Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä rasvalla olet saanut atooppisen, allergisen vauvan posket kuntoon?

Vierailija
24.04.2014 |

Posket ovat aivan rohtuneet, toisessa poskessa kolikon kokoinen alue, joka erittää pahimpina aikoina kudosnestettä kun on niin tahkottu rikki. Muu vartalo on saatu kuntoon, mutta kasvojen kanssa on keinot loppumassa. Mitä rasvaa käytät vauvasi kasvoihin? Tähän asti toimivin on ollut Erisan ja Sibicort, mutta ei jälkimmäistä voi ikuisesti käyttää...

Allergialääkäri tavataan maanantaina, mutta viikonlopun aikana voisi vielä jotain kokeilla. Lapsella siis atooppinen iho ja maitoallergia, muita allergioita selvitellään imetysdieetin avulla parhaillaan. Hanskoja pitää öisin, ja saa lääkettä kutinaa hillitsemään yön ajaksi. Ulkona nukkuessa ei raavi. Vauva on 6kk.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ceridal kirveli. Samoin kaikki köykäiset rasvat. Piti olla tosi paksu voide, ambilan tai locobase. Iholääkäri suositteli 2vkon kortisoneja, mutta ihottuma "tuli läpi kuurin". Pari päivää kortisonia tehosi ja paussi, kunnes uuden lääkinnän tarve tuli. 2 kk iästä alkaen imetykseen reagoi ja aikamoinen allergiataival tässä on takana.

Voimia allergian aiheuttajien metsästykseen! Histamiini foorumilta löytyy halutessasi vertaistukea, itse ainakin sain sieltä hyviä vinkkejä.

Vierailija
22/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Locobase repairia 2x pv viikon ajan, sitten Bepanthenia niin kauan kun tarvis, sitten esim. Dermalogia :) toimii meillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:11"]Ap, ymmärsin, että imetät vielä. Syöthän itse terveellisesti (kasvikset, hedelmät, hyvät protskut, täysjyvävilja, luonnonjugu jne.) ja riittävästi etenkin hyviä rasvoja (kylmäpuristetut kasviöljyt, avocado, pähkinät, kala, voi) ja vältät kaikkea haitallista (margariinit, einekset, karkit ynnä muut herkut jne.)? Ja saat varmasti riittävästi vitamiineja ja muita elintärkeitä aineksia (esim. sinkki).

Jos syöt huonosti, vältät rasvoja (myös hyviä) ja poltat tupakkaa, niin eihän se apu vauvalle mistään bebanthenista löydy. Sorry.

Ihoa on monesti lähes mahdotonta ulkoisesti parantaa, koska syy ongelmiin tulee yleensä sisältä.

[/quote]

Tuossa ylläolevassa listassa on niin paljon potentiaalisia allergian aiheuttajia, että omalla kohdallani en olisi saanut lasta oireettomaksi tuolla setillä.

Vierailija
24/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan maidon lisäksi kananmuna- ja/tai vilja-allergiaa. Varsinkin kananmuna on yleensä maidon kanssa rinnan.

Meidän maito- ja kananmuna-allergikolla on atopia parantunut kokonaan, tarkalla maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla.

Aiemmin paras apu tuli kortisonikuureilla, mutta ei sekään täysin auttanut.

Vierailija
25/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on edelleen tosi allerginen.Ollaan kokeiltu kaikkia rasvoja.Avenen cold cream on ollut aika hyvä,Tummeli...Aqualan on hyvä perusrasva.jne.Ja mikä sopii meidän pojalle,ei välttämättä sovi sinun lapselle.Tää allergia-asia on aika monimutkainen.Ollaan opittu paljon tässä matkan varrella.Tuntuu,että edelleen tulee uutta tietoa jne.

Vierailija
26/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti on joku muukin ruoka-aine joka maidon lisäksi allergisoi. Jos ei saada kiinni niin erityiskorvike kehiin ja lapselle kiinteät hitaasti tarkkaillen oireita. Meillä yhdellä lapsella oli just tollasta ja paljastui maidon lisäksi paljon muutakin.

