Onko mitään pikakoulutusta sairaanhoitajaksi tms. alalle (ei lähäri eikä laitoshoitaja), tyylin 6 kk?
Olen yliopistossa koulutettu, laajat matemaattiset aineet lukiossa suorittanut, nopeasti oppiva ja jo aika paljon lukenut lääketieteestä itsenäisesti. Ala kiinnostaisi, mutta mitään 3-4 vuoden amk kouluun en lähde. En ole enää ihan nuorikaan, se on yksi syy, ja oon kuullut että aika löysää ja turhaakin se koulussa käynti on amk:ssa. Jos olisi joku 6 kk pikakoulutus, saattaisin mennäkin kun kuulemma sairaanhoitajista on pulaa. Ehkä joku laboratorio/röntgenhoitajakin saattaisi kelvata. Ei taida kuitenkaan olla mitään? Aiemminhan sairaanhoitajia pikakoulutettiin lääkäreiksi, ja nyt lentoemoja sairaanhoitajiksi....miksi ei siis muitakin? Onko?
Kommentit (67)
AMK:ssa ainakin liiketalouden tradenomin koulutusohjelmassa oli löysää ja turhaa täytettä. Kyseisen tutkinnon olisi voinut suorittaa paljon tiiviimmin. Sen ymmärrän, että joku lääkäri tai kielenopettaja täytyy kouluttaa laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkät harjoittelut on yli puoli vuotta. Mikset lähde saman tien lääkikseen?
se oisikin haave, mutta pakko myöntää että ikää on jo liikaa, jäljelle jäävät vuodet työelämässä jäisi vähiin, ja vielä hakurumba ja mahdolliset pettymykset tai ei koskaan pääsisi...ei houkuttele. Liian kallista yhteiskunnalle kouluttaa jotain joka valmistuu 50+ vuotiaana, annan nuoremmille mahdollisuuden.
Hammashoitaja voisin olla tosiaan, mutta lähihoitaja-ammattinimike nykyään mielletään matalapalkka-ja matalakoulutusalaksi siksi se ei oikein ole houkutellut. Tuntuu että turhaan rehkinyt lukiossa jos siihen päätyy.
Jaahas, itse opiskelin aikuispuolella hammashoitajaksi mutta tutkintonimike on kylläkin juuri lähihoitaja. Olen minäkin lukion rehkinyt ja vielä sen päälle amk-tutkinnon ennen kuin tähän päädyin. Suurin osa luokkani oppilaista omasi aiempia tutkintoja, ihan oli maistereitakin jotka vaihtoivat alaa kun omalla alalla ei ollut töitä.
Joo, varsinkin kulttuurialojen maistereilla monella hoitoalan koulutus, etenkin jos tutkija, pitää olla muuta työtä apurahakausien välissä.
Itse tyydyn laitoshuoltajan tutkintoon, FM tutkinnon ohella siis.
Kah, tervehdys toveri! Täällä toinen. Laikkarina tällainen vanha skraba vielä tienaakin paremmin (julkkarilla, tietty) kuin museossa. Eikä tule työt kotiin. FM, hum taas ekassa ammatissaan, toki kesät vapaalla.
Mene Ylilaudalle siellä on paljon asiallisempaa tietoa kuin täällä. Siellä joku kysyi miten voisi jatkaa Alemmasta korkeakoututkinosta = kätilö , röntgenhoitaja , e-sairaanhoitaja eteenpäin esim.ylihoitajaksi tai lääkäriksi. Siinä sat vähän asiallisempaa tietoa. Noilla opeilla ei sairaalassa ole mitään hyötyä. Täällähän kaikki on vain sikalan lattian pesijöitä. Sikoihin et saa edes koskea noilla opeilla. Oikeasti nuo ammatit vaativat lisensin ja kaikki ovat pitkiä koulutuksia. En vaan millään ymmärrä miten tuo enne 1 vuoden apuhoita , lähihotajakoulu sekoitetaan 5 vuotiseen esim.kätilön tutkintoon.
Minä olen kuullut että vahempina, aikuisina sairaalaan töihin tulleet eivät oikein sopeudu. On se kuitenkin työpaikkana ehkä jotenkin armeijaan verrattava. Jokainen edustaa omaa ammatillista osaamistan, arjessa jokainen tekee sen oman osutensa, se pitää oolla aina oikein eikä mitään sinne päin. tätä aikuisopiskelija ei hyväksy, vaan katsoo sen simputukseksi. Jos toinen on täyttänyt ruiskun ja jatkossa toinen henkilö pistää se potilaalle oikeaaan aikaan, hänen on ehdottomasti voitava luottaa että siiä on oiketa ainetta, oikea määrä, oikea suhde, laimennokseen. Samoin on laitteiden ja koneiden kanssa. Jotkut eivät koskaan saavuta työssä vaadittavaa tarkkuutta. Heistä ei tule sellaisia kurinalaisia työtotovreita, että heit palkataan erikoissairaanhoitoon. Nuorenpana on helpompi oppia tekemän rauhassa tarkkuutta vaativaa työtä myös paineen alaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monimuotokoulutus, mutta yleensä siinä halutaan joustoa toiseen suuntaan ja varmaan pitäisi pohjakoulutus olla terveydenhoitoalalta.
Robotti ne hommat on tehnyt jo kauan. Posti lähettää kutsun tiettyyn aikaan ja "asiakas" juoksee aikataulutettuna. Ei siinä tarvi mitään nykyään: muistitesteissä ehkä joku, kun niihinkin täytyyy vuode välein kärrätä mummot, vaikkei heillä ole koskaan ollut edes ajokorttia:-D
Koitappa tuota auki, en osaa:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3970730/laxoberonia-penkkiurheilijalle
Siispä nyt täytyisi kaikkien vanhusten hoidossa olevien olla fysioterapeutteja, ettei tuollaista käytäntöä tarvitsisi kenenkään sietää!!!!
Tuo tulee kyllä eswille, kun joku pyytää. Pitääkö tosiaan tahtoa oikeusasiamieheltä apua siihen?
Joo, varsinkin kulttuurialojen maistereilla monella hoitoalan koulutus, etenkin jos tutkija, pitää olla muuta työtä apurahakausien välissä.
Itse tyydyn laitoshuoltajan tutkintoon, FM tutkinnon ohella siis.