Ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle, miten menee?
Täytyy siis täyttää ainakin Kelan työmarkkinatukihakemus. Täytyykö kaivella liitteiksi palkkakuitit ja työtodistus ansiosidonnaista edeltävältä ajalta?
Vaikuttaako puolison säästöt? Kun hakemuksessa on kohta, että pitää ilmoittaa korkotulot sekä omista että puolison yli 2000 euron säästöistä. Tämä siis tarkoittaa säästötilistä saatavia korkotuloja, sitä könttäsummaa, jonka kerran vuodessa saa? Täytyykö laittaa joku todistus siitä vielä erikseen, millainen, tiliote säästötilistä? Kuinka suuret korkotulot säästöistä vaikuttavat työmarkkinatukeen alentavasti?
Ja siis täyttääkö työssäoloehdon, kun tippuu ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle? (Kun työmarkkinatukikaavakkeessa on kohta, että mikäli et täytä työssäoloehtoa, täytä tämä kohta.)
Kommentit (30)
Minun tietääkseni ansiosidonnaiselta pudotaan Kelan peruspäivärahalle eikä työmarkkinatuelle.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:03"]
Minun tietääkseni ansiosidonnaiselta pudotaan Kelan peruspäivärahalle eikä työmarkkinatuelle.
[/quote]
Onko näin?
Ansiosidonnaiselta pudotaan työmarkkinatuelle.
En ole ap, mutta myös asiasta kiinnostunut. Jaksaisiko joku kertoa tuon, että pitääkö Kelaan toimittaa työttömyyttä edeltävän ajan palkkatodistukset ym., jotka on jo aikoinaan työttömyyskassalle toimitettu? Kelan sivuilla tätä ei kerrota.
Ei kai, kun kaikillehan tuo työmarkkinatuki on sama edellisistä tuloista riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:03"]
[/quote]
Niin minäkin luulin, mutta todellisuudessa ansiosidonnaiselta pudotaan työmarkkinatuelle.
Tällaisen löysin:
pääomatulo = esim. säästötilistä saatavat korot, osakkeista saatavat osinkotulot
"Avio- tai avoliitossa asuva työtön saa ansaita pääsääntöisesti kuukausittain 1 044 euroa pääomatuloa ilman, että hänen työmarkkinatuksensa pienenee. Jos raja ylittyy, työmarkkinatuesta vähennetään 50 prosenttia tulorajan ylittävistä tuloista.Huoltovelvollisen työttömän tulorajaa korotetaan lisäksi 130 eurolla jokaista huollettavaa lasta kohden
Jos pääomatulo maksetaan esimerkiksi vain kerran vuodessa, Kela jakaa sen laskennalliseksi tuloksi koko vuodelle.
Puolison pääomatulot eivät enää vaikuta työmarkkinatuen määrään
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6markkinatuki