Vierailija
27/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin jokaisen iho on erilainen. Kokeilemalla löytyy sopiva hoito. Minipakkauksia eri rasvoja mukaan, eri vahvuisia kannattaa kokeilla. 3-4x päivässä lumiukkorasvaus iholle, eli reilusti valkeaksi. Jos iho alkaa helottaa/punoittaa tai vauva itkee rasvan laiton jälkeen, rasva ei sovi iholle, joten hylkyyn. Rasva ei saa kirvellä tai ärsyttää.

Vierailija
28/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta mitä on tehdä, on tyytyä siihen, että kyseessä on "pelkkä atooppinen iho".  Atopia on oire jostain ja se helpottaa, kun aiheuttaja löytyy (ruoka-aine, pesuaine, tekokuituiset vaatteet tms.).

Meillä auttoi kortisonikuurin jälkeen poskien suojaaminen lansinohilla ja sen jälkeen ylläpitoon esim. Phsyigel tai Ceridal.

Vierailija
29/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:11"]

Ap, ymmärsin, että imetät vielä. Syöthän itse terveellisesti (kasvikset, hedelmät, hyvät protskut, täysjyvävilja, luonnonjugu jne.) ja riittävästi etenkin hyviä rasvoja (kylmäpuristetut kasviöljyt, avocado, pähkinät, kala, voi) ja vältät kaikkea haitallista (margariinit, einekset, karkit ynnä muut herkut jne.)? Ja saat varmasti riittävästi vitamiineja ja muita elintärkeitä aineksia (esim. sinkki).

Jos syöt huonosti, vältät rasvoja (myös hyviä) ja poltat tupakkaa, niin eihän se apu vauvalle mistään bebanthenista löydy. Sorry.

Ihoa on monesti lähes mahdotonta ulkoisesti parantaa, koska syy ongelmiin tulee yleensä sisältä.

[/quote]

Pähkinöille ja kalalle olen allerginen itse, muuten syön tavallista kotiruokaa. En polta. Luuletko, etten ole jo tämän takia jo muuttanut ruokavaliotani terveellisemmäksi? Voin luvata että jokainen karkki aiheuttaa syyllisyyttä, sillä juuri siinähän voi olla jotain vauvaa allergisoivaa. Kiitos siis kun syyllistät lisää.

ap

[/quote]

Hei ap. Minä en syyllistä vaan yritän auttaa, joten älä ota nyt turhaan mitään syyllistyvän marttyyrin roolia. Kysyin, koska nämä ovat ihan oikeasti tärkeitä juttuja. "Virallisesti" terveellinen vähärasvainen margariiniruokavalio ei auta. Edelleen ehdotan, että tarkistat oman tilanteesi (ota kunnon kuuri vitamiineja ja kivennäisaineita) ja ala syömään runsaasti hyvää rasvaa. Niitä mitä pystyt. Ja googlaa. Jos sisäiset jutut eivät ole kunnossa, eivät ulkoiset auta.

Minun osaltani tämä on tässä, en puutu enempää. Kaikkea hyvää sinulle ja lapselle ja koko perheelle.

Vierailija
30/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama ongelma kun esikoinen oli saman ikäinen! Posket punottivat, märkivät ja lopulta tuli myös verta kun meni niin pahaksi... monia voiteita tuli kokeiltua, mutta parhaimman tuloksen sai siinä, kun saatiin selville, että sen aiheutti maito, kananmuna ja vehnä. Rintamaidon mukana siis oireili niin pahasti. Itse en niitö enään syönyt enkä vauvallekaan antanut, johan helpotti! Kolme lasta on ja jokaisella kumminkin atoopinen iho... ei oo helppoa ei.

Vierailija
31/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:52"]

Ap, ymmärsin, että imetät vielä. Syöthän itse terveellisesti (kasvikset, hedelmät, hyvät protskut, täysjyvävilja, luonnonjugu jne.) ja riittävästi etenkin hyviä rasvoja (kylmäpuristetut kasviöljyt, avocado, pähkinät, kala, voi) ja vältät kaikkea haitallista (margariinit, einekset, karkit ynnä muut herkut jne.)? Ja saat varmasti riittävästi vitamiineja ja muita elintärkeitä aineksia (esim. sinkki).

[/quote]

Pähkinöille ja kalalle olen allerginen itse, muuten syön tavallista kotiruokaa. En polta. Luuletko, etten ole jo tämän takia jo muuttanut ruokavaliotani terveellisemmäksi? Voin luvata että jokainen karkki aiheuttaa syyllisyyttä, sillä juuri siinähän voi olla jotain vauvaa allergisoivaa. Kiitos siis kun syyllistät lisää.

ap

[/quote]

Hei ap. Minä en syyllistä vaan yritän auttaa, joten älä ota nyt turhaan mitään syyllistyvän marttyyrin roolia. Kysyin, koska nämä ovat ihan oikeasti tärkeitä juttuja. "Virallisesti" terveellinen vähärasvainen margariiniruokavalio ei auta. Edelleen ehdotan, että tarkistat oman tilanteesi (ota kunnon kuuri vitamiineja ja kivennäisaineita) ja ala syömään runsaasti hyvää rasvaa. Niitä mitä pystyt. Ja googlaa. Jos sisäiset jutut eivät ole kunnossa, eivät ulkoiset auta.

Minun osaltani tämä on tässä, en puutu enempää. Kaikkea hyvää sinulle ja lapselle ja koko perheelle.

[/quote]

Nyt lopetat roskapuheen, sillä maidottomassa ruokavaliossa nimenomaan korvataan voi/oivariini/tuorejuusto tms. maidottomalla margariinillä.

Tollanen margariinipeikkohöpötys on niin hörhöjen hommaa! Nykyhysteriaa! 

Vierailija
32/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettävä äiti ottaa Elixiä sisäisesti sekä vauvan poskiin sivellään Xyliderm-geeliä (apteekkituote) ulkoisesti.

Vierailija
33/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:52"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Kiitos vinkeistäsi. Otan tämän tosiaan aika henkilökohtaisesti, kun minun maitonihan se lapsen saa reagoimaan enkä keksi, mistä voisi johtua. Yritän pitää ruokapäiväkirjaa jne, mutta mitään ei tule ilmi. Lapsen paino oli neuvolassa laskenut viime kerrasta, mutta kiinteitä on paha aloittaa kun ei tiedä mikä sopii ja vauva ei ole syömisestä tippaakaan kiinnostunut. Bataattia on nyt saanut ja se ei ainakaan pahenna tilannetta. Stressaa tämä asia.

Vierailija
34/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:38"]

Todennäköisesti on joku muukin ruoka-aine joka maidon lisäksi allergisoi. Jos ei saada kiinni niin erityiskorvike kehiin ja lapselle kiinteät hitaasti tarkkaillen oireita. Meillä yhdellä lapsella oli just tollasta ja paljastui maidon lisäksi paljon muutakin.

[/quote]

Paria korviketta kokeiltu, toinen ei sopinut ja toista ei suostunut juomaan. Mieluummin imettäisin. Kananmunatonta dieettiä kokeilin ennen maidotonta, ei vaikuttanut ainakaan viikon aikana.

Vierailija
35/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo kudosnestettä erittävä alue infektoitunut niin, että tarvitsisi antibiootin? Kortisini ehkä peittää oireet hetkeksi mutta ei paranna. Meillä antibioottikuuri auttoi tuohon vetistävään ihoon. Muuten ei toki ihott umaa parantanut.

Vierailija
36/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:48"]

Pahinta mitä on tehdä, on tyytyä siihen, että kyseessä on "pelkkä atooppinen iho".  Atopia on oire jostain ja se helpottaa, kun aiheuttaja löytyy (ruoka-aine, pesuaine, tekokuituiset vaatteet tms.).

Meillä auttoi kortisonikuurin jälkeen poskien suojaaminen lansinohilla ja sen jälkeen ylläpitoon esim. Phsyigel tai Ceridal.

[/quote]

Ei se atooppinen iho aina johdu mistään allergiasta. Pahentua toki voi ja sitä tässä selvitellään. Vaatteet ja pesuaineet pon kunnossa jo.

ap

Vierailija
37/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko dieetannut yhtäaikaisesti yleisimpiä allergian aiheuttajia? Ja puhdistumisaika on kuitenkin n. 2 vkoa, vaatii aikaa.

Vierailija
38/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli maidottoman ruokavalion kanssa aikamoisia ongelmia ja ei koskaan oikein selvinnyt oliko se maitoallergiaa vai ei. Nykyään jo syö kaikkea paitsi kalaa, josta suu kirvelee. 

Olin maidottomalla dieetillä neuvolalääkärin neuvosta kun lapsi oli kaksiviikkoinen.  Kokeilin maitoa taas parin viikon kuluttua ja mahavaivat tuntuivat pahenevan mutta vaikea sanoa. Yksityinen allergialääkäri käski jättää maidon taas pois, samoin kananmunan ja viljat. Allergiatesteissä ei ollut mitään selvää. Iho hilseili mutta ei ollut rikki. Vauvan paino ei noussut tarpeeksi ja aloitettiin erityiskorvike. Sen jälkeen oli edelleen mahavaivoja ja tuli ripulia, joka myöhemmin kuultuna johtui siitä korvikkeesta. Vauva takapuoli oli ripulista rikki eikä ollut kuin muutama ruoka korvikkeen lisäksi eikä lapsi kasvanut. Lopulta allergialääkäri laittoi sairaalaan. Vauvalla ei todettu mitään erityistä kuin iho rikki, vaihdettiin toisen korvikkeen kautta tavalliseen korvikeeseen. Ruoka-aineita kokeiltiin ravitsemusterapeutim avulla eikä mitään allergioita oikein selvinnyt enää siinä vaiheessa. 

Lopulta puolentoista vuoden ikäisenä lopetettiin sairaalassa ravaaminen ja lapsi söi kaikkea muuta paitsi kalaa ja kananmunaa. Ehkä se oli aika joka paransi.

Vierailija
39/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moniallergikon äiti. Faktahan valitettavasti on, että ei se iho siitä kohene, ennen kuin löytyy ne allergisoivat kaikki. Me vedeltiin lapselle vähän väliä lääkärinkäskystä kortisonikuureja ja kaikki hoitavat rasvat ja iho parani kuin seinään, kun tajuttiin jättää viljatkin lopulta pois.
Paras perusrasva suht hyvässä vaiheessa on ollut Miniderm.
Tsemppiä, tuo on niin uvuttavaa salapoliisintyötä.

Vierailija
40/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Aihe on tosiaan itselle jotenkin arka, on kauheaa katsoa kun vauva kärsii kutisevasta ihosta ja onhan se rikkoutunut iho varmasti kipeäkin. Annoin taas illalla kutinaa helpottavaa lääkettä, mutta hirvittää antaa pienelle samaa lääkettä jota käytetään uniongelmiin ja ahdistuneisuuteen. Mutta vielä hirveämpää on, jos vauva joutuu valvomaan ja raapimaan...

Käyn huomenna apteekissa ja kokeillaan vielä jotain ennen maanantaita. Jospa kokeilisin huomenna syödä vaikka jogurtin niin näkisi, onko sillä vaikutusta.

Kiitos vielä kaikille. Menen nyt nukkumaan, mutta käyn huomenna aamulla lukemassa, jos jollakulla on vielä vinkkejä.

ap