Onko mitään pikakoulutusta sairaanhoitajaksi tms. alalle (ei lähäri eikä laitoshoitaja), tyylin 6 kk?
Olen yliopistossa koulutettu, laajat matemaattiset aineet lukiossa suorittanut, nopeasti oppiva ja jo aika paljon lukenut lääketieteestä itsenäisesti. Ala kiinnostaisi, mutta mitään 3-4 vuoden amk kouluun en lähde. En ole enää ihan nuorikaan, se on yksi syy, ja oon kuullut että aika löysää ja turhaakin se koulussa käynti on amk:ssa. Jos olisi joku 6 kk pikakoulutus, saattaisin mennäkin kun kuulemma sairaanhoitajista on pulaa. Ehkä joku laboratorio/röntgenhoitajakin saattaisi kelvata. Ei taida kuitenkaan olla mitään? Aiemminhan sairaanhoitajia pikakoulutettiin lääkäreiksi, ja nyt lentoemoja sairaanhoitajiksi....miksi ei siis muitakin? Onko?
Kommentit (67)
Haluaisitko itse, että sinua hoitaa sairaanhoitaja, joka on valmistunut puolen vuoden pikakurssilta?
Teoriapohjaa voi löytyä, mutta miten on vuorovaikutustaitojesi laita? Sairaanhoitajan työssä täytyy tulla toimeen hyvin monenlaisten ihmisten kanssa, se on joissain työtehtävissä tärkeämpääkin kuin se nippelitieto että osaa nimetä jonkin luun tai verisuonen. Motivaatiokin hieman ihmetyttää, "saattaisi kelvata". Miksi haluaisit hoitajaksi? Ala on niin rankka, että aika moni motivaatiopuutteinen ei siellä jaksa eikä pysy.
Lentoemäntiä ja pursereita ei pikakouluteta sairaanhoitajiksi, vaan mahdollisuutta hoitotyön ulkopuoliseen vastaanottamis- ja kirjaamistehtäviin suunnitellaan.
Osalla lentävästä henkilökunnasta on taustalla jo sote-alan peruskoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Pelkät harjoittelut on yli puoli vuotta. Mikset lähde saman tien lääkikseen?
se oisikin haave, mutta pakko myöntää että ikää on jo liikaa, jäljelle jäävät vuodet työelämässä jäisi vähiin, ja vielä hakurumba ja mahdolliset pettymykset tai ei koskaan pääsisi...ei houkuttele. Liian kallista yhteiskunnalle kouluttaa jotain joka valmistuu 50+ vuotiaana, annan nuoremmille mahdollisuuden.
Hammashoitaja voisin olla tosiaan, mutta lähihoitaja-ammattinimike nykyään mielletään matalapalkka-ja matalakoulutusalaksi siksi se ei oikein ole houkutellut. Tuntuu että turhaan rehkinyt lukiossa jos siihen päätyy.
Olet liian fiksu sairaanhoitajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että 3,5 vuoden koulutuksen haluaisit nipistää puolivuotiseksi? Jep Jep. (enkä edes ole sote-alalla itse)
Ennen saatiin sairaanhoitajatkin koulutettua parissa vuodessa.
Juu, ennen ajettiin hevosella ja rattailla. Miksi nyt ei, olisi ilmastoystävällistä. Mitäpä sitä mitään uudenlaisia koneita ja laitteita opettelemaan. Jos ei aspiriini auta, niin pukataan hautaan.
Kannatan.
Aloitetaan sinusta.
Hae ammattikorkeakouluun monimuoto-opintoihin, voit edetä omaan rivakkaan tahtiisi.
Hoiva avustaja..eli teet niitä hoivatoimenpiteitä ja avustat asiakkaiden päivätoimissa(syötät, viet ulos, vaihdat vaippaa).
Jännä juttu tämä hoitajien halveksunta. Toivon sydämmestäni, että halveksijat saavat parantumattoman syövän ja jäävät ilman hoitoa. Kivuliaan parantumattoman syövän.
🙏🏻
T.ekonomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se oisikin haave, mutta pakko myöntää että ikää on jo liikaa, jäljelle jäävät vuodet työelämässä jäisi vähiin, ja vielä hakurumba ja mahdolliset pettymykset tai ei koskaan pääsisi...ei houkuttele. Liian kallista yhteiskunnalle kouluttaa jotain joka valmistuu 50+ vuotiaana, annan nuoremmille mahdollisuuden.
Hammashoitaja voisin olla tosiaan, mutta lähihoitaja-ammattinimike nykyään mielletään matalapalkka-ja matalakoulutusalaksi siksi se ei oikein ole houkutellut. Tuntuu että turhaan rehkinyt lukiossa jos siihen päätyy.
