Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä rasvalla olet saanut atooppisen, allergisen vauvan posket kuntoon?

Vierailija
24.04.2014 |

Posket ovat aivan rohtuneet, toisessa poskessa kolikon kokoinen alue, joka erittää pahimpina aikoina kudosnestettä kun on niin tahkottu rikki. Muu vartalo on saatu kuntoon, mutta kasvojen kanssa on keinot loppumassa. Mitä rasvaa käytät vauvasi kasvoihin? Tähän asti toimivin on ollut Erisan ja Sibicort, mutta ei jälkimmäistä voi ikuisesti käyttää...

Allergialääkäri tavataan maanantaina, mutta viikonlopun aikana voisi vielä jotain kokeilla. Lapsella siis atooppinen iho ja maitoallergia, muita allergioita selvitellään imetysdieetin avulla parhaillaan. Hanskoja pitää öisin, ja saa lääkettä kutinaa hillitsemään yön ajaksi. Ulkona nukkuessa ei raavi. Vauva on 6kk.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap käymään siellä histamiinifoorumilla. Ja tosiaan, jos syöt huomenna jogurttia, niin kaksi viikkoa on taas se aika, jonka jälkeen maitosi on varmasti puhdasta.

Vierailija
42/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:11"]

Ap, ymmärsin, että imetät vielä. Syöthän itse terveellisesti (kasvikset, hedelmät, hyvät protskut, täysjyvävilja, luonnonjugu jne.) ja riittävästi etenkin hyviä rasvoja (kylmäpuristetut kasviöljyt, avocado, pähkinät, kala, voi) ja vältät kaikkea haitallista (margariinit, einekset, karkit ynnä muut herkut jne.)? Ja saat varmasti riittävästi vitamiineja ja muita elintärkeitä aineksia (esim. sinkki).

Jos syöt huonosti, vältät rasvoja (myös hyviä) ja poltat tupakkaa, niin eihän se apu vauvalle mistään bebanthenista löydy. Sorry.

Ihoa on monesti lähes mahdotonta ulkoisesti parantaa, koska syy ongelmiin tulee yleensä sisältä.

[/quote]

Pähkinöille ja kalalle olen allerginen itse, muuten syön tavallista kotiruokaa. En polta. Luuletko, etten ole jo tämän takia jo muuttanut ruokavaliotani terveellisemmäksi? Voin luvata että jokainen karkki aiheuttaa syyllisyyttä, sillä juuri siinähän voi olla jotain vauvaa allergisoivaa. Kiitos siis kun syyllistät lisää.

ap

[/quote]

Hei ap. Minä en syyllistä vaan yritän auttaa, joten älä ota nyt turhaan mitään syyllistyvän marttyyrin roolia. Kysyin, koska nämä ovat ihan oikeasti tärkeitä juttuja. "Virallisesti" terveellinen vähärasvainen margariiniruokavalio ei auta. Edelleen ehdotan, että tarkistat oman tilanteesi (ota kunnon kuuri vitamiineja ja kivennäisaineita) ja ala syömään runsaasti hyvää rasvaa. Niitä mitä pystyt. Ja googlaa. Jos sisäiset jutut eivät ole kunnossa, eivät ulkoiset auta.

Minun osaltani tämä on tässä, en puutu enempää. Kaikkea hyvää sinulle ja lapselle ja koko perheelle.

[/quote]

Nyt lopetat roskapuheen, sillä maidottomassa ruokavaliossa nimenomaan korvataan voi/oivariini/tuorejuusto tms. maidottomalla margariinillä.

Tollanen margariinipeikkohöpötys on niin hörhöjen hommaa! Nykyhysteriaa! 

[/quote]

Minulla on alan yliopistotutkinto ja opetan työkseni mm. tulevia lääkäreitä. Joten aika painavat perusteet saavat sinulla olla syyttää minua roskapuheesta.

Ei kannata korvata margariinilla (joka on synteettinen rasvavalmiste) vaan mieluummin luonnollisilla kylmäpuristetuilla kasviöljyillä (mikäli todetut allergiat sallivat) ja avocadolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö jukurttia. On mahdollista että vauvalla on maitoallergian lisäksi esim vilja-allergia. Järkevintä olisi, jos lääkäri ohjeistaisi sinua lopettamaan imetyksen ja ottaisitte erityiskorvikkeen käyttöön. Mutta älä tee sitä nyt itse, kun teillä on lääkäri jo maanantaina. Meillä vauvalle sopi aikoinaan vain silloinen erikoisin erityiskorvike eli Neocate. Nykymerkeistä minulla ei ole tietoa. Makuhan oli vauvasta kamala, mutta koska korvike oli jauhetta, tein aluksi paljon laimeamman seoksen. Hän tottui pikkuhiljaa makuun ja oppi juomaan sitä. Välillä sekoitin sitä jauhetta ruokaan jne. Meillä lapsella ihottuma katosi, kun ruokavaliosta poistettiin kaikki allergisoivat aineet. Posket olivat meillä(kin) ne herkimmät oireilemaan,  niistä näin mm ettei ensimmäisenä kokeiltu korvike sopinut. 

