Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas meni kaikki ylimääräiset rahat sukulaislasten joululahjoihin

Vierailija
07.12.2020 |

Mulla on 2 siskoa ja 1 veli ja heillä on yhteensä 8 lasta (+1 tulossa), iät 4-17. Olen itse pienituloinen pätkätöitä tekevä yksineläjä. Edellisjouluna sain kauheat huudot omalta äidiltä ja toiselta siskolta kun en ostanut vanhimmalle eli ripille päässeelle siskontytölle enää mitään lahjaa. Jokaiselle kahdeksalle lapselle piti siis tänäkin vuonna ostaa lahja ja niihin meni 20 € x 8 eli 160 € mikä oli mulle todella iso raha. Paketit piti vielä lähettää ympäri Suomea ja yksi ulkomaille niin yhteensä tää koko rumba maksoi mulle 200€ eli periaatteessa kaiken sen mitä olen pystynyt säästämään. Ei minua tietenkään kukaan kutsu jouluksi luokseen, mutta lahjoja kyllä odotetaan. En kyllä olisi menossakaan, koska menen mielelläni pyhäpäivinä töihin tienaamaan ekstraa.

Vanhin lapsista täyttää ensi vuonna 18, silloin hänet voi ainakin hyvällä syyllä jättää lahjalistasta pois?

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin kannatan tätä, että ostat yhden perheen lapsille jonkin yhteisen lahjakortin tai sitten lähetät jokaiselle suklaalevyt tms. edullista. Postittamisessa maksaa aika paljon se, jos ei mahdu menemään kirjeenä. Minäkin olen suoraan sanoen valinnut lähettämiäni lahjakirjoja paksuuden mukaan... 

Toisaalta sitten taas ymmärrän hyvin, että lapsi (ja ilmeisesti sitten myös vanhempi) pettyy, jos ei saa lahjaa ja muut saavat. Minusta se on kyllä ihan luonnollista. Joko lähetät kaikille tai sitten et kenellekään. Ja lapsen näkökulmasta väliä ei ole sillä, onko hän ainoa lahjansaajalapsi vai onko heitä kaksikymmentä. Ei lasta nyt oikein voi siitäkään rangaista, että hänellä on paljon sisaruksia/serkkuja. 

Eli otat jonkun selkeän, edullisen linjan, ja noudatat sitä niin, ettei yksi lapsi putoa ulkopuolelle. 

Sivumennen sanoen ihmettelen palstan melkeinpä jouluvastaista linjaa. Toki ymmärrän taloudelliset realiteetit, mutta en nyt oikein tuota asennetta, ettei lapsille mitään lahjoja tarvitse hankkia, mokomaa roskaa, ei meille ainakaan. Mitähän ajattelitte lapsena :) Siis en nyt kannusta ostamaan mitään turhanpäiväistä rompetta, mutta kyllä ne lelut ja herkut vaan on lapsille tärkeitä. 

Siksi kannattaakin sanoa, että en osta enää yhtään kenellekään. Eivät tädit ja sedät ole mitään lahja-automaatteja, vaikka moni niin olettaakin. Jos Pertti-Liisa saa jo muutenkin 16 lahjapakettia niin ei siinä se yksi Mirja-tädin tai Janne-sedän puuttuva suklaalevy tunnu missään.

Tietysti jos on joku lapsi, jolla ei ole muita kuin vaikka äiti ja yksi täti/setä niin sellaiselle ostaisin paketin kun ei varmasti saa juurikaan lahjoja, mutta en kyllä alkaisi ostelemaan 10:lle sukulaismukulalle paketteja. 

Vierailija
102/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lahjojen tarvitse kalliita olla kun on vain mieleisiä, tarpeellisia ja toivottuja. Kannattaa kysellä vanhemmilta mistä lapset tykkäisi..

Ei todellakaan kannata kysellä vanhemmilta mitä lapset haluavat. Sinut nakitetaan ostamaan joku 70 €:n Playstation peli tai 50 €:n legosetti ja jos et osta niin sanotaan, että mitäs kysyit. 

