Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästynyt maalaiselämään, vanhaan taloon ja tyylittömyyteen

Vierailija
07.12.2020 |

Vuosia ajattelin että tämä on mun juttu. Ja kai ajattelen edelleen, mutta joskus kaipaan pois tästä kaikesta. Meillä on pienet lapset, vanha talo korvessa ja kotieläimiä. Itse kotiäitinä, mies maanviljelijä. Eikä talo ole edes mikään kulttuurihistoriallisesti arvokas ja hieno, vaan 50-luvun pieni epäkäytännöllinen puutoroppa. Eikä missään hienolla seudullakaan, vaan mäntymetsän keskellä ihan korvessa itä-Suomessa.

Rahaa ei ole laittaa paremmaksi taloa, remppaa olisi muttei rahaa. Ja itse valitsen mielummin kotiäitiyden nyt kun mukulat pieniä.

Kaupungissa käydessä tulee niin haikeus kun ajelen hienoilla alueilla, jossa kauniit pihat ja uudehkot talot. Kaikki on niin siistiä, toimivaa, kaunista. Jopa kodinhoitohuoneet ja kaikenlaista kodintekniikkaa. Uudet autot pihassa. Meillä yli parikymppiset bensasyöpöt.

En tajua miten tästä nyt ponnisi ylöspäin, lähihoitajan tutkinnolla. Ikinä tuskin on varaa uuden talon rakennukseen. Ja tästä omasta tuskin pääsee edes eroon.

Eikä uusien talojen pihaan mitään lampaita tai kanoja saisi. Mut olisipa edes kaunis maalaismiljöö ja uusi iso talo siellä. Mut näillä tuloilla ei ikinä. Tuntuu niin ylitsepääsemättömän vaikealta, kun tuntuu ettei oma älli ja peruskoulun 7-todistuksella ole mitään mahkuja. Edes englantia en osaa kun välttävästi, matikkaa samoin. Oon pähkäillyt uutta alaa itselle mitä kautta pääsisin parempiin töihin, mutta tuloksetta.

Sanokaa että tää on ihan päätöntä? Onko teillä kokemusta vastaavasta? Miten tästä pääsisi eteenpäin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan päätöntä. Siellä kauniiden pihojen ja talojen ovien takana on ihan yhtälailla kärsimystä kuin missä tahansa. Se on vain pintaa.

Sinulla on perhe, kumppani, koti ja tekemistä. Ole niistä kiitollinen.

Vierailija
2/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämässä on paljon syytä kiitollisuutee, ei vaan tunnu siltä.

Olen niin täynnä sitä että kaikki on homssuista, vanhaa, kulunutta, keskeneräistä ja kaikin tavoin vaiheessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina haaveillut ok-talosta maalla, mutta joudun asumaan kaupungissa rivitalossa. Okt-unelma ei tule koskaan toteutumaan, joten eletään tässä niillä mitä on.

Vierailija
4/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele näkemään talosi kauneus. Sen kauneus on juuri siinä, että on homsuinen ja itsetehdyn näköinen. Mum sydäntä lämmittää katsella menneitä kädenjälkiä kattolistoissa, ikkunanpokissa jne. Ja ihan tavallinen 50-lukulainen meilläkin. Aikansa tuotos. Vaatimattomissa oloissa rakennettu vaatimaton talo, omalle perheelle suojapaikka.

Vierailija
5/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta yritys. Laita kotihoidon konseptin uusiksi.

Vierailija
6/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitat tosiaankin turhasta. Aika pienellä ponnistelulla olet saavuttanut omakotitalon maaseudun rauhassa parisuhteen ja ne lapset eikä sinun tarvitse edes töissä käydä. Sanonpahan vaan, että aika moni olisi kiitollinen tuosta homssuisestakin omakotitaloelämästasi.

Vierailija
7/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus tuhoaa sinut ennemmin kaupungissa. Jos yhtään helpottaa, niin moni kaupunkilainen puolestaan kadehtii sinua. Olen ihmetellyt läpi koko elämäni, miksi niin monen on vaikeaa olla tyytyväinen siihen mitä on, kun se on helpoin keino olla tyytyväinen ite elämään ja kokea ihan onneakin.

Vierailija
8/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kaikki on aina ollut käytettyä ja homssuista, eikä mikään sovi minkään kanssa yhteen, mutta kun on tullut kohdattua ihan järkyttäviä asioita elämässä, niin sitä on iloinen ihan jo siitäkin, että ylipäänsä minulla ON jotakin.

Vierailija
9/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin talon myyntiin ja katsoisin jos menee kaupaksi. Ja jos saisin myytyä, etsisin uudehkon maatalon, jonkun kivan kaupungin läheltä, ja pyörittäisin airbnb-bisnestä. Talossa pitäisi siis olla ylimääräinen siipi tai aitta. Monet turistit haluavat kokea pientilaelämää.

Vierailija
10/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ymmärtäisit miten onnellista aikaa elät. Sinulla oma koti, oma mies ja terveet lapset.  Ja onko kanoja lampaitakin pihalla?  Lapsille oikea paratiisi kasvaa luoviksi ja ahkeriksi.

Muistan kun juttelin erään työnantajan kanssa. Hän sanoi jos työhakija on maatalon poika, niin hän ottaa heti töihin, mitään  kouluja tai työtodistuksia ei tarvita. Oli hänellä semmoiset kokemukset ettei mistään saa niin oma-aloitteisia, ahkeria ja luovia työntekijöitä kuin maatalossa kasvaneesta. Osaavat tarttua työhön kuin työhön, eivätkä pelkää tai karta minkäänlaisia töitä.