Vierailija
44/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on nyt vaan pakko vetää ihan yksipuoliseksi ensin oma ruokavalio. Pois juurikin monesti mainitut maitotuotteet, viljat, kananmuna, kaikki helposti allergisoiva. Ja jos ja kun vauvan iho paranee niin lisäät 1 ruoka-aine per 2 VIIKKOA jotta näet mikä aiheuttaa ihottumaa. 

Tuolla jogurtilla nyt vain sekoitat omaa päätä.

Kärsivällisyyttä ja roppakaupalla tsemppiä!!

Vierailija
45/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vaan nyt syö sitä jugurttia! Olette menossa allergialääkärille ihan pian. Tulossa tod näk maitoaltistus jota ennen pitää olka täysin maidoton pari viikkoa.

Saatte hyvältä lekyrilta kyllä kunnon ohjeet selvittelyyn. Sekä sopivat rasvat. Ja ohjeet miten alatte aine kerrallaan sulkea allergian aiheuttajia.

Tuskaa on, mutta helpottuu kun selviä. Itse ajattelisin että jos lapsi jatkuvasti ihottumassa maidon lisäksi on joku vilja tai muu mitä syöt usein.

Ja huom. jos vauvan paino laskee edessä saattaa oikeasti olla imetyksen lopetus edessä. Meillä stoppi tuli allergisen kanssa imetykselle lopulta sairaalassa kun itse karsin ruokavaliota tosi rankasti ja laihduin niin ettei maitoa enää tullut riittävästi.

Tsemppiä. Te selviitte kyllä.

Vierailija
46/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iho on pahassa kunnossa, mitkään rasvat eivät auta, päinvastoin ärsyttävät vain enemmän. Etenkin jos kudosnestettä tihkuu, niin rasva vain kirvelee. Kortisonia 2-3krt päivässä viikon ajan. Sen lisäksi rasvaa aina kun siltä tuntuu sen jälkeen kun iho on umpeutunut. Näin toimin omien allergisten lasten kanssa ja oman atooppisen ihon kanssa. 

Lapseni on olleet allergisia monelle. Jos haluat pahimmat selvittää, käytä lapsi verikokeissa. Niidenkään tulokset on usein vain viitteelliset. Jätä ruokavaliosta maito, kananmuna, kala, viljat, sitrushedelmät, suklaa, pähkinä, omena ja tomaatti pois ja katso paraneeko iho. Sen jälkeen vain alat ottaa yhden ruoka-aineen listalta kerran viikossa mukaan ja katsot mitä tapahtuu. Jonkun tomaatin ja omenan on helppo ottaa yhtäaikaa myös. Jos lapsi on kovasti allerginen, voi ihan sivellä esim. raakaa kananmunaa iholle ja katsoa nouseeko patteja. 

Vierailija
47/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:11"]

Ap, ymmärsin, että imetät vielä. Syöthän itse terveellisesti (kasvikset, hedelmät, hyvät protskut, täysjyvävilja, luonnonjugu jne.) ja riittävästi etenkin hyviä rasvoja (kylmäpuristetut kasviöljyt, avocado, pähkinät, kala, voi) ja vältät kaikkea haitallista (margariinit, einekset, karkit ynnä muut herkut jne.)? Ja saat varmasti riittävästi vitamiineja ja muita elintärkeitä aineksia (esim. sinkki).

Jos syöt huonosti, vältät rasvoja (myös hyviä) ja poltat tupakkaa, niin eihän se apu vauvalle mistään bebanthenista löydy. Sorry.

Ihoa on monesti lähes mahdotonta ulkoisesti parantaa, koska syy ongelmiin tulee yleensä sisältä.

[/quote]

Pähkinöille ja kalalle olen allerginen itse, muuten syön tavallista kotiruokaa. En polta. Luuletko, etten ole jo tämän takia jo muuttanut ruokavaliotani terveellisemmäksi? Voin luvata että jokainen karkki aiheuttaa syyllisyyttä, sillä juuri siinähän voi olla jotain vauvaa allergisoivaa. Kiitos siis kun syyllistät lisää.

ap

[/quote]

Hei ap. Minä en syyllistä vaan yritän auttaa, joten älä ota nyt turhaan mitään syyllistyvän marttyyrin roolia. Kysyin, koska nämä ovat ihan oikeasti tärkeitä juttuja. "Virallisesti" terveellinen vähärasvainen margariiniruokavalio ei auta. Edelleen ehdotan, että tarkistat oman tilanteesi (ota kunnon kuuri vitamiineja ja kivennäisaineita) ja ala syömään runsaasti hyvää rasvaa. Niitä mitä pystyt. Ja googlaa. Jos sisäiset jutut eivät ole kunnossa, eivät ulkoiset auta.

