Osaatko pelata shakkia? Tunnetko siirrot? Ymmärrätkö koko peliä?
Isävainaani opetti minulle ja nuoremmille veljilleni shakkipelin, Sitä pelattiin illat pitkät ja Isä voitti "melkein" aina.
Luulin pitkään, että kaikki osaavat pelata shakkia, mutta pian ymmärsin, että vain harvat osaa.
Venäläisistä tuttavistani suurin osa osaa pelata shakkia taitavasti.
Angloamerikkalaisista ystävistäni kukaan ei osaa lainkaan. Ei tunne edes siirtoja.
Kertooko shakinpelitaito jotain sivístyksestä, älykkyydestä tai jostain muusta?
Kommentit (35)
Osaan toki, olen osannut jo viisikymmentä vuotta. Pelasin pienenä ja kouluikäisenä valtavasti, mutta en koskaan innostunut älypeleistä, koska hävisin ihan joka ikisen pelin huippuälykkäälle kasvinkumppanilleni. Joskus minun annettiin voittaa, mutta virnistelystä kävi kyllä selväksi, etten takuulla ollut voittanut omasta ansiostani.
Minä pidän shakkia yhdenlaisena älyn symbolina. Ei sitä jaksa pitkään pelata, jollei oikeasti osaa, ja osatakseen on oltava melkoinen taktikko. Ennen vanhaan shakkilautoja ajautui moneenkin kotiin, mutta harva sellaista nykyisin itselleen ostaa, jollei sitä ole tarkoitus oikeasti pelata. Silti minusta on outoa, ettei joku osaisi shakin perusteita. Onkohan tuosta muuten tehty kyselyitä viime aikoina?
Minun pelaamiseni oli melko surkeaa nappuloiden liikuttelemista ja korkeintaan parin siirron suunnittelemista. Oli uuvuttavaa katsella, kun vastapuoli ei edes miettinyt siirtoaan, vaan kaikki vaihtoehdot olivat valmiina minun vielä miettiessäni omaani. Ärsyttävintä oli shakkikellon kilahtaminen sekuntia minun kilauttamiseni jälkeen...
Pelasin joskun tietokonetta vastaan muutaman pelin, joista osan voitin ja osan hävisin. En kuitenkaan saanut mitään tyydytystä niin peli ei kiinnosta tarpeeksi. Olen joskus opetellut säännöt ja osaan siis pelata kyllä, mutta en ymmärrä sitä strategiaa siinä pelissä.
Osaan pelata. Tiedän jotain shakista, kyllä. Nappuloiden arvot, pelityylejä ja taktiikoita. Olen hyvä tekemään koulushakin, etenkin jos pelaan kokemattomampaa vastaan.
Luulin osaavani. Aikoja sitten rekisteröidyin kansainvälisellä shakin peluu sivulle ja pelasin siellä kymmenkunta peliä ja hävisin kaikki..yksi peli oli tiukka ja olisin voinut voittaa sen.. Eräs nuori nainenkin rökitti mut kolmesti ja chattaili vielä rumia samalla.🙂 Toki nainen myönsi myöhemmin olevansa kanadan nuorten shakkimestari. Tytöllä oli huomattavan korkea rankin pelisivulla...jätän tuon oikeasti älleille.
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Osaan pelata. Tiedän jotain shakista, kyllä. Nappuloiden arvot, pelityylejä ja taktiikoita. Olen hyvä tekemään koulushakin, etenkin jos pelaan kokemattomampaa vastaan.
Koulumatin piti sanomani, korjaus.
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistystä joku shakki? Huuuutista!!! ::::D
Niin, paskahousukin tai marjapussikin on älykkäämpää?
Vierailija kirjoitti:
Pelasin joskun tietokonetta vastaan muutaman pelin, joista osan voitin ja osan hävisin. En kuitenkaan saanut mitään tyydytystä niin peli ei kiinnosta tarpeeksi. Olen joskus opetellut säännöt ja osaan siis pelata kyllä, mutta en ymmärrä sitä strategiaa siinä pelissä.
Siis mitä et ymmärrä? Tarkoitus on motittaa vastapuolen kunkku ja pitää oma kuningas turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistystä joku shakki? Huuuutista!!! ::::D
Instabeibetkö on yleissivistystä ja Fortnite-muuvit?
Shakki on rasistinen peli. Valkoiset nappulat orjuuttavat, riistävät ja sortavat mustia nappuloita.
Pelistä tulisi humaanimpi, jos kaikki nappulat olisivat samanvärisiä ja kaikki ruudutkin olisivat samanvärisiä.
Vierailija kirjoitti:
Shakki on rasistinen peli. Valkoiset nappulat orjuuttavat, riistävät ja sortavat mustia nappuloita.
Pelistä tulisi humaanimpi, jos kaikki nappulat olisivat samanvärisiä ja kaikki ruudutkin olisivat samanvärisiä.
Kaikki nappulat hiekkån33kerin värisiksi ja pelilauta hiekka-aavikoksi? I5i5-pelihän siitä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Iskällä oli shakkipeli. Lauta ja nappulat. Pelasin sitä kotona usein ja kuvittelin "upseerit", tornit, hevoset ja lähetit päiväkodin opettajiksi ja hoitajiksi, jotka paimensivat moukkia (lapsia).
Joskus joku lapsi kaatui ja hevonen ja lähetti tulivat lohduttamaan. Ihana peli!
Ihana :D <3
Shakki on feminiinistoksinen peli.
Kuningatar saa liikkua kuin lähetti tai torni konsanaan, pitkin ja poikin vino-/vaakaruutuja koko laudan läpi.
Kuningas on seniili vanha ukko, joka pääsee vain ruudun kerrallaan johonkin suuntaan. Useimmiten pakotettuna. Kuningatar hyökkää, kuningas yrittää suojautua.
Shakkia ei tyhmät pelaa.
Minulta puuttuu täysin kaikenlainen strategia-ajattelu, jota kyseinen peli vaatii. Vanhalla läppärillä oli shakkipeli, jota kokeilin toista sataa kertaa ja hävisin nopeasti joka pelin. Heti, kun tein siirtoni, niin johan alkoi kone syödä nappuloitani. Kirjastosta hain shakkikirjan, jonka avulla yritin opetella pelin säännöt, jotka ovat mulle täyttä hepreaa. No, kirja oli meikäläiselle semmosta lakitekstiä, etten tullut siitä hullua hurskaammaksi. Yhä tänä päivänä en tiedä hevonkukkua niistä pirun säännöistä. Eikä kyllä tartte edes kiinnostaa. Kun ei mene shakin säännöt jakeluun, niin ne ei mene. Ei voi kauhalla vaatia, kun ei ole edes lusikalla annettu.
Mähän olen pöljä monessa muussakin asiassa. Paljon lyhyempi lista luetella asiat, joissa olen fiksu kuin asiat, joissa olen tyhmempi kuin vasemman jalan saapas. Jälkimmäisiä saa luetella vielä kolmenkin vuoden päästä, jos nyt heti rupee luettelee. Asiat, joissa olen fiksu, niin kestää hetki jos toinenkin, ennenkuin tulee mitään edes mieleen. Helpompi löytää neitsyt ilotalosta kuin toinen näin saatanan tyhmä ihminen.
Kyllä Yo-Pekka saa maisterinpaperit, lisurin ja tohtorintutkinnonkin. Itä-Suomen Yliopisto, UEF antaa tutkinnot. Sen verran monta ulkovuoroa pelannut rouvansa Antonion ja avustajansa yo-Jeren kanssa.