Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästynyt maalaiselämään, vanhaan taloon ja tyylittömyyteen

Vierailija
07.12.2020 |

Vuosia ajattelin että tämä on mun juttu. Ja kai ajattelen edelleen, mutta joskus kaipaan pois tästä kaikesta. Meillä on pienet lapset, vanha talo korvessa ja kotieläimiä. Itse kotiäitinä, mies maanviljelijä. Eikä talo ole edes mikään kulttuurihistoriallisesti arvokas ja hieno, vaan 50-luvun pieni epäkäytännöllinen puutoroppa. Eikä missään hienolla seudullakaan, vaan mäntymetsän keskellä ihan korvessa itä-Suomessa.

Rahaa ei ole laittaa paremmaksi taloa, remppaa olisi muttei rahaa. Ja itse valitsen mielummin kotiäitiyden nyt kun mukulat pieniä.

Kaupungissa käydessä tulee niin haikeus kun ajelen hienoilla alueilla, jossa kauniit pihat ja uudehkot talot. Kaikki on niin siistiä, toimivaa, kaunista. Jopa kodinhoitohuoneet ja kaikenlaista kodintekniikkaa. Uudet autot pihassa. Meillä yli parikymppiset bensasyöpöt.

En tajua miten tästä nyt ponnisi ylöspäin, lähihoitajan tutkinnolla. Ikinä tuskin on varaa uuden talon rakennukseen. Ja tästä omasta tuskin pääsee edes eroon.

Eikä uusien talojen pihaan mitään lampaita tai kanoja saisi. Mut olisipa edes kaunis maalaismiljöö ja uusi iso talo siellä. Mut näillä tuloilla ei ikinä. Tuntuu niin ylitsepääsemättömän vaikealta, kun tuntuu ettei oma älli ja peruskoulun 7-todistuksella ole mitään mahkuja. Edes englantia en osaa kun välttävästi, matikkaa samoin. Oon pähkäillyt uutta alaa itselle mitä kautta pääsisin parempiin töihin, mutta tuloksetta.

Sanokaa että tää on ihan päätöntä? Onko teillä kokemusta vastaavasta? Miten tästä pääsisi eteenpäin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, isot velat niskassa ei kyllä kauaa oltaisi kotiäitinä.

Vierailija
22/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset alkaisi pikkuhiljaa korjailemaan ja sisustamaan taloasi paremman näköiseksi? Ensimmäinen vaihe tavaroiden karsiminen - en halua yleistää, mutta monet maalaistalot ovat täynnä turhaa tavaraa, joka vie vain tilaa ja aiheuttaa stressiä - , toinen vaihe rikkinäisten paikkojen ja pintojen korjaus, kolmas vaihe sisustaminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, sä elät monen unelmaa. Tiedätkö miksi siellä kaupungissa on hienot talot ja autot? Siellä pitää olla kulissit pystyssä jos haluaa maineensa säilyttää ja sen ylläpitämiseksi pariskunta on aamusta iltaan töissä, lapset pitkän päivän hoidossa. Siellä vasta on paineita ja stressiä. Minä asun perheeni kanssa maalla enkä vaihtaisi mihinkään. Maatila elättää perheemme. Saadaan olla paljon yhdessä, viettää aikaa luonnossa ja eläinten kanssa. Lapset on todella oma-aloitteisia ja tyytyväisiä. Tämä ei ole mikään mainos mutta seuraappa youtubessa Anniina Jalkasen kanavaa. Sillä perheellä on aivan ihana asenne maalaiselämään.

Vierailija
24/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa olla "ruoho on vihreämpää toisella puolella" -syndrooma.

Tämä.

Muista, että se avioliitto ei yleensä kestä jatkuvaa marinaa.

Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
25/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, tila myyntiin, yleensä tiloilla on enemmän tai vähemmän velkaa, joten todennäkäisesti tuollaisen tilan myynnistä jää käteen ehkä 100 000€, josta verottaja nokkii abt. 30%

Sitten sen 70 000€ pesämunan turvin kaupunkiin uutta elämää rakentamaan, mies ent. maanviljelijä, joten pääsee konekuskiksi vähintään 10, korkeintaan 13€ tuntipalkalla, sinä lähihoitajana varmaan saat töitä....

Vierailija
26/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kadehdin elämääsi, maatiloilla elää ja kasvaa taitavia ihmisiä, itse olen kaupungissa varttunut toistaitoinen nyhverö. Tosin 50-luvun talo meilläkin on ja rakastan tätä. Ympärillä on uusia pakettitaloja pienine, siisteine pihoineen, meillä iso ryteikkö ja jatkuva työmaa. Mikään ei kuitenkaan voita omaa pihasaunaa tai sitä, että voi halutessaan kääntää vielä toisenkin aarin perunamaaksi.

Vierailija
27/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkin jo saanut hyviä vastauksia.

Tiedätkös, että olen aloittanut juuri vanhan maalaistalon siivouksen ja korjauksen, se on unelmani! Elät monen uuden ja halvalla tehdyn talon omistajan unelmaelämää. Minullakin on lastulevytalo, uusi, mutta ei se vedä vertoja paikalle tehdylle rintamamiestalolle, homevaurioita on korjattu jo kahdesti. Ja jos miehesi on viljelijä, on varmaan vielä käsistään kätevä. Moni kaupunkilaismies ei osaa rakentaa ja korjata yhtään mitään.

