneen jälkeen hypätä kerrostalon parvekkeelta alas kun luuli että joku tulee tappamaan. Istuu pyörätuolissa eikä pysty puhumaan kun äänihuulet murskautui hypyssä. Ei sillä enää paljon vaihtoehtoja ole ku olla vaan siinä olossa. Tosin hänelle tuli aivovammakin...toivottavasti se toimi lobotomian tavoin ja sai psykoottiset oireet loppumaan iäksi.
lobotomia kuulostaa toki hurjalta, mutta on siitä ollut hyötyäkin. Esim seinäjoen törnävän sairaalassa asuu mies jolle on lobotomia tehty. Ennen lobotomiaa hän ei uskaltanut käydä suihkussa edes kun pelkäsi veden olevan lasisiruja. Lobotomia auttoi häntä pääsemään peloista vaikkei tunne enää tunteita. Tästä oli dokumentti yle teemalla.