Jaahas, itse opiskelin aikuispuolella hammashoitajaksi mutta tutkintonimike on kylläkin juuri lähihoitaja. Olen minäkin lukion rehkinyt ja vielä sen päälle amk-tutkinnon ennen kuin tähän päädyin. Suurin osa luokkani oppilaista omasi aiempia tutkintoja, ihan oli maistereitakin jotka vaihtoivat alaa kun omalla alalla ei ollut töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ymmärsinkö nyt oikein - aidosti haluaisit toimia hoitotyössä, mutta et kuitenkaan halua profiloitua matalapalkka-alalla työskenteleväksi? Eli lähtökohtaisesti katsot itsekin lähihoitajia alaspäin?
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu tämä hoitajien halveksunta. Toivon sydämmestäni, että halveksijat saavat parantumattoman syövän ja jäävät ilman hoitoa. Kivuliaan parantumattoman syövän.
🙏🏻
T.ekonomi
Samaa toivon minäkin.
T. Juristi
Vierailija kirjoitti:
siis esim. pelkkä näyttötutkinto niin kuin oppisopimuksella opiskelevat? Voisi opiskella itsenäisesti, tai työn ohessa, ja sit käy vaan kokeessa, näyttökokeissa jne? Hammashoitajaksi?
ap
😂 Näyttötukintokaan ei ole puolen vuoden juttu, näyttöjen välissä pitää meillä ainakin olla puoli vuotta.
Itse opiskelen laitoshuoltajaksi ja 5 näyttöä pitää tehdä. Laske siitä paljonko menee aikaa.
Enpä tiedä onko hyvä lähtökohta opiskelulle jos jo valmiiksi hieman halveksii tulevaa ammattiaan, kuten ap vaikuttaa tekevän. Ainakin hänen viesteistään välittyy hieman ylemmyydentuntoinen sävy. Varsinkaan harjoitteluissa ei sillä asenteella pitkälle pötkitä jos sairaanhoitajaksi aikoo. Olisi kiva tietää miksei hän tee töitä alalla, jota opiskeli yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Hoiva avustaja..eli teet niitä hoivatoimenpiteitä ja avustat asiakkaiden päivätoimissa(syötät, viet ulos, vaihdat vaippaa).
arvostan näitä työntekijöitä, mutta juuri tuohon en lähde.
Ja kokemusta mulla on henkilökohtaisen avustajan työstä, ja omaishoidosta ja osaan tulkita ekg:tä jne. itse, kuten sanoin, olen itse jo opiskellut alaa. Siksi juuri ajattelen että pelkkä tenttiminen olisi ehkä nopein tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ymmärsinkö nyt oikein - aidosti haluaisit toimia hoitotyössä, mutta et kuitenkaan halua profiloitua matalapalkka-alalla työskenteleväksi? Eli lähtökohtaisesti katsot itsekin lähihoitajia alaspäin?
en tosiaankaan katso alaspäin, sanoinhan että "ei ole houkutellut" siis aiemmin, mutta nyt kun kuulin että hammashoitajat ovatkin lähihoitajia niin ehkä voisin harkita. Mihinkään vaipanvaihtoon ja takapuolen pyyhintään 1000 kk palkalla en lähde, olen jo tehnyt tuota aiemmin ilman koulutusta henkilökohtaisena avustajana. Muutenkaan en usko että yhteiskunnan kannattaa hukata resursseja laittamalla opinnoissa hyvin pärjänneitä vaipanvaihtajiksi, koska silloinhan kaikki ne muut opinnot menee hukkaan, rahaa menetetään sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä onko hyvä lähtökohta opiskelulle jos jo valmiiksi hieman halveksii tulevaa ammattiaan, kuten ap vaikuttaa tekevän. Ainakin hänen viesteistään välittyy hieman ylemmyydentuntoinen sävy. Varsinkaan harjoitteluissa ei sillä asenteella pitkälle pötkitä jos sairaanhoitajaksi aikoo. Olisi kiva tietää miksei hän tee töitä alalla, jota opiskeli yliopistossa.
aattelitko ettei kenelläkään lääkärillä ole ns "ylemmyydentuntoa"? Luuletko että yksikään lääkäri olisi lähtenyt opiskelemaan lähihoitajaksi? On teillä kyllä jutut....
ps.ihmiset voi haluta vaihtaa alaa aika ajoin vaikka olisi miten menestynyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko sitten sairaanhoitajaopintoihin pääseväsi :D
Ei sinnekään kaikkia oteta, joille se juuri ja juuri "kelpaisi".
Tai perustason ensihoitaja, jos vähintään B-luokan ajokortti löytyy.