Älä kadehdi rikkaampia. Minä olen riittävän rikas, mutta lapseni on sinkku, akateeminen,lapseton ja masentunut ja saamaton yksinäinen. Asuu kaupungissa.

Vierailija
11/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elämässä on paljon syytä kiitollisuutee, ei vaan tunnu siltä.

Olen niin täynnä sitä että kaikki on homssuista, vanhaa, kulunutta, keskeneräistä ja kaikin tavoin vaiheessa...

Se on ihan samaa kaikilla...jollain näyttää olevan ulkoisesti kaiki enemmän kuin hyvin, mutta eipä ole kuin päältä päin vaan. Sisällä myllertää tyhjyys, jota peitellään ostamalla jatkuvasti jotain rihkamaa jota ei tarvi. Kaapit väärällään sitä 'elämää', jolla ei mitään tee.

Vierailija
12/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla "ruoho on vihreämpää toisella puolella" -syndrooma.

Vierailija
13/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kommentoija on ihan oikeassa siinä, että ei ne hienot talot ja pihat mitään takaa. Mutta ei minusta silti ole yhtään päätöntä, että välillä pysähtyy miettimään oman ja perheensä elämän suuntaa. Kovin äkkinäisiä päätöksiä tosin ei varmaan kannata tehdä.

Pienten lasten, kotieläinten ja huushollin kanssa on varmasti kädet täynnä työtä, mutta riittäisikö sinulla ehkä silti aikaa ja energiaa ottaa jotain uutta siihen rinnalle? Tykkäätkö esim sisustaa tai tehdä käsitöitä? Voisiko vaikkapa jo maalipurkin avulla saada jotain kulmaa kohdennettua? Pienikin uudistus saattaa kummasti piristää mieltä. Suuremmista olisi varmaan hyvä tehdä suunnitelma puolison kanssa. Ehkä olisi talkooväkeä käytettävissä?

Jos sitten tuntuu että kaipaat töihin kodin ulkopuolelle ja vaikkapa uudelle alalle, niin netissä voi tehdä erilaisia testejä (esim Duunitori, TE-toimisto).

Ota mistä vaan idean tyngästä kiinni, ja lähde tutkimaan eri mahdollisuuksia avoimin mielin.

Vierailija
14/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkaset repäisivät ja muuttivat Etelä-Savoon Espoosta, elämään unelmaelämää vanhaan taloon ja pitämään kotieläimiä.

Kaupungista maalle muuttaneena sanoisin myös, ettei kannata juosta ulkoisen perässä, olet saanut elämän ja asioita josta moni vain joutuu haaveilemaan. Tuo on paljon parempi kasvuympäristö lapsillekin, sinun on aikuistuttava ja ymmärrettävä, että olet nyt äiti ja puoliso ja elämäsi on tässä ja nyt et elää enää vain itseäsi varten. Eri asia on jos tulee jollekin teistä joku sellainen sairaus, ettei pysty enää olemaan omakotitalossa.

Vierailija
15/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus tuhoaa sinut ennemmin kaupungissa. Jos yhtään helpottaa, niin moni kaupunkilainen puolestaan kadehtii sinua. Olen ihmetellyt läpi koko elämäni, miksi niin monen on vaikeaa olla tyytyväinen siihen mitä on, kun se on helpoin keino olla tyytyväinen ite elämään ja kokea ihan onneakin.

Ap voit miettiä, mitä hyvää elämäänne tuo se, että vertailet sitä muiden elämään? Jos et keksi, niin kannattaa ehkä lopettaa idealisoimasta, koska totuutta et kuitenkaan tiedä.

Vierailija
16/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap. Ei ne siellä hienoissa ja uusissa taloissa kaupungissa ole paljoa kotiäiteinä, töitä paahdetaan tukka putkella ja lapset pitkiä päiviä päiväkodissa. Ole onnellinen siitä millaisen varhaislapsuuden olet voinut antaa omille lapsillesi. Ulkoiset kulissit eivät merkitse mitään. 

Remonttia voi tehdä myös edullisesti jos on yhtään taitoa, pelkällä maalilla saa ihmeitä aikaan.

Vierailija
17/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäisin eläimiä, hakisin töitä, säästäisin, ottaisin remppalainan.

Vierailija
18/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä tulee tuollaisia hetkiä kun tuntuu tylsältä niin se tarkoittaa että oikeasti asiat on hyvin. Siitä kannattaa pitää kaksin käsin kiinni. 

Sekin on jo tosi ihanaa kun voi mennä omalle pihalle katsomaan tähtiä tai vaan nojaamaan omenapuunrunkoa vasten. 

Vierailija
19/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu tekee kivaa jälkeä pikkurahallakin. Maali ei paljon maksa ja tuunaa huonekalut

Vierailija
20/34 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä elämältä. Itse olen kotoisin juurikin tuollaisesta pienestä maalaistalosta itä-suomesta. Ura ajoi PK-seudulle, on uudehko asunto, kodintekniikkaa, uusi autokin - ja velkaa lähes puoli miljoonaa. Kotipuolessa käydessäni, illalla saunan jälkeen pellonlaidasta nousevaa usvaa katsellessa, mietin usein että mikä tässä elämässä onkaan tärkeää. Siinä onneksi unohtuu edes hetkeksi se hektinen kaupunkielämä.