Minun osaltani tämä on tässä, en puutu enempää. Kaikkea hyvää sinulle ja lapselle ja koko perheelle.

[/quote]

Nyt lopetat roskapuheen, sillä maidottomassa ruokavaliossa nimenomaan korvataan voi/oivariini/tuorejuusto tms. maidottomalla margariinillä.

Tollanen margariinipeikkohöpötys on niin hörhöjen hommaa! Nykyhysteriaa! 

[/quote]

Minulla on alan yliopistotutkinto ja opetan työkseni mm. tulevia lääkäreitä. Joten aika painavat perusteet saavat sinulla olla syyttää minua roskapuheesta.

Ei kannata korvata margariinilla (joka on synteettinen rasvavalmiste) vaan mieluummin luonnollisilla kylmäpuristetuilla kasviöljyillä (mikäli todetut allergiat sallivat) ja avocadolla.

[/quote]

En usko, sillä kehotat syömään voita vaikka maitoallergiasta on epäilys! kuulostat puoskarilta!

Vierailija
48/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuntui nuo allergiapäilyt vaikeuttavan elämää kun tosiaan sitä maitoallergiaakaan ei todettu. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt imettää vaan ja syödä hyvin, jotta maitoa olisi tullut.  Dieetin kanssa sitä omakin paino tippui hurjasti eikä maitoa tullut. Kuulemma sairaalassa tehdään ne välttämiset aina ravitsemusterapeutin kanssa. Tosiaan kasvun pysähtymisen vuoksi aloitettiin erityiskorvikkeet, joita paria kokeiltiin ennen kuin löytyi sopivan tuntuinen ja senkin tavallinen haittavaikutus on se ripuli. Muita lapsia olen imettänyt vaikka onkin mahavaivoja ollut, kananmunaa olen silti välttänyt. 

Vierailija
49/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ruokavaliostasi kaikki viljat pois. Ja anna vauvalle hyviä maitohappobakteereja joka päivä vähintään kuukauden. Ja iholle mahdollisimman paksua rasvaa.

Vierailija
50/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuntui sen tietävänkin jo, eli atooppinen ekseema on erillinen sairaus, jota ruoka-aineallergiat voivat pahentaa, mutta eivät suoranaisesti sitä aiheuta. Ruokavalion suhteen allergialääkäri antaa varmasti parhaat ohjeet, täällä keskustelu tuntuu laittavan äidin imetysruokavaliolle turhankin paljon toiveita tilanteen parantamiseksi, kun niin ei välttämättä tapahdu vaikka jättäisi kaikki mahdolliset ruoka-aineet pois (toki tilanne voi myös parantua, sitä en kiellä). Onneksi on tulossa kesä ja ihottumat yleensä rauhoittuvat auringonvalossa! 

Yhden selkeän ohjeen anna: jätä se Sibicort pois. Siinä on kortisonin lisäksi ihoa desinfoivaa klooriheksidiiniä, joka voi herkkäihoisen ihoa entisestään ärsyttää. Ota käyttöön rasvainen pelkkä hydrocortisonivoide, eli ei mikään geeli- tai emulsiovoide, vaan ihan voide (kysy apteekista! 1% on turvallinen vahvuus kasvoillekin). Ja voidetta iltaisin paksu kerros, ihan valkoiseksi. Lisäksi tietekin reilu perusrasvaus, kokeilisin Locobase repairia kostealle iholle vaikka kylvyn jälkeen, joillakin toimii hyvin. Perusvoiteita pitää kokeilla paljon, että löytyy se paras. 1-2 vkoa joka päivä kuurina, jotta iho paranee, sitten taukoa eli jatketaan pelkkää perusrasvausta. Mutta jos ihottuma tuntuu heti palaavan, kortisonia voi laittaa myös 1-2 kertaa viikossa ylläpitona säännöllisesti, jottei tilanne pääse lehahtamaan. Tsemppiä!

terv. Tk-lääkäri, jonka omallakin mukulalla kasvoissa atooppinen ekseema

Vierailija
52/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä oli atooppinen ihottuma vauvana, ja välillä vatsavaivoja. Talvella tietysti aina pahimmillaan kuivuuden takia. Allergiatesteissä ei selvinnyt yhtään mitään. Joskus vajaa 2v kokeilin soodakylpyä, ja yöksi vielä sooda-ceralan seosta. Ihottuma hävisi eikä ole tähän päivään mennessä tullut takaisin. Tyttö nyt 3. Ihmeellistä kyllä. Soodan teho perustuu kait siihen että se neutralisoi ihon ph:n poistaen näin tulehdukselle alttiin kasvualustan. Googlaamalla saa lisää infoa.

