HS: "Sumalaisten enemmistön mielestä sosiaaliturvan vastineeksi on tehtävä jotakin hyödyllistä – etenkin suurituloiset haluavat vastikkeellisuutta"
"Kahdessa alimmassa tuloluokassa eli alle tuhannen euron kuukausibruttotuloilla vastaajien enemmistö on sitä mieltä, että ehtoja ja vastikkeellisuutta ei tarvittaisi.
Ylimmissä tuloluokissa enemmistö puolestaan haluaa vastikkeellisuutta. Yli 7 500 euron kuukausituloja saavista yli 75 prosenttia on sitä mieltä, että sosiaaliturvan uudistukseen täytyy sisältää vaatimuksia erilaisesta yhteiskunnallisesti hyödyllisestä tekemisestä.
Jos ihmisellä oli omaa kokemusta työttömyydestä viiden viime vuoden aikana, se vähensi vastikkeellisuuden kannatusta ja vastaavasti jos kokemusta ei ollut, vastikkeellisuutta myös kannatettiin enemmän."
Kommentit (354)
Yritysten pitäisi alkaa työllistää ihmisiä matalla kynnyksellä, ajatella talouden kokonaisetua eikä vain oman yrityksen etua. Irtisanomistakaan ei voi helpottaa, koska silloin kaikki iäkkäät laitetaan heti pihalle.
Mites työpaikat, työnantajat? Miten menet töihin, jos kukaan ei halua palkata? Ilmaiset työntekijät kelpaavat kyllä, nytkin on kymmeniä tuhansia ihmisiä pakotettuina kuntouttavaan työtoimintaan pelkän työttömyyden takia. Nämä ovat pois palkkatöistä. Jos ilmaisia työntekijöitä ei olisi tarjolla, olisi pakko palkata joku siihen pestiin.
Pitäisikö yrityksiä kepittää, erityisesti tukea saavat, kun kippaavat saamansa rahat omistajille osinkoina sen sjaan, että palkkaisivat niillä ihmisiä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Montako vanhuksen pyllyä rikkaat kävisi pyyhkimässä lapsilisää vastaan vai onko se eri asia?
Olen hyvätuloinen. Mielestäni lapsilisät voitaisiin oikein hyvin porrastaa tulojen mukaan. Itse en niitä tarvitsisi ollenkaan. Ja kyllä, jos tarvitsisin, niin kävisin sitä vastaan pyyhkimässä vanhusten pyllyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun myös kunnassa joka järjestää 300 päivää työmarkkinatuella olleille 8kk:n velvoitetyön, ihan oikealla palkalla ja sen jälkeen saa taas ansiosidonnaista. Ikävä tuottaa pettymys, hymyni ei tule hyytymään 😁
Nimeä tämä kunta joka palkkaa kaikki työttömät kunnalle töihin.
Älä unta näe, en halua tänne kilpailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko alkuperäisen jutun pointti mitenkään olla, että ns. elämäntapatyöttömätkin voisivat mennä töihin? Kyllä se näin pienipalkkaisena vähän ärsyttää että toiset saa tukia lähes ikänsä ajan saman verran kuin mitä itselle jää verojen jälkeen käteen ja jopa enemmän. Miksi esim. minun tulee maksaa palkasta niin iso osa veroja jotta joku muu voi olla kotona yrittämättä parantaa tilannettaan? Itse en edes esim. kuormita yleistä terveydenhuoltoa. Sairaat ja vanhat ihmiset on asia erikseen, mutta on ihmisiä jotka ei edes hae töitä ja he kieltäytyvät tarjotuista töistä kun ei esim. siivous kiinnosta. Jos ei saa mieluista työtä, pitää tyytyä vähempään ja yrittää saada parempi työ tai opiskella.
Miksi jollekin pitää maksaa siitä että kun ei vaan työ kiinnosta eikä edes yritetä hakea töitä? Sellaisilta tosiaan voisi tuet katkoa tai laittaa tosiaan vastikkeelliseksi, on huomattu esim. liiton päivärahojen suhteen että kun rahantulo uhkaa loppua, äkkiä löytyy työhaluja ja töitäkin. Tietty aika voisi olla esim. 3kk että voi itse yrittää työllistyä ja jos ei onnistu, sitten työkkäri voi laittaa töihin tai pienentää tuet. Silloin töihin menisi nekin jotka kokevat oikeudekseen olla lopun ikää tuilla muiden maksaessa.
Niinpä. Kai huomasit, kuinka hanakasti täällä puolustellaan esim. tuota koiransa kanssa kotonaan kaiken ulkopuolella helppoa ja huoletonta elämää viettävää neitiä? Muut makselee, neiti keräilee kotieläimiä. Kehuja tulee, kun niitä vain ilokseen rapsuttelee. Ei konkreettista syytä saada tukia ja olla yrittämättä mitään, vetoaa vaan siihen että ahistaa, eikä huvita sitten millään tehdä mitään. Raha kyllä kelpaa, ei ahista mitenkään nostaa säännöllisesti taikaseinästä. Lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kilpailijoita? Omien sanojesi mukaan kaikki työttömät saa kunnaltasi töitä. Mitään kilpailua työpaikoista ei siis ole eikä tule. Joten nimeä se kunta, valehtelij*kröhöm arvon kanssakeskustelija.
On tainnut jäädä käsittämättä .Todelisuus
meillä on vastikeellinen perusturva jo nmyt.
Turha syyllistää yksittäistä ihmistä. Ensinnäkin osa työtrömyysturvasta on vastikkeellista. Sitä saadakseen on haettava töitä. Oli niitä tai ei. Toisekseen, ei ole kauaa siitä kun vapaaehtoistyötä tai mitään muutakaan omaehtoista toimintaa tekemällä menetti työttömyystuen. Kolmanneksi, opiskelu työttömyysturvalla on monimutkaista, joku virkailija jossain "arvioi" miten hänen mielestään sun elämän kuuluu mennä ja mitä voit opiskella. Ehkä tilanne on parantunut, mutta lähtökohtaisesti työkkäri rankaisi aiemmin kaikesta mahdollisesta oma-aloitteisuudesta, vastuunotosta, siitä et ihminen on oman elämänsä asiantuntija, ja kontrolloi ja pompotti ja laittoi ihmiset tekemään jotain epäolennaista sen sijaan et olisivat tukeneet oikeasti siinä mistä ihminen hyötyy. Ja vielä, työttömyys voi myös olla todella kuormittavaa ja siitä selviytymiseen voi tarvita tukea. Ja pitkäaiksistyöttömät tarvitsisivat useimmiten muutenkin psyykkistä tukea. Kuinkas paljon sitä on tarjolla? Eipä taida kauheasti olla.
Vierailija kirjoitti:
Montako vanhuksen pyllyä rikkaat kävisi pyyhkimässä lapsilisää vastaan vai onko se eri asia?
Lapsilisä maksetaan lapselle ja lasta ei voida velvoittaa tekemään vastiketta.
Myös eläviä koneita tarvitaan. Ylitarjonnan lisääntyessä näitä voi kohdella huonommin. Eläimen hommiin pääsee.
Porvari lopuksi voittaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Kapanteri.- kirjoitti:
Varsin pienestä perinnöstä ei p:veroa mene. -Tuleva sukupuuttomme johtaa myös perillisten puuttuessa siihen, että valtiolle jää yhä useampi perinnöistä. Tällä vuosikymmenellä alkaa kantakansamme hupeneminen näkyä ja tuntua jo selvästi. Reilussa vuosikymmenessä suomalaisia on n. miljoona vähemmän kuin nykyään. Myöhemmin me joudumme ulkomaisten syrjäyttämiksi.
Harvemmin kuiteskaan ei ketään sukulaista ole elossa? Perintöhän menee kuiteskin jollekkin sukulaiselle, vaikka kaukaisemmalle.
Ei mene. Menee vanhemmille, sisaruksille tai heidän lapsilleen mutta ei sen kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vastikkeetonta tukea tulisi maksaa ainoastaan suomen kieltä osaamattomille. Kaikki maassa syntyneet tekemään työtä etuuksia vastaan.
Ja kielitaidoton ei sitten pysty tekemään mitäänkö?
Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi pitää nämä kotona.
EU:ltahan tais just tulla joku ukaasi, joka velvoittaa näitä työllistämään. Miten on kannattavampi pelkkä menoerä, ilman mitään vastiketta? Ja miten luulisit kielen oppimisen jatkossa menevän, jos sitä osaamatta saa loppuelämänsä olla vaan jouten ja paratiisin eduilla? Kun näiden saamat tuet erovat aika tavalla siitä, mitä kantistyötön saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen. Mielestäni lapsilisät voitaisiin oikein hyvin porrastaa tulojen mukaan. Itse en niitä tarvitsisi ollenkaan. Ja kyllä, jos tarvitsisin, niin kävisin sitä vastaan pyyhkimässä vanhusten pyllyjä.
