työmarkkinatuki on aivan liian pieni!
Miten te, jotka saatte työmarkkinatuke/peruspäivärahaa, pärjäätte? itsellä jatkuva stressi, vaikka yritän säästää kaikessa, en osta mitään uutta, mutta ei jää silti paljon säästöön :(
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae sille alempi verokortti nyt aluksi. Idiootit kierrättää rahansa veronpalautusten kautta.
Ei auta jos on peruspäivärahalla. Siinä on vakio 20%
Eikä ole!
Tsiisus teidän kanssa. Mars omaveroon vaihtamaan prosentti.
Saat ihan itse valita prosenttisi työmarkkinatukeen.
Ei saa. Tyött.kassan maksamaan korvaukseen saa veroprossan pienemmäksi, mutta Kelan työmarkkinatukeen ei. Arvaa onko kokeiltu.
No kyllä saa! En ole koskaan maksanut sitä 20% veroa työmarkkinatuesta. Aina ollut 14-16%.
Ja juuri äsken kokeilin OmaVerossa tehdä muutosverokortin niin, että pelkka työmarkkinatuki tulona (merkitään siis etuuksiin, ei palkkatuloihin). Veroprosentiksi tuli 15.
Varsinkaan toimeentulotukisasiakkaiden ei kannata ottaa rahoja veronpalautuksena, koska nehän katsotaan silloin tuloksi tt-tuessa.
-Eri vastaaja
Veronpalautuksia? Minä olen saanut työmarkkinatuella lähinnä mätkyjä. Tosin en nyt vuosiin ole sitä tukea nostanut. Yleensä 20% ei riittänyt. Piti laittaa 21.5% niin ei tullut perintää.
Miten voi olla? Mä saan joka vuosi vähän yli 500€ veronpalautusta. Sillä vakio 20%:lla. Työttömänä olen ollut kauan.
Vierailija kirjoitti:
Tuista ei ole tarkoituskaan jäädä säästöön! Olet ymmärtänyt sosiaaliturvan tarkoituksen väärin, jos luulet, että siitä pitäisi jäädä säästöön.
Millä ajattelit ostaa vaikka hajonneen tietokoneen tilalle uuden, jos ei voi säästää paria kymppiä kuussa? Tai sängyn? Kela antaa sänkyyn satasen.
Vierailija kirjoitti:
464 tulee nettona kuukaudessa, kun on 21,5 kerroin.
Miten laskit tuon?
Vierailija kirjoitti:
Laskin oman kuntani tiedoilla, ilman kirkollisverovelvollisuutta, perusprosentti 15,5, jos en tienaa mitään muuta kuin peruspäivärahaa.
Kirkosta kannattaa erota, ellei ole tärkeää olla jäsen.
Ja kannattaa ehdottamasti hakea verokortti, kuten edellä joku sanoi, jos haet tt-tukea, niin siellä se veronpalautus viedään (ainakin ennen vietiin).
Lisäksi ei kannata "ilmaiseksi lainata valtiolle rahaa". Laske vain pikkuisen yläkanttiin se vuoden etuuksien summa ja sitten säädät veroprossan sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten laskit tuon?
Tuo kerroin on siis toimeentulotuessa heillä, jotka ovat saaneet yli vuoden toimeentulotukea. Käsittääkseni ei kuitenkaan vaikuta työmarkkinatukeen, vaan pienentää kuukausittaista tt-tuen määrää.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä ja menojen jälkeen jää 300€. Tämä siis jää ruokaan
Hyvin pärjäänNiinpä. Menot suunnitellaan tulojen mukaan. Olisihan se outoa, jos joutenolosta maksettaisiin saman verran kuin töitä tehdessä. Vai vielä säästöön pitäisi jäädä jostain tuesta? Hohhoijaa mitä kuvitelmia!
Joo, moni on ymmärtäny sosiaalitukien merkityksen ihan väärin. Jos on vuosia elättänyt itsensä tukirahoilla, voi yllättyä, kuinka vähällä työssäkäyvätkin joutuvat pärjäämään. Tai siis pärjäävät, eihän kaikki työssäkäyvät edes valita, toisin kuin tukiasiakkaat kiittämättöminä korostavat surkeuttaan ja haukkuvat yhteiskuntaa.
yrtti pitäisi saada ilmaisena kaikille sitä polttelevalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten laskit tuon?
Tuo kerroin on siis toimeentulotuessa heillä, jotka ovat saaneet yli vuoden toimeentulotukea. Käsittääkseni ei kuitenkaan vaikuta työmarkkinatukeen, vaan pienentää kuukausittaista tt-tuen määrää.
- eri
En ymmärtänyt mitään. Mistä tuo 400 euroa tulee? Senhän pitäisi minimssään olla 724 e eli nettona 579 e.
Niin vain pätkähti tilille ensimmäinen työmarkkinatukeni 11 vuoteen verottomana, kun viitsi jälleen nähdä vähän vaivaa Omaveron sivuilla. Veroprosentti 0,0%. Sain prosentin nollaan, koska tänä vuonna minulla ei ole ollut mitään muita tuloja. Ensi vuoden prosentiksi laitoin työmarkkinatuelle 13%, mikä menee laskujeni mukaan aika plusmiinusnollaan, eli ei tule palautuksia eikä mätkyjä. Olettaen että saan tukea koko vuoden.
90-luvulla työttömyyskorvauksen pystyi saamaan verottomana vuoden ympäri, jos jaksoi nostaa ahterinsa ja käydä verotoimistosta jonottamassa sille erillisverokortin. Tein silloin niin.
Silloinkin Kelan sivuilla luki, että työttömyyskorvauksesta menee kiinteä 20%, mutta se on höpö höpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae sille alempi verokortti nyt aluksi. Idiootit kierrättää rahansa veronpalautusten kautta.
Ei auta jos on peruspäivärahalla. Siinä on vakio 20%
Eikä ole!
Tsiisus teidän kanssa. Mars omaveroon vaihtamaan prosentti.
Saat ihan itse valita prosenttisi työmarkkinatukeen.
Ei saa. Tyött.kassan maksamaan korvaukseen saa veroprossan pienemmäksi, mutta Kelan työmarkkinatukeen ei. Arvaa onko kokeiltu.
No kyllä saa! En ole koskaan maksanut sitä 20% veroa työmarkkinatuesta. Aina ollut 14-16%.
Ja juuri äsken kokeilin OmaVerossa tehdä muutosverokortin niin, että pelkka työmarkkinatuki tulona (merkitään siis etuuksiin, ei palkkatuloihin). Veroprosentiksi tuli 15.
Varsinkaan toimeentulotukisasiakkaiden ei kannata ottaa rahoja veronpalautuksena, koska nehän katsotaan silloin tuloksi tt-tuessa.
-Eri vastaaja
Veronpalautuksia? Minä olen saanut työmarkkinatuella lähinnä mätkyjä. Tosin en nyt vuosiin ole sitä tukea nostanut. Yleensä 20% ei riittänyt. Piti laittaa 21.5% niin ei tullut perintää.
Miten voi olla? Mä saan joka vuosi vähän yli 500€ veronpalautusta. Sillä vakio 20%:lla. Työttömänä olen ollut kauan.
Miten voi saada 500e.palautuksia.Minä saan n.70e.palautuksia.20% veroprosentilla työmarkkinatuestani....
Juu mutta eihän se elämiseenkään riitä.