Kyllä vanhemmat osaa keksiä edullisempia lahjoja! Vaikka että lapsilta puuttuukin muovailuvahaa tai pompuloita. Vanhemmat voi antaa suuntaa antavia vihjeitä esim. lapsi tykkää little pet shopeista ja yksi pakkaus maksaa 5 euroa. Tai tykkää puuhakirjoista tai tykkää legoista pieni pakkaus ei maksa kun alle 10e. Jos tietää että tykkää jostain jääkiekosta niin voi ostaa siihen liittyvän heijastimen vaikka tai jos tietää että tykkää jostain sarjakuvahahmosta niin osaa etsiä kaupasta siihen liittyvän edullisen lelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin kannatan tätä, että ostat yhden perheen lapsille jonkin yhteisen lahjakortin tai sitten lähetät jokaiselle suklaalevyt tms. edullista. Postittamisessa maksaa aika paljon se, jos ei mahdu menemään kirjeenä. Minäkin olen suoraan sanoen valinnut lähettämiäni lahjakirjoja paksuuden mukaan... 

Toisaalta sitten taas ymmärrän hyvin, että lapsi (ja ilmeisesti sitten myös vanhempi) pettyy, jos ei saa lahjaa ja muut saavat. Minusta se on kyllä ihan luonnollista. Joko lähetät kaikille tai sitten et kenellekään. Ja lapsen näkökulmasta väliä ei ole sillä, onko hän ainoa lahjansaajalapsi vai onko heitä kaksikymmentä. Ei lasta nyt oikein voi siitäkään rangaista, että hänellä on paljon sisaruksia/serkkuja. 

Eli otat jonkun selkeän, edullisen linjan, ja noudatat sitä niin, ettei yksi lapsi putoa ulkopuolelle. 

Sivumennen sanoen ihmettelen palstan melkeinpä jouluvastaista linjaa. Toki ymmärrän taloudelliset realiteetit, mutta en nyt oikein tuota asennetta, ettei lapsille mitään lahjoja tarvitse hankkia, mokomaa roskaa, ei meille ainakaan. Mitähän ajattelitte lapsena :) Siis en nyt kannusta ostamaan mitään turhanpäiväistä rompetta, mutta kyllä ne lelut ja herkut vaan on lapsille tärkeitä. 

Siksi kannattaakin sanoa, että en osta enää yhtään kenellekään. Eivät tädit ja sedät ole mitään lahja-automaatteja, vaikka moni niin olettaakin. Jos Pertti-Liisa saa jo muutenkin 16 lahjapakettia niin ei siinä se yksi Mirja-tädin tai Janne-sedän puuttuva suklaalevy tunnu missään.

Tietysti jos on joku lapsi, jolla ei ole muita kuin vaikka äiti ja yksi täti/setä niin sellaiselle ostaisin paketin kun ei varmasti saa juurikaan lahjoja, mutta en kyllä alkaisi ostelemaan 10:lle sukulaismukulalle paketteja. 

Tätä juuri tarkoitin, että sitten voi olla ostamatta kenellekään, mutta onhan se nyt epäkohteliasta jättää yksi ilman. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi kaikki "mukulat" nähdään kyltymättömän ahneina syöppöinä, jotka pitävät muita ihmisiä lahja-automaatteina. Vähän outo ihmiskäsitys. Vaikka ehkä näitäkin on.

Vierailija
104/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta sinäkin metakka siitä, jos et saa riittävän arvokasta lahjaa jokaiselta sukulaiselta.

Meidän  suvussa loppui "lahja ainakin jokaiselle lapselle" siinä vaiheessa, kun meillä oli tarpeeksi monta lasta. 

Tekeekö aloittaja muutenkin aina niin kuin joku muu toivoo ja varoo kovasti, että kukaan ei vaan suutu hänelle?

Vierailija
105/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin, että sitten voi olla ostamatta kenellekään, mutta onhan se nyt epäkohteliasta jättää yksi ilman. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi kaikki "mukulat" nähdään kyltymättömän ahneina syöppöinä, jotka pitävät muita ihmisiä lahja-automaatteina. Vähän outo ihmiskäsitys. Vaikka ehkä näitäkin on.

