Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko pelata shakkia? Tunnetko siirrot? Ymmärrätkö koko peliä?

Vierailija
07.12.2020 |

Isävainaani opetti minulle ja nuoremmille veljilleni shakkipelin, Sitä pelattiin illat pitkät ja Isä voitti "melkein" aina.
Luulin pitkään, että kaikki osaavat pelata shakkia, mutta pian ymmärsin, että vain harvat osaa.
Venäläisistä tuttavistani suurin osa osaa pelata shakkia taitavasti.
Angloamerikkalaisista ystävistäni kukaan ei osaa lainkaan. Ei tunne edes siirtoja.
Kertooko shakinpelitaito jotain sivístyksestä, älykkyydestä tai jostain muusta?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsena sitä pelattiin, siirrot muistan vielä. Mutta osaisinko pelata hyvin - en todellakaan.

Vierailija
2/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään pelin pelitaito ei suoraan kerro älykkyydestä, vaan ensisijaisesti sen pelin pelaamisen taidosta.

Tuon taidon kartuttamista nopeuttaa älykkyys. Olen itse todistetusti älykäs, ja monissa peleissä hyvä, mutta en shakissa erityisen hyvä, osaan kyllä perussäännöt ja enemmistön erikoissiirroista, mutta en ole erityisen kiinnostunut shakista, joten en sitä kovin paljoa ole pelannut, joten en ole siinä kovin hyvä. Yksinkertaista, eikö?

Vierailija
4/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kohtuuhyvä harrastaja. Mielestäni shakin alkeiden tunteminen on osa yleissivistystä.

Vierailija
5/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
6/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä kärsivällisyys moiseen...

7/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja opetin aikoinaan myös lapsille. Yhdelle on jäänyt shakki harrastukseksi.

Itse en ole pelannut vuosikausiin.

Venäläinen kulttuuri on erilainen kuin anglo-amerikkalainen. Venäjällä luetaan kirjoja ja lähes jokaisella on auttava jonkin soittimen soittotaito.

Vierailija
8/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Ei riitä hermot tollaseen peliin eikä kyllä kiinnostakaan.

Vierailija
9/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelasin lapsena.

Vierailija
10/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pelannut shakkia enkä ymmärrä siitä juuri mitään.

Vierailija
11/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osaan sitä pelata, mutta itselläni ei ole ketään joka sitä osaisi pelata.

Ei sekään ole kivaa, jos vastustaja on reilusti heikompi shakissa.

Vierailija
12/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut kiinnostunut mistään peleistä. En urheilusta, en tietopeleistä, en lauta- enkä korttipeleistä. Mua ei kerta kaikkiaan kiinnosta pelaaminen. Voittaako tai häviääkö, mitä merkitystä?

Vierailija
13/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kukaan koskaan opettanut. Keskityin enemmän viuluun.

Vierailija
14/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt ja siirrot tiedän, mutta ei ole tullut vuosiin pelattua. Häviäisin varmaan keskiverto 10v mongolialaislapselle, siellä kun shakki on yksi normaali oppiaine koulussa. Minun peli on scrabble, siinä voitan sinutkin.

Vierailija
15/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Osaan ja opetin aikoinaan myös lapsille. Yhdelle on jäänyt shakki harrastukseksi.

Itse en ole pelannut vuosikausiin.

Venäläinen kulttuuri on erilainen kuin anglo-amerikkalainen. Venäjällä luetaan kirjoja ja lähes jokaisella on auttava jonkin soittimen soittotaito.

Sepä se. Jokainen länsimainen lapsi osaa pelata GTA-nettipeliä (K-18) mutta ei shakkia.

GTA:ssa saa varastaa auton / lentokoneen /lentotukialuksen ja tappaa toisia mielin määrin.

Shakissa ei tapeta ketään, nappuloita "syödään" ja "uhrataan", mutta seuraavan pelin alkaessa kaikki nappulat ovat taas omalla paikallaan. Kuningasta ei koskaan syödä (tapeta) vaan asetetaan pääsemättömään paikkaan. Matitetaan.

32 nappulalla 8x8 ruudukolla voidaan tehdä asetelmia, mihin mikään räiskintäpeli ei koskaan yllä.

Vierailija
16/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta-Pekka on shakkia parempi peli. Ja helpompi.

Tosin meidän perheessä sitä kutsutaan Yo-Pekka-peliksi, kun ollaan vasemmistolaisia vihreitä. Pekkahan ei ole saanut vielä maisterinpapereita saati tohtorintutkintoakaan yliopistosta, vaikka on niitä molempia erikoisluvalla anonut. (vaatinut)

Vierailija
17/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan siirrot ja säännöt, mutta olen aivan surkea pelaaja.

Hauska peli silloin tällöin, jos pelaa suunnilleen itsensätasoista pelaajaa vastaan.

Vierailija
18/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan pelata. Lapsena ja nuorena pelasin aika paljonkin. Nyt se on valitettavasti jäänyt.

Vierailija
19/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisestä pelistä on n. 35 vuotta, edelleen muistan perussiirrot. Hävisin aina veljelleni eikä mun kärsivällisyys riittänyt kovin pitkään.

Vierailija
20/35 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskällä oli shakkipeli. Lauta ja nappulat. Pelasin sitä kotona usein ja kuvittelin "upseerit", tornit, hevoset ja lähetit päiväkodin opettajiksi ja hoitajiksi, jotka paimensivat moukkia (lapsia).

Joskus joku lapsi kaatui ja hevonen ja lähetti tulivat lohduttamaan. Ihana peli!