Eli kyllä se ainakin meillä oli "pelkkä atooppinen ihottuma"

Toivottavasti teillä auttaa pian, oli se sitten tämä tai joku muu keino. Tsemppiä!

Vierailija
53/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maitoallergia ja atoopinen iho. Bepanthen on yksi parhaista. Sitä pitää vain laittaa usein. Ihoöljyä(ceridal) laitetaan iholle ennen suikuun menoa, ei kuivata ihoa niin paljoa. Myös merisuola kylvyt auttavat. Pitää muistaa rasvata kylvyn jälkeen. Rasvaus on tehtävä todella usein silloin, kun iho on pahassa kunnossa. Kun iho paranee, riittää 2-3 rasvausta päivässä. Myös apteekin perusrasvat ovat hyviä.Kannattaa vaihdella rasvoja, koska iho tottuu ja ne eivät enää auta. Pyydä lääkäriltä perusrasvoista resepti, niin saat edullisemmin pumppupulloja ja muista pyytää paria eri voidetta.

Tsemppiä!

Vierailija
54/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Locobase repair. Ja nimenomaisesti tuo "repair", ei tavallinen. Ja Pantyson.

Vierailija
55/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Sibicort ärsytti meilläkin, tavallinen hydrokortisoni auttoi hyvin. Kannattaa ainakin kokeilla. Ja kunnon kerros vaan päälle, jotta ei tarvitse niin pitkiä kuureja.

Vierailija
56/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppujen lopuksi auttoi vauvalle keskivaikeaan atoppiseen ihottumaan Protopic -niminen voide, mikä ei sisällä kortisonia vaan vaikuttava aine on takrolimuusi. Se on reseptilääkevoide ja tehokas sellainen. Ehkä allergialääkäri ehdottaakin sitä, mutta voisit vaikka voiteesta mainitakin.

lisänä oli apteekin rasvaiset perusvoiteet. Tsemppiä sinulle. Been there done that ja onneksi jo takana päin tuo aika.

Vierailija
57/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soodaa iholle on humpuukia, koska ihon normaali pH on hapan ja sooda puolestaan on emäksistä. Sotkee vain entisestään ihon normaaliflooraa ja varmasti kirvelee. Älkää kokeilko.

Vierailija
58/66 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, toivottavasti tosiaan tulet lukemaan vielä vinkit, sillä tässä yksi sellainen, joka ei ainakaan vielä tässä ketjussa ole tullut vastaan, eikä kaikki lääkäritkään sitä huomaa sanoa:

Pahasti maitoallerginen lapsi reagoi myös naudanlihaan! Jätä se pois omasta ruokavaliostasi. Tarkan maidottoman dieetin ohjeet sinulla varmaankin jo onkin? Eli huomaat lukea kaikki tuoteselosteet, maitoa kun on "piilotettu" moniin sellaisiin ruokiin, joissa sitä ei äkkiseltään uskoisi olevan.

Samoin, jos on aiheellista kokeilla kananmunatonta dieettiä, niin samalla on syytä jättää pois myös kanan liha.

Soija on yleinen allergisoija maitoallergisilla, ja sitä käytetään myös joissakin maidottomissa korvikkeissa (+ löytyy "piilotettuna" mikäli mahdollista niin vieläkin useammasta paikasta kuin maitoa...), eli ennen munatonta ja/tai viljatonta kokeilisiin itse soijattoman dietin.

Tsemppiä imetysdieettiin!

Vierailija
59/66 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sellaista rasvaa kuin Ceridal lipogel. Se on tosi paksua, vedetöntä. Se ei kirvele rikkinäiselläkään iholla. Meillä on myös hyvin rauhoittanut ihoa. Lisäksi ainesosaluettelo on aika lyhyt, ei ylimääräisiä aineita.

Vierailija
60/66 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon ja allergeenit pois.

Pesuaineeksi lapselle ceridal-pesuöljy ja rasvaksi ceridal paksu voide.

Vaatteet pestään Mini riskillä tai LV:llä.

Lapseni allergiasta on jo vuosia, mutta näillä selvittiin terv äiti jolla oli 32 eri ruoka-aineelle allerginen lapsi.