Harvoin ne mukulat mitään syöppöjä on vaan ne vanhemmat, jotka delegoivat lahjojen ostamisen muille. 

Mitä epäkohteliasta on muuten siinä, jos sanoo, että esim. rippikoulun käyneille tai täysi-ikäisille lapsille en osta enää lahjoja? Sehän on selvä peli, kaikki saavat saman verran lahjoja, vain vähän porrastetusti.

Vierailija
106/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot vaan ettet osta. Niin teen itsekin. Meillä yksi lapsi ja serkkuja vaikka kuinka paljon. En missään nimessä rahoita heidän jouluaan eikä kukaan oletakaan.

Niinhän minä jo kerran yritinkin, mutta siitä nousi kauhea selkkaus koko perheessä kun ensin siskoni kyseli aattona tekstiviestillä, että missä X:n lahja on ja sitten äiti läksytti siitä kuinka pitää kaikille ostaa. Minulla on aina sama stressi, että kuinka saan lapsille lahjat ostettua ja äiti taas muistutti, että osta sitten kaikille lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Sisarukset ostavat muut myös toisten lapsille lahjoja. En tiedä mitä tapahtuisi, jos minä jättäisin ostamatta.

Samaa olen itse "harrastanut". Sisarusten lapsia ja kummilapsia oli parhaimmillaan 10 ja kaikille joululahjojen lisäksi synttäri- ym. lahjat. Olen yksineläjä. Muut oletti, että mulla sitä rahaa vasta onkin, kun olen sinkku ja "saan tuhlata kaikki rahat itseeni". Eihän ketään toki voi pakottaa ostamaan mitään, mutta välirikko siitä seuraa, jos ei osta. Sitten saisi olla vallan yksin. 

--------------

Ystävät eivät ole ostettavissa.

Ystävyyden takia ei tarvitse lahjoa ketään.

Sitten on tosi huonosti asiat, jos perustelet, ettei sinulla ole varaa ostaa joululahjoja ja siitä suututaan niin paljon että jäät yksin.

Antaisin välien mennä poikki, arvomme olisivat liian erilaiset.

Pitkäaikaistyöttömän ystävät kaikoo kuin joulupukki afrikan n'älkäänkuolevilta.

Jos ei oo rahaa viedä synttäri ym lahjoja tai tarjota pileitä

Oot yksin...tai leipäjonossa kanssa samankaltaisten:(

Vierailija
107/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ne mukulat mitään syöppöjä on vaan ne vanhemmat, jotka delegoivat lahjojen ostamisen muille. 

Mitä epäkohteliasta on muuten siinä, jos sanoo, että esim. rippikoulun käyneille tai täysi-ikäisille lapsille en osta enää lahjoja? Sehän on selvä peli, kaikki saavat saman verran lahjoja, vain vähän porrastetusti.

Ehkä raja voisi käytännössä mennä siinä, että on aikuinen ja/tai muuttaa kotoa. Sitten on niin kuin samassa tilanteessa kuin seurueen muut aikuiset. Teini nyt on vielä sen perheen lapsi. Rippikoulua en oikein ymmärrä minään rajana, kun eihän sitä kaikki enää edes käy. Ja yhtä lailla sen jälkeen ollaan vanhempien hoteissa kuten ennenkin. Toki rajan voi laittaa alemmaksikin, pääasia, että sen selkeästi ilmaisee ja että se koskee kaikkia aikanaan.

En ole itse juuri törmännyt tähän, että vanhemmat esittäisivät suurisuuntaisia lahjatoiveita, ennemmin niitä on saanut nyhtää. Itse olen joskus sanonut omien lasteni osalta, että haluaisin ostaa tämän ja tämän kalliimman jutun ja jos haluat, voit osallistua siihen sillä summalla millä haluat. Ja sitten tietysti lapselle sanotaan keiltä kaikilta lahja on (jos ei nyt joulupukkiin enää usko). Näin tulee ostettua jotain mieleistä, muttei köyhdy liikaa. 

