Miksi ette kerro/puhu lapsellenne seksistä?
Mikä on se syy ettei lapselle voi kertoa seksistä, varsinkin jos lapsi itse kysyy? Seksi on maailman normaalein asia ja lapsi saa kyllä tietää mitä se on, kerroitte tai ette. Kun asioista puhutaan oikeilla nimillä, se helpottaa lapsen keskusteluntaitoa teidän kanssanne myös tulevaisuudessa. Ihan mistä vain siis.
Meillä seksi on kotona ollut täysin tabu, ei sanallakaan mihinkään suuntaan. Se vaikeutti huomattavasti kasvavan teinin puhumista, joten en kysynyt mitään, jouduin itse kaikki vastaukset löytämään muualta. Nyt aikuisena, raskaana olevana naisena koen erittäin ahdistavaksi kun äitini kysyy jotain voinnistani, raskauteen liittyvistä kysymyksistä tai muusta vastaavasta. Se nyt vain on liian myöhäistä enää. - Joten, puhukaa asiasta kotona, lapsikin tietää sitten realistisesti mitä seksi on ja voi olla ettei edes kysele niin paljon kun huomaa, että asialliseen kysymykseen saa asiallisen vastauksen!
Kommentit (26)
Jos kukaan ei kertoisi lapsille ja nuorille seksistä, ei tulisi enää teiniraskauksia ja muita murheita. Eiväthän alaikäiset voisi harrastaa mitään seksiä yksin eikä kaksin, kun he eivät tietäisi sen olemassolosta mitään. Vasta vihkimisen jälkeen pappi tai miespuoliset sukulaiset kuiskaisivat tuoreelle aviomiehelle, että kokeilepas illalla yhtä juttua.
Yllä oleva asenne on täyttä totta eräiden yhdysvaltalaisten fundamentalistikristittyjen keskuudessa.
ohis, mutta viime kesänä sinisorsa pariskunta päätti kuksia keskellä leikkipuistoa. Lapsia kerääntyi hetkessä ihmettelemään tilannetta. Menin myös katsomaan että mikä kokous on käynnissä.
Totesin yleisesti että ankat tekevät vauvoja joten annetaan niiden olla rauhassa. Tästä saatiin myöhemminhyvä keskustelu aikaan 3vuotiaan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:10"]
Siksi, kun en oikein tiedä, mitä pitäisi kertoa kussakin iässä ja mitä ei. Kun ei omatkaan vanhempani siitä mitään kertoneet, niin ei ole oikein mallia mitä sanoa.
[/quote]
Ei minullakaan ole mitään mallia, mutta itse koen, että pitää puhua asian oikeilla nimillä. Esim pekka 5 vee kysyy " Miten lapsia tehdään" Sanoisin, että " Kun miehillä on pippeli ja naisilla pimppi, niin esimerkiksi isi laittoi pippelin äidin pimppiin, ja sieltä tulee sellainen omanlainen vauvasiemen joka sitten kasvaa äidin kohdussa vauvaksi. Juuri samallailla kuin sinäkin. Tätä kutsutaan seksiksi, se on sellaista aikuisten läheisyyttä." Riippuen tietenkin kuinka kypsä lapsi on, kerronko tarkemmin vai en niin tarkasti, mutta asioiden oikeilla nimillä mennään täälläkin. Se ei lasta vahingoita kun se saa asiallisen vastauksen.
[/quote]
Mistä lähtien "vauvasiemen" on asian oikea nimi?
No ei kai se niin vaikeaa ole??? Kertoo kuin suoraan biologian kirjasta jos ei omia sanoja löydy. Ja 10 vuotiaalle voi puhua jo ihan suoraan. Itse olen tyytyväinen että äitini puhui näistä asioista minulle aikanaan vaikken itse kysellytkään (teininä paljon äidin sanomiset kiinnostanut) mutta alitakuisesti aina muistin äidin sanomiset, ehkäisyt ja irtosuhdehommat yms. Ja olempahan ollut oikeen! Ja olen tyytyväinen äitiini ja itseeni :) kiitos äiti!
Meinasitteko, että lapset eivät telkkarista näe mitään ja ymmärrä näkemäänsä? Ainahan sieltä tulee kaikkea asiaan liittyvää ja sitä kautta olen kolmelle lapselleni asioita kertonut. Kannattaa myös vastata siihen mitä kysytään eikä lähteä selittelemään kaikkea mahdollista asian ympäriltä ja syy-seurausjuttuja.
Kirjastossa on myös lukuisia kirjoja, joita voi lainata muiden kirjojen ohessa lapselle. Isoa meteliä en ole asiasta pitänyt ja ruokapöytään en ole juttuja tuonut mutta lapsen kysyessä vastaan. Opettajakin oli päiväkodissa ryhmälle asioita ja termejä kertonut kun ulkona vee-sanaa oli joku huudellut. Kyllä asiat selviävät lapsille jos heitä joku asia mietityttää, minä en ainakaan ole näiden asioiden kanssa stressiä ottanut.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:20"]
On hiukka hankalaa kertoa niin että sen lapsi ymmärtäisi. Meillä nyt 7 v. vasta kysyi kuinkas ne siemenpussin siemenet saadaan naisen vatsaan. Tuli kyllä hiukan hämmentynyt olo ja jäin miettimään kuinkas sen sitten kertoisi.
[/quote]
Ne kulkee putkea pitkin pippeliin,tulevat sieltä ulos. Naisella on pimpissä pissareiän lisäksi vauvareikä jonka kautta siemenet pääsevät vatsaan?