Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas meni kaikki ylimääräiset rahat sukulaislasten joululahjoihin

Vierailija
07.12.2020 |

Mulla on 2 siskoa ja 1 veli ja heillä on yhteensä 8 lasta (+1 tulossa), iät 4-17. Olen itse pienituloinen pätkätöitä tekevä yksineläjä. Edellisjouluna sain kauheat huudot omalta äidiltä ja toiselta siskolta kun en ostanut vanhimmalle eli ripille päässeelle siskontytölle enää mitään lahjaa. Jokaiselle kahdeksalle lapselle piti siis tänäkin vuonna ostaa lahja ja niihin meni 20 € x 8 eli 160 € mikä oli mulle todella iso raha. Paketit piti vielä lähettää ympäri Suomea ja yksi ulkomaille niin yhteensä tää koko rumba maksoi mulle 200€ eli periaatteessa kaiken sen mitä olen pystynyt säästämään. Ei minua tietenkään kukaan kutsu jouluksi luokseen, mutta lahjoja kyllä odotetaan. En kyllä olisi menossakaan, koska menen mielelläni pyhäpäivinä töihin tienaamaan ekstraa.

Vanhin lapsista täyttää ensi vuonna 18, silloin hänet voi ainakin hyvällä syyllä jättää lahjalistasta pois?

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän minä jo kerran yritinkin, mutta siitä nousi kauhea selkkaus koko perheessä kun ensin siskoni kyseli aattona tekstiviestillä, että missä X:n lahja on ja sitten äiti läksytti siitä kuinka pitää kaikille ostaa. Minulla on aina sama stressi, että kuinka saan lapsille lahjat ostettua ja äiti taas muistutti, että osta sitten kaikille lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Sisarukset ostavat muut myös toisten lapsille lahjoja. En tiedä mitä tapahtuisi, jos minä jättäisin ostamatta.

Laitat samantien vanhemmillesi ja sisaruksile viestiä, että rahat niin tiukassa ettet tule ostamaan yhdellekään veljen-/siskonlapselle mitään. Saa suuttua ja puhista, mutta se on heidän valintansa.

Vierailija
62/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme sisarusten kanssa sopineet, että joululahjoja ei osteta. Kukin ostaa lahjat omille lapsilleen. Ja miehen kanssa sama sopimus - ei osteta joululahjoja toisillemme. Ei aikuisten ihmisten tarvitse toisiaan lahjoa. Joulupukki tuo lapsille muutaman paketin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itselläni keskimääräistä isommat tulot, niin kyllä sellainen 400€ lahjoihin ja muut joulun kulut kyllä tuntuu. Kun yksistä tuloista maksaa asunnot, autot ja remontit, niin siinähän se rahat kivasti menee.

Vierailija
64/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vastaa...ei, en saa mitään vastalahjaksi, koska aikuisille emme osta lahjoja. Siitä lähtien kun olen asunut omillani, meille on jotenkin juurtunut se tapa, että kaikille sisarusten lapsille pitää ostaa lahjat. Alussa se oli ihan ok kun niitä oli 2, mutta kun niitä alkoi tulemaan melkein joka toinen vuosi lisää niin jossain vaiheessa asia paisui liian isoksi. Pari viime vuotta olen paininut asian kanssa ja todella epätoivoisesti miettinyt tapaa lopettaa turha rahan syytäminen lahjoihin. Lapset ovat ihania, joten he eivät tietysti voi sille mitään, mutta minua suoraan sanoen v***tuttaa äitini ja siskojeni tapa, jolla muistutetaan, että muista nyt ostaa lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Voisin kyllä ostaa vain kummitytölle, mutta siitäkin saisin sanomista, että miksi et ostanut muille :( Se 200€ on minulla kaikesta muusta aina pois kun muutenkin joudun laskemaan joskus euroja.

Vierailija
65/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP vastaa...ei, en saa mitään vastalahjaksi, koska aikuisille emme osta lahjoja. Siitä lähtien kun olen asunut omillani, meille on jotenkin juurtunut se tapa, että kaikille sisarusten lapsille pitää ostaa lahjat. Alussa se oli ihan ok kun niitä oli 2, mutta kun niitä alkoi tulemaan melkein joka toinen vuosi lisää niin jossain vaiheessa asia paisui liian isoksi. Pari viime vuotta olen paininut asian kanssa ja todella epätoivoisesti miettinyt tapaa lopettaa turha rahan syytäminen lahjoihin. Lapset ovat ihania, joten he eivät tietysti voi sille mitään, mutta minua suoraan sanoen v***tuttaa äitini ja siskojeni tapa, jolla muistutetaan, että muista nyt ostaa lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Voisin kyllä ostaa vain kummitytölle, mutta siitäkin saisin sanomista, että miksi et ostanut muille :( Se 200€ on minulla kaikesta muusta aina pois kun muutenkin joudun laskemaan joskus euroja.

Ihan oikeasti, siirry siihen, että hommaat yhden perheen lapsille yhteisen, edullisen lahjan. Ideoita on jo jaettukin. Jos tätä kummastellaan, vetoat siihen, että se on ekologisempaa kuin jokaiselle hirveä kasa roinaa, joka kiinnostaa hetken verran ja sitten unohtuu.

LISÄKSI kerrot ihan rehellisesti, miten suuri taloudellinen taakka tämä sinulle on. Jos vielä tämänkin jälkeen äitisi nillittää ja pitää lastenlastensa joululahjoja tärkeämpänä kuin oman lapsensa taloudellista stressiä, niin unohda heidän lahjomisensa kokonaan. Kyllä pitää pystyä tuntemaan empatiaa aikuisiakin kohtaan.

Vierailija
66/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä äitiäsi ja siskoasi maksamaan laskusi tammikuussa ettei mene ulosottoon. Kiroa samalla kalliit pakkojoululahjat idiootelle sukulaisille.

Vierailija
67/153 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mitään sanomista kun et vaan kuuntele. Ei tämä aloitus voi olla totta edes. Ryhdistäydy!

Vierailija
68/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kaikkia miellyttää.Pidät vaan puolesi ja antaa muiden raivostua.Se on niitten ongelma.

Vierailija
69/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ilmoitat ettei ole varaa ostaa ja jätät ostamatta kalliit lahjat jokaiselle, Yksi yhteinen per perhe on ihan hyvä. Varsinkin jos et saa edes kutsua esim. jouluaterialle niin lopeta tuo ostelu ihmeessä. 

Vierailija
70/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan ostaa sisarusteni lapsille lahjoja, koska mulla on varaa ja olen hyvä hankkimaan lahjoja. Annan myös sisaruksilleni lahjoja jos tulee joku huippuhyvä idea enkä odota mitään vastalahjoja, kunhan kiittää muistaisivat. Ennemminkin sisarukseni toppuuttelevat, mutta ostan aina järkevää ja hyödyllistä, en krääsää. Ja kaiken saa laittaa kiertoon tai myydä eteenpäin kun ei enää tarvitse.  

Vierailija
71/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dorkia on maailma täynnä, nauran sun tyhmyydelle.

Vierailija
72/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat muistaa, niin laita joulukortin mukana lapselle 5-10 euroa. Minusta ihan riittävästi, jos ei ole varaa ja noita lapsia on  noin paljon.

Vierailija
73/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ostat?

Kyllä aikuisten sukulaisten kanssa pystyy sopimaan tuollaiset asiat. Siskoni on vähissä rahoissa, eikä osta meille mitään, se on sovittu. En minäkään osta hänelle, ettei tule noloa tilannetta. Tulkoon syömään meille jouluna tai välipäivinä ja vetäköön vatsansa täyteen, annan ehkä jotain kakkua tai pullaa vielä kotiin mukaan.

Vierailija
74/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädit ja kummitädit eivät olelahja-automaatteja.

PIdä puolesi.

Vierailija
75/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahat vähissä niin eikö voi ostaa saman perheen lapsille yhteislahjan tai edullisemman lahjan jokaiselle?

Vierailija
76/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat muistaa, niin laita joulukortin mukana lapselle 5-10 euroa. Minusta ihan riittävästi, jos ei ole varaa ja noita lapsia on  noin paljon.

Minä teen juurikin näin. Ei omia lapsia, mutta kolme eri-ikäistä kummilasta. Vanhimmalle laitan tätä nykyä 50 euroa, mutta kahdelle nuoremmalle riittänee vielä 20 euron setelit.

Ei tarvitse itse stressata lahjaostoksista ja lapset voivat kuluttaa rahansa siihen, mitä haluavat tai tarvitsevat. Näin ollen kaikki ovat tyytyväisiä, kun on muistettu. :)

Vierailija
77/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen juurikin näin. Ei omia lapsia, mutta kolme eri-ikäistä kummilasta. Vanhimmalle laitan tätä nykyä 50 euroa, mutta kahdelle nuoremmalle riittänee vielä 20 euron setelit.

Ei tarvitse itse stressata lahjaostoksista ja lapset voivat kuluttaa rahansa siihen, mitä haluavat tai tarvitsevat. Näin ollen kaikki ovat tyytyväisiä, kun on muistettu. :)

Lisään vielä, että muistan lapsia omasta tahdostani - en pakon sanelemana!

Vierailija
78/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut vuosia sitten, että en osta lahjoja kellekään enkä halua itse lahjoja keltään. Säästyy paljolta stressiltä ja rahaa! Itelläni siis viisi aikuista sisarusta, perheet tähän, ei helvetti, tulisin hulluksi! Muutenkin ei jouluperinteet kiinnosta. Tykkään kyllä joulusta, omanlaisestani, ilman stressiä ja vouhotusta..

Vierailija
79/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lahjojen tarvitse kalliita olla kun on vain mieleisiä, tarpeellisia ja toivottuja. Kannattaa kysellä vanhemmilta mistä lapset tykkäisi..

Vierailija
80/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko antaa kaikille 20e kun vähempikin riittäisi?