Taas meni kaikki ylimääräiset rahat sukulaislasten joululahjoihin
Mulla on 2 siskoa ja 1 veli ja heillä on yhteensä 8 lasta (+1 tulossa), iät 4-17. Olen itse pienituloinen pätkätöitä tekevä yksineläjä. Edellisjouluna sain kauheat huudot omalta äidiltä ja toiselta siskolta kun en ostanut vanhimmalle eli ripille päässeelle siskontytölle enää mitään lahjaa. Jokaiselle kahdeksalle lapselle piti siis tänäkin vuonna ostaa lahja ja niihin meni 20 € x 8 eli 160 € mikä oli mulle todella iso raha. Paketit piti vielä lähettää ympäri Suomea ja yksi ulkomaille niin yhteensä tää koko rumba maksoi mulle 200€ eli periaatteessa kaiken sen mitä olen pystynyt säästämään. Ei minua tietenkään kukaan kutsu jouluksi luokseen, mutta lahjoja kyllä odotetaan. En kyllä olisi menossakaan, koska menen mielelläni pyhäpäivinä töihin tienaamaan ekstraa.
Vanhin lapsista täyttää ensi vuonna 18, silloin hänet voi ainakin hyvällä syyllä jättää lahjalistasta pois?
Kommentit (153)
Kyllä minusta on ihan korrektia, että täti muistaa lapsia. Tuskin olet heille ihan vieras ihminen, olet ehkä jonkun lapsen kummikin?
Ap on liian kiltti. Ihminen joka luulee, että hänen täytyy miellyttää muita. Elää niin kuin muut sanovat. Minua ihan kiukuttaa nykyään lukea tällaisesta, koska itse olin nuorempana yhtä typerä.
Kenenkään ei tarvitse/pidä tehdä mitään, mitä muut sanovat. Tee niin kuin sinusta tuntuu parhaimmalta. Ota ohjat omaan elämääsi. Laita vaikka välit poikki jos ei muu auta.
Vierailija kirjoitti:
AP vastaa...ei, en saa mitään vastalahjaksi, koska aikuisille emme osta lahjoja. Siitä lähtien kun olen asunut omillani, meille on jotenkin juurtunut se tapa, että kaikille sisarusten lapsille pitää ostaa lahjat. Alussa se oli ihan ok kun niitä oli 2, mutta kun niitä alkoi tulemaan melkein joka toinen vuosi lisää niin jossain vaiheessa asia paisui liian isoksi. Pari viime vuotta olen paininut asian kanssa ja todella epätoivoisesti miettinyt tapaa lopettaa turha rahan syytäminen lahjoihin. Lapset ovat ihania, joten he eivät tietysti voi sille mitään, mutta minua suoraan sanoen v***tuttaa äitini ja siskojeni tapa, jolla muistutetaan, että muista nyt ostaa lapsille lahjat ettei kukaan jää ilman. Voisin kyllä ostaa vain kummitytölle, mutta siitäkin saisin sanomista, että miksi et ostanut muille :( Se 200€ on minulla kaikesta muusta aina pois kun muutenkin joudun laskemaan joskus euroja.
Käy palauttamassa ne lahjat mitä ostit. Jos et saa mitään vastalahjaksi, niin ole itsekin ihan nollalinjalla, tuo ei ole oikein sinua kohtaan ollenkaan!!
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes erään kummilapsen perheen kohdalla kysy koskaan lahjatoiveita, koska ovat aina yli 50 e hintaisia. Eräänä vuonna vein lapselle kylpypyyhkeen. Ei silloin lämmittänyt kummilapsen mieltä, mutta jo nyt vuosien ajan on puhunut, kuinka "kummi toi minulle tuon pyyhkeen". ja pyyhe on ollut ahkerassa käytössä. Eli ei ollut mikään hyvä lahja silloin, mutta käyttöön tuli.
Jep, tuollaiset käyttöön tulevia lahjoja alkoi arvostamaan vasta myöhemmin. Itsellänikin (ja varmaan monella muulla) on kaksi juurikin joululahjaksi saatua pyyhettä, jotka ovat edelleen ahkerassa käytössä, ja tiedän että ne ovat joko kummilta tai mummulta joululahjaksi saatu joskus 2000-luvun alussa. Tosin arvostin niitä lapsenakin; ne olivat minun pyyhkeitäni, ja ainoastaan minä käytin niitä. Normaalisti meillä käytettiin pyyhkeitä kuka milloin mitäkin. Siis puhtaina. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes erään kummilapsen perheen kohdalla kysy koskaan lahjatoiveita, koska ovat aina yli 50 e hintaisia. Eräänä vuonna vein lapselle kylpypyyhkeen. Ei silloin lämmittänyt kummilapsen mieltä, mutta jo nyt vuosien ajan on puhunut, kuinka "kummi toi minulle tuon pyyhkeen". ja pyyhe on ollut ahkerassa käytössä. Eli ei ollut mikään hyvä lahja silloin, mutta käyttöön tuli.