Vierailija
108/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostaisin vaan jotkut konvehtirasiat koko perheelle. Jos kyseessä vaikka (kummi)lapsi, jonka kanssa oikeasti enemmän tekemisissä kuin vain juhlapäivinä, voisin ostaa jotain vähän isompaa. Silloin myös saattaisi tietää, mistä leluista tämä lapsi nimenomaan tykkää.

Vierailija
109/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeintä on, että ostaa lahjan kummilapselle/-lapsille, muille voi sitten antaa vaikka koko perheelle yhteisen suklaarasian jos jotain haluaa antaa. Aloittajan ei kannattaisi, kun tilanteessa ei ole mitään vastavuoroisuutta. Lapset saavat yleensä niin paljon lahjoja, ettei sen yhden paketin puuttumista huomaa kukaan, paitsi tietysti lahjoja laskeva ahne aikuinen.

Vierailija
110/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP vastaa...ei, en saa mitään vastalahjaksi, koska aikuisille emme osta lahjoja. Siitä lähtien kun olen asunut omillani, meille on jotenkin juurtunut se tapa, että kaikille sisarusten lapsille pitää ostaa lahjat. Alussa se oli ihan ok kun niitä oli 2, mutta kun niitä alkoi tulemaan melkein joka toinen vuosi lisää niin jossain vaiheessa asia paisui liian isoksi. Pari viime vuotta olen paininut asian kanssa ja todella epätoivoisesti miettinyt tapaa lopettaa turha rahan syytäminen lahjoihin. Lapset ovat ihania, joten he eivät tietysti voi sille mitään, mutta minua suoraan sanoen v***tuttaa äitini ja siskojeni tapa, jolla muistutetaan, että muista nyt ostaa lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Voisin kyllä ostaa vain kummitytölle, mutta siitäkin saisin sanomista, että miksi et ostanut muille :( Se 200€ on minulla kaikesta muusta aina pois kun muutenkin joudun laskemaan joskus euroja.

Ap voisi ilmoittaa adobtoineensa juuri 5-10 muksua, haluavat sitä, tätä ja tuota kaikilta ap:n sisaruksilta ja ap:n äidiltä ;-D. Sekä ilmoittaa kaikkien syntymäpäivät, jolloin odottavat lahjoja. Vois sukulaisilla mennä "nenä ruttuun" tai tajuaisivat järjettömät vaatimuksensa?

Vitsi vitsinä, mutta moista järjettömyyttä en vain voi ymmärtää. Kaikilla ap:n sisaruksilla on varmaan kaapit ja varastot täynnä lastensa leluja, joista on jo "kasvettu yli", mutta lisää vaan pitää saada - torille myyntiin?

Vierailija
111/153 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap ostat ensi jouluna lautapeli/perhe. Moni lapsi toivoo tekemistä mitä voi tehdä koko perheen kanssa, monelta äidiltä ja isältä unohtuu kiireen keskellä viettää aikaa lasten kanssa. Laupelien kirjo on laaja joten löydät kivoja pelejä monena vuonna ja pelejä teinejenkin makuun.

Vauvalle ostat jonkin vaatteen (osta jotain isompaa kokoa, kuin mitä sillä hetkellä käyttää.

Tänä päivänä lahjojen ostoon lapsille pitäisi olla siinä mielessä helppoa kun voi siellä kaupassa ottaa esim lego-paketista kuvan ja lähettää lapsen vanhemmalle esim whatsappin kautta ja kysyä joko heillä on se lego ei tule samoja leluja, pelejä tai liian pieniä vaatteita kun tekee vanhempien kanssa yhteistyötä...

Vierailija
112/153 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap ostat ensi jouluna lautapeli/perhe. Moni lapsi toivoo tekemistä mitä voi tehdä koko perheen kanssa, monelta äidiltä ja isältä unohtuu kiireen keskellä viettää aikaa lasten kanssa. Laupelien kirjo on laaja joten löydät kivoja pelejä monena vuonna ja pelejä teinejenkin makuun.

