Janita Lukkarisen hautajaiset siirtyivät, koska perheen ulkopuolinen henkilö toimitti testamentin seurakuntaan. Perhe ei ole saanut hautauslupaa tyttärelleen
Janita Lukkarisen isä kertoo perheen suuresta surusta, jota pahentaa erikoinen riita testamentista – "Olen miettinyt pääni puhki, miten saan tyttäreni hautaan"
Janita Lukkarisen hautajaiset siirtyivät, koska perheen ulkopuolinen henkilö toimitti testamentin seurakuntaan. Perhe ei ole saanut hautauslupaa tyttärelleen.
Surun murtama isä kertoo MTV Uutisille, että hänen tyttärensä nukkui ikiuneen Terhokodissa. Lukkarisen elämän viimeinen yö meni turvallisesti oman äidin ja isän välissä.
– Janita nukkui meidän välissämme viimeisen yönsä. Keskustelimme kuoleman jälkeisestä elämästä, ja lohduttelimme häntä.
Lukkarinen menehtyi 27. marraskuuta klo 10:05. Isä on kiitollinen, että sai viettää viimeiset päivät rakkaan tyttärensä luona.
Sisarukset jättivät jäähyväiset
Perheen nuoremmat lapset olivat kotonaan, kun Janita nukkui pois. Surullinen isä haki sisarukset Terhokotiin jättämään viimeiset jäähyväiset. Se ei ollut helppoa isälle.
– Valmistelin heidät hyvin, niin hyvin kuin isä pystyy valmistelemaan. Sanoin lapsille, että pidetään Janitan kuolema tiedossa vain perheen sisällä. Kehotin heitä puhumaan vain äidille tai isällä, jos on paha mieli.
Isä jäi sairauslomalle
Lukkarisen isä kertoo MTV Uutisille, että valtavan surun keskellä on myös murheita tulevien hautajaisten kanssa.
– Minun oli pakko ottaa sairauslomaa, koska en saa nukuttua. Olen miettinyt pääni puhki, miten saan tyttäreni hautaan, isä huokaa.
Janita Lukkarisen hautajaiset oli suunniteltu pidettäväksi 12. joulukuuta. Vielä ei ole kuitenkaan varmaa, milloin hänet saadaan viimeiseen leposijaan.
– Sen jälkeen surutyö vasta alkaa.
"Seurakunta on kieltäytynyt hautaamasta Janitaa"
Epäselvyys hautajaispäivästä johtuu seurakunnalle toimitetusta testamentista, jonka alkuperää ja todenmukaisuutta nyt selvitetään.
MTV Uutiset on nähnyt testamentin läheisten luvalla. Testamentissa lukee muun muassa, että kaikista hautajaisjärjestelyistä päättää perheen ulkopuolinen henkilö. Kyseinen testamentti on tehty vuonna 2018, ja siinä on muun muassa Janitan henkilötunnus väärin.
– Seurakunta on kieltäytynyt hautaamasta Janitaa, ennen kuin poliisi sanoo testamentin olevan väärennös.
Isä kiinnitti testamentissa myös huomionsa tyttärensä allekirjoitukseen, joka ei näyttänyt tutulta.
– Olemme selvittäneet, että Janita on tuolloin ollut todennäköisesti Loviisassa, kun testamentti on kirjattu Helsingissä. Vuosien aikana allekirjoitus saattaa muuttua ihmisellä, mutta ei sen niin paljon pitäisi muuttua kuin se on testamentissa, isä ihmettelee.
Isä kertoo perheen olevan hämillään tapauksesta eikä usko, että Janita olisi kirjoittanut sellaista testamenttia, joka seurakunnalle on toimitettu.
– Sisarukset olivat hänelle kaikki kaikessa, heille hän halusi jättää vaatteensa ja korunsa. Tämä omituinen testamentti puhuu ihan toista.
Esitutkinta aloitettiin
Perhe on tehnyt rikosilmoituksen testamentista. Hyvinkään poliisista vahvistetaan MTV Uutisille, että asiasta on aloitettu esitutkinta. Enempää asiaa ei voida kommentoida.
Isä julkaisi tyttärensä Instagram-tilillään koskettavan muistokirjoituksen, jonka Janita oli itse kirjoittanut. Koskettavaan päivitykseen tuli valtavasti sydämiä ja osanottoviestejä someseuraajilta.
– Minun piti julkaista se vasta hautajaisten jälkeen, niin kuin sovimme Janitan kanssa. Päivitys piti tehdä kuitenkin jo nyt, jos meiltä lähtee myös oikeus Janitan sometileihin väitettyyn testamenttiin vedoten.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/janita-lukkarisen-isa-kertoo-perhee…
Vierailija kirjoitti:
Hitto mikä suku, tekee lehtijuttuja ruumiillakin, häpeällistä.
Niin, olisiko tämä "ystävä" halunnut antaa sen lehtijutun, vai mista tiesi etukäteen, että sellainen olisi tulossa vanhempien antamana. Ottiko yhteyttä Seiskaan ja tarjosi juttua, mutta sanottiin, että on jo.
Luulen kyllä, että näistä jutuista on sovittu Seiskan kanssa Janitan vielä eläessä ja hän on ollut päätöksenteossa itse mukana. Eikös Seiskalla ole ollut jatkuva seuranta ja niitä minidokumentteja ym.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä joutuu helvettiin ja he ovat sen täysin ansainneet. Vain aniharva pelastuu, hyvin hyvin harva.
Viimeisellä tuomiolla ei lueta armoa vaan oikeutta - ja Jumala on ehdottoman oikeudenmukainen .
Helvettiä ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, jos palstalla olisi ollut tällainen aloitus jossa uhotaan hautajaisten siirtämisestä jonkun hämärän tyhjästä ilmestyneen väärin kirjoitetun testamentin vuoksi niin olisin kutsunut väsyneeksi trolliksi. Mutta kun tässä on uutislinkitkin.
Näinpä. Ja vaikka olisin itse omainen, niin luovuttaisin kyllä hautajaisten kanssa siinä vaiheessa, jos joku ryöstää ruumiin. Jääköön yhteiskunnan hoidettavaksi se asia. Liian kova pala purtavaksi tavalliselle ihmiselle.
Ja kun Jarna on kyseessä, tähän asiaan ei ikinä tulekaan mitään tolkkua. Toivottavasti tajuaa edes jättää jauhamasta tätä enää.
Tuo Jarnahan näyttää puuhastelleen myös Tukiaisen taustajoukoissa. Tukiaistahan kiusattiin myös aikanaan netissä aivan järkyttävällä tavalla.. En kyllä ihmettelisi jos tämä nainen olisi näiden kiusaamisten takana!
Hyvää matkaa Janita! Annetaan omaisten nyt tehdä surutyönsä rauhassa ilman julkisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi joku satunnainen paperi edes kelpaa testamentiksi? Pitäisi olla, että vain maistraatissa testamenttaajan allekirjoittama ja siellä säilytetty testamentti on pätevä. Näitä lippulappusia "löytyy" milloin mistäkin piironginlaatikosta ja raamatun välistä eikä ole mitään takeita kuka ne on tehny ja millä motiivilla.
Testamentaja ei ole enää vuosikymmeniin viety ja kirjattu maistraattiin.
Ei ole olemassa enää sellaista lakia.
Mikä tahansa paperi, joka on asianmukaisesti laadittu ja jossa lukee testamentti ja jonka ovat kaksi estöötöntä ihmistä allekirjoittaneet kelpaa testamentiksi.
Tosin aina muut läheiset ja perijät voivat testamentin riitauttaa, etenkin silloin, kun testamentti epäillään väärennetyksi.
Testamentti on tärkeä asiakirjaja laillinen asiakirja. Ei sitä voi missään olosuhteissa noin vain sivuuttaa ja jättää huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi joku satunnainen paperi edes kelpaa testamentiksi? Pitäisi olla, että vain maistraatissa testamenttaajan allekirjoittama ja siellä säilytetty testamentti on pätevä. Näitä lippulappusia "löytyy" milloin mistäkin piironginlaatikosta ja raamatun välistä eikä ole mitään takeita kuka ne on tehny ja millä motiivilla.
Maistraatti ei säilytä testamentteja eikä osallistu mihinkään testamentin allekirjoittamisjuttuihin.
Joskus vuosikymmeniä sitten, testamentti voitiin kirjata maistraatin tietoon, mutta ei enää.
Testamentin voi säilyttää pankkilokerossa omassa pankkissaan.
Tai lukollisissa kaapeissa kotonaan.
Pitää myös ilmoittaa jollekin läheiselleen, että mistä testamentti kuoleman jälkeen löytyy.
Vanhempieni testamenttia säilytettiin heidän pankkinsa pankkiholvissa, pankkilokerossa.
Jos tuo testamentti on tehty määrämuotoa noudattaen niin sillon se muodostaa vainajan viimeisen tahdon jollei uudempaa testamenttia löydy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli Jarnan temppu saada julkisuutta. Tällä turhakkeella taitaa olla keinot vähissä pysyä lehtien palstoilla.
Kyllä se taatusti uusia tuksuja ja janitoja löytää.
Riitta Leppiniemen ura jäi lyhyeksi :D
Vierailija kirjoitti:
Seiskan mukaan kyseinen ihminen on luovuttanut hautajaisten järjestelyn Janitan vanhemmille. Hyvä näin.
millä tämä akka olisi maksanut arkun jne
Vierailija kirjoitti:
Riitta Leppiniemen ura jäi lyhyeksi :D
Mitä helvettiä oikein tarkoitat?
Hänhän on edelleen asianaja.
Asianajajan asiakkaat vaihtuvat ja keissit muuttuvat.
Ja on eri asiohin erikoistuneita asianajajia, toiset ovat erikoistuneet rikoksiin, toiset taas vaikkpa yritysoikeuteen jne.
He ovat yksityisyrittäjiä ja päättävät itse minkä ja mitä oikeusjuttuja haluavat hoitaa.
Kyllä Leppiniemen työura jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi Jarna joku mielenterveyspotilas?
En tiedä, mutta opiskelee helluntaiseurakunnan pastoriksi. Jossain sisäoppilaitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat todella empatiakyvyttömiä. Omaisia syytetään nyt siitä, että hakivat julkisuutta tällä testamenttiajupakalla. Mitä ihmettä , olisiko pitänyt antaa hiljaa periksi ja antaa jonkun randomryypin päsmäröidä oman tyttärensä tahdon vastaisesti hautajaiset? Tehdä niistä joku ikioma show, vaikka omaiset haluaisivat vain surra ja järjestää hautajaiset niin kuin tyttären kanssa on sovittu.
Selvästi julkisuus myös auttoi: "ystävä" antoi erittäin pian periksi sen jälkeen, kun asia tuotiin julki ja ihmiset ottivat kantaa kaikkiin esiintulleisiin epäkohtiin.
Kyllä, koska ilmeisesti "ystävä" on erittäin julkisuushakuinen mutta yllättyi siitä, että ei nyt päässytkään loistamaan suurena hyväntekijänä ja vainajan viimeisen tahdon toteuttajana. Mutta siis todella hyvä juttu, jos luopui vaatimuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä mitä ovat riidelleet, ehkä Janita vain ajatteli, etteivät osaa hautajaisista yhdessä päättää, joten antoi lopullisen päätäntävallan Jarnalle? No minä en tämän jälkeen enää ota asiaan kantaa.
Janita ei varmaan vuonna 2018 ollut vielä vakaasti ajatellut, että kuolee. Eikä varmaan myöhemmin edes muistanut ko testamenttia, jos oli ollut sen laatimisessa mukana edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itsellä on pari rakasta lähimmäistä, jotka menetin pitkäaikaiselle syöpätaistelulle.
kummallakin syöpä lopussa ikään kuin "räjähti", eli otti vallan koko elimistössä.
kumpikin viimeisinä elinpäivinään oli jo haiskahtavassa kunnossa. Ikään kuin mätänemisprosessi olisi jo alkanut.
Ei kuulemma ole mitenkään tavatonta.
Tällöin ruumis pakastetaan. Omien rakkaimpieni kohdalla, en perehtynyt asiaan, mutta olen muuta kautta kuullut, että niin voidaan tehdä, vaikka hautajaiset järjestettäisiin ajallaan.
Tuosta testamentti-asiasta tuli mieleen, että onko huomioitu, että ne syövän hoitoon käytettävät kipulääkkeet on aika tujua kamaa.
Ihminen ei välttämättä ole aivan tolkuissaan ja täysissä järjenvoimissa. Ne voi sekoittaa totaalisesti päänupin ja ajan ja paikan tajun. Ne on hyvin huumaavia.Jos Janita on tullut uskoon oltuaan lääkkeistä sekaisin?
Voiko Jeesus hyväksyä uskoontulon esim kehi.tysvammaiselta, narkkari.lta tai syöpäpotilaalta.
Eihän ihminen ole silloin oma itsensä.
Ja hyväksyykö Jeesus kuolemanpelon syyksi uskoontuloon?
Jeesus ei hyväksy kuoleman pelkoa uskoon tulon syyksi
Kun Janita oli terve..missä Jeesus?
Päivitti kuvia tisseistään?
En usko että Janita pääsee taivaaseen.
Jaa, sulla on viimeinen tieto Jeesuksen ajatuksista. Edellinen oli tämä: "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
Onko Ted Bundy Taivaassa?
Luki raamattua ennen sähkötuolia
Kantsiiko munkin huutaa ateistina Jeesus apuun..noin niinku varmuuden vuoksi?
Luulen että huudon on tultava täydestä sydämestä. Ei riitä pikku katumus ja näytelmä vähän ennen loppua.
Hautajaisista on yleensä glamour kovin kaukana. Kukat ovat kauniita mutta muuten; virrenveisuuta ja rään ryystämistä se on.
Hyvä, jos Janita nyt pääsee hautaan rauhassa.
Tässä tapauksessa on selvää, että Janita halusi vanhempiensa hoitavan hautajaiset, mutta niitäkin tilanteita on, joissa vainajan lähiomaisia ei saa missään nimessä päästää päättämään asioista.
Esimerkiksi omalla kohdallani mt- ja päihdeongelmaisia vanhempiani ei saisi kutsua edes paikan päälle hautajaisiini, saati päättämään asioistani. Pitääkin laittaa paperit kuntoon sen osalta.