Jep, tuollaiset käyttöön tulevia lahjoja alkoi arvostamaan vasta myöhemmin. Itsellänikin (ja varmaan monella muulla) on kaksi juurikin joululahjaksi saatua pyyhettä, jotka ovat edelleen ahkerassa käytössä, ja tiedän että ne ovat joko kummilta tai mummulta joululahjaksi saatu joskus 2000-luvun alussa. Tosin arvostin niitä lapsenakin; ne olivat minun pyyhkeitäni, ja ainoastaan minä käytin niitä. Normaalisti meillä käytettiin pyyhkeitä kuka milloin mitäkin. Siis puhtaina. :D
Tähän piti vielä lisätä, että vähän sama juttu meikki/hygieniapussukoiden kanssa. En minä osannut arvostaa Marimekon hygieniapussia kun olin 8v, mutta nyt 20 vuotta myöhemmin se on edelleen käytössä ja muistan sen olleen myös joululahja.
Sanoin itse tänä vuonna, etten osta lahjoja huonon rahatilanteen takia puolisolle, tämän sukulaisille tai omille ystävilleni enkä odota keltään heistä vastavuoroisesti lahjaa minulle. Ystävien kanssa ei muutenkaan olla vaihdettu lahjoja sitten teini-iän. Omille vanhemmilleni ja kummilapsille annoin jotain pientä.
Anoppi yritti aluksi myös ulkoistaa lahjojen hankinnan minulle heidän sukunsa osalta, mutta pistin heti ensimmäisestä kerrasta pelin poikki. ”Oletteko ostaneet Oliverille [miehen veljen lapsi] ne legot jo?” kyselyjä kun alkoi tulla suoraan minulle. Sanoin että mies hoitaa heidän puolensa lahjat, minä en edes halua sotkeentua siihen ja hoidan oman sukuni lahjat. Jotenkin ärsyttävää, että oletetaan naisen hoitavan aina miehenkin sukulaisten lahjat eikä kysytä siltä miespuoliselta asiaa itseltään.
Mies saa hommata lahjat itse ja jos ei siihen kykene niin voi voi. Toistaiseksi on kyllä osannut ihan itsekin lahjojen hankkimisen omille sukulaislapsilleen ja sisaruksilleen hoitaa. Heidän sukunsa ostattaa myös paljon kalliimpia lahjoja keskenään.
Lahjat ovat turhaa pröystäilyä ja ilmastosyistä lahjojen antaminen tulisi lopettaa.
No nyt ap ilmoitat ihan suoraan, ettei sinulla ole varaa. Piste. Eikä sinun tarvitse edes katsoa muiden nyrpeitä naamoja, jos et heitä jouluna näe. Ja muutenkin, vaikka olisikin varaa, niin aivan sairastahan tuo teidän kommunikaatio on, jos whatsappissa sinut nakitettiin ostamaan juuri tietyt lahjat kysymättä sinulta mitään! Tuollaisessa tapauksessa en ostaisi mitään, vaikka olisi varaakin! Taisin viime jouluna ehdottaa, että postitat suklaalevyt, mutta nyt en suosittele enää sitäkään. Siihenkin menee (vähän) rahaa ja aivan hukkaan, koska on ihan ilmeistä, ettei niitä kukaan arvosta sitä vähääkään.
Korkeintaan euron luontoarvat kaikille. Ja hei AP laita siihen whatsapp ketjuun sun oma toive, tyyliin sainpa edes jonkun joulutervehdyksen tms.. Tsemppiä! Pysy lujana!
Suomessa pennut opetetaan kaiken saavaksi uhriksi ja kohteeksi, ei sun pienituloisena tarvi ostaa niille kun jotkut muutaman euron lahjat, ei kukaan voi odottaa, että pienituloinen vähästänsä laittaa.
Minä havahduin viime vuonna siihen, että olen sisarusten lapsille aivan yhdentekevä. Yksi pojista pääsi ripille ja vein itsetehdyn kortin ja laitoin sinne 100 €:n setelin. 3 viikkoa sen jälkeen minä täytin 40 eikä yksikään sisarusten lapsista onnitellut. Siitä asti kun olen käynyt töissä, olen syytänyt rahaa sisarusten lasten ja nyt vielä miehen sisarusten lasten syntymäpäivä-, joulu-, rippi- ja kohta ylioppilaslahjoihin ilman mitään vastinetta tai kiitosta.
Osta vaikka netflixlahjakortti, s-ryhmälle 10€ ”Joulusuklaaseen”, sukat, heseen lahjakortti.. jne ni säästät rahaa ja menee ihan kirjeissä sitten. 15-16v on kyllä pettymys jos muut sai ja itte ei. Aikuisille ei tarviikkaan ostaa. En minäkään sen kummempia hanki. 10€/naama on ohan riittävästi, omat vanhemmat ostavat sitten lapsilleen kalliimpia lahjoja.
Se juttu on tuossa vielä se, että kun ostat noin halpoja lahjoja, niin he eivät edes arvosta sitä. Mitäpä jos jättäisit kaiken ostamisen heille pois ja ostaisit itsellesi vaikka kryptoja. Silloin sinä olisit tehnyt jotain itsesi eteen. 10 vuoden kuluttua tilanne on sinulla silloin ihan toinen. Kehitysmaissakin ihmiset saa enemmän säästöön, mitä tuo 200e vuodessa. Nyt ala ajettelemaan itseäsi.