Kuten moni jo sanoi, niin lähes kaikki kodit ja pihat ovat täynnä turhaa tavaraa ja siivottomasti aseteltuja juttuja. Aloitin taloni siivouksen roskista, piikkilangoista, muoviesieniden siivoamisesta ja olen vasta alussa. Ensin hain instagrammista ideoita, ruotsalaisilla sivuilla on todella hyvää maalaiselämää (lantilv hakusanalla vaikka). Vanhat ja kuluneet esineet saavat uuden alun, kun siivotaan ja mietitään mihin ne kuuluvat. Jouluvaloja, havuja omasta metsästä, halpoja lyhtyjä ja oksista tehtyjä asetelmia, muutama joulupallo. Kunnon siivous on a ja o. Talossanne voi olla vaikka mitä aarteita, mutta ne eivät ole esillä. Järjestele ja mieti kaikki uudelleen alkaen pihasta ja edeten huone kerrallaan. Värien sekasotkusta mietittyihin juttuihin, kirppikamalla. 

Vierailija
28/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkin jo saanut hyviä vastauksia.

Tiedätkös, että olen aloittanut juuri vanhan maalaistalon siivouksen ja korjauksen, se on unelmani! Elät monen uuden ja halvalla tehdyn talon omistajan unelmaelämää. Minullakin on lastulevytalo, uusi, mutta ei se vedä vertoja paikalle tehdylle rintamamiestalolle, homevaurioita on korjattu jo kahdesti. Ja jos miehesi on viljelijä, on varmaan vielä käsistään kätevä. Moni kaupunkilaismies ei osaa rakentaa ja korjata yhtään mitään.

Kuten moni jo sanoi, niin lähes kaikki kodit ja pihat ovat täynnä turhaa tavaraa ja siivottomasti aseteltuja juttuja. Aloitin taloni siivouksen roskista, piikkilangoista, muoviesieniden siivoamisesta ja olen vasta alussa. Ensin hain instagrammista ideoita, ruotsalaisilla sivuilla on todella hyvää maalaiselämää (lantilv hakusanalla vaikka). Vanhat ja kuluneet esineet saavat uuden alun, kun siivotaan ja mietitään mihin ne kuuluvat. Jouluvaloja, havuja omasta metsästä, halpoja lyhtyjä ja oksista tehtyjä asetelmia, muutama joulupallo. Kunnon siivous on a ja o. Talossanne voi olla vaikka mitä aarteita, mutta ne eivät ole esillä. Järjestele ja mieti kaikki uudelleen alkaen pihasta ja edeten huone kerrallaan. Värien sekasotkusta mietittyihin juttuihin, kirppikamalla. 

Siis homevauriot uudessa talossa, ei vanhassa. Kun kellaria tuuletetaan ja talo on tehty kunnolla, se on ikuinen. Olen ihastellut päivittäin nerokasta rakentamista. Kuulin että talolle on kaivettu talkoovoimin tuo kuoppa lapiolla! Kaivinkoneita ei ehkä ollut tai se oli liian kallista. Kellariin tulee viiniä säilöön ja ensimmäiset portviinit ovat jo siellä (rotanmyrkyn kera ja jotain vanhaa romuakin on vielä nurkassa).

Vierailija
29/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei ne rintamamiestalot ole aina niin mainioita.

Veli on purkanut monta homeista sellaista.

Mutta juu, AP, älä lähde merta edemmäs kalaan, järjestele ja pintaremontoi nykyinen kotisi mieleiseksesi.

Meillä on vähän samanlainen tilanne, rouva on tippunut työelämän kelkasta sairastelun myötä. Vanhassa, nuhjuisessa, edellisten sukupolvien pilalle remontoimassa maalaistalossa asutaan.

Pitäisi purkaa kaikki pois, uusia lattiat, pesutilat, lämmitysjärjestelmä, sähköt, lattia katto, viemäröinti....

Vierailija
30/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä hienoissa kaupungin kivitaloissa on omat ongelmansa. Ei ehkä enempää, eikä vähempää kuin muillakaan, mutta lähes kaikilla jotain ongelmia on. Iso hieno talo = iso velka = töitä on tehtävä. Varsinkin korona-aikana monella voi olla huolta toimeentulosta, hyväpalkkaisestakin työstä voi saada äkkilähdön. Isoa lainaa ei maksella työttömyyskorvauksilla, joten elintason ylläpitämisestä voi tulla isokin stressi. Hyvätuloisilla on myös esim. mielenterveys-, parisuhde- ja alkoholiongelmia (viinilasi "silloin tällöin" jne.) mitä muut eivät ehkä huomaa, koska kaikki alkoholistit eivät todellakaan ole köyhiä, yhteiskunnan ulkopuolelle pudonneita rassukoita. Tiedän myös paljon hyvätuloisia, "keskiluokkaisia" perheitä, joissa vanhemmat hyppii vieraissa minkä ehtii.

Isoa kallista taloa on myös kallista remontoida. Pientä maalaistaloa voi varmasti vapaammin "tuunata" mielensä mukaan ja näin ollen säästää rahaa. Ja mitä tahansa taloa voi ehostaa pienillä sisustusratkaisuilla, uudella maalipinnalla jne.

Lähihoitajan palkka ei ole hyvä, mutta työtä löytyy. Kun jossain vaiheessa menet töihin, niin rahaa jää varmasti myös kodin kunnostamiseen. 

Lapsesi saavat kasvaa eläinten keskellä, se on todella etuoikeus. Omat lapseni haluaisivat koiran tai kissan ja ihan sydäntä särkee sanoa että "hankkikaa sitten aikuisina" kun meillä on perheessä allergiaa.

Vierailija
31/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tyylitajua ei valitettavasti saa edes rahalla.

Vierailija
32/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lähihoitajan palkka varmaan auttaisi, jos menis töihin.

Vierailija
33/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, jos aloittaisitte pienistä parannuksista.

Vierailija
34/34 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lähihoitajan palkka varmaan auttaisi, jos menis töihin.

Kyllä, tarkoitus on kun lapset tästä kasvaa.