Minä olen suht hyvätuloinen. Mutta yksinhuoltajana lapsilisät on tullu tarpeeseen. Yhna ei todellakaan ole ollut aikaa vanhusten pyllyjen pyyhkimiseen, kodin pyörittäminen ja lastenhoito on vieneet kyllä kaiken.. Eiköhän vastikkeeksi riitä et olen kasvattanut kaksi hienoa lasta seuraavaan sukupolveen tätä yhteiskuntaa pyörittämään. Sikshän lapsilisä on- turvaamassa rttei lasten tarvi nähdä nälkää ja on lämmintä vaatetta. ( Ja aikuisen tuki ja turva)
Näen Schutzstaffelin jo horisontissa laittamassa porukkaa TÖIHIN.
Vierailija kirjoitti:
Näen Schutzstaffelin jo horisontissa laittamassa porukkaa TÖIHIN.
Saksassahan orjatyöpalkattu uusi työnväenluokka on jo olemassa. Eli tuilla elävät nollatuntisopimuksilla kärvistelevät jotka työkkäri pakottaa töihin firmoihin olemattomilla palkoilla ja valtio kustantaa loput. Samanlainen loukku se on kuin itse työttömyyskin koska orjatyöstä ei voi vaihtaa muuhun duuniin tai perustaa vaikka omaa firmaa menettämättä tukia.
Briteissä myös sama homma. Tuloksena ruokajonojen pituus on nelikymmenkertaistunut, Koulut jakavat ilmaista ruokaa lapsiperheille, ja orjatöiden sisällä itsessään sabotaasi, varkaudet ja ilkivalta ovat nelinkertaistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kilpailijoita? Omien sanojesi mukaan kaikki työttömät saa kunnaltasi töitä. Mitään kilpailua työpaikoista ei siis ole eikä tule. Joten nimeä se kunta, valehtelij*kröhöm arvon kanssakeskustelija.
Etkö tollo ymmärrä, kyllä olisi tännekin tunkua jos tiedettäisiin kunnan hyvä tilanne ja kun sitä työtöntä väkeä tänne tulisi niin tilanne tulisikin sitten huonontumaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tollo ymmärrä, kyllä olisi tännekin tunkua jos tiedettäisiin kunnan hyvä tilanne ja kun sitä työtöntä väkeä tänne tulisi niin tilanne tulisikin sitten huonontumaan.
Mutta eihän tulisi. Kaikki saavat töitä kunnalta niin kuin sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän tulisi. Kaikki saavat töitä kunnalta niin kuin sanoit.
Et vieläkään tajua, rautalankaa MUISTA KUNNISTA/KAUPUNGEISTA TULISI PITKÄAIKAISTYÖTTÖMIÄ TÄNNE KOSKA KUNTA TYÖLLISTÄÄ PITKÄAIKAISTYÖTTÖMIÄ MÄÄRÄAJAKSI 8KK JOLLOIN SAAVAT ANSIOSIDONNAISTA, ELI JOS KUNNAN ASUKASMÄÄRÄ JA TYÖTTÖMIEN MÄÄRÄ KASVAISI JYRKÄSTI NIIN TÄMÄ EI VARMASTI ENÄÄ ONNISTUISI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suht hyvätuloinen. Mutta yksinhuoltajana lapsilisät on tullu tarpeeseen. Yhna ei todellakaan ole ollut aikaa vanhusten pyllyjen pyyhkimiseen, kodin pyörittäminen ja lastenhoito on vieneet kyllä kaiken.. Eiköhän vastikkeeksi riitä et olen kasvattanut kaksi hienoa lasta seuraavaan sukupolveen tätä yhteiskuntaa pyörittämään. Sikshän lapsilisä on- turvaamassa rttei lasten tarvi nähdä nälkää ja on lämmintä vaatetta. ( Ja aikuisen tuki ja turva)
Hiukan tekopyhää ei riitä lapsilisä kuin yhteen ulkovaatekerrastoon poissulkien kengät asusteet ja välikerrokset että ei se lapsilisä kyllä noita luettelemiasi turvaa.
Harvemmin kuiteskaan ei ketään sukulaista ole elossa? Perintöhän menee kuiteskin jollekkin sukulaiselle, vaikka kaukaisemmalle.