Vauvalle ostat jonkin vaatteen (osta jotain isompaa kokoa, kuin mitä sillä hetkellä käyttää.

Tänä päivänä lahjojen ostoon lapsille pitäisi olla siinä mielessä helppoa kun voi siellä kaupassa ottaa esim lego-paketista kuvan ja lähettää lapsen vanhemmalle esim whatsappin kautta ja kysyä joko heillä on se lego ei tule samoja leluja, pelejä tai liian pieniä vaatteita kun tekee vanhempien kanssa yhteistyötä...

Miksi antaa lahjavinkkejä ihmiselle, joka haluaa eroon koko typerästä tavasta?

Vierailija
113/153 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeltä tuli sentään viesti, että paketti saapui ja jouluntoivotus.

Siskoista ei ole kuulunut mitään. Paketit on kyllä toimitettu, mutta ei edes kiitosta ole tullut lasten puolesta.

Sanokaa nyt, että ensi vuonna en todellakaan stressaa ja lähetä kenellekään mitään paketteja.

Vierailija
114/153 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kuulunut kenestäkään mitään. Instasta näin, että legoja oltiin rakenneltu. Ensi vuonna en lähetä paketin pakettia kenellekään. Nostan joulukuussa sitten ketjun taas ylös :D

-AP

Vierailija
115/153 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin miehen siskonpojalle myös legon pakettiin. Joulupäivänä tuli viesti, että väärä Ninjago 😂 siihen loppui meidän lahjat tai mies saa itse hoitaa.

Vierailija
116/153 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman pohdinnan äärellä olin tänä vuonna.. Sisarusten lasten lahjoihin meni useampi satanen, itse sain yhdeltä siskoltani pandan suklaakonvehtirasian, muilta en mitään. Minulla ei ole omia lapsia. Lähetin lapsille myös joulukortit, kuten joka vuosi, mutta en saanut heiltä keneltäkään korttia takaisin. Jokin itse askarreltu kortti/piirros olisi kyllä ilahduttanut.

Ensi vuonna taidan ostaa lahjat vain kummilapsille, ja heillekin vähän pienemmällä rahalla kuin tänä vuonna. Kyllä omat vanhemmat saavat vastata joululahjojen ostamisesta.

Synttäreinä ehkä sitten jotain spesiaalimpaa.

Vierailija
117/153 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä sakotetaan.

Joululahjoista köyhtyy.

Vierailija
118/153 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla ostamatta yhdellekään kuin jättää yksi ilman.

Ja ehkä alat ostaa jotain perhekunnittain: Virtasten perheelle konvehteja/peli/palapeli jne..,

Vierailija
119/153 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP nostaa ketjun ylös, sattuneesta syystä.

Nyt niitä sisarusten lapsia on yhteensä 9, ikähaitarilla 1-18.  Sunnuntaina äitini ja siskoni aloittivat WhatsAppissa listaamaan, että mitä kukakin lapsi on toivonut joululahjaksi ja mitä kukakin ostaa kenellekin.

En vastannut viesteihin mitään, koska olin töissä, mutta niin vain minut jo automaattisesi laitettiin ostamaan "Väinölle" 39 €:n Lego Technic-kaivuri ja "Lissulle" joku Animal Crossing-peli. Lisäksi yksi pojista haluaisi ostaa jonkun Hover boardin, johon hän toivoo rahaa. Jos vauva jätetään pois laskuista niin kaikkien lahjoihin menisi n. 320 € plus postimaksut siihen päälle. 

Viime vuonna ei tosiaan kukaan edes ilmoittanut, että paketti tuli perille tai kukaan edes kiittänyt. En aio vastata noihin viesteihin mitään enkä lähetä edes sitä suklaalevyä kenellekään. Katsotaan pilaanko nyt "Lissun" joulun kun Animal Crossing-peliä ei tulekaan. 

AP

Vierailija
120/153 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä osta, höh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme